Eerlijk gezegd niet echt… Dit soort artikelen zie je wel vaker bij het aantreden van nieuwe premiers. Lees bijvoorbeeld eens dit stukje, waar het ook gaat over de beeldvorming rondom Balkende toen hij nét aantrad:
https://parlement.com/column/200712/balkenende-historisch-perspectief
Wat dit artikel wel laat zien, is dat het qua vertrouwen nog niet helemaal goed zit binnen de coalitie. Ook dat verbaast me niet en daar hoef je denk ik ook geen ministers over te spreken: dat zie je in nagenoeg de hele aanloop naar deze begroting. Maar wat ik in het artikel vooral lees, is dus een ‘frame’ van verschillende partijen om maar duidelijk te maken dat zíj echt niet de schuldige zijn van dat wantrouwen. Das natuurlijk bullshit: Ze zijn er allemaal bij en ze hebben allemaal een verantwoordelijkheid daarin. Maar Jetten, en heel het Kabinet, weten echt wel hoe deze mediaspelletjes gespeeld worden. Het is zeker pijnlijk voor Jetten, maar hij is ervaren genoeg dat in perspectief te zetten.
Hier ligt volgens mij meer de crux.
Ik maak me meer zorgen dat de inhoud, het niet maken van duidelijke keuzes in hun beleid én samenwerkingspartners, ervoor zal zorgen dat het Kabinet valt dan dit artikeltje of waar het voor zou kunnen staan. Om het simpele feit dat ze zelf geen meerderheid hebben…
Een deel ervan wel, een ander deel juist weer niet. Politici zijn al tijden niet meer allemaal nepobabys en hogeropgeleiden… Maar eigenlijk… in theore… hoeven ze dat helemaal niet te weten. Dat zouden ze van hun vakambtenaren moeten horen, of ze moeten worden gecorrigeerd door de politiek zelf (aka het Parlement).
De ministers? Nee, niet in de mate die jij schetst. Al werken ze natuurlijk altijd vanuit hun eigen politieke perspectief, zijn bestuurders veel meer uitvoerend op hun onderwerp bezig dan met dit soort vragen en belangen.
De coalitie? Absoluut. Niet per se “omdat ze zelf rijk zijn” maar omdat dat nu eenmaal de politieke overtuigingen zijn van deze partijen én hun mensen… Het blijft een (economisch) rechtse en vooral liberale coalitie.
Daar hebben
wij voor gekozen als land. Dat mensen, VVD’ers voorop, totaal niet voor hun eigen belangen stemmen frustreert me mateloos. Maar dat diezelfde mensen dan vervolgens gaan roeptoeteren dat ze het niet eens zijn met het beleid waarvoor ze kozen des te meer😅 Zeker omdat dat 9/10 gepaard gaat met dat dat ook nog de schuld van links zou zijn: bi-zar in mijn ogen.
Dan moet je linkser stemmen🤪🤪🤪 En/of je omgeving daar meer bewust van maken. Ik weet natuurlijk helemaal niet wat je hebt gestemd haha, maar je snapt vast wat ik bedoel te schetsen.