Tweede Kamerverkiezingen 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter ljuv
  • Startdatum Startdatum

Ga jij stemmen op 29 oktober 2025 voor de verkiezingen van de Tweede Kamer?

• Totaal aantal stemmers
    59
Ja dat had het Nibud idd voorgesteld en dat lijkt mij ook echt ideaal. Als je gewoon vast maandelijks inkomen hebt en dus niet via uitzendbureau werkt dan zou dat wel meteen een goed overzicht geven wat je nog overhoudt verder.

Precies.
Voorkom je denk ik veel problemen mee bij mensen.
Veel mensen leven anno 2026 toch van maand tot maand met hun inkomen.
Andere optie is ook dat je zelf de incasso datums op een datum kan zetten. Maar bij heel veel bedrijven gaat dat niet. Begrijp ook niet waarom dat niet kan.

Precies.
Voorkom je denk ik veel problemen mee bij mensen.
Veel mensen leven anno 2026 toch van maand tot maand met hun inkomen.
Andere optie is ook dat je zelf de incasso datums op een datum kan zetten. Maar bij heel veel bedrijven gaat dat niet. Begrijp ook niet waarom dat niet kan.

Ja idd al is dat bij Greenchoice wel veranderd deze maand. Want dat was altijd pas de 6e en dat hebben ze nou ook veranderd naar ergens rond de 26-28e (weet niet precies maar ergens daar in de buurt).

Oké het is een krant, maar er zal zeker weten toch een grote kern van waarheid in zitten:

Voor degene die het niet kunnen lezen kopier de link maar even in archipe.ph

Ongelooflijk dat deze MP en deze club mensen dit land moeten besturen.
De sfeer lijkt echt niet goed. Het leiderschap idem. Bepaalde ministers praten achter de rug om niet positief over de MP.

Laatst bewerkt:
Oké het is een krant, maar er zal zeker weten toch een grote kern van waarheid in zitten:
Oh ja?
Ben ik helemaal niet mee eens. De media roept van alles.
Ik vind dat jij je reacties bijna altijd op basis van media baseert. Gewoon mijn mening, niets meer dan dat.

Hoezo ongelofelijk?
Het is de grootste partij D66. Die levert de MP.
Democratisch proces, heel normaal.
Als jij het kennelijk ongelofelijk vindt: wie moet het dan gaan doen?
Of anders gezegd: ging het met de PVV allemaal beter?

Het is gewoon ingewikkeld.
Aan de zijlijn van alles roepen wat ze niet goed doen is naar mijn idee zo makkelijk. Ga het zelf doen dan.

En ja, ik erger me er nogal aan, sorry.

• Like
Waarderingen: ljuv

Voor degene die het niet kunnen lezen kopier de link maar even in archipe.ph

De sfeer lijkt echt niet goed. Het leiderschap idem. Bepaalde ministers praten achter de rug om niet positief over de MP.
Heheh, moet je eens teruglezen wat ze de eerste jaren over Rutte schreven. Ik ben zelf niet zo’n D66 fan, maar wil de man wel het voordeel van de twijfel geven dat hij kn groeien in zijn rol. Hij zit er nog maar een paar maandjes hè… En ik ben zeker kritisch, er moet nog heul veul beter en ze moeten echt stoppen met dat geruzie (al is Jetten daar zeker niet alleen verantwoordelijk voor), maar er gaat ook al HEUL veul beter tov de vorige twee kabinetten.
Ik lees bovendien ook veel positieve kwalificaties in het AD stuk…

Ik baal wel, kan vandaag de APB niet volgen. Maar ben HEEL benieuwd hoe hij het er daar vanaf brengt vandaag.

Grappig detail is wel dat dit (grootste partij=premier leveren) helemaal geen onderdeel is van het democratisch proces en ook zeker niet altijd zo gebeurt (zoals bij Wilders), maar gewoon Nederlandse ‘traditie’ is. Verder helemaal eens met je bijdrage.

Oh ja?
Ik vind dat jij je reacties bijna altijd op basis van media baseert. Gewoon mijn mening, niets meer dan dat.

Ik kan me niet voorstellen dat een krant dingen schrijft wat ministers (met naam en toenaam) over de MP zeggen, en dat dat niet waar is.
Zeker niet van een van de grootste kranten van het land.

Hoezo ongelofelijk?
Als jij het kennelijk ongelofelijk vindt: wie moet het dan gaan doen?

We hebben het over twee verschillende dingen.
Ik vind het niet ongelooflijk dat D66 een premier naar voren heeft geschoven. Dat is inderdaad zoals het gaat.
Ik vind het vreemd, netjes uitgedrukt, dat een groep mensen het land kan besturen als je op deze manier naar elkaar wijst / met elkaar om gaat zoals het AD schetst op basis van info die klaarblijkelijk uit de mond komt van mensen uit vak K.

Ik weet niet of je het artikel hebt gelezen, maar vind het bijzonder dat dan een minister zegt over de MP:
"de enige regie die Rob voert is beeldregie".
"hij staat alleen vooraan als het goed gaat, anders staat hij stil achteraan"
"hij pakt geen regie, er zit geen leidschap in".
Of er niet zijn waar directe collega's hem nodig hadden, of dat althans verwacht hadden.

Zoiets vind ik niet normaal en geeft mij een beeld hoe daar eraan toe gaat. Verreweg van één front blijkbaar.
Als mensen zo achter mijn rug om zouden praten dan was ik het vertrouwen in die club kwijt en kon ik daar niet meer mee samen werken.
Anderzijds vind ik het ook niet normaal dat mensen zo over de MP praten ipv dat ze dit tegen hem zeggen.
Dan kom ik bij de zin "zijn dit de mensen die ons land moeten besturen" ?
Dan heb ik het nog niet gehad over de achterkamertjespolitiek. Waar de minister van financieen rechts probeerde binnen te trekken, en daarna weer keihard werd terug gevlogen door zijn coalitiegenoten. Is daar dan geen overleg?

Ik ben geen PVV stemmer / rechtste stemmer.
Of het kabinet nu links of rechts gaat kiezen maakt me ook nog niet eens weinig uit. Dat is politiek, dat is "het spel" en daar kan ook een uitkomst uitkomen die voor iemand niet goed is. Maar zover ik het herinner werd er wel op zijn minst meer naar de gemiddelde mens gekeken in Nederland. Niet de rijke nog rijker maken, niet de "zwakste schakels van Nederland" laten vallen.
Waarom de stekker eruit ging zijn veel verhalen over: de ene partij zegt dit, de andere partij zegt dat. We waren er niet bij en kunnen er niet over oordelen.

maar wil de man wel het voordeel van de twijfel geven dat hij kn groeien in zijn rol. Hij zit er nog maar een paar maandjes hè

Ik ook.
En hij zal ook de beste intenties hebben.
Maar hij moet het niet alleen doen. Hij moet het met de mensen om hem heen doen. En als die hem, ervan uitgaande dat AD geen leugens verspreid, hem een paar messen in de rug steken vraag ik me af of de club in zijn totaliteit de club is die je als land moet willen hebben voor een goed landsbestuur.

• Like
Oh ja?
Hierover nog:
Ik denk niet dat een krant zomaar wat opschrijft, zelfs het AD niet. Dat maakt je onbetrouwbaar en daar verlies je lezers mee. Ik geloof dus best wel dat er is gezegd wat er geschreven dat er is gezegd.

En daar zal ongetwijfeld een kern van waarheid inzitten hoor. Ik ben zelf niet erg verbaasd over wat er staat zelfs. Maar je moet wel onthouden welke belangen de mensen hebben die deze quotes hebben aangeleverd. Dat zijn andere coalitieleden en kabinetslieden. Die hebben natuurlijk allemaal een belang bij welk beeld geschetst wordt. Iedereen is daar keihard aan het spinnen. En een goede spin is bijna altijd waar ((c) de spindoctors). Maar met de manier waarop je iets vertelt of met wat je juist buiten beschouwing laat, kun je dat beeld enorm beïnvloeden. Dat gebeurt áltijd in dit soort stukken, ook in bijvoorbeeld reconstructies.

Persoonlijk vind ik dat kranten lezers daar meer bewust van moeten maken. Dat haalt je verhaal in mijn ogen niet onderuit, maar maakt het sterker. Goede journalistiek is niet alleen beschrijven wat er feitelijk is gezegd of gebeurd, maar ook duiden in welke context die info is gegeven.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat een krant zomaar wat opschrijft, zelfs het AD niet. Dat maakt je onbetrouwbaar en daar verlies je lezers mee. Ik geloof dus best wel dat er is gezegd wat er is gezegd.

Je hebt een journalistiek code / ethiek.
Ga je met naam en toenaam zeggen: "x verteld dit over de MP" en dat is niet waar, dan zit je te liegen.
En dat kan/mag volgens die code niet. Ze mogen niet mensen manupuleren / een richting op duwen door dingen te schrijven die niet kloppen.

Jij zit meer in de politiek @ljuv dan mij.
Komt het bij jou niet over als "hoe kan een groep mannen en vrouwen goed met elkaar samenwerken in landsbelang als je over anderen praat zoals in dat artikel staat" ?
Qua opvoeding en in mijn defensietijd ben ik dit niet gewend. Dit werd ook nooit geaccepteerd. Je doet het samen, je hebt respect voor elkaar of je stapt op.
Als jij als collega minister ziet als "beeldregie ipv gewone regie" hoe kun je dan als minister de MP vertrouwen, en hoe kan de MP die minister vertrouwen" ?
Is het op deze manier met elkaar omgaan (je ziet het overigens ook in eerdere kabinnetten) normaal in de politieke wereld of in de zakenwereld?

Ik blijf het ook bijzonder vinden dat dit kabinet na maanden niet eens een richting heeft gekozen.
Is het links of is het rechts.
Daardoor zie je ook dat er onduidelijkheid ontstaat in het kabinet denk ik.
De ene wilt er zijn voor de zwakkere schakels des lands, de andere wilt er juist zijn voor de rijke mens en draagt hen op handen.
Ben oprecht benieuwd hoe je dan uberhaupt een route kan bepalen. En dat is juist waar het land mijns inziens heel erg naar snakt.

Even hardop denken:
Of is het ook een vorm van angst? Of simpelweg ontwetendheid omdat ze andres in het leven staan dan de gemiddelde Nederlander?
Begrijpen de mensen in vak K hoe het voelt als je iedere maand net of net niet de financiele eindjes aan elkaar kan knopen?
Of zijn ze vooral bezig met "we moeten de rijke Nederlander wel een beetje te vriend houden" , omdat ze zelf wellicht rijk zijn?
Terwijl ze/we het mijns inziens allemaal meer gelijk moeten trekken.
De directeur is geen cent meer waard dan de putjesschepper die hier vanmorgen door de straat komt. Waarom zou die laatste meer last van keuzes van het kabinet moeten hebben dan de directeur? Omdat de directeur kan wegrennen met zijn bedrijf naar het buitenland? Maar wat als de putjesschepper zijn werk neerlegt?
Je ziet het al in de zorg gebeuren. Daar ontstaan echt grote personele problemen. Wat is dan belangrijker: de directeur in box 3 of de mbo verpleegkundige die net rond komt?
Vraag me af of een kabinet ook zo kijkt (en zeg daarbij niet dat ze dat niet doen).

• Like
Komt het bij jou niet over als "hoe kan een groep mannen en vrouwen goed met elkaar samenwerken in landsbelang als je over anderen praat zoals in dat artikel staat" ?
Eerlijk gezegd niet echt… Dit soort artikelen zie je wel vaker bij het aantreden van nieuwe premiers. Lees bijvoorbeeld eens dit stukje, waar het ook gaat over de beeldvorming rondom Balkende toen hij nét aantrad: https://parlement.com/column/200712/balkenende-historisch-perspectief

Wat dit artikel wel laat zien, is dat het qua vertrouwen nog niet helemaal goed zit binnen de coalitie. Ook dat verbaast me niet en daar hoef je denk ik ook geen ministers over te spreken: dat zie je in nagenoeg de hele aanloop naar deze begroting. Maar wat ik in het artikel vooral lees, is dus een ‘frame’ van verschillende partijen om maar duidelijk te maken dat zíj echt niet de schuldige zijn van dat wantrouwen. Das natuurlijk bullshit: Ze zijn er allemaal bij en ze hebben allemaal een verantwoordelijkheid daarin. Maar Jetten, en heel het Kabinet, weten echt wel hoe deze mediaspelletjes gespeeld worden. Het is zeker pijnlijk voor Jetten, maar hij is ervaren genoeg dat in perspectief te zetten.

Ik blijf het ook bijzonder vinden dat dit kabinet na maanden niet eens een richting heeft gekozen.
Is het links of is het rechts.
Daardoor zie je ook dat er onduidelijkheid ontstaat in het kabinet denk ik.
De ene wilt er zijn voor de zwakkere schakels des lands, de andere wilt er juist zijn voor de rijke mens en draagt hen op handen.
Ben oprecht benieuwd hoe je dan uberhaupt een route kan bepalen. En dat is juist waar het land mijns inziens heel erg naar snakt.
Hier ligt volgens mij meer de crux.
Ik maak me meer zorgen dat de inhoud, het niet maken van duidelijke keuzes in hun beleid én samenwerkingspartners, ervoor zal zorgen dat het Kabinet valt dan dit artikeltje of waar het voor zou kunnen staan. Om het simpele feit dat ze zelf geen meerderheid hebben…

Begrijpen de mensen in vak K hoe het voelt als je iedere maand net of net niet de financiele eindjes aan elkaar kan knopen?
Een deel ervan wel, een ander deel juist weer niet. Politici zijn al tijden niet meer allemaal nepobabys en hogeropgeleiden… Maar eigenlijk… in theore… hoeven ze dat helemaal niet te weten. Dat zouden ze van hun vakambtenaren moeten horen, of ze moeten worden gecorrigeerd door de politiek zelf (aka het Parlement).

Of zijn ze vooral bezig met "we moeten de rijke Nederlander wel een beetje te vriend houden" , omdat ze zelf wellicht rijk zijn?
De ministers? Nee, niet in de mate die jij schetst. Al werken ze natuurlijk altijd vanuit hun eigen politieke perspectief, zijn bestuurders veel meer uitvoerend op hun onderwerp bezig dan met dit soort vragen en belangen.
De coalitie? Absoluut. Niet per se “omdat ze zelf rijk zijn” maar omdat dat nu eenmaal de politieke overtuigingen zijn van deze partijen én hun mensen… Het blijft een (economisch) rechtse en vooral liberale coalitie. Daar hebben wij voor gekozen als land. Dat mensen, VVD’ers voorop, totaal niet voor hun eigen belangen stemmen frustreert me mateloos. Maar dat diezelfde mensen dan vervolgens gaan roeptoeteren dat ze het niet eens zijn met het beleid waarvoor ze kozen des te meer😅 Zeker omdat dat 9/10 gepaard gaat met dat dat ook nog de schuld van links zou zijn: bi-zar in mijn ogen.

Terwijl ze/we het mijns inziens allemaal meer gelijk moeten trekken.
De directeur is geen cent meer waard dan de putjesschepper die hier vanmorgen door de straat komt. Waarom zou die laatste meer last van keuzes van het kabinet moeten hebben dan de directeur? Omdat de directeur kan wegrennen met zijn bedrijf naar het buitenland? Maar wat als de putjesschepper zijn werk neerlegt?
Je ziet het al in de zorg gebeuren. Daar ontstaan echt grote personele problemen. Wat is dan belangrijker: de directeur in box 3 of de mbo verpleegkundige die net rond komt?
Vraag me af of een kabinet ook zo kijkt (en zeg daarbij niet dat ze dat niet doen).
Dan moet je linkser stemmen🤪🤪🤪 En/of je omgeving daar meer bewust van maken. Ik weet natuurlijk helemaal niet wat je hebt gestemd haha, maar je snapt vast wat ik bedoel te schetsen.

Eerlijk gezegd niet echt… Dit soort artikelen zie je wel vaker bij het aantreden van nieuwe premiers. Lees bijvoorbeeld eens dit stukje, waar het ook gaat over de beeldvorming rondom Balkende toen hij nét aantrad: https://parlement.com/column/200712/balkenende-historisch-perspectief

Wat dit artikel wel laat zien, is dat het qua vertrouwen nog niet helemaal goed zit binnen de coalitie. Ook dat verbaast me niet en daar hoef je denk ik ook geen ministers over te spreken: dat zie je in nagenoeg de hele aanloop naar deze begroting. Maar wat ik in het artikel vooral lees, is dus een ‘frame’ van verschillende partijen om maar duidelijk te maken dat zíj echt niet de schuldige zijn van dat wantrouwen. Das natuurlijk bullshit: Ze zijn er allemaal bij en ze hebben allemaal een verantwoordelijkheid daarin. Maar Jetten, en heel het Kabinet, weten echt wel hoe deze mediaspelletjes gespeeld worden. Het is zeker pijnlijk voor Jetten, maar hij is ervaren genoeg dat in perspectief te zetten.

Hier ligt volgens mij meer de crux.
Ik maak me meer zorgen dat de inhoud, het niet maken van duidelijke keuzes in hun beleid én samenwerkingspartners, ervoor zal zorgen dat het Kabinet valt dan dit artikeltje of waar het voor zou kunnen staan. Om het simpele feit dat ze zelf geen meerderheid hebben…

Een deel ervan wel, een ander deel juist weer niet. Politici zijn al tijden niet meer allemaal nepobabys en hogeropgeleiden… Maar eigenlijk… in theore… hoeven ze dat helemaal niet te weten. Dat zouden ze van hun vakambtenaren moeten horen, of ze moeten worden gecorrigeerd door de politiek zelf (aka het Parlement).

De ministers? Nee, niet in de mate die jij schetst. Al werken ze natuurlijk altijd vanuit hun eigen politieke perspectief, zijn bestuurders veel meer uitvoerend op hun onderwerp bezig dan met dit soort vragen en belangen.
De coalitie? Absoluut. Niet per se “omdat ze zelf rijk zijn” maar omdat dat nu eenmaal de politieke overtuigingen zijn van deze partijen én hun mensen… Het blijft een (economisch) rechtse en vooral liberale coalitie. Daar hebben wij voor gekozen als land. Dat mensen, VVD’ers voorop, totaal niet voor hun eigen belangen stemmen frustreert me mateloos. Maar dat diezelfde mensen dan vervolgens gaan roeptoeteren dat ze het niet eens zijn met het beleid waarvoor ze kozen des te meer😅 Zeker omdat dat 9/10 gepaard gaat met dat dat ook nog de schuld van links zou zijn: bi-zar in mijn ogen.

Dan moet je linkser stemmen🤪🤪🤪 En/of je omgeving daar meer bewust van maken. Ik weet natuurlijk helemaal niet wat je hebt gestemd haha, maar je snapt vast wat ik bedoel te schetsen.

Hartstikke bedankt voor de goede en uitgebreide uitleg. Ik begrijp het nu wat beter. Excuus als ik te star was.

• Like
Terug
Bovenaan