Vragen over 1P-LSD, stoffenwerking

Space cadet

Belezen gebruiker
Ik heb wat vragen over de werking van 1P-LSD. Zelf al diverse keren (6 keer geloof ik) mogen genieten van 1P-LSD. Opgebouwd van 120 tot 200, rond 180 vinden we prettig. (Er zou geen verschil in werking moeten zijn bij 1P of LSD maar ons leek het anders, kan ook aan de mindset liggen)

Wat we ook graag doen is truffels, psilocybine dus. Truffels zijn echt na een week uit je systeem heb ik me laten vertellen. Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor 1P-LSD uit je lichaam is en je stoffen weer in balans zijn? Zou je een week na 1P-LSD net zo'n fijne truffeltrip kunnen hebben als normaal?

En snoept 1P-LSD ook aan je serotonine voorraad? We doen eens in de zoveel maanden ook wel eens MDMA dus belangrijk om te weten natuurlijk.

Alvast dank voor jullie antwoord!
Groet, Space cadet
 

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
1P-LSD is vrij snel uit je lichaam na 4 uur al.
Dat komt natuurlijk omdat 1P-LSD een prodrug is voor LSD.
LSD is alleen nog maar terug te vinden in je lichaam na dat 1P-LSD verdwenen is [1].
Tolerantie is in 7 dagen gehalveerd en met 14 dagen is er geen tolerantie dus 2 weken lijkt mij het beste om opnieuw te trippen voor het sterkste effect.

Verschil in werking zou kunnen maar dat kan ook goed set en setting zijn vrij moeilijk vast te stellen zonder blind studies.


1 : https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/dta.2821
 
Laatst bewerkt:

Space cadet

Belezen gebruiker
Maar hoe zit het met de stoffen die worden aangesproken door LSD? Geeft dat conflict met psilocybine? Ik zou niet zo snel na een LSD trip weer na 2 weken een LSDtrip doen. Truffels dan wel iets vaker.
 

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Maar hoe zit het met de stoffen die worden aangesproken door LSD? Geeft dat conflict met psilocybine? Ik zou niet zo snel na een LSD trip weer na 2 weken een LSDtrip doen. Truffels dan wel iets vaker.

LSD heeft een cross tolerance met andere psychedelica die op de zelfde receptoren werken.
Dus ook psilocybine valt hier onder.
 

Chillax

Bewuste gebruiker
Nee, het past alleen op je serotonine receptor net als echte sertonine. Het is alleen net een klein beetje anders waardoor het niet goed past. Hierdoor krijg je vergelijkbare effecten als met mdma dat je natuurlijke sertonine in een keer vrijgeeft. Maar doordat het niet helemaal past, krijg je ook andere effecten zoals een verkeerde interpretatie van je zintuigen zoals oren en ogen.


Kortom, het spreekt je eigen sertonine voorraad niet aan (daarom ook geen kater), maar gebruikt wel dezelfde receptor. (wat daardoor toch voor een heel milde kater zou kunnen zorgen als je receptoren zouden downgraden door overmatig sertonine effect... Maar dat gebeurt volgens mij niet zo veel)
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
1P-LSD vervalt in het lichaam vrij snel tot LSD (dat wordt hierboven al verteld). LSD werkt als een directe en specifieke serotonine-agonist. Dus het grijpt rechtsreeks in op twee verschillende serotonine receptoren: voornamelijk 5-HT1a en 5-HT2a. Die laatstgenoemde receptor wordt geassocieerd met de psychedelische effecten van tripmiddelen. Maar daarnaast doet LSD ook nog 'iets' met een hele reeks aan andere receptoren, zoals de histamine-receptor.

MDMA werkt op een andere manier. Dat is voornamelijk een serotonine re-uptake inhibitor. Dus het grijpt voornamelijk in op de SERT-receptor, waardoor serotonine vanuit de synaps niet terug wordt opgenomen in de membranen van het neuron. Daarnaast stimuleert MDMA de afgifte van serotonine (via V-MAT), waardoor er nog meer serotonine in de synapsen terechtkomt. Daardoor is MDMA een zogeheten aselectieve serotonine-agonist. MDMA zorgt voor meer activiteit op vrijwel alle serotonine receptoren.

De vraag wanneer 'je stoffen weer in balans zijn', is een beetje lastig te beantwoorden; want wat bedoel je er precies mee? Zoals je hierboven al leest werkt de neurotoxicologie nog wel een stukje ingewikkelder dan slechts 'je serotonine raakt op', zoals vaak populair-wetenschappelijk verklaard wordt.

Wat bij LSD namelijk speelt is tolerantie. Dat komt omdat LSD letterlijk in de 5-HT2a-receptor blijft hangen. Als LSD eenmaal bindt aan de 5-HT2a-receptor, kan het er niet meer uit. Dat is overigens ook de reden dat LSD al in zulke lage hoeveelheden actief is. Het kleinste beetje LSD in het brein grijpt al gelijk in op de receptoren en blijft die receptoren constant activeren.
Het lichaam reageert op dat hakende LSD-molecuul door de receptor terug te trekken in de hersencel, waarna LSD in de cel wordt afgebroken. Daardoor zijn specifieke receptoren een tijdje niet beschikbaar. Dat is de reden dat je ongevoelig wordt voor de effecten van LSD. Die tolerantie duurt ongeveer 2 weken. Maar ook na die twee weken kunnen er mogelijk nog neurologische verschillen merkbaar zijn. Want het lichaam is namelijk altijd op zoek naar homeostase (dus een chemische balans). Dus als er 2 weken lang geen 5-HT2a-receptoren beschikbaar zijn vanwege de tolerantie, dan kan het lichaam zomaar besluiten dat het nodig is om meer receptoren te gaan aanmaken. Zoiets heet receptor upcycling.
Dusja, daarmee wordt het hele verhaal nóg ingewikkelder.

Maar als ik het weer even houd bij praktische informatie die voor jou bruikbaar is: nee, MDMA en LSD hebben geen grote overlap in de tolerantie. Er zijn ook geen/weinig aanwijzingen dat LSD leidt tot toegenomen schade van MDMA. Maar dat moet je ook niet gaan zien als vrijbrief om dan maar zo vaak mogelijk LSD en MDMA af te wisselen. Want er zijn uiteraard risico's en hoe vaker je gebruikt des te groter de kans dat je last gaat krijgen van gezondheidsklachten.
 
Laatst bewerkt:

Space cadet

Belezen gebruiker
Dankjewel Neo-Shulginist voor je heldere en uitgebreide antwoord! Kijk, daar hebben we wat aan. Had zelf natuurlijk ook al wat gelezen maar dan werd er te weinig informatie gegeven of het werd voor mij al snel onbegrijpelijk.

Ik en mijn man zijn niet de jongste en zijn verantwoorde genieters dus nemen graag de regels in acht. Tussen onze trips zit normaal gesproken echt voldoende ruimte. Het moet wel leuk blijven, en natuurlijk bijzonder. Een mini vakantie in je hoofd noemen wij het. Elke keer is weer magisch, en dat willen we blijven respecteren.
 

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Super informatieve post @Neo-Shulginist!

Wat we ook graag doen is truffels, psilocybine dus. Truffels zijn echt na een week uit je systeem heb ik me laten vertellen. Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor 1P-LSD uit je lichaam is en je stoffen weer in balans zijn? Zou je een week na 1P-LSD net zo'n fijne truffeltrip kunnen hebben als normaal?
Truffels (en (1P-)LSD) mogen dan na een week (of 2) helemaal uit je systeem zijn, maar het is wel mijn ervaring dat veruit mijn allermooiste trips - en dan met name mijn truffeltrips - degenen waren waarbij ik al maanden of zelfs een jaar niet had getript. Het is denk ik ook bovenal een geestelijk iets. Ben je geestelijk echt toe aan zo'n ervaring? Een week is dan natuurlijk niets. Zeker als je een intensieve trip hebt gehad en eigenlijk nog (veelal onbewust) bezig bent deze te verwerken.
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het is denk ik ook bovenal een geestelijk iets. Ben je geestelijk echt toe aan zo'n ervaring?
Ja, dit is echt zo. Als je vaak tript dan wen je gewoon aan de hele tripwereld en dan is het niet meer zo bijzonder allemaal. Je kunt ook niet elke week levensveranderende inzichten hebben natuurlijk. Of misschien kan dat wel, maar dat lijkt me dan ook niet helemaal gezond :joycat:
 

Dirkdirk

DF-koning
1P-LSD vervalt in het lichaam vrij snel tot LSD (dat wordt hierboven al verteld). LSD werkt als een directe en specifieke serotonine-agonist. Dus het grijpt rechtsreeks in op twee verschillende serotonine receptoren: voornamelijk 5-HT1a en 5-HT2a. Die laatstgenoemde receptor wordt geassocieerd met de psychedelische effecten van tripmiddelen. Maar daarnaast doet LSD ook nog 'iets' met een hele reeks aan andere receptoren, zoals de histamine-receptor.

MDMA werkt op een andere manier. Dat is voornamelijk een serotonine re-uptake inhibitor. Dus het grijpt voornamelijk in op de SERT-receptor, waardoor serotonine vanuit de synaps niet terug wordt opgenomen in de membranen van het neuron. Daarnaast stimuleert MDMA de afgifte van serotonine (via V-MAT), waardoor er nog meer serotonine in de synapsen terechtkomt. Daardoor is MDMA een zogeheten aselectieve serotonine-agonist. MDMA zorgt voor meer activiteit op vrijwel alle serotonine receptoren.

De vraag wanneer 'je stoffen weer in balans zijn', is een beetje lastig te beantwoorden; want wat bedoel je er precies mee? Zoals je hierboven al leest werkt de neurotoxicologie nog wel een stukje ingewikkelder dan slechts 'je serotonine raakt op', zoals vaak populair-wetenschappelijk verklaard wordt.

Wat bij LSD namelijk speelt is tolerantie. Dat komt omdat LSD letterlijk in de 5-HT2a-receptor blijft hangen. Als LSD eenmaal bindt aan de 5-HT2a-receptor, kan het er niet meer uit. Dat is overigens ook de reden dat LSD al in zulke lage hoeveelheden actief is. Het kleinste beetje LSD in het brein grijpt al gelijk in op de receptoren en blijft die receptoren constant activeren.
Het lichaam reageert op dat hakende LSD-molecuul door de receptor terug te trekken in de hersencel, waarna LSD in de cel wordt afgebroken. Daardoor zijn specifieke receptoren een tijdje niet beschikbaar. Dat is de reden dat je ongevoelig wordt voor de effecten van LSD. Die tolerantie duurt ongeveer 2 weken. Maar ook na die twee weken kunnen er mogelijk nog neurologische verschillen merkbaar zijn. Want het lichaam is namelijk altijd op zoek naar homeostase (dus een chemische balans). Dus als er 2 weken lang geen 5-HT2a-receptoren beschikbaar zijn vanwege de tolerantie, dan kan het lichaam zomaar besluiten dat het nodig is om meer receptoren te gaan aanmaken. Zoiets heet receptor upcycling.
Dusja, daarmee wordt het hele verhaal nóg ingewikkelder.

Maar als ik het weer even houd bij praktische informatie die voor jou bruikbaar is: nee, MDMA en LSD hebben geen grote overlap in de tolerantie. Er zijn ook geen/weinig aanwijzingen dat LSD leidt tot toegenomen schade van MDMA. Maar dat moet je ook niet gaan zien als vrijbrief om dan maar zo vaak mogelijk LSD en MDMA af te wisselen. Want er zijn uiteraard risico's en hoe vaker je gebruikt des te groter de kans dat je last gaat krijgen van gezondheidsklachten.

pittig interessant. Dank voor het delen. Heb je dit gewoon ff gegoogeled of wist je dit?
 

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Het lichaam reageert op dat hakende LSD-molecuul door de receptor terug te trekken in de hersencel, waarna LSD in de cel wordt afgebroken. Daardoor zijn specifieke receptoren een tijdje niet beschikbaar. Dat is de reden dat je ongevoelig wordt voor de effecten van LSD. Die tolerantie duurt ongeveer 2 weken. Maar ook na die twee weken kunnen er mogelijk nog neurologische verschillen merkbaar zijn. Want het lichaam is namelijk altijd op zoek naar homeostase (dus een chemische balans). Dus als er 2 weken lang geen 5-HT2a-receptoren beschikbaar zijn vanwege de tolerantie, dan kan het lichaam zomaar besluiten dat het nodig is om meer receptoren te gaan aanmaken. Zoiets heet receptor upcycling.
Dusja, daarmee wordt het hele verhaal nóg ingewikkelder.
Zeker interessant inderdaad. Maar er ontstaan natuurlijk vragen :smirk: ..

Als die 5-HT2a-receptoren een tijdje niet beschikbaar zijn doordat het ze zich hebben teruggetrokken, dan zou ik zeggen dat je dat gaat merken. Die receptor is immers tijdens de tolerantie niet beschikbaar dus zou je een soort van dip moeten ervaring.
Waarom is dit dan niet het geval?

Die upcycling kan er dus eigenlijk voor zorgen dat je er gevoeliger voor kan worden? Omdat er dus meer 5-HT2a-receptoren aangemaakt worden/zijn door die receptor upcycling?
Zou wel verklaring waardoor het lijkt dat ik voor vele psychedelica gevoeliger (dan vroeger) ben geworden.
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
pittig interessant. Dank voor het delen. Heb je dit gewoon ff gegoogeled of wist je dit?
Ik moest wel even de bindingsaffiniteit dubbelchecken. Ik dacht bijvoorbeeld dat LSD ook een dopamine-agonist was, maar de bindingsaffiniteit op die receptor is verwaarloosbaar laag.

(Let op: hoe lager de Ki, des te sterker de bindingsaffiniteit)

Schermafbeelding 2020-09-03 om 10.40.07.png

Toch kan LSD dan mogelijk nog zorgen voor meer activiteit in dopamine-neuronen in het brein vanwege allerlei terugkoppelingen in hersenfuncties. Maar daarvan ken ik de details niet hoor. Sowieso denk ik niet dat er over dat terrein veel bekend is. Maar het is ook niet mijn vakgebied ofzo.

Maarja ik volg het onderwerp al een tijdje en vind het interessant dus dan krijg je wel eens wat mee.

In deze paper kan je lezen over de structuur van de receptors waarop LSD inhaakt en blijft hangen.
 
Bovenaan