Brandje legt cannabisplantage bloot
De plantage werd gisteren al ontmanteld. Marc Aerts
De plantage werd gisteren al ontmanteld. Marc Aerts
MECHELEN - Door een klein brandje aan een elektriciteitsbord in een woning ontdekte de politie een cannabisplantage aan Hanswijk de Bercht. Het ging om ongeveer driehonderd plantjes. De plantage werd gisteren nog ontmanteld.
De bewoners van de luxe-woning vierden het afgelopen weekend Pasen in Engeland. De moeder van een van de bewoners lette op de katten die nog in huis waren en merkte een brandgeur op. De vrouw verwittigde de brandweer. Die stelde vast dat in de kelder een groot bord met verschillende transformatoren aan het smeulen was. De brandweer kreeg de toestand snel onder controle zodat de schade beperkt bleef.
Maar vrij snel werd duidelijk dat de transformatoren dienden om de verwarmingsinstallatie van een cannabisplantage in de woning van stroom te voorzien.
'Het ging om een plantage van ongeveer 200 à 300planten', zegt parketwoordvoerster Goedele VandenBrande. 'De plantjes zijn in beslag genomen en zullen worden vernietigd.'
Omdat de bewoners niet thuis waren, is voorlopig niemand aangehouden. Als ze terug in België zijn, zullen ze wel over de plantage aan de tand worden gevoeld.
Het ging om een vrij kleine plantage. Toch wijst alles erop dat er in het verleden al meermaals werd geoogst. Volgens een buurtbewoner lag er een aanzienlijke hoeveelheid potgrond naast het huis. De politie voerde gisteren een huiszoeking uit en doorzocht ook de auto van de bewoners, die voor het huis stond. (tdk)
Meer nieuws uit Mechelen op
www.nieuwsblad.be/mechelen