13 jaar en dan al drugs?

langeman

Bewuste gebruiker
Azeox zei:
voordat je een verkeerd beeld ervan krijgt :grin:

Precies, daarom vroeg ik om verheldering.
Zorg dat jezelf ook niet het verkeede beeld krijgt; bijna dacht je dat een trip al iets voor je kan zijn. Gelukkig trek je niet meteen conclusies.

KoxBox zei:
Je moet je echt niet laten opjagen door vrienden van je, je bent echt geen minder goed persoon ofzo als je geen drugs wil gebruiken. Integendeel, dat spreekt in jouw voordeel!

Het spreekt niet in je voordeel, maar ook niet in je nadeel. Dat je een bewuste keuze maakt en verantwoordelijkheid neemt daarvoor spreekt in je voordeel.

Azeox zei:
Maar ik denk dat het bij fantaseren blijft sinds ik de komende tijd niet van plan ben om nog een drug te gebruiken. Maar een joint blijf ik zeker in mijn achterhoofd houden 'als ik eraan toe ben'
:wink:

Er is geen ijzeren regel van hoe oud je moet zijn voor drugs en er is ook niet zoiets al een vaste volgorde. Het is namelijk niet zo belangrijk wat je doet, maar vooral hoe je het doet. En vanuit dat oogpunt is het doorgaans beter dat je rustig aan doet en niet te jong begint. Simpelweg omdat je dan meer weet, meer kan en de wereld, jezelf en dus drugs beter snapt.

electergie

Belezen gebruiker
plant enkele peyotes, dan kan je die na een jaar of 10 lekker opeten
ondertussen kan je je voorbereiden door te mediteren en
de hogere oorden te proberen te bereiken door 't stop zetten van de wereld en innerlijke dialoog
dus chill nog wat, tot je 18de en begin 20ste leefjaren blijf je groeien
mentaal en fysiek, je moet dit process dus stimuleren in de goede richting
en jezelf niet verwarren omdat iets leuk of mysterieus is
ga vrouwtjes pakken op je leeftijd :wink:

-tomz0r

Belezen gebruiker
Als je later geen carriere wilt en een vieze langharige psychische werkschuwe belasingprofiteur wilt worden moet je het doen ja. Anders ga je gewoon godverredomme naar school.

Angramar Temenos

Badass junkie
-tomz0r zei:
Als je later geen carriere wilt en een vieze langharige psychische werkschuwe belasingprofiteur wilt worden moet je het doen ja. Anders ga je gewoon godverredomme naar school.

Doe dat, alsjeblieft. Heb ik meer mensen om vrienden mee te worden. Ik walg van burgerlijke mensen. En nu weer terug naar de fabriek jij - iemand moet voor m'n wiet betalen.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
- 13 jaar.
- Door vrienden gedwongen.
- Zomaar even willen trippen.
- Niet zeker zijn over mentale gezondeheid.

Zeggen deze punten niet genoeg voor jezelf? :rolleyes:

-tomz0r

Belezen gebruiker
Angramar Temenos zei:
-tomz0r zei:

Doe dat, alsjeblieft. Heb ik meer mensen om vrienden mee te worden. Ik walg van burgerlijke mensen. En nu weer terug naar de fabriek jij - iemand moet voor m'n wiet betalen.

Nee bij jou snap ik het wel. Ik kan me niet voorstellen dat iemand jou in dienst wil nemen. Dat heeft niks met drugs te maken.

Angramar Temenos

Badass junkie
Nee logisch, ik heb Asperger, een paniekstoornis/fobie i.v.m elke vorm van authoriteit, een persoonlijkheidsstoornis.. Denk je dat ik het langer dan 3 dagen volhou tussen "normale" mensen die niet weten hoe ze met me om moeten gaan?

Ik kan niet omgaan met niet-vrienden zonder dat ik of paranoide, of extreem verbaal agressief/minachtend word (mogelijk beide). En als ik kutperiodes heb kom ik m'n bed niet eens uit om af te bellen, laat staan dat ik ergens heen ga. Het heeft weinig te maken met willen of niet willen.

Ik heb er vrede mee gesloten dat ik me niet aan kan passen, dus kies ik omgevingen uit waar dat niet hoeft, kan ik alsnog een leuk sociaal leven hebben en iets van m'n leven maken in plaats van mezelf een stuk afval voelen omdat ik niet tussen de gewone mensheid pas.

-tomz0r

Belezen gebruiker
Het is steeds wat anders. Toen ik er zat was het een schizofrenischtypische stoornis of zo, maar het is goed met jou. Dat je niet in staat bent om te werken is wel duidelijk.

Drientje

DF-koning
Aan de topic starter:

Goed dat je je hier aangemeld hebt! Tussen de onzin berichten en het offtopic geschreeuw vind je vast wel wat je zoekt.

Je ervaart het niet zo maar op dit moment is jouw lichaam hard aan het werk om je volwassen te laten worden. In je hoofd gebeuren rare dingen, komen hormomen en andere neurotransmitters vrij die je kijk op dingen veranderen en je interesses wekken.

De interesse in psychedelica is op jouw leeftijd vrij ongewoon maar in het licht van deze tijd misschien wel te verklaren.
Probeer toch standvastig te zijn in je terughoudendheid richting deze middelen. De stoffen in je hoofd zijn in een precaire balans, alles wat je voelt en ervaart is daarboven in je koppie geregeld en het nemen van elke drug doet deze balans verstoren. Niet altijd ervaar je de negatieve effecten van deze verstoring meteen. Soms zitten er ook geen negatieve effecten aan maar dat is een uitkomst die onvoorspelbaar is.
Stel dat blijkt dat je gevoelig bent voor psychoses en een trip triggert emoties en inzichten die je met de kennis van nu niet kunt plaatsen. Dan zit je met de figuurlijke gebakken peren en zou je willen dat je er nooit aan begonnen was.
Soms, als ik trip, heb ik nog het gevoel dat ik gek word en ik loop al een poosje langer mee in dit leven dan jij. Probeer jezelf klaar te maken voor een trip.
Groei nog een poosje, laat kennis binnenkomen, leer, geniet van het leven zonder drugs. Meditatie is een goede tip.

En lees veel over hoe ervaren psychedelische reizigers hun gedachtegoed ervaren.

Trippen is niet alleen maar kleurtjes kijken. Het is zoveel meer! Het is een omschakeling in je handelen en je denken. Je blik op de wereld zal nooit meer hetzelfde zijn. Kristalheldere momenten afgewisseld met duistere zompige gedachten die proberen hun greep op jouw te houden. Het is een weids uitzicht op het panorama van je leven en ik ben er van overtuigd dat je op je 13e niet in die weidsheid kijken mag.

Succes met 'nee' zeggen.

Wees verstandig en groei nog maar een poosje.

weyoun22

Bewuste gebruiker
Petrovic zei:
- 13 jaar.
- Door vrienden gedwongen.
- Zomaar even willen trippen.
- Niet zeker zijn over mentale gezondeheid.

Zeggen deze punten niet genoeg voor jezelf? :rolleyes:

Hetzelfde lijstje zou jou toch ook duidelijk moeten hebben maken dat iemand die aan al die punten op het lijstje voldoet met geen mogelijkheid een afgewogen beslissing kan maken!.

Te jong, makkelijk beinvloedbaar, niet voorbereid, en onzeker.

-tomz0r

Belezen gebruiker
julklei hebben alloevaal wel gelijk maart pas echt op dat jullie je leven niet verpesten prooberr er echt ewat van te maken en ga niket elke dag blowen want dat is echt zonde van alles.

maiskorrel

Bewuste gebruiker
Ik vind je best verstandig voor een 13 jarige (voor zover dat mogelijk is :P )

Maar wacht er inderdaad nog even mee. Je moet je mentaal nog veel ontwikkelen. Waarschijnlijk heb je als puber wel snel het idee dat je mentaal al redelijk ontwikkeld bent, maar die ontwikkeling gaat nog veel verder maar dat merk je vanzelf wel :grin:

maiskorrel

Bewuste gebruiker
-tomz0r zei:
julklei hebben alloevaal wel gelijk maart pas echt op dat jullie je leven niet verpesten prooberr er echt ewat van te maken en ga niket elke dag blowen want dat is echt zonde van alles.
:beer: ?

KoxBox

Badass junkie
-tomz0r zei:
Zegt diegene die weer aan de MD zit.

Intoxication

Bewuste gebruiker
kerel lees dit serieus, denk er dan misschien nog eens over na als je mss nog een job wilt of een deftig karakter..

dus als jij van je leven nu al een hoopje wilt maken, je doet je zin maar :)

De hersenen zouden naar verluidt pas rond de leeftijd van 20 of 25 jaar volgroeid zijn! En het gedeelte van de hersenen dat zich als laatste ontwikkelt, is de prefrontale cortex. Dit is zone voor de complexe vaardigheden zoals het georganiseerd werken, het onder controle houden van de impulsen, het bewust worden van de gevolgen van de eigen handelingen, het toekennen van prioriteiten, het maken van toekomstperspectieven...

Het is dus niet verwonderlijk dat jongeren en jonge volwassenen zich vaak onvolwassen gedrage... etc etc...

BRON: http://www.e-gezondheid.be/hersenen-ado ... -12768.htm

JunkXL

Bewuste gebruiker
Als je iets gaat pakken zorg dan dat je er honderd percent zeker van bent.
Als je ook maar een enkele weifeling hebt zal ik het niet doen.
Door eigen onderzoek hierin vind je vast wel het geen wat het beste bij jou past.
Ik vind/doe meestal die dingen pas als ik er ook daadwerkelijk klaar voor ben.

Deranged

Badass junkie
Ik ben ook op die leeftijd begonnen en ik kan het iedereen aanraden.

Leven kan je niet vroeg genoeg mee beginnen, en met domme fouten ook niet.

Dat heeft een mens nodig. Het is altijd positief om het uitgekauwde grijze gebied van de maatschappij te ontstijgen, daar leer je nog eens wat van.

JunkXL

Bewuste gebruiker
Ik snap wel wat je bedoeld maar om dan meteen te zeggen "iedereen aan raden" niet.
Sommige zijn er dan simpelweg niet klaar voor. Alles komt op zijn tijd, en ieder heeft zijn eigen tijd.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Deranged zei:
Ik ben ook op die leeftijd begonnen en ik kan het iedereen aanraden.

Leven kan je niet vroeg genoeg mee beginnen, en met domme fouten ook niet.

Dat heeft een mens nodig. Het is altijd positief om het uitgekauwde grijze gebied van de maatschappij te ontstijgen, daar leer je nog eens wat van.
Jij bent er persoonlijk sterker uit gekomen maar dat lukt lang niet iedereen.

JunkXL

Bewuste gebruiker
Deranged schreef:
Dan nog is het de moeite waard.

Voor jou was het de moeite waard, misschien voor iemand anders niet.
Misschien beschikken ze al niet over een werkelijkheid getrouwe perceptie en word het een psychotisch ritje naar het ziekenhuis. Is het dan nog de moeite waard??
Ik denk dat iedereen voor zich zelf hoor te bepalen hoe of wat.

dus... het was voor JOU de moeite waard.
Voor mijn psychotisch zieke maat was die het namelijk niet.

Deranged

Badass junkie
Daar komt het dan wel op neer ja. Er zijn nou eenmaal mensen die het gewoon sowieso niet redden, op latere leeftijd ook niet.

In mijn geval is het zelfs zo dat als ik coke op latere leeftijd was gaan gebruiken de problemen waarschijnlijk veel groter waren geweest. Mijn voornaamste redding is geweest dat ik jarenlang grote moeite had met zowel het geld ervoor als de contacten.

Ironisch genoeg zit iedereen die er toen veel praatjes over hadden en het te ver vonden gaan er nu al enige jaren zelf aan en het ziet er ook niet bepaald naar uit dat ze er binnenkort vanaf gaan komen. Hun lot is mij gelukkig bespaard gebleven, gek genoeg vooral door de vroege leeftijd waarop het bij plaatsvond allemaal.

En dat is uiteraard gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden verder en bepaald geen voorbeeld.

Maar toch. Drugs op jonge leeftijd, ik ben er wel voor.

Deranged

Badass junkie
JunkXL zei:
Deranged schreef:

Misschien beschikken ze al niet over een werkelijkheid getrouwe perceptie en word het een psychotisch ritje naar het ziekenhuis. Is het dan nog de moeite waard??

Maar heeft dit iets met de leeftijd te maken, of ligt het gewoon aan de persoon zelf? Zulke dingen kunnen op alle leeftijden gebeuren.

JunkXL

Bewuste gebruiker
Deranged zei:
JunkXL zei:
Deranged schreef:

Maar heeft dit iets met de leeftijd te maken, of ligt het gewoon aan de persoon zelf? Zulke dingen kunnen op alle leeftijden gebeuren.

Voor mij heeft het niet met leeftijd te maken gehad maar levenservaring. Als ik op mijn 13e begonnen zou zijn was het fout gegaan, daarom ben ik toen ook niet begonnen.
Op mijn 17e vond ik het precies het juiste moment om voor de eerste keer coke te doen.
Vooraan bij de RHCP tijdens het nummer Snow.
The right place, the right time.

azgaza

Badass junkie
Naast dat ik absoluut adviseer nog een paar jaar te wachten en je goed in te lezen moet ik zeggen dat ik ook wel een extreem jonge interesse in tripmiddelen had; toen ik een jaar of 7 a 8 was had ik een boekje over wilde paddenstoelen en daar in stond bij een dat men er van gaat hallucineren maar dat het geen giftige paddenstoel is. Dat wekte zodanig mijn interesse dat mijn moeder mij toen ik 8 was moest uitleggen wat hallucineren was, met als gevolg dat ik toen al in mijn hoofd zette: "Als ik later groot ben ga ik dat doen."

Toen het daadwerkelijk zo ver was (ook na veel inlezen) was inmiddels al weer 15, wat door velen óók al als vrij jong wordt gezien om te beginnen met trippen. Leeftijd is wel ontzettend relatief, de ene is er klaar voor als ie 15 is en de ander misschien pas met een jaar of 20 of later, en zelfs dan is nog niet met zekerheid te stellen of je klaar bent. Punt is wel dat een stabiel zelfbeeld met zelfkennis enorm helpt als je gaat trippen en dat in de puberteit massief aan het ontwikkelen is, vandaar dat ik onder de 16-17 in de regel zeker niet aan zou raden, maar nogmaals het ligt er geheel aan wie.

Aan de andere kant wil ik wel even waarschuwen voor wiet; niet dat wiet nou zo eng is, maar toch wel iets gewoonte vormender / 'verslavender' dan in het begin vaak gedacht wordt. Als je eens een trekje van een joint probeert, doe het dan alleen heel af en toe, te veel blowen in de late jeugd is helemaal niet praktisch en het vormt een gewoonte die nog al sterk in het leven kan gaan nestelen.

Kort samengevat:
Vroege interesse is niet slecht, maar wacht alsnog tot je wat ouder bent en doe het niet als je in de knoop zit met jezelf, en pas met wiet op dat het niet vaak wordt mocht je het willen proberen.

Wackie

Belezen gebruiker
Je moet ook vooral niet luisteren naar mensen die je aanraden het wel te doen zonder dat je die mensen goed genoeg kent om de waarde van hun woorden in te schatten :)

Ik zelf ben blij dat ik pas op mijn 27e met harddrugs ben begonnen. En het meest positieve dat ik op mijn 15e wel met blowen ben begonnen is dat ik nu weet dat ik ook gewoon een zwak mens ben die verslaaft kan worden zodat ik wel beter op let met harddrugs. Als ik op jonge leeftijd met harddrugs was begonnen ipv eerst verslaafd te worden aan blowen denk ik dat ik daar wel aan verslaafd was geworden omdat ik zoals de meeste jongelingen ook aan een zelfoverschatting leidde en dacht dat verslaafd worden alleen losers overkomt. (ja blowen is echt wel verslavend, laat je niet van het tegendeel overtuigen)

Wackie

Belezen gebruiker
Als je te vroeg begint, dan stop je eigenlijk en denk je dat je begonnen ben.

Ohja Deranged, je denkt wel eens dat ik jou graag afzeik, maar godver als je 13 jarigen aanraad drugs te gebruiken verdien je eigenlijk opgesloten te worden. Begrijp dus dat ik het niet zonder motief doe en ik eigenlijk vind dat ik nog veel te aardig voor je ben. Tevens vind ik dat dit wel in de regels opgenomen zou mogen worden als reden tot ban. (aangezien we hier niet in de positie zijn om je op te sluiten) Of je het als grap bedoeld wanneer je 13 jarigen aanraad drugs te gebruiken weet ik niet en is ook helemaal niet interessant. Het risico dat het serieus genomen wordt is er namelijk sowieso.

tomzor

Belezen gebruiker
Wackie zei:
Ohja Deranged, je denkt wel eens dat ik jou graag afzeik, maar godver als je 13 jarigen aanraad drugs te gebruiken verdien je eigenlijk opgesloten te worden.

Er wordt hier enorm veel onverantwoorde shit gepost, ook door jou. En niet zo'n beetje ook.

Voor de rest; drugs zijn slecht. De Heer zal jullie een lesje leren.

Pammer

Bewuste gebruiker
Je ziet hier duidelijk uitlopende conclusies van mensen die ervaring hebben met zulke gevallen.

Het is nu eenmaal zo dat het niet goed is voor je ontwikkeling. Het onderbreekt je puberteit en kan veranderingen maken in je hersenen die dan meegroeien. Daarom is het nooit goed om middelen te gebruiken in de grootste fase van de puberteit. Mentaal kan het altijd goed maar ook slecht aflopen, daarvoor schuilt het meeste gevaar.

Hieruit vindt ik dat het nemen van drugs op persoonlijk vlak ligt en dat het een ervaring is met te veel risico's op mentaal & fysiek vlak. Daarom raadt ik het af.

W.F.L.

Badass junkie
JunkXL zei:
Voor mij heeft het niet met leeftijd te maken gehad maar levenservaring. Als ik op mijn 13e begonnen zou zijn was het fout gegaan, daarom ben ik toen ook niet begonnen.

Niet dat ik je wil afzeiken hoor, maar hoe vaak gebruik je nou speed? Er stond me namelijk nog iets bij dat je zei dat je die "weekendgebruiker bullshit lang volgehouden hebt" maar dat je nu gebruikt wanneer je wilt, nog vaker dan enkel in het weekend dus. Is het dan zo goed gegaan? Ik moet zelf mijn klep houden natuurlijk, want ik gebruik zelf bijna ieder weekend wel speed of andere drugs. Maar ik heb dan ook niet de pretentie om te zeggen dat het allemaal goed gegaan is ofzo :)

tomzor zei:
Wackie zei:
Ohja Deranged, je denkt wel eens dat ik jou graag afzeik, maar godver als je 13 jarigen aanraad drugs te gebruiken verdien je eigenlijk opgesloten te worden.

Er wordt hier enorm veel onverantwoorde shit gepost, ook door jou. En niet zo'n beetje ook.

Oh?

tomzor zei:
Voor de rest; drugs zijn slecht. De Heer zal jullie een lesje leren.

Je bent echt irritant jongen, flikker toch eens op. Altijd maar tegendraads doen om te provoceren en jezelf tegenspreken. Alsof jij wel verantwoord bent, haha. Vind je het gek dat je gebanned werd ofzo?

Deranged zei:
JunkXL zei:
The right place, the right time.
En dan kan ik het toch niet laten om te zeggen dat dit voor coke eigenlijk niet bestaat, maar dat is weer een ander verhaal. :smoke:

Dat ook nog ja.

Bovenaan