beroepsgeheim doctor -> ouders

martin van nu

Belezen gebruiker
Ik lees hier regelmatig vragen van mensen die ze eigenlijk aan hun huisarts zouden moeten stellen.
Ik vermoed dat een hoop dat niet doen, omdat ze bang zijn dat ie hun drugsgebruik dan met hun ouders gaat overleggen.
Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat een doctor een beroepsgehiem heeft en dat hij dingen die hij met jouw bespreekt, nooit zal delen met je ouders, tenzij jij dat goed vind.
Ik las het ook op een medische site.

Zeker weten doe ik het eigenlijk niet.
Is er iemand die het me kan bevestigen, of heeft iemand juist meegemaakt dat zijn doctor hem wel direct aan z'n ouders verlinkte?

Mike

Bewuste gebruiker
Artsen hebben de Eed van Hippocrates afgelegd, daarin staat onderandere:

"Al hetgeen mij ter kennis komt in de uitoefening van mijn beroep of in het dagelijks verkeer met mensen en dat niet behoort te worden rondverteld, zal ik geheim houden en niemand openbaren. "

Een huisarts zal/mag dus nooit iets aan je ouders doorvertellen wat jij hem in vertrouwen hebt verteld. Hij is dan zelfs strafbaar.

Oom Klaas

Badass junkie
Spor zei:
Oom Klaas zei:
Ze hebben beroepsgeheim,
je woorden zijn veiliger bij je huisarts dan hier op een drugsforum.

Heel zeker, want wie zegt dat ik niet jou vader ben ?

Precies, een zelfde soort situatie (althans een vergelijkbare) is mij overkomen.

Daarom vind ik het vaak vreemd dat leden hier wel open en bloot van alles vertellen maar wanneer ze naar de dokter moeten als de dood zijn...zie ik sowieso vaak bij gebruikers.
Is dit een angst om betrapt te worden op gebruik?

En dat EPD is toch alsnog vertrouwelijk?
Maar daar is mij nog niet 1 vraag over gesteld door een dokter dus zie ik ook niet als een probleem.

martin van nu

Belezen gebruiker
Oom Klaas zei:
Is dit een angst om betrapt te worden op gebruik?
.

Kan ik niks over zeggen, aangezien ik van mijn gebruik nooit een geheim heb gemaakt.
Zat nog ff verder te redeneren en wellicht is het stiekeme aan hun gebruik, voor een hoop mensen wel onderdeel van de hele belevenis.
Net als plassen tegen de kerk stiekem veel leuker is, als waneer net iedereen naar buiten komt.

Oom Klaas

Badass junkie
Jokkelshizzle zei:
beroepsgeheim is een fabeltje sukkels

Mag ik feiten, bronnen?

Doe asjeblieft geen loze uitspraken die je niet kan onderbouwen,
dus kom met goede argumenten om me te overtuigen dat beroepsgeheim een fabel is.

Elin

Newbie
Gezien verdoving etc heb ik het ziekenhuis laten weten welke en hoeveel drugs ik gebruikte,o.a. GHB. Wist mijn moeder niet, toch kwam ze er toen achter omdat het op het bordje van de arts stond en niet zo zorgvuldig was.. hoort niet, toch wel goed voor me geweest.
Elin

martin van nu

Belezen gebruiker
Tja zo'n bordje is er ook voor, dat als je ineens door een andere arts behandelt moet worden, die in een oogopslag alle info heeft.
Zelfde met het EPD, als je iets opschijft moet je alles opschrijven, neem ik aan.
Dan kun je niet dingen weglaten, want dan gaat de volgende arts ervan uit dat datgene geen factor is en zal hij er ook geen rekening mee houden.
Het zou wellicht wel zo netjes zijn als ze bepaalde codes zouden gebruiken, die niet iedere leek direct herkent.
G517 voor GHB, of zoiets.

DAnOoNtje

Experimenterende gebruiker
tsja dokters zijn wel beschermend als het om hun patienten gaat maar qua symptonen etc zijn ze erg openhartig tegenover (en dat haal ik niet uit bronnen maar persoonlijke ervaring met twee dokters). Maar voor een dokter is een teveel aan witte bloedcellen al genoeg om even een nacheck te doen bij jou zelf, en dat zou ook verder niks meer uit moeten maken. Dat is nog steeds vertouwelijke informatie.

Wel balen dat zoiets uiteindelijk door een bordje verraden wordt... :rolleyes:

Maar als het om een overdosis gaat word dat wel verteld, maar pas op het moment dat een dokter het nodig acht om verdere behandeling te krijgen voor diegene. maar dat is bij minderjarigen dacht ik zo.... ik zal het navragen :grin:

cropp

Badass junkie
ik denk dat veel mensen op drugsforum niet meer bang hoeven te zijn dat hun huisarts gaat klikken aan hun ouders

Spor

Wijs gebruiker
cropp zei:
ik denk dat veel mensen op drugsforum niet meer bang hoeven te zijn dat hun huisarts gaat klikken aan hun ouders

Afgezien van het feit dat dat niet is wat de TS vraagt denk ik dat ook :wink:

Bovenaan