Buprenorfine afbouw tramadol

Leeuwtje01

Experimenterende gebruiker
Beste allen

Door een lange tramadol verslaving ben ik nu in behandeling bij een verslavingszorg, en die gaan mij overzetten op buprenorfine, ik ga elke week 5mcg buprenorfine omhoog en na 4 weken stop ik meteen met de tramadol 200mg. En dan zit ik dus op 20mcg buprenorfine.

Iemand ervaring mee? Ik zit nu op 5mcg, maar de tramadol is nu nog meer aanwezig dan het andere middel.

Vanuit daar gaan we de buprenorfine afbouwen, maar alleen als ik wil omdat ik chronische pijn heb.

Het voordeel van buprenorfine is dat het 7 dagen een constante spiegel aanhoudt, en bij tramadol heb ik steeds de pieken en dalen, waardoor ik ook onrustig ben tussen de doseringen door, mijn zenuwstelsel vindt dat niet zo fijn.

Ben benieuwd wat andere mensen van dit medicijn vinden, had al wat topics gevonden op het forum, maar het was best beperkt.

Groetjes!

Plex

Badass junkie
@Leeuwtje01

Ik heb hier zelf geen persoonlijke ervaring mee, maar wat je schrijft klinkt wel logisch: Tramadol geeft vaak meer pieken en dalen, terwijl buprenorfine via een pleister (als het temminste via een pleister is, ik neem aan van wel) juist een stabielere spiegel kan geven. Dat kan veel rust en stabiliteit geven wegens de tragere afgifte en dus consistentie.

Dat je bij 5 mcg nog vooral de tramadol voelt is best logisch, je zit nog in de opbouwfase en tramadol op 200mg zal dan nog duidelijk aanwezig zijn. Waarschijnlijk merk je pas beter wat buprenorfine voor je doet wanneer de dosering hoger is en de tramadol wordt afgebouwd / stopgezet.

Ik zou vooral goed blijven aangeven tegen de verslavingszorg hoe je je voelt op het gebied van pijn, onrust, stemming, slaap, ontwenningsklachten en eventuele bijwerkingen. Zeker omdat tramadol ook op serotonine/noradrenaline werkt, is stoppen vaak net anders voelend dan bij opioïden die voornamelijk op je opioïde receptoren werken.

Met name de: mu-opioïdreceptor, kappa-opioïdreceptor, delta-opioïdreceptor, en nociceptine-receptor.

Fijn dat ze het rustig opbouwen (als je dat zo ervaart). Trouwens is / kan je verzoeken de buprenorfine afbouw op een manier te doen zodat jij daar klaar voor bent, zeker met chronische pijn. Hopelijk geeft het je meer rust en minder schommelingen.

Sterkte met de overstap, ben benieuwd hoe het voor je uitpakt!

Raver

Badass junkie
Geen ervaring mee. Wel wil ik je veel wijsheid en sterkte wensen aankomende weken.

Bovenaan