gebruik versus niet gebruik

candise

Experimenterende gebruiker
ik ben ongeveer een jaar of 8 clean, ... ik noem mezelf clean alhoewel ik nog steeds methadon gebruik. ik ben eigenlijk niet van plan om te stoppen met methadon, net alsof ik vroeger eigenlijk nooit van plan was om te stoppen met gebruiken :)
iedereen noemde me een vogel voor de kat, mijn familie was al min of meer mijn begrafenis aan het voorbereiden, niet dat ze het erg zouden hebben gevonden, neen , dan gingen ze zich niet meer hoeven te schamen voor mij ! (hun eigen woorden) , het liefst van al zagen ze mij in de gevangenis :confused: , ze probeerden me zelf te interneren, ... ik voel plaatsvervangende schaamte voor hen :flushed: maar laatste tijd vraag ik me af voor wie ik het eigenlijk doe ? niet gebruiken, waarom heb ik het recht niet om me af en toe eens goed te voelen ? waarom mag iedereen ladderzat op straat lopen en mag een gebruiker niet gebruiken ? ellenlange gesprekken voerde ik reeds met mijn begeleider ... :( ik dacht dat hoe langer ik clean zou zijn hoe minder de zin om te gebruiken zou nazinderen ... helaas, verkeerd gedacht, ik sta op met gebruik en ga slapen met gebruik, ... maar dan enkel in gedachten ! zal toch waar zijn zeker, eens junk altijd junk ...

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
zit tussen je oren .....

probeer is iets anders:

een andere psychiater ?
een andere psycholoog ?
meer afleiding ?
Sporten ?
Hobbies?

Zoek een kerel ?

:hearteyes:

Amaranth

Bewuste gebruiker
Zoals je zelf zegt, 'eens een junk, altijd een junk'. Je weet van jezelf dat je verslaafd bent geweest, eigenlijk nog steeds aan de methadon. Als jij nu weer gaat gebruiken is het bijna zeker dat je weer in een verslaving terecht komt, en dat wil je toch niet hebben? Als ik jou was zou ik er gewoon vanafblijven, je zult er vast genoeg nare ervaringen mee hebben, misschien dat het helpt om te denken: 'dat wil ik niet meer'.

Pikachu

Wijs gebruiker
Hmm, een iedereen heeft naar mijn mening het recht om te doen met zijn of haar lichaam wat diegene wilt. Wanneer zo'n keuze echter schade doet aan anderen dan moet diegene beperkt worden in zijn of haar handelen. Waar ligt de grens van dit 'schade doen' dan zul je vragen? Hier zit je gelijk met het grote probleem; de een zal 'schade doen' ervaren als iemand gaat stelen voor zijn of haar drugs. De ander zal 'schade doen' al ervaren als hij of zij een verslaafde op een bankje ziet slapen.

Verder zijn de tips van lysergine erg goed denk ik. Probeer je voldoening in het leven uit iets anders te halen dan drugs. Het zal de zin in drugs niet geheel wegnemen maar als het hierdoor minder wordt dan is het mooi meegenomen toch?

Verder zou ik ook het verhaal van jouw familie wel eens willen horen. Als nou bijvoorbeeld blijkt dat jij de huwelijksring van je moeder hebt gestolen om aan drugs te kunnen komen dan kan ik me wel voorstellen dat ze je niet echt meer steunen. Hoe je het hier beschrijft is het echter wel heel extreem. Je eigen familie die hoopt dat je dood gaat... lijkt me echt verschrikkelijk.

Sterkte.

Wromtraxe

Bewuste gebruiker
Praat erover met je huisarts.
Naltrexon verminderd de zucht naar opiaten. Verder zijn er andere manieren om euforie op te wekken. Niet met praten stoppen in ieder geval. Stel kleine doelen voor je op. Als je die haalt komt er euforie vrij. Zorg dat deze doelen financieel zijn. De financiën op orde is een heel fijn gevoel.

Misschien een eerste lijn psycholoog om hulp vragen?

Grz
Wromtraxe

candise

Wromtraxe zei:
Naltrexon verminderd de zucht naar opiaten. Verder zijn er andere manieren om euforie op te wekken. Niet met praten stoppen in ieder geval. Stel kleine doelen voor je op. Als je die haalt komt er euforie vrij. Zorg dat deze doelen financieel zijn. De financiën op orde is een heel fijn gevoel.

Grz
Wromtraxe
thankzz, zal eens praten over die naltrexon, ...
heb voor mezelf doelen opgesteld, zo is mijn financiele situatie helemaal goed te noemen, al mijn schulden zijn afgelost, heb ik helemaal zelf gedaan en gaf me inderdaad heel grote voldoening, was best wel groot bedrag te noemen hoor, lag over de 25000 euro :(
maar nu zijn mijn vriend en ik al zover dat we op zoek zijn naar een huis ... om te kopen ...
psychologen en zo dat zie ik niet echt zitten, dan worden weer heleboel oude wonden opengereten en dan zit je er maar mee hé, gesprek is over maar dan moet jij er wel mee verder en daar zou ik het helemaal moeilijk mee hebben, ...
greetzzz

candise

Pikachu zei:
Hmm, een iedereen heeft naar mijn mening het recht om te doen met zijn of haar lichaam wat diegene wilt. Wanneer zo'n keuze echter schade doet aan anderen dan moet diegene beperkt worden in zijn of haar handelen. Waar ligt de grens van dit 'schade doen' dan zul je vragen? Hier zit je gelijk met het grote probleem; de een zal 'schade doen' ervaren als iemand gaat stelen voor zijn of haar drugs. De ander zal 'schade doen' al ervaren als hij of zij een verslaafde op een bankje ziet slapen.

Verder zijn de tips van lysergine erg goed denk ik. Probeer je voldoening in het leven uit iets anders te halen dan drugs. Het zal de zin in drugs niet geheel wegnemen maar als het hierdoor minder wordt dan is het mooi meegenomen toch?

Verder zou ik ook het verhaal van jouw familie wel eens willen horen. Als nou bijvoorbeeld blijkt dat jij de huwelijksring van je moeder hebt gestolen om aan drugs te kunnen komen dan kan ik me wel voorstellen dat ze je niet echt meer steunen. Hoe je het hier beschrijft is het echter wel heel extreem. Je eigen familie die hoopt dat je dood gaat... lijkt me echt verschrikkelijk.

Sterkte.
daar zit juist mijn probleem , ik vind namelijk ook dat ik mag doen met mijn lichaam wat ik wil , maar dat wil "de maatschappij" niet, 1 voorbeeld, als ze op mijn werk te weten komen van mijn verleden dan vlieg ik eruit :openmouth: mijn baas weet het, ik vind namelijk zolang je leert uit je fouten dat je het recht hebt om fouten te maken, helaas denkt niet iedereen zo, daarmee dat ik het ook zo moeilijk heb met alcoholisten, ben je aan de drank geweest en zeg je dat aan iemand die je niet kent, wel dan word je meestal gefeliciteerd dat je het lukt om eraf te blijven, zat je aan de dope, dan word je direct een stempel opgedrukt, eens junk altijd junk :(
die tips die je zei, daar ben ik niet echt veel mee hoor, wat was het weer, een psychiater, een vriend ? een vriend heb ik, en met mijn begeleider heb ik genoeg, die weet meer dan mij dan een psychiater ooit zal doen, die heeft mij gekend in mijn junkperiode en die kent mij nu ... die heeft ook de overgang meegemaakt van toen naar nu ... en nu, mijn familie, wel geloof het of niet maar ik heb nog nooit zelfs maar een halve frank gestolen van hen, (was toen nog in belgische frank hé) ze zaten gewoon in met de goede naam van de familie, en wat zullen de buren wel niet zeggen ? één compleet hypocriet gelul want helft van familie zuipt zich te pletter en andere helft zit aan de valium bij manier van spreken ... denk om volledig verhaal te zetten dat ik waarschijnlijk halve week blijf doortypen ... feit is dat doordat ik afstand heb genomen van hen, letterlijk en figuurlijk dat het me is gelukt om te stoppen met gebruiken ...
greetzzz

candise

Amaranth zei:
Zoals je zelf zegt, 'eens een junk, altijd een junk'. Je weet van jezelf dat je verslaafd bent geweest, eigenlijk nog steeds aan de methadon. Als jij nu weer gaat gebruiken is het bijna zeker dat je weer in een verslaving terecht komt, en dat wil je toch niet hebben? Als ik jou was zou ik er gewoon vanafblijven, je zult er vast genoeg nare ervaringen mee hebben, misschien dat het helpt om te denken: 'dat wil ik niet meer'.
hahaha, was het maar zo makkelijk om te zeggen dat ik dat niet meer wil ....
denk dat iedereen die wil afkicken ter plaatse clean is ... en blijft ...
greetzzz

Wromtraxe

Bewuste gebruiker
candise zei:
Wromtraxe zei:

Grz
Wromtraxe
thankzz, zal eens praten over die naltrexon, ...
heb voor mezelf doelen opgesteld, zo is mijn financiele situatie helemaal goed te noemen, al mijn schulden zijn afgelost, heb ik helemaal zelf gedaan en gaf me inderdaad heel grote voldoening, was best wel groot bedrag te noemen hoor, lag over de 25000 euro :(
maar nu zijn mijn vriend en ik al zover dat we op zoek zijn naar een huis ... om te kopen ...
psychologen en zo dat zie ik niet echt zitten, dan worden weer heleboel oude wonden opengereten en dan zit je er maar mee hé, gesprek is over maar dan moet jij er wel mee verder en daar zou ik het helemaal moeilijk mee hebben, ...
greetzzz
Niet doen, soms zijn oude wonden nodig. Ik heb nooit over emoties gepraat waarnaar ik Emotioneel Afgevlakt werd. Dat ontwikkelde zich en nu heb ik een Schizoïde persoonlijkheidsstoornis. Dit krijg je dan:

- Een pervasief patroon van ontwijking van sociale contacten en een beperkt bereik van expressie of emoties in het persoonlijk verkeer. De stoornis begint in de puberteit of jonge volwassenheid en doet zich voor als sprake is van vier of meer van de volgende gevallen:

- De persoon heeft geen behoefte aan of genoegen in diepgaande relaties, inclusief het gezinsleven.

- De persoon geeft bijna altijd de voorkeur aan activiteiten waarin hij of zij alleen is.

- De persoon heeft weinig of geen interesse in seksuele ervaringen met anderen.
(het enige lichtpunt van de dag is het dagelijks orgasme... 10 seconden geluk per dag...)

- De persoon heeft weinig of geen interesse in activiteiten.

-De persoon heeft geen goede vrienden of vertrouwelingen behalve de naaste familieleden.
(Ik heb wel vrienden en ik heb partners gehad maar het is nooit een intieme relatie geweest. Bij vrienden was het meer over voetbal en dingen op het werk en met relaties de sex)

- De persoon reageert onverschillig op complimenten of kritiek van anderen.

-De persoon vertoont emotionele kilte, afzondering of oppervlakkige affectiviteit.

Doe t maar wel

candise

@wromtrax :
nee, ik herken mezelf niet echt hoor in hetgeen je schrijft,
ik haal juist heel veel steun uit mijn relatie met mijn vriend, en moment dat ik voel dat er iets schort tussen ons ga ik er juist kapot aan, zo wil ik niet gaan slapen voor een ruzie uitgepraat is, moet daarom niet van a tot z uitgepraat zijn, maar er mag geen negatieve sfeer niet meer hangen, ik flip juist helemaal als ik het gevoel zou krijgen dat mijn vriend me niet meer zou graag zien ...
dat alleen zijn, daar herken ik mezelf dan wel weer in, ik hou ervan om alleen te zijn, maar dat heb ik al van kleinsaf, ik trok me al zolang ik me kan herinneren terug op mijn kamer en daar voelde ik me dan veilig ... en dat gevoel van veiligheid vond ik terug in mijn dope ...
en in de rest herken ik mezelf helemaal niet, ... ik ben juist een heel gevoelig persoon, misschien wel overgevoelig, maar dat gaan alleen de mensen die me echt kennen weten, anderen die me slechts oppervlakkig kennen weten totaal niet hoe ik in elkaar zit, die kennen me als een persoon die constant zit te lachen en mopjes te vertellen, ... pas als ik bij mensen ben die ik vertrouw kan ik mezelf zijn ... daarmee ook dat ik een psychiater niet echt een goed idee vind ... tegen dat ik die man zal (kunnen) vertrouwen ...
ik denk dat het is omdat ik met zodanig veel dingen bezig ben in mijn hoofd dat ik nog steeds mijn dope mis, met kon ik mijn gedachtengang eens af en toe stop zetten ... zonder voel ik me soms gewoon in overdrive gaan ...
greetzz

candise

Wromtraxe zei:
Ik dwing je ook niets op, al naar de huisarts gegaan?
maandag moet ik gaan om nieuw voorschrift van mijn methadon, zal er eens over praten,
weet wel dat je me niets opdwingt, maar vroeg me af of ik nu echt de enige ben die het niet kan uit zijn hoofd zetten dat gebruik, maar ja, is eigenlijk lange periode geweest ook, heb langer gebruikt dan ik clean ben, zegt toch ook wel iets ....
thankzz

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik denk dat het belangrijk is dat je gaat beseffen dat de drugs misschien een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar je uiteindelijk niks meer zullen opleveren. Je denkt dat je drugs wilt, maar eigenlijk zeg je dat je je veilig wilt voelen, en dat je recht hebt om ook eens gelukkig te zijn. In mijn ogen schrijf je de drugs een te grote rol toe wanneer je er vanuit gaat dat deze je gelukkig zullen maken. Misschien doen ze dat wel even, maar uiteindelijk zul je opnieuw op de plek belanden waar je nu bent, (en zeer waarschijnlijk de eerste maanden slechter)

Ook je vriend, of je psychiater kan jou niet gelukkig maken. Je zult voor jezelf moeten uitmaken, wat jou echt gelukkig maakt. Bedenk eens wat jou als kind boeide, of wanneer je je (afgezien van de high op drugs), het meest gelukkig voelde in je leven. Begin met iets wat aansluit bij deze gelukkige gevoelens, en probeer wanneer je bezig bent met datgene (bv sporten/koken/zingen etc.), alleen daarmee bezig te zijn, zonder je te laten afleiden door negatieve gevoelens.

Een paar dingen die sowieso goed zijn om te doen (naar mijn mening):
- je huis opruimen (als het een chaos is), oude spullen weggooien, alles schoonmaken, dit lijkt misschien een rotklus, maar je zult merken dat je je tijdens het opruimen al beter gaat voelen, en anders zeker weten daarna.
- Wanneer je weinig buiten komt... sta eens om 6 uur 's ochtends op, ga naar buiten, en loop een rondje. (kan natuurlijk ook op een ander tijdstip, maar 's ochtends is de lucht frisser, en is het minder druk)
- Verwen jezelf, ga naaar de sauna, verzorg je haar een keer tot in de puntjes, doe een gezichtsmasker op, etc. etc. etc. Breder gezien: Wees lief voor jezelf! (en besef dat je het verdiend om je goed te voelen)

Ok, dit zijn zomaar wat dingetjes, waar je misschien iets aan hebt! Succes ermee :wave:

groetjes Technora (die nu 3 maanden geen drugs heeft aangeraakt... en zich goed voelt, maar ook nog steeds zin heeft in drugs... :grin: )

Bovenaan