Het verbod op alcohol staat in de steigers?

Zeehond

Badass junkie
Check:

Ik begrijp enerzijds de gezondheidsraad wel, maar anderzijds ook niet. Waarom moet alles (bijna) verboden worden wat ongezond is.
Ik ben dan meer van andere betere voorlichting en mensen zelf keuzes laten maken
Er wordt niet gesproken over een verbod.
Wel over waar alcohol beschikbaar zou moeten zijn, geen reclames en andere verpakkingen.
Waarom niet?

Ik ben ook voor betere voorlichting, niet alleen voor alcohol.
Maar dat wordt als eerste wegbezuinigd.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Check:

Ik begrijp enerzijds de gezondheidsraad wel, maar anderzijds ook niet. Waarom moet alles (bijna) verboden worden wat ongezond is.
Ik ben dan meer van andere betere voorlichting en mensen zelf keuzes laten maken
Ja volledig mee eens. Zoals dit forum bijvoorbeeld.

Hoewel ik persoonlijk nul moeite zal hebben als alcohol zou worden verboden, gaat dit wel tegen mijn principes in.
Kijk want ergens is het idioot dat alcohol overal maar gewoon mag (eerder raar als je niet drinkt dan wel) terwijl er veel onschuldigere middeltjes/drugs zijn die wel zijn/worden verboden. Daar klopt echt helemaal geen ene reet van als je het mij vraagt.

Dat gezegd hebbende, ben ik ook wel eens zat met alles wat niet (meer) mag. Het gebeurd maar in kleine stapjes maar als je bedenkt hoeveel we eigenlijk al niet meer mogen wat 20jaar gelden nog normaal was, is eigenlijk van de zotte. Daarbij zijn er toch legio voorbeelden dat dingen als drugs verbieden geen zin heeft...? The war on drugs heeft waarschijnlijk meer kapot heeft gemaakt dan alle drugs bijelkaar.... bij wijze van spreken dan.
En kijk naar de drooglegging in de VS.... Was ook al zo'n groot success he !?

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Er wordt niet gesproken over een verbod.
Wel over waar alcohol beschikbaar zou moeten zijn, geen reclames en andere verpakkingen.
Waarom niet?

Ik ben ook voor betere voorlichting, niet alleen voor alcohol.
Maar dat wordt als eerste wegbezuinigd.
Klopt maar zoals titel ook zegt: gaat alcohol het roken achterna..... Zo begon het met roken namelijk dus ook.. begon met geen reclame meer etc

Zeehond

Badass junkie
Klopt maar zoals titel ook zegt: gaat alcohol het roken achterna..... Zo begon het met roken namelijk dus ook.. begon met geen reclame meer etc
De weg naar een alcoholverbod is heel ver.
Ik zie dit niet gebeuren.

Wel goed dat schadelijkheid van alcohol weer eens benoemd wordt. Meestal ligt alle focus op schadelijkheid van andere drugs in de media, criminaliseren van gebruikers etc.

Ik vind de voorstellen ten aanzien van alcohol helemaal niet zo gek.

Het zijn slechts voorstellen.

En ik ben het eens dat verbieden tot niets leidt, laat dat duidelijk zijn.

Zeehond

Badass junkie
Het gebeurd maar in kleine stapjes maar als je bedenkt hoeveel we eigenlijk al niet meer mogen wat 20jaar gelden nog normaal was, is eigenlijk van de zotte.
Help me ff, welke dingen bedoel je?
Je mag weer 130km per uur op sommige wegen, sommige tijden, lukt dat met je camper 😉?

Op gebied van cannabis is er toch wel enige vooruitgang, na heel lang geduld…
Hoewel nog niet definitief, ik weet het.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Help me ff, welke dingen bedoel je?
Je mag weer 130km per uur op sommige wegen, sommige tijden, lukt dat met je camper 😉?
Hahaha dat haalt hij met de wind mee net aan 😅.... Op sommige wegen in luxemburg voornamelijk plank gas niet eens 80 😂
Op gebied van cannabis is er toch wel enige vooruitgang, na heel lang geduld…
Hoewel nog niet definitief, ik weet het.
Ja nu je het zegt zijn er ook zeker ook veel dingen er op vooruitgegaan ja ...
Daarbij is het verbieden van dingen ook niet per definitie slecht natuurlijk. Ik doelde eerder een beetje op de betutteling maar ook een beetje over regelgevingen omtrent veiligheid in breedste zin van het woord. Ik heb bijvoorbeeld veel sinds 9/11 daarin zien veranderen mbt onze bewegingsvrijheid. Zonder te zeggen of ik het ermee eens ben of niet.
Nou moet ik ook zeggen dat ik de laatste jaren ook nagenoeg me niet met dit soort dingen bezig heb gehouden. Dus kan het verder niet onderbouwen zonder dat ik er ook onzin bij ga halen haha.

Relmuis

Wijs gebruiker
Thx voor het linkje!
Heb de pagina snel doorgelezen en opgeslagen ivm oververhit brein.
Heel Europa zuipt, kan ik die conclusie wel trekken?
Proost dan maar, allemaal. 🥂

Relmuis

Wijs gebruiker
Bij de legale drugs, alcohol en tabak, ben ik altijd al een voorstander geweest van gelijke monniken, gelijke kappen.
Dus; of je haalt de waarschuwingen af van tabak of je voegt ze juist aan alcohol toe.
Wat je nodig hebt is een mentaliteitsverandering, dat duurt een paar generaties.
Ik meen wel dat jongeren later gaan drinken en minder drinken maar helemaal zeker weet ik dat niet.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Mensen moeten zelf bepalen wat ze doen thuis.
Dat het duurder word en minder hand toereikend word heeft niets met gezondheid te maken maar met controle en regeldruk waarmee ze weer de zakken vullen, weer wat werk gemaakt.

Het verbod wat er nu is gaat eigenlijk nergens over.
Toen ik geen vaste woonplaats had stond ik tegenover overvolle terrassen een blik bier te drinken, komen er 2 boa's aan om mij te vertellen dat ik het bier moest weggooien en ik thuis moest drinken. Waarbij ik zei dat ik geen thuis had maakten dat niets uit wat ik wel begrijp aangezien dat mijn probleem is.
Waar ik tegenaan loop is dat wanneer je geld zat heb om op een terras jezelf de vernieling in te zuipen met schreeuwen en agressie is er niets aan de hand, maar doe je dat aan de overkant van de straat is de wereld te klein.

In het openbaar vind ik het nu ik wat ouder ben vooral storend.
De meeste mensen die alcohol nuttigen veroorzaken overlast.
Ook met (cannabis)roken want overal liggen peuken en het stinkt enorm.

Maar wat is dan wèl de oplossing? Alles maar verbieden? Bepalen voor mensen hoeveel ze mogen drinken in de maand?

Kordie

DF-koning
Maar wat is dan wèl de oplossing? Alles maar verbieden? Bepalen voor mensen hoeveel ze mogen drinken in de maand?

Precies. Verbieden gaat ook hier niet werken. Ik vind het vooral frapant dat de hoge heren en dames dit niet in zien.
Zie het net als met dat roken .... hoeveel mensen gaan wel niet de grens over om hun peuken 2x zo goedkoop te halen etc. Dan hebben wehet nog niet gehad over de illegale zaken.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Uiteraard gaat verbieden niet werken.
De maatregel over 18+ vind ik wel prima, hoewel ik vanaf mijn 13e met wijn bezig ben.
Het is niet alleen dat een maatregel niet gaat werken, maar heel Schiedam (Jeneverstad) komt in opstand . Lieshout legt minder gewicht in de schaal, maar Amsterdam zal met een stevige lobby te maken krijgen . Iets met de Amstel Experience, of zo ....

Overigens denk ik dat de alcohol verkoop in Amsterdam flink zou afnemen bij een verbod op toeristen.

ljuv

DF-koningin
Oooooo dus als jullie verbolgen reageerden over dat ze te los kijken naar drugs tov alcohol bedoelde jullie níet dat ze strenger moesten zijn op alcohol?!?!!?!!😜

Maar inderdaad zeg… Het gaat nergens over “verbieden” in dit artikel. Roken is ook niet “verboden”. Dat wordt ontmoedigd met beleid en dat is precies wat de gezondheidsraad voorstelt voor alcohol… En dat de gezondheidsraad iets voorstelt zegt al heulemaal niet dat dit beleid al “in de maak” is. Er staat zelfs “gezondheidsraad WIL dat overheid ingrijpt” in de kop. Niet dat er ingegrepen gaat worden. Ik denk ook niet dat we dat van dit kabinet hoeven te verwachten want, “arme ondernemers”. Ik vind dat alles een beeeeetje overtrokken wordt in dit topic hahaha.

Maar dat kan ook aan mij liggen want ik vind het eigenlijk heel erg goed als we een beetje minder normaal zouden gaan doen rondom de verwoestende drug die alcohol is.

Laatst bewerkt:

JeetjeMineetje

Bewuste gebruiker
Bier = drugs
Het blijft me verbazen hoe losjes, gemakkelijk (en met hun echte naam) bierdrinkers openlijk praten over hun biergebruik. Dat zie je gebruikers van andere middelen niet snel doen.
Waar ik dus over val is het meten met 2 maten, vanuit alcoholdrinkers zelf.

ljuv

DF-koningin
Zie het net als met dat roken .... hoeveel mensen gaan wel niet de grens over om hun peuken 2x zo goedkoop te halen etc.
Maar dit is bijvoorbeeld ook gewoon niet waar… Het ontmoedigingsbeleid van roken is heel effectief* gebleken: de afgelopen 10 jaar is het aantal rokers zelfs van 25% naar 17% gedaald?

* Met uitzondering van de recente vape hype onder tieners.

ljuv

DF-koningin
Ik kan het fragment niet vinden, maar Sophie Hermans (minister Volksgezondheid) heeft al tegen de NOS gezegd dat ze het heel goed vindt dat steeds mensen minder alcohol drinken maar dat er voorlopig geen nieuwe maatregelen zullen komen.

🤡

Charlote

Experimenterende gebruiker
Helemaal eens met jouw quote.
Zo zie je maar hoe blind men is voor de eigen cultuur.
En zelfs vroeger (jaren 60 uit mijn hoofd) Werd er therapie gegeven onder invloed van MDMA. Had het boek gelezen en de 'problematiek ' gaat volgens de literatuur zo veel sneller als normale therapie. Iemand zei dat onder invloed van MDMA (waren doseringen rond de 60mg afhankelijk van gewicht natuurlijk) maar zeer interessant boek!

OT

Alcohol een 'ban' geven?! Mocht dat zover komen dan krijgen veel EU landen een stuk meer tourisme. Maar dat staat niet zo in het nieuwsbericht. Anders heb je over 1 jaar een recept nodig voor Asperine en wie weet ook nog meer belachelijke dingen. Zelf leun ik toe na afgerond 3000+ jaar alcoholgebruik dat het niet releastich is om daar ineens een verbod of zelfs iets aan te veranderen...
Net als tabak nu zo duur is vapen/roken er alleen maar meer jongeren zover ik weet. Of als ik langs de middelbare school kom zie ik bijna iedereen vapen. Lijkt me dus een averechts effect hebben net zoals RC's vendors verdwenen. En er nu veel meer keuze is sinds de f*nćæpṣ̌ en andere nu samen werken. Hoe meer er verboden wordt des te meer aanbod er zal komen heeft de geschiedenis ons geleerd.

Zeehond

Badass junkie
Hoe meer er verboden wordt des te meer aanbod er zal komen heeft de geschiedenis ons geleerd.
Ik weet niet of dat zo is.
Wel is er minder controle met alle gevolgen van dien zodra middelen in de illegaliteit komen.

Ik denk eerder: zo lang er vraag is, zal er aanbod zijn.
De vraag was er al eeuwen geleden, is er nog steeds en zal er altijd blijven.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
En zelfs vroeger (jaren 60 uit mijn hoofd) Werd er therapie gegeven onder invloed van MDMA.
Dat gebeurt inmiddels ook weer heur. En ook met andere middelen zoals ketamine of tripmiddelen. Wel nog in een onderzoeksomgeving, maar de wetenschap ziet inmiddels de voordelen echt wel.

Of als ik langs de middelbare school kom zie ik bijna iedereen vapen. Lijkt me dus een averechts effect hebben net zoals RC's vendors verdwenen.
Dit heeft niet zo zeer te maken met beleid maar met de fakking maffia tabaksindustrie die LETTERLIJK erop gemunt was om zo veel mogelijk jongeren verslaafd te maken omdat het beleid van de overheid te goed werkte.

Hoe meer er verboden wordt des te meer aanbod er zal komen heeft de geschiedenis ons geleerd.
Nou de geschiedenis heeft mij iets heel anders geleerd hoor kweenie.
Wel is er minder controle met alle gevolgen van dien zodra middelen in de illegaliteit komen.
Hoeveel controle was er op de designer drugs dan precies?

Ik denk eerder: zo lang er vraag is, zal er aanbod zijn.
De vraag was er al eeuwen geleden, is er nog steeds en zal er altijd blijven.
Dit denk ik ook. Dat is dan ook precies wat er in mijn ogen mis is met ons huidige drugsbeleid. Maar alles zomaar zo loslaten als nu met alcohol lijkt me een waanzinnig slecht idee. Ik vind het nogal een struisvogel gedachte.

Zeehond

Badass junkie
Hoeveel controle was er op de designer drugs dan precies?
Terechte vraag!
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten…
Denk dat het meer een gevoel was: het is ‘legaal’, nette website, zal wel oké zijn 🙏

Wel werd er btw afgedragen en belasting over winsten betaald. Maar dat is geen controle.

Weten we überhaupt of en zo ja op welke manier er bij deze bedrijven op bepaalde plekken/momenten controles plaatsvonden?
Geen idee.

Zeehond

Badass junkie
Maar alles zomaar zo loslaten als nu met alcohol lijkt me een waanzinnig slecht idee. Ik vind het nogal een struisvogel gedachte.
Zegt iemand dat dan hier?
Vind ik ook geen goed idee.

Maar bepaalde soorten drugs in de vorm van een proef gereguleerd beschikbaar stellen zou wel een serieuze optie zijn denk ik.
De war on drugs is niet bepaald succesvol als we kijken naar het drugsgebruik en de beschikbaarheid.

Repressie, de roep om hardere straffen en gebruikers criminaliseren is niet de kant die we op zouden moeten willen gaan. Maar dit gebeurt wel.

ljuv

DF-koningin
Terechte vraag!
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten…
Denk dat het meer een gevoel was: het is ‘legaal’, nette website, zal wel oké zijn 🙏

Wel werd er btw afgedragen en belasting over winsten betaald. Maar dat is geen controle.

Weten we überhaupt of en zo ja op welke manier er bij deze bedrijven op bepaalde plekken/momenten controles plaatsvonden?
Geen idee.
Ja precies! Nps wilden ze eerst niet eens testen. En onder het mom van “het is legaal toch” kochten super veel mensen mega verslavende middelen… Het is ook niet of je een max. hoeveelheid kon kopen of dat er uberhaupt gekeken werd hoeveel mensen insloegen. Sterker nog… Er werd in je mail vet gepromoot met vet verslavende middelen zodra je een keer iets had besteld. En zo nog wel meer. Idk, ik zou liever een heel ander drugsbeleid hebben, maar binnen het bestaande beleid vind ik het stofgroepenverbod zo gek niet.

Maar bepaalde soorten drugs in de vorm van een proef gereguleerd beschikbaar stellen zou wel een serieuze optie zijn denk ik.
Zeker, dat denk ik ook! En gewoon gebruikers stimuleren om op een veilige manier te gebruiken (want gebruiken doen we toch wel)… Daar is nu totaal geen ruimte voor.

Repressie, de roep om hardere straffen en gebruikers criminaliseren is niet de kant die we op zouden moeten willen gaan. Maar dit gebeurt wel.
Helemaal eens maarrrr

Zegt iemand dat dan hier?
Ik lees dat hier wel in ja:

En ik denk dus wel dat “wij”, de groep die ook heul veul goeds uit drugsgebruik halen en niet per se verslaafd zijn, de negatieve kanten van middelengebruik iets te snel teniet doen als een soort tegenreactie. Terwijl ik dat toch niet helemaal realistisch vind ofzo? Denk ik? Denk ook niet dat we de mensen die we willen bereiken overtuigen met dat verhaal.

Overigens ben ik het met jouw reacties in dit topic juist heul erg eens hoor, mocht daar een misverstand over zijn.

Bovenaan