Jammer wel dat David Nichols er niet in genoemd wordt. Dat is namelijk de chemicus die de DMT heeft gesynthetiseerd voor het onderzoek van Rick Strassman. In zijn boek DMT The Spirit Molecule vertelt Strassman ook dat hij in de knoop raakt met verschillende overheidsinstanties die naar elkaar wijzen. De DEA wil eerst toestemming van de FDA, en de FDA wil pas toestemming geven als de producent precies vertelt hoe ze die DMT maken, maar producenten willen daar niks over zeggen zolang de FDA en de DEA hen geen toestemming geven om het te gaan maken. Nichols doet dan 'a giant leap of faith' en produceert de DMT in de verwachting dat Strassman daarna wel met een vergunning zal komen. Dus aan David Nichols hebben we uiteindelijk (mede) te danken dat het onderzoek naar psychedelica weer werd opgestart. Sowieso heeft Nichols ook allerlei andere drugs, zoals 6-APB, zelf ontwikkeld. Maar die passen dan weer niet in een verhaal over DMT.
David Nichols ben ik momenteel een beetje verdeeld over.
Ook met hem hebben we een goed gesprek gehad, dit was in de tijd toen 1P-LSD nieuw was en we hadden het toen vooral gehad over de mogelijkheden dat 1P-LSD een pro-drug was. Als persoon is hij overigens best wel aanwezig en dominant.
Aan de andere kant wordt hij ook genoemd in het gewraakte patent van Compass, ik weet niet zeker in hoeverre hij hier zelf in is meegegaan maar het geeft voor nu toch een wat wrange smaak. Ik ben erg tegen brede patenten die essentieel geen toegevoegde waarde hebben.
Overigens zijn de bijdragen van hem op die andere punten natuurlijk onmisbaar, dat zeker! En dat "flip it, I'll do it" moment om DMT te maken past overigens precies in het beeld van Nichols wat ik in mijn geheugen heb.