Imaginairy friends + psychedelica

Pak Suiker

Wijs gebruiker
Beste DF'ers (en dan bedoel ik alleen de serieuze leden, geen "coke pep n pilluh kk chilluh 3dubbelle mitsubihi's ouweh" mongooltjes),

Ik heb even een vraagstuk voor jullie:
Ik heb een vriendin waarmee ik al eens eerder een MDMA trip heb gedaan die erg goed bevallen is.
Zij heeft nu best de smaak te pakken qua drugs (alles op haar initiatief uiteraard, ik dring haar niets op) en is ook nieuwschierig naar psychedelica.
Het enige is: ze vertelde me dat ze "imaginairy friends" heeft (denkbeeldige vriendjes dus), en er net is achter gekomen dat niet iedereen dat heeft.
Vroeger waren het vaak meerdere personen, tegenwoordig is het er 1 tegelijk,
Deze personen hebben ook namen en ze blijven gemiddeld tussen de 2 dagen en 2 weken bij haar en ze vindt hun gezelschap fijn, dus totaal niet bedreigend o.i.d.
Ze helpen haar bij vraagstuken, ze praat in haar hoofd met ze, alleen soms leiden ze haar af met bijv. huiswerk maken.

Mijn vraag nu dus: in hoeverre neigt dit naar jullie idee naar een schizoïde trekje, of is het toch normaal, maar slechts wat creatief?
Ze heeft geen trauma's opgelopen, dus een MPS/DIS symptoon zal het niet zijn denk ik, verder is ze soms wel eenzaam, maar heeft ze best een oké sociaal leven (uitgezonderd dat ze een beetje een pc nerdje is, wel een hele lieve nerd overigens! :grin: ).
Mijn vermoedens liggen ergens in de buurt van deze 2 opties:
- een schizoïde trekje, wat slechts 1 symptoon is, dus geen verder ontwikkelde stoornis (in dat geval zouden psychedelica wellicht kunnen triggeren tot het wél vormen van een stoornis)
- dat het een vorm van intuïtie is, verpakt in fantasie... in dit geval is er weinig aan de hand, maar heeft dus een andere vorm van de cartooneske "engeltje+duiveltje combi"

Kan iemand mij hiermee helpen? ik heb zelf wel de nodige (amateur) kennis van (neuro)psychologie, maar mijn speculaties zijn dus afkomstig van mij alleen, ik zou graag meerdere visies willen horen.

Alvast bedankt!

P.S. Ik zal ten alle tijden haar ervoor behoeden te trippen, voordat er uitsluitsel is over dit vraagstuk, so don't worry, I'll be wise. :wink:

leppeh

Bewuste gebruiker
Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft: Weten of psychedelica iets zullen triggeren is praktisch onmogelijk. Als alles verder goed met haar gaat en de imaginaire vriendjes leuk en lief zijn lijkt het me dat het wel heel aparte trips oplevert :hearteyes:

Ik weet in deze niet wat wijsheid is, misschien kan je proberen haar te laten beginnen met een kleine hoeveelheid kortdurend spul als 2C-B? Als je het snuift (beetje pijnlijk maar boeie) duurt het maar een uur of 2 a 3. Dit is misschien ook wel een mooie overgang van de MDMA naar 'echte' psychedelica als LSD omdat voor mijn gevoel 2C-B er altijd een beetje tussenin hangt.

Pak Suiker

Wijs gebruiker
leppeh zei:
Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft: Weten of psychedelica iets zullen triggeren is praktisch onmogelijk. Als alles verder goed met haar gaat en de imaginaire vriendjes leuk en lief zijn lijkt het me dat het wel heel aparte trips oplevert :hearteyes:

Ik weet in deze niet wat wijsheid is, misschien kan je proberen haar te laten beginnen met een kleine hoeveelheid kortdurend spul als 2C-B? Als je het snuift (beetje pijnlijk maar boeie) duurt het maar een uur of 2 a 3. Dit is misschien ook wel een mooie overgang van de MDMA naar 'echte' psychedelica als LSD omdat voor mijn gevoel 2C-B er altijd een beetje tussenin hangt.

Thanx voor de tip. :)
Oké, wel weer even lastig, gezien mijn 2c-b net op is, maar oké. :tearsofjoy:
En snuiven zal niet nodig zijn, bij orale inname duurt het (bij mij, maar heb ook gehoord van anderen) ook niet veel langer dan 2 á 3 uur.

Ik ga er over nadenken, dankjewel! :grin:

aapkut

Badass junkie
ben meer benieeuwd hoe haar "vrienden" worden onder de drugs :P aangezien ze die zelf bedenkt.

Pak Suiker

Wijs gebruiker
ExceptionalInsight zei:
Haha, wacht eerst maar tot ze oud genoeg is

Pardon? jij verkeerd zeker in de illusie dat imaginairy friends alleen bij kinderen voorkomen?
Dit persoon is namelijk 20, niet bepaald een kind meer dus. :wink:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Pak Suiker zei:
Pardon? jij verkeerd zeker in de illusie dat imaginairy friends alleen bij kinderen voorkomen?
Dat doe ik inderdaad, de stemmen in mijn hoofd noem ik gedachten. Ik denk dat hier vaak genoeg geroepen wordt dat drugs sterk afgeraden worden voor mensen die ze psychisch niet helemaal op een rijtje hebben.. misschien maar niet doen dan?

Pak Suiker

Wijs gebruiker
ExceptionalInsight zei:
Pak Suiker zei:
Dat doe ik inderdaad, de stemmen in mijn hoofd noem ik gedachten. Ik denk dat hier vaak genoeg geroepen wordt dat drugs sterk afgeraden worden voor mensen die ze psychisch niet helemaal op een rijtje hebben.. misschien maar niet doen dan?

Inderdaad, dat weet ik, maar daarom heb ik dit topic juist aangemaakt slimpie... om uit te vinden of zoiets betekend dat ze "psychisch ze niet helemaal op een rijtje heeft", of dat het wel 'normaal' is en meer mensen het hebben.
Maar goed... als jij met bronnen en een onderbouwing kunt uitleggen dat dit de symptomen zijn van een psychische stoornis en welke: be my guest. :)

Sarori

Bewuste gebruiker
Ik zou haar gewoon even naar de dokter sturen met haar imaginaire vriendjes...die weet er vast wat meer van en zal haar vast en zeker aanraden die vriendjes eerst de deur uit te doen voor ze met drugs gaat beginnen. Wedden?

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Psychische stoornissen heb ik geen verstand van, maar hier is je onderbouwing:

Pak Suiker zei:
Het enige is: ze vertelde me dat ze "imaginairy friends" heeft (denkbeeldige vriendjes dus), en er net is achter gekomen dat niet iedereen dat heeft.
Deze personen hebben ook namen en ze blijven gemiddeld tussen de 2 dagen en 2 weken bij haar en ze vindt hun gezelschap fijn, dus totaal niet bedreigend o.i.d.
Ze helpen haar bij vraagstuken, ze praat in haar hoofd met ze, alleen soms leiden ze haar af met bijv. huiswerk maken.

Ik hoop toch van harte dat ik je niet hoef te vertellen dat dat niet is zoals het hoort hè?

Pak Suiker

Wijs gebruiker
ExceptionalInsight zei:
Psychische stoornissen heb ik geen verstand van, maar hier is je onderbouwing:

Pak Suiker zei:

Ik hoop toch van harte dat ik je niet hoef te vertellen dat dat niet is zoals het hoort hè?

Nouja... ik zou het ook niet kunnen zeggen hoor, ik bedoel: ik heb het zelf niet, maar wellicht zou dat juist de uitzondering kunnen zijn?

En ik denk niet dat zo'n ontwikkeling betekend dat je "gek" bent of zo... ze ondervind er geen last van in ieder geval.
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat mensen die psychotisch zijn een gave hebben, dát gaat me iets te ver, maar zoiets als dit zou ik niet echt een kwalijke zaak vinden.
Mensen die net even anders zijn dan de 'maatschappij' bepaald, zijn niet direct ziek en moeten niet naar een dokter.
Je gaat pas naar een dokter als je ergens last van hebt, niet omdat anderen voor jou bepalen dat je "gek" bent en langs een dokter moet...

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Pak Suiker zei:
En ik denk niet dat zo'n ontwikkeling betekend dat je "gek" bent of zo... ze ondervind er geen last van in ieder geval.
Gekke mensen weten niet dat ze gek zijn, toch?

Pak Suiker zei:
Mensen die net even anders zijn dan de 'maatschappij' bepaald, zijn niet direct ziek en moeten niet naar een dokter.
Daar ging het niet om, jij wilde weten hoe onverantwoord het was om haar drugs te laten gebruiken.

Pak Suiker

Wijs gebruiker
Ik zou de term "gek" liever niet gebruiken als vervanging voor een stoornis, maar goed...

Ehm... hebben andere mensen hier toevallig een andere visie op? want hoe meer visies, hoe duidelijker je beeld op een situatie kan zijn. :) wellicht mensen die het herkennen?

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Pak Suiker zei:
Ik zou de term "gek" liever niet gebruiken als vervanging voor een stoornis, maar goed...
Grappig dan? Of schattig? Stoornis klinkt meteen zo ernstig.

Pak Suiker zei:
Ehm... hebben andere mensen hier toevallig een andere visie op? want hoe meer visies, hoe duidelijker je beeld op een situatie kan zijn. :) wellicht mensen die het herkennen?
Ja ja, jij wilt gewoon dat ze drugs kan gebruiken.

Sarori

Bewuste gebruiker
Laatste poging dan:
Ze hoort stemmen in haar hoofd en die leiden haar af bij haar huiswerk soms...dus wel een beetje hinderlijk. Of je het nu "gek" noemt of "prettig gestoord", het gaat er niet om hoe je het benoemt maar of het een verstandig uitgangspunt is om aan de drugs te gaan.
Mijn advies: even maar niet doen nog.

Pak Suiker

Wijs gebruiker
@ E.I. (again): "gek" klinkt alsof je iemand afschrijft, alsof iemand een complete retard is en niet normaal zou kunnen functioneren in deze samenleving.

En nee, ik wil niet dat ze drugs kan gebruiken, waarom maak ik anders dit topic aan? ik stel juist deze vraag om te kijken of het wel/niet een goed idee is.
Natuurlijk zet ik de gezondheid van iemand waarom ik geef niet op het spel!
Waarom ik naar andere mensen hun mening vraag, is omdat een mening slechts 1zijdig is, een mening is geen feit.
Wellicht hebben andere mensen andere info bronnen (misschien iets genuanceerders dan meteen roepen dat iemand "gek" is en naar de dokter moet?) zodat je een breder totaalplaatjes krijgt.
Ik heb geleerd nooit iets te baseren op 1 persoon's mening, dat maakt mij geen roekeloze psychonaut, vriend of mens.

Pak Suiker

Wijs gebruiker
Sarori zei:
Laatste poging dan:
Ze hoort stemmen in haar hoofd en die leiden haar af bij haar huiswerk soms...dus wel een beetje hinderlijk. Of je het nu "gek" noemt of "prettig gestoord", het gaat er niet om hoe je het benoemt maar of het een verstandig uitgangspunt is om aan de drugs te gaan.
Mijn advies: even maar niet doen nog.

Dankjewel voor het iets genuanceerdere antwoord. :)
Ik zal haar ook afraden drugs te gebruiken totdat dit uitgesloten is hoor, don't worry, maar ik wil natuurlijk wel graag meer info en verhalen horen e.d. zodat ik meer hierover weet.
Wellicht dat ooit als we hebben kunnen vaststellen dat het niet veel kwaad kan, dat we ooit eens samen trippen, tot die tijd hou ik m'n oren open voor zinnige comments en doen we gewoon andere leuke dingen samen.

Amaranth

Bewuste gebruiker
Ik heb er verder geen heel diepe, inhoudelijke kennis hierover, maar ik zou zeggen: laat haar naar een dokter gaan en kijk wat die zegt? Het advies van een derde die er wél iets vanaf weet is altijd handig toch? En naar je huisarts gaan kan nooit schadelijk zijn :grin:

Pak Suiker

Wijs gebruiker
Ik denk dat iemand die er verstand van heeft wellicht toch niet zo'n slecht idee is, want ze heeft naast imaginairy friends ook nog wat angsten, die wél een probleem vormen.
Alleen vinden we beide de reguliere psychiatrie nogal kut, dus wellicht dat een ander soort persoon uitkomt biedt. :)
We gaan er in ieder geval even over denken en het idee van psychedelica is (in ieder geval voorlopig) van de baan.

Bedankt voor de reacties!

Finesse*

Belezen gebruiker
Niet elke psychiater is een nare zielenknijper. Ik denk dat het zeker een verstandig idee is als je iemand raadpleegt die er verstand van heeft voordat je iemand met dat soort trekken aan de psychedelica brengt. Drugs zijn godverdomme geen speelgoed.

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Wat ik me hoofdzakelijk afvraag is in hoeverre ze haar stemmen kan controleren en of ze ook onanganaam zijn.

Quote van wikipedia:
"Auditory hallucinations (also known as Paracusia),[4] particularly of one or more talking voices, are particularly associated with psychotic disorders such as schizophrenia, and hold special significance in diagnosing these conditions, although many people not suffering from diagnosable mental illness may sometimes hear voices as well.[5] The Hearing Voices Movement is a support and advocacy group for people who hallucinate voices, but do not otherwise show signs of mental illness or impairment."

Nog wat interessants Hearing voice movement. Dit stamt zelfs uit nederland stichting weerklank.

Daarnaast zou het idd versstandig zijn om eens met een shrink ofzo te praten. Zij is immers volwassen, toch, en zolang je geen gevaar bent voor de samenleving kunnen ze je nergens toe dwingen.

Voor de rest denk ik dat het met de psychiatrische ziektes zwaar wordt overdreven, zolang je niet echt last ergens van hebt en je leven normaal kan leiden is het toch goed. Maar het blijft een risico om te trippen onder deze omstandigheden. Vooral nog samen met de angsten.

Ik zelf heb ook last gehad van een angststoornis, ik heb het nog steeds af en toe, vooral als ik stoned ben. Ik weet niet waarom ze bang wordt enzo, maar als ze de medetrippers niet 100% vertrouwd en zich niet helemaal op haar gemakt voelt, zou ik zeggen dat het te riskant is. Maar ik heb trippend, behalve me bad trip toen ik 15 was, nooit last gehad van angst, behalve als ik stoned was. Ik denk dat dit komt door set en setting.

Daarnaast blijft het natuurlijk haar eigen verantwoordelijkheid, maar ik zou niet diegene willen zijn die iemand iets geeft en dat het dan fout gaat. Misschien moet ze nog een paar jaar wachten tot ze ergens in de 20 is, dan ben je mijn insziens toch verstandiger en weet je veel meer wat je wil. Ook is je leven dan meestal stabieler en zou je een verkeerde afloop beter kunnen verwerken.

Alhoewel ik persoonlijk denk dat een lage dosis in de goede set en setting niet veel kwaad kan, maar of dat klopt, wie zal het weten.

drain bamage

Badass junkie
gewoon een lijntje pep nakken,
oke oke dat was gewoon flauw
had to do it :)

ik had vroeger ook een denkbeeldig vriendje heette patta, vet cool moest altijd mee overal naartoe
nu ben ik haar kwijt :(

meer psychedelica nemen denk :rolleyes:

vertel eerst wat meer over haar medische/psychische verleden en sinds dat lastig kan zijn om over te praten en iemands privacy zomaar op straat te gooien lijkt me dat geen goed plan dus ehm...
raadpleeg een professionel, heeft ze bv. een psycholoog of iemand anders bij wie ze haar gedachten kwijt kan en iemand die verstand van zaken heeft.
En misschien handig als diegene ook echt bestaat :P
Voor de rest zal ik m'n mond maar houden en nog meer dingen gaan zeggen die nogal vanzelfsprekend zijn,
groetjes man :wave:

Pak Suiker

Wijs gebruiker
@ Flip Trip: dat waren mijn gedachtes dus ookal, zolang je goed functioneerd in de maatschappij is er weinig aan de hand.
Maar wat je zegt: zolang je dat doet zal een psych nooit (kunnen) ingrijpen in iemand's leven. :)

@ Finesse*: niet iedere psych is indd een nare zielenknijper, maar de meesten wel, believe me, I know. :wink:
Gelukkig bestaan er nog hulpverleners buiten de reguliere psychiatrie die niet/minder gebonden zijn aan fascistische voorschriften.

@ drain bamage: droogkloot! :tearsofjoy:

Drientje

DF-koning
Ik denk dat niet zozeer de denkbeeldige vrienden een probleem zullen gaan vormen tijdens een trip, eerder de angsten.

Dat zij nou mensen ziet die wij niet zien wil nog niet zeggen dat ze een stoornis heeft IMO. Een vriend van me heeft een zusje en die ziet al jaren engelen en kan ook de nabije toekomst voorspellen door die engelen(geloof me het is waar, en ik ben een scepticus wat zulke dingen betreft). Zij is een heel normaal iemand met een normale baan die met beide voeten in de aarde staat. Geen zweefteef om het zo maar te zeggen.

Ik zou inderdaad eens met een arts praten hierover (ggz heb ik hele fijne ervaringen mee)en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat niet alle psychiaters klootzakken zijn. Ik had een hele lieve vrouw die open stond voor meditatie en mij geleerd heeft om te mediteren. Zij heeft mij aangespoord om wat relaxter met het leven om te gaan en dankzij haar durfde ik naar mijn eerste ayahuasca.

Ze zijn er wel, je moet alleen goed kijken.

Robdebob

Bewuste gebruiker
Serieus... Geen psychedelica, wiet en grote hoeveelheden van andere drugs consumeren! Schizofrenie kan niet ontstaan door drugs, maar het kan wel getriggerd worden als je er aanleg voor hebt. En bij deze persoon is het duidelijk dat wel het geval is. Vraag naar haar familie achtergrond over het voorkomen van dergelijke stoornissen. Dan krijg je meer zekerheid aangezien dit soort stoornissen erfelijk zijn.

Pak Suiker

Wijs gebruiker
Robdebob zei:
Serieus... Geen psychedelica, wiet en grote hoeveelheden van andere drugs consumeren! Schizofrenie kan niet ontstaan door drugs, maar het kan wel getriggerd worden als je er aanleg voor hebt. En bij deze persoon is het duidelijk dat wel het geval is. Vraag naar haar familie achtergrond over het voorkomen van dergelijke stoornissen. Dan krijg je meer zekerheid aangezien dit soort stoornissen erfelijk zijn.

Hoe kom jij tot de conclusie dat hier sprake is van "een duidelijk geval van schizofrenie" Rob?
En ik heb haar al gevraagd naar haar familie achtergrond en er komt geen schizofrenie/psychoses/iets in die trant voor in haar familie.

@ Drientje: je vertelde het inderdaad, een mooi verhaal!
Misschien dat goed zoeken binnen de reguliere psychiatrie wat op levert, maar een goede hulpverlener is niet vanzelfsprekend, je moet maar net een goede treffen.
Aan betweterige psychotherapeuten/psychiaters heeft niemand iets, en een zweefteef lijkt me indd ook niks, maar iemand zoals jouw psych, die er tussenin staat, klinkt wel goed. :)

Robdebob

Bewuste gebruiker
Pak Suiker zei:
Robdebob zei:

Hoe kom jij tot de conclusie dat hier sprake is van "een duidelijk geval van schizofrenie" Rob?
En ik heb haar al gevraagd naar haar familie achtergrond en er komt geen schizofrenie/psychoses/iets in die trant voor in haar familie.

Ik bedoelde niet dat het een duidelijk geval van schizofrenie is, maar het horen van stemmen of het ervaren van personen dicht bij je is een duidelijk voorbeeld van een symptoom dat voorkomt bij mensen met de diagnose schizofrenie. Je zei het zelf ook al in je beginpost dat psychedelica het dan kunnen triggeren tot een ernstigere vorm van schizofrenie (of eventueel een schizotypische persoonlijkheidsstoornis).
Mensen met schizofrenie zijn zich er over het algemeen niet van bewust dat ze anders doen en denken dan de meeste mensen, daarom zou jij eens moeten kijken of er nog meer symptomen zijn:
- vertoont ze wel eens catatoon gedrag, zoals urenlang in dezelfde positie zitten en dwangmatige handelingen uitvoeren?
- komt ze wel eens heel verward over, met rare (paranoide) gedachtes en uitspraken?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het heel naar is om op zo'n manier naar je vriendin te kijken, maar je doet er iig goed aan door geen psychedelica met haar te gebruiken. succes

drain bamage

Badass junkie
ik ken een gast en zijn broer is schizofreen geworden door paddenstoeltjes, geloof me... dat doe je maar 1 keer!
Take it easy en ehm.. doe het maar gewoon niet :wink:

Finesse*

Belezen gebruiker
Pak Suiker zei:
@ Finesse*: niet iedere psych is indd een nare zielenknijper, maar de meesten wel, believe me, I know. :wink:
Gelukkig bestaan er nog hulpverleners buiten de reguliere psychiatrie die niet/minder gebonden zijn aan fascistische voorschriften.
Ja, believe me. Ik heb een al een redelijke historie met de psychiatrie, er zitten nare mensen tussen die het ook geen fuck boeien, maar ik weet zo 6 mensen uit de 10 aan te wijzen als bekwaam, 4 van de 10 als vriendelijk én handelingsbewaam.
Heel vaak geven mensen de schuld aan de onmacht van de zorg, maar heel vaak is daar een andere oorzaak voor, namelijk onwil/verbitterdheid, ofwel regelrecht cynisme tegenover de behandelaar. Je moet de mensen wel een kans gunnen.

azgaza

Badass junkie
Het is moeilijk te beoordelen als buitenstaander of haar situatie meer een kwestie van een hele levendige fantasie is die ze gebruikt om misschien de eenzaamheid wat te verdrijven of haar verschillende meningen vorm de geven, of dat het echt een psychotisch trekje is. In dat geval is het ook nog niet te zeggen of ze dan wel daadwerkelijk aanleg heeft voor echte schizofrenie of niet, maar dan zit het risico er natuurlijk wel echt in.
Wat ik denk, persoonlijk, is dat psychoses eerder getriggered worden door het trauma en de moeite van het verwerken van een ervaring dan de stof zélf doet, dat is een theorie, niet bewezen, maar ik krijg zowel uit de omgeving als uit oude onderzoeken wel dat idee. Als dat zo zou zijn zou ze dus bij een goede trip die mooi verloopt weinig risico lopen en in dat geval kan je met set en setting al een hoop bereiken maar zowel het middel als de menselijke aard blijven onvoorspelbaar.
Een eventueel psychologisch onderzoek zou bij haar wellicht geen kwaad kunnen, beter wat meer zekerheid, al denk ik dat je die in deze situatie nooit helemaal kan hebben. Wel weet ik dat mdma in principe ook psychoses kán triggeren en als ze daar geen last van had dat dat op zich al een klein goed teken is, maar het is gewoon niet te beoordelen voor mensen die niet in haar hoofd kunnen kijken, en dat kan helaas niemand dus is het meer een kwestie van het risico wel of niet willen nemen, maar het is zeker riskant lijkt mij voor iemand al haar.

Pak Suiker

Wijs gebruiker
Thanx voor het meedenken all. :)
En @ azgaza: dat risico wil ik in ieder geval niet nemen, en gezien we samen zouden gaan trippen al kon het wel, heb ik de eindverantwoordelijkheid, dus nee, dat risico gaan we niet nemen.

Bovenaan