In je slaap wakker worden?

flash kieke

Wijs gebruiker
Heb derjuist bij een vriend iets vies mee gemaakt.

Ik zat te slapen in de zetel,was moe :)
En ben vrij snel in slaap gevallen.
En toen ik sliep werdt ik wakker,maar mijn ogen waren toe,maar ik kon nadenken en en horen(dacht ik toch).
En ik wou mij bewegen en dat lukte niet,ik wou tegen mijne maat iets zeggen en dat lukte ook niet,en zat alles te proberen om wakker te worden,en ik zat in mijn eigen te panikeren.
Ik vondt het toch wel vies.
Maar na heel hard proberen kon ik mijn ogen open doen en bewegen.

Maar hoe komt het dat je in je slaap kunt wakker worden :confused:

Ik heb wel absithe van 70% gedronken,maar vrij weinig.

Zou het daar door kunnen(wat ik betwijfel)
Of hoe komt dat nou en is dat gevaarlijk in je slaap wakker worden?

:wave:

A

Anonymous

Gast
Dont worry, dan 'slaapt' je lichaam nog, maar je hersenen doen het al prima.

Hoelang duurde het(voor je gevoel?)?

Lana

Wijs gebruiker
Ik heb dat ook weleens, heel eng is dat.
Er is een verklaring voor en het is niet gevaarlijk. Maar wat het is, ben ik vergeten.
Ook net of je geen lucht kan krijgen.

flash kieke

Wijs gebruiker
BobG zei:
Dont worry, dan 'slaapt' je lichaam nog, maar je hersenen doen het al prima.

Hoelang duurde het(voor je gevoel?)?

Heb ik niet op gelet,duurde niet zo lang,ik was alleen aan het panikeren in men eigen.
Was wel effe :openmouth:

:)

vogel

Bewuste gebruiker
:wink: eeen gevalletje van slaapparalyse
oftewel slaapverlamming
tijdens de verlamming kuunen er hypnagoge hallucinaties ontstaan
het fijne ervan weet ik allemaal niet maar eng kan het zeker zijn
meestal kan je tijdens de verlamming maar 1 hand of voet bewegen en dan ga je dus met die ene hand of voet heen en weer bewegen
en met veel kracht inspanning word je helemaal wakker
vroeger heb ik het ook wel gehad dan voeld ik dingen door me lichaam heen schieten terwijl ik dus verlamd was echt heel eng
soms droomde ik er ook nog bij terwijl ik wist dat ik droomde of dat de droom zo echt leek dat ik niet wist dat ik droomde
heel raar iniedergeval
bid tot god en god zal de link naar de verkeerde geestelijk wereld sluiten
en je zal niet meer lastig gevallen worden in je slaap door nare geesten die je aanvallen
als je gaar googlen kom je meer info tegen over slaapparalyse enzo
:wink:

Lana

Wijs gebruiker
vogel zei:
en je zal niet meer lastig gevallen worden in je slaap door nare geesten die je aanvallen
quote]

Huh? Meen je dat nou?

BacingsPen

Badass junkie
typisch gevalletje van slaapverlamming... Heeft vriend van me ook ontzettend vaak...

Dat heb je volgens mij vooral als je op verschillende tijden in slaap valt... (onregelmatig slaapritme/weinig slaap per nacht...)

Heb het zelf nog nooit echjt gehad.... Wel dat ik droomde dat ik droomde, maar nie tdat ik m niet kon bewegen terwijl ik dat wel wou...
(wil ik eigenlijk nooit als ik slaap eigenlijk:P)

minn

Badass junkie
in deze status gaan mensen ook vaak slaapwandelen.
Het lichaam is actief en gaat dingen doen die je 'vaak' doet.. verters strikken, koken, lezen blabla. JE oren en ogen doen het wel, maar reageren niet op actieve prikkels van buitenaf. Dus als je iemand wakker wilt maken die aan het slaapwandelen is , dat lukt dus niet.
Je hersens werken op een 'laag pitje'.

jaja, gister gelezen in het psychologie magazine :sunglasses:

BacingsPen

Badass junkie
minn zei:
Het lichaam is actief en gaat dingen doen die je 'vaak' doet.. verters strikken, koken, lezen blabla. JE oren en ogen doen het wel, maar reageren niet op actieve prikkels van buitenaf. Dus als je iemand wakker wilt maken die aan het slaapwandelen is , dat lukt dus niet.

mm, ik moet die ook eens gaan lezen, loop al 2 magazines 8er :P

minn

Badass junkie
SpacingBen zei:
minn zei:

mm, ik moet die ook eens gaan lezen, loop al 2 magazines 8er :P

t was 1 van heel lang geleden :)
als k overga mag k abbonement.. JOEPIE
wat n cadeau zeg.... (oei, dat klonk verwend)

slunse

Bewuste gebruiker
besefte je dat je aan het dromen was? anders was het gewoon een lucide droom, heb ik ook soms wel.

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Lana zei:
vogel zei:
Huh? Meen je dat nou?

JewCookie zei:
ik mag hopen van niet, want t is bullshit.. :)

Het hoeft geen onzin te zijn, want het zou kunnen werken als je erin gelooft. Er zijn vast ook andere trucjes om eruit te komen.

Hempy

Bewuste gebruiker
ik heb ook al eens aan de hand gehad dat ik in de bus zat na een avondje stappen (rond 8 u smorgens)

ik zat dus in de bus, en ik was al een paar keer inslaap gevallen en terug wakkergeschoten, maar in een keer dacht ik dat ik wakker moest blijven, dus ik ben in de bus aant zitten en ik was wakker, en heel opeens schiet ik alweer wakker :confused: ik wist niet wat er heel opeens gebeurde.. ik was wakker en werd OPNIEUW wakker..

minn

Badass junkie
dat heb ik sochtends ook heeel erg vaak..
dan gaat je wekker, en wordt je dus wakker. En dan denk je eraan dat je dus op moet staan, en tegelijkertijd val je weer in slaap, en droom je dus dat ik uit mn bed stap, handdoek pak, onder de douche ga blabla, maar dan wordt ik weer opnieuw wakker
en dan baal ik altijd zo dat ik dat alles alsnog moet doen :P

TomThaMan

Newbie
Hallo allemaal, ben nieuw hier op dit forum. Ik kwam er bij toeval langs en herkende direct allerlij dingen die je zoal meemaakt als je uit je plaat bent . Ik gebruik sinds de zomer aardig wat XTC... Zo herkende ik ook de minder fijne dingen, zoals schokken in je hoofd.

MAAR voor de mensen die willen weten wat het is en hoe het veroorzaakt wordt:

De hypnagoge schok:

De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren welke zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok, dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok. Hypnagoge schokken zijn heel normaal en de meeste mensen zijn dan ook bekend met het verschijnsel. De hypnagoge schok doet zich vooral voor wanneer mensen oververmoeid zijn of in een oncomfortabele positie liggen. De exacte oorzaak van de plotselinge stuiptrekkingen zijn onduidelijk maar er zijn hypotheses geformuleerd:

Het is een natuurlijk onderdeel van het slaapproces wat zich voordoet wanneer de ademhaling is vertraagd en de lichaamstemperatuur is gedaald.

De gevoelens die worden geassocieerd met ontspanning worden foutief geïnterpreteerd door de hersenen als vallen of omtuimelen, in een reflex duwt het lichaam de ledematen uit om rechtop te blijven staan.

Hypnagoge schokken worden gewoonlijk één of twee keer waargenomen tijdens de nacht. Regelmatiger doen zich stuiptrekking voor gedurende de normale slaap, echter deze zijn doorgaans veel minder dramatisch en blijven daardoor onopgemerkt. In extreme gevallen, wanneer de nachtrust ernstig wordt gestoord door de hypnagoge schokken, spreken we van een aandoening genaamd periodieke beenbewegingen of beter bekend onder de Engelse naam PLMD (Periodic Limb Movement Disorder).
Wanneer iemand verstoken blijft van slaap en tracht tegen de slaap te vechten, zal hij vaker hypnagoge schokken beleven; dit gebeurt meestal met mensen die van slaap verstoken blijven voor een periode langer dan 24 uur.

Bron: Wikipedia

Zoals je kunt lezen zijn er meerdere theorieen over, maar een feit is dat het een normaal verschijnsel is en vooral voorkomt als je lange tijd geen slaap krijgt, wat duidelijk het geval is bij het gebruik van XTC.

Conclusie: Het wordt niet veroorzaakt door de MDMA zelf, maar door het gebrek aan slaap.

Er is ook een oplossing voor, die ik zelf ook gebruik: Neem vlak voordat je gaat slapen 1 of 2 glaasjes wijn, en je hebt nergens last van. Opzich niet echt bevordelijk voor je gezondheid, maar ach... het valt toch in het niets vergeleken met een nacht flink onder de MDMA...

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

PS: Dit gaat over de schokken, maar gaat ook op voor het half wakker worden en jezelf niet wakker kunnen schudden.

Laters!

Tom

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ja, klopt, ik denk niet dat hij schokken bedoelt, maar de verlamming inderdaad.

Ik heb dit zelf ook regelmatig, en frequenter na xtc gebruik. Het is in het begin even schrikken, maar je went eraan. :)
Je moet gewoon beginnen met een hand te bewegen, of een voet, of een teen, en zodra je die kan bewegen wat meer, zo geraak je er wel sneller uit. :)

Of je kan blijven liggen en het gewoon voorbij laten ebben, wat af en toe leuke dingen geeft omdat je ook gaat hallucineren soms. Zo had ik laatst slaapverlamming, kon niet bewegen en het voelde aan alsof ik uit bed viel, en ik voelde een enge aanwezigheid in m'n kamer, voelde me erg bang, terwijl er helemaal niks aan de hand was. Toen kreeg ik een schok, en lag ik gewoon lekker in m'n warme bedje. :)

Het is niet zo'n ramp, je leert ermee omgaan. :)

azgaza

Badass junkie
Ik heb zoiets vaak nuchter; dat ik denk 'kut ik slaap!' en dat ik wéét dat ik slaap, meestal op dat punt niet écht meer droom, of nog een beetje, en dat ik uit alle macht mijn ogen open trek maar het lukt niet. Best grappig.

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik dacht dat een hypnagoge schok veroorzaakt werd door een gebrek aan zuurstof, en het een reflex is van je lichaam om schade te voorkomen.

Maar de theoriën die hier gegeven worden klinken ook wel aanvaardbaar..

Dat slapend wakker zijn heb ik nog niet meegemaakt.. Klinkt wel grappig en eng tegelijkertijd.. Je kan zo denken dat je in coma bent maar toch bewust, en dat moet ZUIGEN! :grin: Stel je voor, een onbepaalde tijd gevangen zitten in je geest, tijdens je alles hoort rondom je..

aja, en lucide dromen :hearteyes: Spijtig dat ik het niet zo vaak heb, en nog erger, dat ik men dromen vaak niet herinner als ik wakker wordt..

Robdebob

Bewuste gebruiker
Je slaap is verdeeld in verschillende fases: fase 1 (lichte slaap) t/m fase 4 (diepe slaap) en REM-slaap.
Tijdens de REM-slaap -REM staat voor Rapid Eye Movement- worden vaker dromen ervaren en is het lichaam volledig verlamd, behalve de ogen, vandaar de naam. Als je in dit statium wakker wordt, kan het dus zijn dat je je, behalve je ogen, niet kan bewegen. Het lijkt mij wel een weirde ervaring, heb t zelf echter nog nooit gehad.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik heb het laatst ook voor de eerste keer gehad. Al was het bij wel net iets anders. Ik zag mezelf vanaf een afstandje liggen. Mijn ogen zaten dicht, en ik lag te slapen. Ik probeerde met alle macht in mijn lichaam te komen, maar dat lukte niet. Daardoor werd ik superbang. Pa na een tijd (weet niet hoelang precies)proberen lukte het eindelijk. Ik was ontzettend opgelucht toen ik me weer kon bewegen,....

Echt een super enge ervaring, ik dacht bijna dat ik dood was, ofzo. Misschien kan het komen omdat ik de week daarvoor heel veel ketamine had gesnoven?

crysis

Bewuste gebruiker
ik heb wel eens vaker gehad dat ik tijdens mijn dromen ineens wat van mijn bewustzijn terug kreeg (luciede dromen heet dat volgens mij?)..

erg vet om me te maken in ieder geval. dan kun je alles een beetje besturen. Leuk om dan te gaan vliegen :grin:

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Mja, je kan het als een waarschuwing zien als je het krijgt door teveel xtc te hebben genomen. Dat je even voorzichtig aan moet doen. Zo neem ik het altijd op. :)

eckies

Belezen gebruiker
Heb de laatste tijd zeer veel drugs gebruikt, vooral xtc ong elk weekend. Ik krijg nu heel veel van die schokke zoals eerder genoemd dat je soorte met stuiptrekkingen krijgt enzo. Ook heb ik echt levensechte droom die ik niet echt van werkelijkheid kan onderscheiden. Vannacht droomde ik bijvoorbeeld dat ik onder invloed was van mdma en dat het een doordeweekse dag was. Welke dag wist ik alleen niet. En dat mijn moeder de kamer binnen kwam en me heel raar aan stond te kijken. En ik dacht bij mezelf dat ik heel raar bezig was. er gebeurde nog wat dingen en toen kwam ik langzaam tot het besef dat ik gewoon in bed lag. Heb zulk soort dromen nu ong elke nacht. Tis niet echt fijn zeg maar.

J0rrit

Badass junkie
eckies zei:
Heb de laatste tijd zeer veel drugs gebruikt, vooral xtc ong elk weekend. Ik krijg nu heel veel van die schokke zoals eerder genoemd dat je soorte met stuiptrekkingen krijgt enzo. Ook heb ik echt levensechte droom die ik niet echt van werkelijkheid kan onderscheiden. Vannacht droomde ik bijvoorbeeld dat ik onder invloed was van mdma en dat het een doordeweekse dag was. Welke dag wist ik alleen niet. En dat mijn moeder de kamer binnen kwam en me heel raar aan stond te kijken. En ik dacht bij mezelf dat ik heel raar bezig was. er gebeurde nog wat dingen en toen kwam ik langzaam tot het besef dat ik gewoon in bed lag. Heb zulk soort dromen nu ong elke nacht. Tis niet echt fijn zeg maar.

Jip, same here toen ik wekelijks gebruikte, levenechte nachtmerries :openmouth:

Flut

Belezen gebruiker
Ik heb hier ook last van sinds een aantal weken, kheb het echt ongeveer al 7 keer gehad in 1 maand heel erg ziek. Tis in het begin echt super eng, maar nu besef ik gewoon dat er niks kan gebeuren als het weer gebeurd. Het rare is dat er bij mij ook visuals bij komen kijken, en ik heb zelfs 1 keer een stem gehoord die me roepte. Het is alsof een demoonm met me loopt te fucken, maarja ik ben me niet van plan aan te gaan stellen want het is allemaal FAKE! (al schijt ik soms wel in mn broek om weer inslaap te vallen :beer: )

hallotje

Bewuste gebruiker
Al deze dingen lijken erg op te weinig serotonine level.

Zorg er echt voor als het zo erg word dat je van de serotonine vreters afblijft! Blijf nuchter voor een tijd 5-HTP!!

Je kan blijvende schade krijgen als bij dit soort symtomen hebt en door blijft gebruiken. De werking die vele drugs op je hadden krijg je dan nooit meer terug en je zal steeds meer drugs moeten nemen per keer. Wissel de drugs wat af en niet elke week :smoke:

Flut

Belezen gebruiker
ik heb al een half jaar geen mdma gebruikt en verder ook amper andere serotonine goedjes. Het kan ook aan stres liggen.

ellington

Experimenterende gebruiker
Heb hetzelfde meegemaakt... alleen dacht ik dat ik blind geworden was, terwijl ik eigelijk gewoon mijn ogen niet meer open kreeg... met mijn hart in mijn keel wakker geworden, en de opluchting om terug te kunnen zien was groot!

Bovenaan