indentificatie wilde paddestoelen

dernael

Bewuste gebruiker
Beste mensen,

ik ben vandaag op pad gegaan, op zoek naar paddestoelen. Vanzelfsprekend in de hoop dat ik, tussen mijn vondst, geestverruimende paddestoelen heb zitten.

hieronder zie je een aantal foto's, als iemand mij kan helpen met het indentificeren, hoor ik het natuurlijk! :)

Let op de blauwe onderkant

hopelijk weten jullie iets meer!

Groetjes,
Dernael.

poison drink

Belezen gebruiker
Géén puntige kaalkopjes, voor de rest zie ik wel een geschubde inktzwam (Coprinus comatus) op de bovenste foto, helemaal linksonder. Heb er vorige week ook enkele geplukt en opgegeten, maar het zijn géén geestverruimende paddestoelen.

Je moet ze wel snel na het plukken bakken of in de soep gebruiken of.. want de paddestoel doet aan auto-digestie en zal dus vlug een zwart papje worden (vandaar ook de naam inktzwam). Best maar 5-6 uur na het plukken wachten om te verwerken en enkel de witte delen eten bij oudere exemplaren.

Geen idee wat de andere paddestoelen op je foto's zijn.

dernael

Bewuste gebruiker
Bedankt voor je reactie!

ik had ook niet verwacht dat er kaalkopjes tussen zouden zitten. Wel ben ik erg benieuwd naar de soort paddestoel welk op de 2de foto te zien is. op de foto zie je het niet zo goed, maar de onderkant van de steel is wel degelijk blauw(ig). Dit zou toch moeten betekenen dat er psilo in de paddestoel aanwezig is?

nogmaals bedankt!

cheers!

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Ook opletten dat wanneer je inktzwam eet in een maaltijd dat je'r dan geen alcohol bij drinkt dit kan een giftige uitwerking veroorzaken.

Grts

poison drink

Belezen gebruiker
mandragora zei:
Ook opletten dat wanneer je inktzwam eet in een maaltijd dat je'r dan geen alcohol bij drinkt dit kan een giftige uitwerking veroorzaken.

wikipedia zei:
The agent responsible for unpleasant symptoms when consumed with alcohol, coprine, which is found in Coprinopsis atramentaria, has not been isolated from C. comatus.[7]

Dus deze alcohol-interactie bestaat niét bij de geschubde inktzwam! :)

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
poison drink zei:
Dus deze alcohol-interactie bestaat niét bij de geschubde inktzwam! :)

Des te beter :wink: , maar valt de inktzwam die wel giftig word met alcohol als combinatie daar gemakkelijk van te onderscheiden?

poison drink

Belezen gebruiker
wikipedia zei:
Verwisseling kan voorkomen met de kale inktzwam (Coprinus atramentarius), die giftig is indien alcohol twee dagen voor of na consumptie wordt gebruikt.

Lijkt me tamelijk makkelijk om het onderscheid te maken. Nog even deze opmerking:

dernael zei:
de onderkant van de steel is wel degelijk blauw(ig). Dit zou toch moeten betekenen dat er psilo in de paddestoel aanwezig is?

Dit betekent niét uitsluitend dat de paddestoel psychoactief is, het is wel een goede indicatie als je op andere punten al zeker bent dat je te maken hebt met een geestverruimende paddestoel, maar andere soorten paddestoelen verkleuren ook blauw.

dernael

Bewuste gebruiker
Bedankt voor je reactie poison drink, ik zal dur wat meer research moeten doen voor ik mij er aan waag een hap van deze paddestoel te nemen. :)

Thanks for the advice all of you ^^

universal*flow

Belezen gebruiker
Ik kan je helaas niet helpen met identificeren.

Tip: pluk de paddenstoelen de volgende keer zonder wortel. Deze gebruik je toch niet. En laat je de wortel zitten, dan heb je volgend jaar weer paddestoelen, en het schaad de natuur niet zo.

Bovenaan