Legaliseren XTC

Finesse*

Belezen gebruiker
Goeiemiddag,

Ik moet voor een eindexamenonderdeel een betoog geven, met als onderwerp het legaliseren, danwel reguleren van XTC/MDMA.
Ik heb in grote lijnen wel een idee over wat ik het wil hebben, maar ik kom er toch niet helemaal uit, en ik wil in dit vak geen slecht cijfer gaan halen.
Ik moet ook veel naar bronnen refereren, maar ik kan er niet heel veel betrouwbaars over vinden.
Argumenten en bronnen zijn zéér welkom. :grin:

tomz0r

Badass junkie
Delirium zei:
XTC GW0ON VET RELAXT!!1!!

JWZ SWA :rock:

Wat je als argumenten voor de stelling kan gebruiken is dat mensen voorlichting kunnen krijgen, weten wat er in hun pil zit, de illegale handel verdwijnt, er meer controle over is en dat de risico's niet extreem groot zijn bij verstandig gebruik wat eerder gebeurt als er alleen een bepaalde maximumdosis per persoon verstrekt wordt.

Als tegenargument kan je zeggen dat de criminele handel in XTC voor weinig (gewelds)problemen zorgt, dat Nederland het niet kan maken tegenover andere landen om XTC legaal te maken, dat het voor hersenschade zorgt en dat de grens weer verschoven is naar de echt verslavende middelen.

Bronnen zoeken ga ik niet voor je doen.

Immo

Badass junkie
Veel te gevaarlijk om legaal te maken. Beetje nutteloos om een betoog te houden wat totaal niet relevant is lijkt me. Ik ben benieuwd met wat voor punten je gaat komen om je standpunt te ondersteunen.

Angramar Temenos

Badass junkie
Immo zei:
Veel te gevaarlijk om legaal te maken. Beetje nutteloos om een betoog te houden wat totaal niet relevant is lijkt me. Ik ben benieuwd met wat voor punten je gaat komen om je standpunt te ondersteunen.

:tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy:

Alcohol, kerel?

:tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy:

TrippyShit

Badass junkie
Xtc is een hele veilige drugs mits er normaal mee om wordt gegaan.
Verslavingskansen zijn echt heeel erg klein en er zijn maar weinig gevallen bekend.
Er kan veiliger op xtc gecontroleerd worden op andere stoffen of de dosis.
Het valt buiten het illegale circuit zodat er dus veiliger gebruikt kan worden en er geen crimineel geld meer mee verdient kan worden.
En omdat je er elke 1e maandag van de week je sokken mee kan stoppen of ladders uit je panties kan halen.
Omdat het gewoon relaxt is en sommige mensen er zelfs in het dagelijks leven profeit van hebben. Ze zijn socialer of opener geworden.
EN omdat mensen gewoon zelf moeten kunnen bepalen wat ze wel of niet nemen. Of het nou slecht is of niet..

acidboy

Badass junkie
'XTC is de meest veilige drug'

Daar ben ik het nou niet helemaal mee eens, feit is dat je het verantwoord sporadisch kan gebruiken, dat er nauwelijks verslavingsverschijnselen op zullen treden en dat de schade bij dusdanig sporadisch gebruik nihil is.

Ik meen me te herinneren dat ik ooit een documentaire gezien heb over een Britse man, die gemiddeld 8 a 9 pillen (XTC dus) slikte per dag. Hij wist dit zelfs een paar jaar lang vol te houden.

De problemen waar hij hierna mee te kampen kreeg weet ik niet allemaal meer, het kwam er op neer dat hij al 5 jaar gestopt was, maar hij nog steeds depressief was omdat zijn serotonine huishouding verstoord was. Hij had heel veel slaapproblemen, problemen met agressie, motorische problemen, concentratiestoornissen, noem maar op...

Er zijn absoluut ook voordelen aan het legaliseren van XTC, zoals Tomzor al aankaartte, maar de bovenste statement moest toch even ontkracht worden..

Inhakend op de relevantie die Immo aanstipte... het zou logischer zijn als je een betoog moest schrijven over de legalisering van wiet, dat is op het moment een veel meer besproken onderwerp..

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

drain bamage

Badass junkie
als het gelegaliseerd is kan je én het goed reguleren én de drugs verfijnen zodat het minder schadelijk is en dus veiliger in gebruik is
and that's my five cents for this topic,
suc6

Finesse*

Belezen gebruiker
vode zei:
We kunnen hier wel discussieren over dat een betoog voor het legaliseren van mdma niet echt handig is maar het is een opdracht van school en meer gericht op het argumenteren van een moeilijke zaak dan waar het zou precies over gaat.

Hier een engels stukje over mdma therapie
http://www.mdma.net/therapy/method.html

nederlands stukje
http://www.misbruikdoorhulpverleners.nl ... etxtc.html

En hier een topic op psychonaut
http://www.psychonaut.com/index.php?opt ... 78&lang=en
Thank you, dat zijn handige dingen om aan te dragen.
En inderdaad dat hele verhaal met de illegaliteit en regulatie spreekt voor zich, maar ik vroeg me af of ik niet iets aan het missen was.
Is inderdaad dus ook handig om de therapeutische werking van deze middelen aan te kaarten, en daarmee ook hun (gedoogde) legaliteit proclameren.
Verder zal het vooral dan veel de nadruk leggen worden op de mate van het gebruik, en dat de schadelijkheid daarmee verband houdt, goeie voorlichting enzo dus.
Iemand links over schadelijkheid xtc, liefst niet uit een negatief oogpunt?

tomz0r

Badass junkie
Finesse* zei:
vode zei:
We kunnen hier wel discussieren over dat een betoog voor het legaliseren van mdma niet echt handig is maar het is een opdracht van school en meer gericht op het argumenteren van een moeilijke zaak dan waar het zou precies over gaat.

Hier een engels stukje over mdma therapie
http://www.mdma.net/therapy/method.html

nederlands stukje
http://www.misbruikdoorhulpverleners.nl ... etxtc.html

En hier een topic op psychonaut
http://www.psychonaut.com/index.php?opt ... 78&lang=en
Thank you, dat zijn handige dingen om aan te dragen.
En inderdaad dat hele verhaal met de illegaliteit en regulatie spreekt voor zich, maar ik vroeg me af of ik niet iets aan het missen was.
Is inderdaad dus ook handig om de therapeutische werking van deze middelen aan te kaarten, en daarmee ook hun (gedoogde) legaliteit proclameren.
Verder zal het vooral dan veel de nadruk leggen worden op de mate van het gebruik, en dat de schadelijkheid daarmee verband houdt, goeie voorlichting enzo dus.
Iemand links over schadelijkheid xtc, liefst niet uit een negatief oogpunt?

http://members.lycos.nl/tripbos/tripbosfolder1.htm :)

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
acidboy zei:
'XTC is de meest veilige drug'

Daar ben ik het nou niet helemaal mee eens, feit is dat je het verantwoord sporadisch kan gebruiken, dat er nauwelijks verslavingsverschijnselen op zullen treden en dat de schade bij dusdanig sporadisch gebruik nihil is.

Ik meen me te herinneren dat ik ooit een documentaire gezien heb over een Britse man, die gemiddeld 8 a 9 pillen (XTC dus) slikte per dag. Hij wist dit zelfs een paar jaar lang vol te houden.

De problemen waar hij hierna mee te kampen kreeg weet ik niet allemaal meer, het kwam er op neer dat hij al 5 jaar gestopt was, maar hij nog steeds depressief was omdat zijn serotonine huishouding verstoord was. Hij had heel veel slaapproblemen, problemen met agressie, motorische problemen, concentratiestoornissen, noem maar op...
Er is natuurlijk ook wel iets over het feit te zeggen dat die vent zo extreem veel XTC pillen slikte. Dat lijkt me nou ook niet bepaald gezond. Je hebt doseren en overdoseren. :P

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Als ik jou was zou ik geen betoog, maar een beschouwing schrijven. Dan kan je tenminste twee kanten belichten.

Pikachu

Wijs gebruiker
Dat is qua politieke correctheid wel wenselijk denk ik aangezien je anders vreemde blikken zult gaan ontvangen van je leraar =p

Finesse*

Belezen gebruiker
Petrovic zei:
Als ik jou was zou ik geen betoog, maar een beschouwing schrijven. Dan kan je tenminste twee kanten belichten.
Ja, allemaal leuk en aardig, maar het moet een betoog zijn.
Ik weet dat een beschouwing handiger zou zijn, maar opdracht is opdracht.

Bovenaan