Panaeolus bisporus buitenkweek

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Naast een aantal woodlovers ga ik ook een buitenkweek starten van een panaeolus soort die te kweken is in ons klimaat: Panaeolus Bisporus.
Waarom.. ja geen idee.. heb ik weer een bestemming voor een lege plantenbak. Helaas vergt deze soort.. net als andere 'pan cyans' de nodige steriele technieken en pasteurisatie van het substraat enz enz...in tegenstelling tot woodlovers heb je er wel het e.e.a voor nodig... máár, let op.. je hebt geen speciale fruiting chamber nodig want deze kan gewoon in de tuin gekweekt worden. Dus ja... dat is écht een pluspunt. Verder vind ik het leuk dit soort dingen te delen.. kijken of het lukt.

Om te beginnen.. een sporenprint. Deze komt van *modknip: naam organisatie verwijderd*, soort sporenbank waar je tegen verzendkosten wat kan bestellen indien er voorraad is (soort liefdadigheidsorganisatie).. echter heb ik een oude print in handen.. want ik kreeg er met geen mogelijkheid sporen van af geschraapt met een entoog.. volgende keer mesje schrapen.. en anders stuk papier afknippen ofzo en op de agar plakken.. je moet wat.
20220607_110154.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

ljuv

DF-koningin
Super vet, ga je het procesje hier delen? Dan gaatik volgen!
Denk alleen wel dat je het verkooppunt effkes uit je post moet halen voor je een ban hebt lope te hebben.

Succes en veel tunierplezier❤️

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Super vet, ga je het procesje hier delen? Dan gaatik volgen!
Denk alleen wel dat je het verkooppunt effkes uit je post moet halen voor je een ban hebt lope te hebben.

Succes en veel tunierplezier❤️
Indien ik een ban verdien op basis daarvan, dan word ik met liefde gebanned. Zeker gezien het feit dat zonder de nodige vaardigheden, je niks kan met zo'n print en er niks illegaals aan is (bevat geen actieve stoffen), verder is het geen verkoop, het wordt weggeven.. laat staan het veranderde milieu. natuurlijk betaal je voor de verzendkosten. Als ik hier post dat je papaver zaden bij je lokale tuincentrum om de hoek kan kopen.. is dat dan ook een ban waard? Af en toe lees ik de grootste onzin posts hier op het forum en zou daar eerder een ban voor uitdelen.. maargoed, ieder zn meug.

Kibo3

Bewuste gebruiker
Indien ik een ban verdien op basis daarvan, dan word ik met liefde gebanned. Zeker gezien het feit dat zonder de nodige vaardigheden, je niks kan met zo'n print en er niks illegaals aan is (bevat geen actieve stoffen), verder is het geen verkoop, het wordt weggeven.. laat staan het veranderde milieu. natuurlijk betaal je voor de verzendkosten. Als ik hier post dat je papaver zaden bij je lokale tuincentrum om de hoek kan kopen.. is dat dan ook een ban waard? Af en toe lees ik de grootste onzin posts hier op het forum en zou daar eerder een ban voor uitdelen.. maargoed, ieder zn meug.
Je kan met een bewerking de naam weghalen zou zonde zijn als je het proces hierdoor niet kan posten.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Kwistnietdatjebooswerd.

"Verkooppunten mogen niet worden gedeeld" is alleen een vrij duidelijke regel die nagenoeg altijd wordt nageleefd door de moderators, net zo als bij het noemen van prijzen. Wilde je dus alleen helpen, was goed bedoeld. Ik ben zelf gelukkig geen mod dus het was absoluut geen oordeel mijner zijds en ik heb ook geen sneer nodig over wat ik in onzintopics post of wat anderen daar posten - ieder heug zijn meug inderdaad.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Je kan met een bewerking de naam weghalen zou zonde zijn als je het proces hierdoor niet kan posten.
Als je ergens voor staat en zelf nadenkt.. dan kan je niet buigen voor iets wat feitelijk onjuist is. Psychedelica vallen ten onrechte onder 'schedule 1', dit inzicht heeft de FDA 50 jaar gekost (notabene dezelfde organisatie entheogenen in de ban heeft gedaan, elk land heeft toen dit voorbeeld blind gevolgd): https://www.livescience.com/psilocybin-depression-breakthrough-therapy.html

Als het oordeel is dat ik van de site geschopt moet worden, dan is dat zo. Ter inspiratie:

Laatst bewerkt:

Kibo3

Bewuste gebruiker
Als je ergens voor staat en zelf nadenkt.. dan kan je niet buigen voor iets wat feitelijk onjuist is. Psychedelica vallen ten onrechte onder 'schedule 1', dit inzicht heeft de FDA 50 jaar gekost (notabene dezelfde organisatie entheogenen in de ban heeft gedaan, elk land heeft toen dit voorbeeld blind gevolgd): https://www.livescience.com/psilocybin-depression-breakthrough-therapy.html

Als het oordeel is dat ik van de site geschopt moet worden, dan is dat zo. Ter inspiratie:
Ik volg je niet echt. De ban krijg JIJ voor het vermelden van een punt waar het te halen is.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Het zij zo Kibo3. Klik de banner bovenaan deze site.. is ook een verkooppunt van legale cannabis zaden. Dit zijn legale sporen.. en worden weggegeven, niet verkocht. Verder kan je niks via die website behalve doneren of zelf sporen toesturen, zodat deze kunnen worden weggegeven. Verder vind je niks met googlen op "FSE sporenbank", maargoed met het oog op dat dit veel mensen kan helpen bij clusterhoofdpijn, depressie, angsttoornissen, drugsverslavingen, ptss.. lijkt het mij in het kader van goede wil geen misdaad om zoiets te noemen, exotische sporen koop je namelijk niet bij een smartshop, daar zijn enkel cubensis prints (voor belachelijk veel geld) te koop... waarom? Omdat woodlover prints enkel 1 a 2 jaar goed blijven en daarna kan je ze weggooien, want ze zijn niet langer levensvatbaar... dus commercieel niet interessant. Indien de regels rechtlijnig worden toegepast, dan zal ik me ermee verzoenen. Echter maak ik mij hard voor het weggeven van sporen en helpen van een ander.

@Eik zal even wachten wat het oordeel is. Anders is dit mn laatste post.

djiego

Badass junkie
Klik de banner bovenaan deze site.. is ook een verkooppunt van legale cannabis zaden.

Ben met je eens dat het wat inconsequent is met de forumregels voor sommige middelen die zich bijvoorbeeld in een grijs gebied bevinden voor wat betreft bijvoorbeeld bereiding vs eindproduct. Maar om dat punt te maken lijkt het me persoonlijk niet nodig cq waard om je account in de ring te gooien.

Verder: leuk projectje :)

Laatst bewerkt:

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
@Eik zal even wachten wat het oordeel is. Anders is dit mn laatste post.
Bedankt voor het attenderen hierop.

Zoals @ljuv al aangaf zijn we heel streng op het niet noemen van verkooppunten. Dit doen we om mogelijke problemen te voorkomen. Zowel met de politie als met bedrijven/organisaties. We willen namelijk nog langer van ons forum genieten. In dit specifieke geval is er volgens mij geen sprake van een regulier verkooppunt. Zoals @0t0lerance al aangeeft gaat het hier om een non-profit organisatie. Bovendien is er geen gebruik gemaakt van een link naar een bedrijf of organisatie en is deze ook moeilijk te googelen (heb het geprobeerd). Het lijkt me dan ook duidelijk dat hier geen sprake is van een "ban". Wel heb ik de naam even weggehaald. Ik kan me namelijk voorstellen dat die organisatie niet zonder toestemming genoemd wenst te worden op ons forum.

Klik de banner bovenaan deze site.. is ook een verkooppunt van legale cannabis zaden.
Uiteraard is dat volkomen inconsequent. Dit is overigens een keuze van de admins en niet van de moderators.

Psychedelica vallen ten onrechte onder 'schedule 1', dit inzicht heeft de FDA 50 jaar gekost (notabene dezelfde organisatie entheogenen in de ban heeft gedaan, elk land heeft toen dit voorbeeld blind gevolgd)
P.S. Eens. Echt schandalig dat psychedelica onder zo'n zwaar verbod vallen!

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Duidelijk, zal het niet noemen dan. Maar vraag me wel af @Eik, mag ik het beschrijven van het proces wel delen hier? Zie immers ook op de productie van illegale middelen een ban staan. Immers heb ik dit al reeds het e.e.a beschreven in andere topics. Of wordt hier nog onderscheid gemaakt tussen 'productie' en 'kweek'.

edit: denk ook dat het me niet helemaal lekker zit omdat het op (een paddestoel) forum gebruikelijk is, indien je vraagt naar sporen, dit gratis naar je wordt opgestuurd en men er helemaal niks voor terug verwacht.. soort van gentleman's agreement waarbij je dit later voor een ander ook doet (verkopen is strikt verboden). Persoonlijk vind ik dat erg mooi.. sterker nog, werd persoonlijk benaderd door diegene die de print had gedoneerd aan de sporenbank.. die zag toevallig een post van mij voorbij komen op het forum (niet op dit forum natuurlijk) en zei dit.. dat is toch waanzinnig:
Schermafbeelding 2022-06-08 om 15.15.33.png

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
.. gister nog geen groei waargenomen in de petrischaaltjes, nu 4 dagen verder.. succes! Alle 3 de schaaltjes vertronen een 'waas' ofwel mycelium wat aan het groeien is

Nice nice, ik was toevallig gister nog bezig met een 5-tal nieuwe bakjes.. waarbij ik ben wezen schrapen.. en wat stukjes papier op het agar heb geplakt, beetje overbodig nu maar ach, wellicht komt er nog wat fraai mycelium uit voort.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Verder wil ik nog een bericht delen wat écht de moeite waard is over de panaeolus bisporus. Een ervaren kweker eens gevraagd naar de trip ervaringen met deze soort en zijn reactie is als volgt:
1656311025896.png
Dus ja, veel lovende woorden, dus ik hoop dat jullie net zo nieuwsgierig zijn als ik inmiddels haha

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Inmiddels waren de potten 100% en toegevoegd aan de zakken met substraat... de eerste zak die openscheurde om het broed aan toe te voegen was al 6 weken aan het rijpen. Scheur m open... DIKKE LAAG WARTE SCHIMMEL.. gadverdamme.. maar dacht fack it, huppa broed bij gegooid en door elkaar geschud ben benieuwd hoe dat afloopt.

De andere 3 zakken waren prima.. dus ja, nu afwachten maar.
20220702_091023.jpg20220702_092322.jpg

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ter voorbereiding op de outdoor potten en verspreiding van het mycelium ben ik bezig om nog c.a. 8 liter substraat te pasteuriseren.
20220708_090554.jpg
mooie losse structuur, goed gemengd en water toegevoegd tot veldcapaciteit.
20220708_100340.jpg
3 zakken geladen, waarvan 2 met probe. 3l water onderin de presto, deksel losjes erop.
20220708_100613.jpg
Inkbird houdt de boel in de gaten, over 45min à uurtje zit het op temperatuur en gaat het gas uit.. ik laat het afkoelen tot de volgende dag en klaar is kees.

Update
Dit is was je kan verwachten.. met deze lading. Zie wel dat de temperatuur steiging nu minder hoog is met een 3e zak erbij
Screenshot_20220708-120644_BBQgo Pro.jpg
Screenshot_20220708-120457_BBQgo Pro.jpg
ongeveer rond 11.15 was die op temperatuur (60 celcius), gas uitgedraaid op 58 celcius (dan gaat t alarm af).. en die temperatuur moet een uur vastgehouden worden en mag niet voorbij 82 celcius, voordat de boel goed gepasteuriseerd is. Zelf heb ik het gas na 45min weer open gedraaid voor 5min, omdat ik het liefst wat langer pasteuriseer.. voor de zekerheid.

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
dikke maand verder... stond al een tijdje in plantenpotten buiten. Nou.. kwestie van tijd dan.. ben in de tussentijd nog 2,5 week op vakantie geweest.. was warm en droog in Nederland begreep ik, bij thuiskomst een paar keer gesproeid en voila:5899ccb4-9561-4914-a922-43a245463a3f.jpgda01ac08-feb0-4325-82ca-fad92887c6e8.jpg

efff1375-6a07-49bd-ba06-e3301bce74a9.jpg
de eerste paddo's zijn een feit.. zo uit een plantenbak geeft toch echt wel meer voldoening dan kweken in een FC.. is elke dag een verrassing of er wat op komt haha. Voelt net alsof ik een cadeautje in m'n schoen heb gekregen van Sinterklaas.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Vergeten erbij te vermelden; deze soort heeft een casing laag nodig. Soort extra laagje grond erop waar geen voedingsstoffen in zitten, maar wat wel een microklimaat creëert.

1 liter turf
1 liter vermiculiet
8g food grade calcium hydroxide (Ca(OH)2)
1 liter water

droog bij elkaar mengen, water erbij.. en pasteuriseren... als t kan, zo niet, dan kan je het water eerst koken en daarna erop gooien (liefst in een afsluitbare emmer om de warmte vast te houden), gebruiken zodra het is afgekoeld.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Kijk eens.. heb een paar vochtige kaasdoeken erover gelegd voor de vochtigheid, werkt perfect:
133927077-22A4BF80-8B73-4EF8-AD97-964C7100AAA2.jpeg
133927151-6866405A-8C3C-4A53-A4EE-10D630497FEB.jpeg
@Eik even je aandacht voor deze soort, op de fora dé meest gewaardeerde Panaeolus soort op deze planeet: Panaeolus Bisporus. Gewoon ook te kweken in een plantenpot in de tuin.. is niet zo spiritueel (als Semperviva), maar visuele euforische spektakel heb ik begrepen.. ook goede vibes, minder uitdagend dan op hogere doseringen vergeleken met Panaeolus Cyanescens (aldus de consensus op de fora). Komt wel wat steriel werken bij kijken

Laatst bewerkt:

Dirkdirk

DF-koning
dikke maand verder... stond al een tijdje in plantenpotten buiten. Nou.. kwestie van tijd dan.. ben in de tussentijd nog 2,5 week op vakantie geweest.. was warm en droog in Nederland begreep ik, bij thuiskomst een paar keer gesproeid en voila:Bekijk bijlage 45350Bekijk bijlage 45351

Bekijk bijlage 45349
de eerste paddo's zijn een feit.. zo uit een plantenbak geeft toch echt wel meer voldoening dan kweken in een FC.. is elke dag een verrassing of er wat op komt haha. Voelt net alsof ik een cadeautje in m'n schoen heb gekregen van Sinterklaas.

holt5.gif

Dirkdirk

DF-koning
Een beetje zoals bij een bevalling dat ze roepen “pers! pers!” En dan komt het hoofdje van de baby en dan is iedereen waaaaauw het hoofdje 😯😭

zo is het met de paddestoelen. Nu moet je pers pers roepen dan komt de rest van de paddestoel eruit. 👍

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Een beetje zoals bij een bevalling dat ze roepen “pers! pers!” En dan komt het hoofdje van de baby en dan is iedereen waaaaauw het hoofdje 😯😭

zo is het met de paddestoelen. Nu moet je pers pers roepen dan komt de rest van de paddestoel eruit. 👍
Wellicht als ik wat paddestoelen op heb dat ik er zo naar kijk.. deze link leg ik nu niet haha. Je krijgt best nog aardige wat paddestoel voor de moeite, zijn geen kleine pan cyans:
F4F02EB3-22B1-42C5-AD35-FFD3DC7CAAEF.jpeg
96E9F6AD-D51F-4877-94C5-8AAC0E629BBB.jpeg

0t0lerance

Bewuste gebruiker
141285982-370B44F4-0132-4DBE-8D42-5E390D082F8D.jpeg
Hier nog een mooie vergelijking:
grijs/groen: verse vruchten
beige: gister gebruikt voor printen, dit is de reactie als de vrucht uitdroogt.. hierzo een mooi filmpje ervan met Psilocybe Azurescens:

jam

Bewuste gebruiker
Kan je nog even delen welk substraat je juist gebruikt hebt. Ik lijk stro te zien zitten, maar er zitten allicht ook nog andere dingen in.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Nog een update over deze soort, ze schijnen nog tot oktober vruchten te geven! Eind oktober gaan de woodlovers in actie komen dus dat lost elkaar mooi af.

Bovenaan