'Prikletsels"... wat moet ik daaruit opmaken?

Leek35

Newbie
Vandaag kreeg ik te horen van de verpleegdienst waar mijn vriend ligt wegens heel zwaar druggebruik, dat men idd prikletsels had teruggevonden op zijn lichaam..

Altijd heeft hij me gezegd dat hij in gans zijn leven maar 4 keer heroine heeft gespoten, gisteren kwam ik te weten dat hij 10 dagen geleden tijdens het weekend een snowball had gedaan, gebruikt, of hoe zeg je dat.

Via dit forum kon ik opzoeken wat dat precies was...

Prikletsels, volgens mij heb je dat niet van héél sporadisch eens een shot te zetten? Is het niet eerder dat dat wijst op regelmatig IV gebruik van drugs...?

ZOgezegd konden ze wel niet zeggen of het recent was of niet.. wat ik ook maar vreemd vond, maar goed, mijn gevoel is dat prikletsels enkel kunnen als je het regelmatig inspuit.

speeseend

Wijs gebruiker
Ehm, ik heb nog nooit zelf NOOIT één naald in mijn arm gestoken. Toch zijn op mijn arm(en) littekens te zien van naalden. Dit is puur van het bloed geven.

Zelfs van één prik, de laatste keer, zie ik nog steeds overduidelijk een litteken. Maar ja, misschien zijn het vaktermen. Ik zou gewoon even doorvragen.

bij de weg; het is een SPEEDBALL geen SNOWBALL :wink:

Gr.,

Eend

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
voor zover ik weet komen prikletsels alleen voor als er veelvuldig op dezelfde plekken wordt gespoten .. het gebied rondom de prikplekken in de aderen worden dan zo vaak verwond dat er als het ware een ring van keihard lidtekenweefsel om de aders komt.

In andere woorden .. na een tijdje spuiten op dezelfde plek, wordt die plek zo hard, dat je die naald er niet meer goed inkrijgt en dus ga je op zoek naar een andere plek ( als het echt niet meer lukt tenminste :wink: ) ... echte die hard gevallen kunnen soms alleen nog maar injecteren via de aders in hun handen, tenen en knieholtes, gewoon omdat de armen, benen, liezen en nek al helemaal 'hard' gespoten zijn .... sommige mensen hebben daar wel aanleg voor .. bij hen gaat de verharding van die aders veel sneller dan bij anderen, maar uiteindelijk komt het altijd door tijdenlang te spuiten ... vroeger of later zijn gewoon alle makkelijk bereikbare plekken keihard van het lidtekenweefsel geworden ... en then what :sunglasses:

prikletsel van bloedprikken is vaak heel anders en ik vraag me af of ze dat dan in dit geval ook prikletsel genoemd zouden hebben ... Je kunt absoluut van 1 keertje (bloed) prikken al een plekje of zelfs een lidteken overhouden .. al zijn het geen prikplekken, je wil niet weten wat voor verhaal mn onderarmen kunnen vertellen .. de huid is daar nu eenmaal in verhouding met andere lichaamsdelen erg teer, zacht en relatief makkelijk ' bewerkbaar' ... maar als ik dit verhaal in mn achterhoofd houdt en eraan denk dat je vaak gewoon aan mensen kunt zien of ze heroine en of basecoke gebruiken ( zeker als je daar beroepshalve vaak mee in contact komt, zoals bv een verpleegkundige dat zou doen), dan kan ik me niet voorstellen dat die verpleegster prikletsel bedoelde als in een plekje door het bloedprikken ... if you catch my drift :wink:

ik vraag me af he ... die urinetest die hem is afgenomen .. heeft er iemand daadwerkelijk toegekeken hoe hij zijn straal afleverde, of mocht hij zoals gewoonlijk zn privetijd nemen en na afloop een potje afgeven ... daar zit namelijk een wereld van verschil in ... en ik kan me zo moeilijk voorstellen dat iemand met prikletsel en zo'n (directe) achtergrond, schone urine afgeeft ..

:)
AkA

ps ... ik heb maar een paar keer gesporen en heb altijd gedacht dat dat misschien wel mn redding is geweest, dat ik dat niet doorzette .. maar een paar keer daarvan was een speedball ..
ik zou er bijna trek van krijgen .. zelfs nu nog :) al die nadelen die ik had van basen, paranoia en helemaal strak, en dan erna weer een berg bruin roken om van die paranoia af te komen, had ik met een speedball niet en de flash van de coke was dan nog heftiger.. en als ik erna na een half uurtje nog een klein shotje bruin nam, dan was dat helemaal de bommmmm .... ik denk dat al die 4 keer dat ik dat gedaan heb( elke keer dat ik spoot was het dat stramien speedball en wat later een gewone shot, 4 keer in een maand tijd), misschien nog wel meer impact heeft gemaakt dan al het roken bij elkaar. Wat ben ik blij nu dat ik nooit mn eigen ader kon vinden ( al kan ik niet toegeven dat ik het niet heb geprobeerd .. op het laatst was die naald bot en mn hele arm blauw na een hele avond proberen .. gelukkig maar dat het mij niet lukte en dat die gozer die die naald best in mn arm wilde zetten een tijdje achter de tralies mocht :sunglasses: ) heb trouwens geen enkel lidteken over gehouden aan die paar keer spuiten ...

:wave:

Flameon

Badass junkie
Prikletsels zijn inderdaad letsels die je oploopt bij (meestal) langdurige IV spuiten. Veelal bevinden deze plaatsen zich aan de binnenkant van de elleboog, en omdat hier vaak gespoten wordt raakt je huid en bloedvaten beschadigd.

Als verpleegkundige heb je een beroepsgeheim. Ivm de privacy van je vriend zal de verpleegkundige nooit zomaar mogen zeggen of de prikletsels recent zijn of niet. Een (verslavings)arts mag je hier wel meer over vertellen.

Snuifdoos

Belezen gebruiker
Ik heb nog nooit eeen shot gezet, dus ik ken er niet veel van, maar een incompetente dokter heeft bij mij eens bloed getrokken en op één of andere manier is die erin geslaagd mijn hele elleboog een week blauw te laten kleuren. Een blauw/paarse cirkel van 10cm doorsnee.

Leek35

Newbie
Flameon zei:
Prikletsels zijn inderdaad letsels die je oploopt bij (meestal) langdurige IV spuiten. Veelal bevinden deze plaatsen zich aan de binnenkant van de elleboog, en omdat hier vaak gespoten wordt raakt je huid en bloedvaten beschadigd.

Op één plek doet ie het zeker niet, en dat is net aan de binnenkant van de elleboog, want als ik het onderwerp nog maar naar boven bracht stak ie direct zijn beide voorarmen onder mijn neus en zei:" shotten? kijk maar naar mijn armen, moest ik dat doen, dan zou je dat wel zien zeker aan mijn armen! Maar ik heb NIKS aan mijn armen, DUS...!!!!)

Met andere woorden, hij moet het ergens anders doen, waar het niet opvalt, op een plaats waar ik mss nooit aan zou denken. Heb een tijdje een vermoeden gehad dat hij het ergens in zijn billen of achterwerk deed omdat die vol stonden van de uitslag, net puberpuistjes, maar die heeft hij ondertussen ook in zijn gezicht en op zijn rug, dus begin daartussen maar eens zo'n prikletsel te gaan zoeken (en dan moet je nog weten hoe zoiets er eigenlijk uitziet, volgens mij is dat iets waar je zo overkijkt als je er niet bewust naar op zoek bent)

Moesten het van die grote paarse dingen zijn zoals eerder op dit forum vermeldt, dan zou ik dat al lang opgemerkt hebben toch?

Als verpleegkundige heb je een beroepsgeheim. Ivm de privacy van je vriend zal de verpleegkundige nooit zomaar mogen zeggen of de prikletsels recent zijn of niet. Een (verslavings)arts mag je hier wel meer over vertellen.

Wat dat beroepsgeheim betreft vind ik dat in zo'n situaties het volledig onverantwoord is om zo'n dingen te verzwijgen tov mij.

De "privacy" van mijn vriend, die uiteindelijk zo smerig is om mijn gezondheid en zelfs leven in gevaar te brengen, die respecteren ze, maar het respect voor mijn leven, waar is die naartoe??

Zou het niet eerder omgekeerd moeten zijn? Dat de verslaafde eigenlijk de laatste is die het recht heeft op eender wat aangezien hij zelf kiest voor wat hij zichzelf aandoet, en dat men mijn gezondheid zou moeten respecteren, dat men MIJ zou moeten beschermen tegen ziektes door mij op de hoogte te brengen, ipv het te verzwijgen!

Onrechtstreeks zouden zijn zij, die steeds weer dat beroepsgeheim aanhalen en mij in het ongewisse laten, medeschuldig zijn mocht ik positief zijn op één of andere ziekte die ik door het gebruik van mijn vriend heb opgelopen!

Zelfs de verslavingsarts (zeg maar de arts van het centrum voor verslaafden hier in de buurt), die mijn vriend én zijn verleden héél goed kent, en dus ook op de hoogte is van wat hij precies allemaal doet en gedaan heeft, komt af met dezelfde bullshit.

Ik vind dit echt niet kunnen, stel nu dat hij weet dat mijn vriend hepatitis C heeft , maar mij daar niks over zegt (terwijl hij mij persoonlijk ook kent), en ik ben opeens besmet doordat hij beroepsgeheim heeft, zeg nu zelf, is dat niet de omgekeerde wereld???

Wat enkelen wel hebben gedaan om mij heel onrechtstreeks duidelijk te maken hoe het zat, was me zeggen van:" wel, als je nu eens alle aanwijzingen die je zelf hebt gevonden en uitgezocht hebt samen legt en goed nadenkt...dan kun je daar toch zelf je conclusies uit trekken..."

Of nog, toen ik tegen een medewerker van het centrum zelf zei dat volgens mij prikletsels toch enkel maar een bewijs kunnen zijn van regelmatig gebruik, want anders zouden het geen letsels worden, antwoordde hij:" met wat je nu zelf zegt, denk je niet dat je daarmee zelf het antwoord geeft op de vraag die je mij stelt...?"

Wel ja, dan kan ik idd daaruit opmaken dat mijn vriend regelmatig shots zet, maar of het recent is of niet, daar heb ik het raden naar...

Voor zover ik weet moet een dokter die iemand test op aids en het resultaat is positief, de partner van die persoon op de hoogte brengen.
Waarom in zo'n gevallen het beroepsgeheim dan niet van toepassing is klopt toch helemaal niet!

de GT

Bewuste gebruiker
wat is IV spuiten? ik ken die term niet. is dat hetzelfde als gewoon 'spuiten'?

en ariekanarie, pas alsjeblieft die onderste alinea een beetje minder aantrekkelijk aan, het wakkert bepaalde nieuwsgierigheden heel erg aan :openmouth:

Santa Maria

Experimenterende gebruiker
youperdepoep zei:
wat is IV spuiten? ik ken die term niet. is dat hetzelfde als gewoon 'spuiten'?

en ariekanarie, pas alsjeblieft die onderste alinea een beetje minder aantrekkelijk aan, het wakkert bepaalde nieuwsgierigheden heel erg aan :openmouth:

Damn, als je doelt op de laatste alinea van dit topic van hem, ben je wel niet helemaal lekker om daar nieuwschierig van te worden.. of hij is miss al aangepast :confused: :beer:

Flameon

Badass junkie
@Leek:

Ik kan je vraag omtrent het beroepsgeheim heel erg goed begrijpen. Het is een vraag die ik op mijn werk ook vaak te horen krijg, en waar ook geen makkelijk antwoord op te geven is. Natuurlijk is het leven van bijvoorbeeld een partner ook heel erg belangrijk, en in de meeste situaties is het goed om dingen tegen de partner te vertellen. Dit mag echter nooit zonder toestemming van de client. Als de client wilt dat er iets niet verteld wordt, dan zul je als het goed is het nooit te horen krijgen. Iedereen heeft nl het recht om te bepalen wat hij tegen iemand zegt, ook een verslaafde. Dit valt onder de privacy wet, waar artsen / verpleegkundige e.d. een eed voor hebben afgelegd tijdens het behalen van hun diploma.

Verpleegkundige zullen zelf nooit iets mogen zeggen, maar ze kunnen vaak wel veel duidelijk maken aan contactpersonen van clienten. Zoals je zelf al hebt gemerkt krijg je antwoorden terug, waar door je het antwoord eigenlijk zelf al van weet. Men heeft dan niks fouts gezegd, jij hebt je antwoord voor een groot deel.
Als je vriend een ernstige ziekte heeft en hij niet weet dat jij dat weet dan zal de hulpverlener dit inderdaad niet mogen zeggen. Hoe krom het ook klinkt, de patient bepaald dus wat iemand weet of niet weet.

Ik zelf ken "geheimen" van clienten die familie of vrienden van hen naar mijn inziens behoren te weten, maar die ik simpelweg gezegd niet mag zeggen. Het zijn vaak dingen die een client heel lang heeft opgekropt, daardoor bv ook aan de drank of drugs is gegaan en die door dat hij het tegen iemand kan vertellen waar het geheim is vaak ook toe komt aan een goede behandeling.

Iets wat voor jou denk ik vreemd in de oren zal klinken, en heel onlogisch is. Wat ik goed kan begrijpen. En vergeet niet, ook voor een hulpverlener is de familie etc belangrijk. Ook voor de client is de familie vaak belangrijk. En als de familie bepaalde dingen zou weten wat bv een client doet, dan is de band in veel gevallen weg .... en ook dat moet je voor komen, want daar help je een client niet bij.

Tip: Stel gerichte vragen, en denk goed na over de antwoorden die je terug krijgt van hulpverleners. Er zit vaak veel meer achter de zin die men uitspreekt ... Probeer een stapje verder te denken, dan weet je vaak al veel.

Hopende je wat voldoende geinformeerd te hebben

Leek35

Newbie
Dank je, Flameon, ik weet waar je naartoe wil en het is idd zoals je zegt, men geeft me via 36 omwegen eigenlijk meestal wel een antwoord op mijn vragen..

En alle antwoorden bevestigen ofwel mijn vermoedens, ofwel zijn ze heel confronterend omdat ik niet besefte dat het zo ernstig gesteld was met mijn vriend.

Eigenlijk komt het hierop neer: alle artsen en mensen die hem in het verleden ook al hebben zien opnemen, keer op keer, en keer op keer moesten toekijken met lede ogen hoe hij elke keer opnieuw er vandoor ging vanaf het moment dat hij wakker werd, zelfs op intensieve, nadat hij alle baxters, buisjes, noem maar op er gewoon uit trok, z'n kleren aan deed en rechtstreeks naar zijn ondergang toeliep...

Voor iedereen is hij een hopeloos geval, een vogel voor de kat, of om de woorden van de psy te gebruiken: de prognose is zeer slecht...

En dat doet heel pijn om te moeten horen want ik besef dat als quasi iedereen, uit gelijk welk milieu, arts of zijn "vrienden" verslaafden waar hij zo'n lol mee maakt zogezegd, van dezelfde mening is, nl dat die jongen té ver zit en niet meer te redden valt, dat dit ook de harde realtiteit is en hij vroeg of laat zal sterven van teveel..

Blijkbaar was zijn bedoeling twee weken geleden tijdens dat weekend waar hij alle grenzen overschreed, om er een einde aan te maken, heb ik van zijn tante gehoord.

Ik was geschokt, hij zei dat hij had gevoeld dat hij heel erg ver had gezeten en dat het op het randje af was geweest, hij moet gevoeld hebben dat hij op een bepaald moment op een punt was gekomen dat het buigen of barsten was, barsten is het niet geweest, maar dat was wel de bedoeling...

Hij leek ook echt dood toen de ambulanciers hem kwamen halen bij mij, vreselijk als je daarop moet staan kijken, het was nog enkel een uitgemergeld hoopje ellende dat in een bolletje gekrompen in een immens groot bed leek weg te kwijnen..

Diep vanbinnen is er die goeie jongen, die jongen waar ik verliefd op ben geworden, maar die ik niet meer naar buiten kan krijgen, die drugs overheersen alles, ik voel me zo machteloos, hij is nog zo jong, kan zo lief zijn, de grootste grappenmaker en iemand waar je zoveel plezier mee hebt, als hij nuchter is...

Die jongen mis ik zo vreselijk, en die jongen is eigenlijk voor een groot deel al gestorven en er is een monster in de plaats gekomen, dat hem zal kapot maken tot het einde. EN hij is pas 23 jaar geworden en zou nog zo'n prachtig en gelukkig leven kunnen hebben mocht hij uit de greep van die drugs willen/kunnen geraken, maar wie ben ik...

Ik ben blijkbaar niet zo belangrijk als zijn drugs, hij kiest voor zijn dood, ik kan daar echt niet mee om, ben zelf depressief aan het worden erdoor, wat een hel...

Bartyo

Bewuste gebruiker
Hee Leek, wat een ontzettend treurig verhaal.
Je vriend is blijkbaar echt te ver gegaan, en wordt nu keihard met de neus op de feiten te drukken.
Nu is het de tijd sterk in de schoenen te staan en te laten zien wat hij waard is, aan zichzelf en aan de mensen die hij hier verdriet mee doet.
Hij weet dat hij fout is, maar te laat is het zeker niet.
Hij zal het zwaar krijgen, maar kan alle steun en toeverlaat gebruiken.
Het is nu tijd de waarheid onder ogen te zien en je te richten op het goede, want eerlijk, het is maar goed dat het nu gebeurt en niet later of niet meer.
Heel veel sterkte en succes, dit is nu de weg die jullie samen moeten bewandelen maar onthoud altijd dat er licht in de duisternis is.
En dat liefde een heel machtig iets is, en dat het bergen kan verzetten.
Bartyo :grin:

Flameon

Badass junkie
Leek35 zei:
Dank je, Flameon, ik weet waar je naartoe wil

Geen dank, graag gedaan!
Beroepsgeheim is voor iemand als jou niet leuk, maar goed om te zien dat je via een omweg toch de antwoord op je vragen weer te vinden.

Jammer om te moeten lezen dat een jongen van 23 een vogeltje voor de kat is en dat de heroine hem zo'n andere jongen heeft gemaakt. Dat hij daardoor niet meer de jongen is waar jij verliefd op bent geworden. Trek het je in iedergeval niet persoonlijk aan, hoe moeilijk dat is. Als jij dadelijk daadwerkelijk echt depri bent dan heeft daar niemand wat aan, jij zelf niet / hij niet / je vrienden niet etc.

Sterkte!

Jeller

Badass junkie
een speedball is hero met speed geloof ik..

een snowball bestaat ook dacht ik das heroïne met coke

Bovenaan