Psilocybe cubensis kweek, vraag over schimmel

Forest-Gnome

Experimenterende gebruiker
Het is nu 10 dagen geleden dat ik mijn kweekset voor P. cubensis (Mexicaanse paddestoel) heb gekocht en gesoaked etc., en na een toenname van witte schimmel op de bodem (dit was positief had ik ergens gelezen) heb ik vandaag de eerste pinn waargenomen. Nu heb ik het idee dat er op de pinn zelf ook een schimmelachtig-iets zit, en mijn vraag is of dit normaal is. Fotograferen gaat moeilijk worden gezien de condens op de zijkanten van de set, maar ik als het echt nodig is om er een foto bij te hebben zal ik effe iets fixen.
Ik zal de komende tijd de vooruitgangen in dit topic bij blijven houden, en uiteindelijk ook een tripreport plaatsen over m`n eigen gekweekte paddestoeltjes.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Tot ongeveer 1cm boven de 'grond' kan een beetje witte schimmel zitten ja, dit is gewoon het mycelium wat ietsjes meegroeit.

Ze horen er ook gewoon niet smakelijk uit te zien, vind ik dan :)
En ja, hoe meer witte schimmel hoe beter.

Tigg

Belezen gebruiker
Als je de eerste pins ziet dan zijn deze vaak niet groter dan het laagje witte schimmel, als ze iets groter worden gaan ze er steeds beter uitzien. Over een paar dagen is hij al een paar centimeter groot, daarna gaat hij nog harder groeien.

Kijk voor de grap eens goed naar je kweekset, als je langer kijkt zal je pins zien die je eerder nog helemaal niet gezien hebt.

Forest-Gnome

Haha, de eerste pin die ik gister waar heb genomen heeft al iets minder schimmel, en ik heb er alweer meerder waargenomen :).

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Na hoelang begon 'de witte schimmel' zichtbaar te groeien?
Heb zelf nu een kitje staan, 7 dagen nu, en het iets wel iets 'gegroeit' maar nog niet echt heel duidelijk.

Ging het bij jou heel geleidelijk aan of begon het pas echt fors te groeien net voor de eerste pins kwamen?

Forest-Gnome

Het ging vrij geleidelijk aan eigenlijk. Wel kwam er ineens extra veel voordat de eerste pins opkwamen, en werd de schimmel wat sterker wit in de vorm van bolletjes hier en daar.

Hier ook twee foto's die ik gister heb genomen:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
op de foto's zie ik nog weinig. Wel zie ik op de 1e foto dat er een laagje water in je zak staat? Klopt dit want volgens mij hoort dat niet??

Forest-Gnome

Dat hoort wel. Een laagje water vaqn ongeveer 2 cm. onder de bak is nodig omdat dit water verdampt en zorgt voor een goede luchtvochtigheid.
De foto´s zijn inderdaad een beetje onduidelijk, dit vooral omdat een deel van de foto´s weg lijkt te vallen door het formaat.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Oke, ga ik dit bij de volgende flush ook eens proberen.
Dacht dit omdat dit niet in de handleiding staat en op het forum eigenlijk ook vermeld word dat het niet nodig is.

Qua condens op de zak lijkt jou zak ook veel op de mijne ( zonder water onderin), dus mijn luchtvochtigheid lijkt nog wel voldoende :)

Forest-Gnome

Ik weet ook echt niet of het nodig is, maar bij de gebruikzaanwijzing van mijn setje stond van wel, dus heb ik het maar gedaan :P.

Tigg

Belezen gebruiker
Laagje water is niet nodig, maar het kan inderdaad helpen de luchtvochtigheid ietsje hoger te houden.

Na 10 tot 14 dagen begin je de eerste pins te zien. Daarvoor zal je alleen witte schimmel op de bovenkant zien verschijnen, bij mij was dit niet zoveel, de eerste pins zal je tussen de witte schimmel zien verschijnen. Er zullen ook wat paddo's opkomen waarbij je niet echt de witte schimmel op de bovenkant hebt gezien.

Tipje voor beiden, doe wat alluminiumfolie om te buitenkant van de set (je kan dit om de kweekzak heendoen, maar het beste om de bak voor of na het soaken). Dit zal zorgen dat er geen (of iig minder) paddo's aan de buitenkant van de set gaan groeien, deze komen vaak niet boven de grond en kan je dus niet oogsten.

Forest-Gnome

Een update van vandaag :P.
Ik was volgensmij vergeten te vertellen dat het var. Palenque is, dus enkele witte plekjes op de paddestoel is normaal.
Ik had nog een vraag betreffende de folie; Kan ik dit nu nog doen, of is het verstandiger om te wachten tot de volgende flush? Is het slecht voor m`n kweekset als ik geen folie om het bakje heen doe?

Hier de foto's van vandaag:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik zou wachten, denk dat het nu toch al 'te laat' is, ook heb je dan kans dat er toch nog besmetting is.

Maar ik zie maar 2 paddo'tjes? hoop dat het wel lekker grote worden dan :)

Forest-Gnome

Haha, je ziet er op de foto´s inderdaad maar 2, maar ik heb effe geteld, en het zijn er al minstens 10 :grin:!
Dat gaat smullen worden^^.

Forest-Gnome

Update van vandaag, met wederom een vraag :P.
Zoals vrij bekend is, is dit de eerste keer dat ik ook zelf kweek, ik ben er dus onzeker over of de paddestoeltjes er wel gezond uitzien. Kunnen mensen die dit beter weten mij vertellen? Houd er rekening mee dat het om var. Palenque gaat, ze zien er dus sowieso iets anders uit dan de 'standaard' cubensis.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zit geen schimmel op of andere extreem rare verschijnselen, wel zie je er een soort kristalachtig/slijmerig? laagje opzitten, misschien dat dit bij het soort hoort?

Verder kon je ze denk ik beter gewoon in de zak laten staan, en pas bij het oogsten foto's maken of ze goed zijn.

Forest-Gnome

Hmmmm... Ik heb verder steriel gewerkt, dus het zal niet erg veel kwaad kunnen denk ik.
Bovendien krijgen ze zo weer effe wat zuurstof binnen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Forest-Gnome zei:
Hmmmm... Ik heb verder steriel gewerkt, dus het zal niet erg veel kwaad kunnen denk ik.
Bovendien krijgen ze zo weer effe wat zuurstof binnen.

Kan, maar de lucht niet, ik zeg niet dat er meteen besmetting is maar het KAN wel. Zou toch lullig zijn dat je stoeltjes net in de laatste paar dagen ziek worden.

Forest-Gnome zei:
Ohja, en de witte/kristalachtige dingetjes op de koppen zijn normaal bij var. Palenque :wink:.

Dan vind ik ze er normaal uit zien.

KoxBox

Badass junkie
Niets mis mee toch?.. Maareum hou je paddestoelen maar mooi in je zak, die zit er niet voor niets bij! Verder veel succes en foto's plaatsen!! Altijd leuk :)

Forest-Gnome

Maar is het niet zo dat je af en toe de zak effe moet 'luchten' door alleen de bovenkant van de zak open te doen, en dan te wapperen met het plastic om er zuurstof bij te laten komen? Ik had dit ergens eens gelezen...

KoxBox

Badass junkie
Forest-Gnome zei:
Maar is het niet zo dat je af en toe de zak effe moet 'luchten' door alleen de bovenkant van de zak open te doen, en dan te wapperen met het plastic om er zuurstof bij te laten komen? Ik had dit ergens eens gelezen...

Niet nodig, daarvoor heb je die luchtfilter op de zak.. En als je ze dan toch besproeit met water verlucht je ze ook. Gewoon de zak niet nodeloos openen.

Forest-Gnome

Ok.
Naja, sproeien is niet per se nodig, gezien de luchtvochtigheid vrij hoog blijft omdat ik een laagje water laat staan op de bodem van de zak. Maar bij de volgende flush wil ik dit niet doen, kan ik dan het best sproeien ook direct over de paddestoelen heen? En moet ik nog speciaal water gebruiken (ik dacht aan gekookt water, waaruit kalk e.d. dan zijn verdwenen, en waarin eventuele bacteriën zijn doodgegaan).

KoxBox

Badass junkie
Forest-Gnome zei:
Ok.
Naja, sproeien is niet per se nodig, gezien de luchtvochtigheid vrij hoog blijft omdat ik een laagje water laat staan op de bodem van de zak. Maar bij de volgende flush wil ik dit niet doen, kan ik dan het best sproeien ook direct over de paddestoelen heen? En moet ik nog speciaal water gebruiken (ik dacht aan gekookt water, waaruit kalk e.d. dan zijn verdwenen, en waarin eventuele bacteriën zijn doodgegaan).

Gewoon kraantjes water will do the trick. Verstuif water tegen de randen van de zak en op het substraat dus automatisch ook over de paddestoelen, dit vormt geen probleem.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
KoxBox zei:
Forest-Gnome zei:
Ok.

Gewoon kraantjes water will do the trick. Verstuif water tegen de randen van de zak en op het substraat dus automatisch ook over de paddestoelen, dit vormt geen probleem.

Dacht dat je het water niet op de paddestoelen moest spuiten?? Het kan natuurlijk geen kwaad over het substraat te sproeien als ze er nog niet staan, maar over de stoeltjes zelf dacht ik van niet?

KoxBox

Badass junkie
Als je het substraat besproeit komt er sowieso water op de paddestoelen, dat is onvermijdelijk.
Je kan ook gewoon op de binnenkant van de zak sproeien en niet op het substraat als je het niet vertrouwd maar het zou geen problemen mogen geven.

Forest-Gnome

Wederom effe een vraagje wat vandaag in me opkwam...
Ik zag dat de eerste pin die ooit de grond uitkwam al erg groot is in vergelijking tot de pins die nu pas de grond uitkomen, hoe gaat dat straks met oogsten? Ik neem toch aan dat ik alleen paddestoelen eruit moet halen waarvan de hoed open staat, maar de rest niet. Moet ik die gewoon laten staan? Wanneer weet ik wanneer ik weer opnieuw kan soaken, want het lijkt me dat er steeds kleine pins uit blijven komen, gezien mijn waarnemingen tot nu toe.
Stel dat ik de grotere straks al moet plukken en de kleinere moet staan, is dat dan niet moeilijk omdat de kans om de kleinere bij de voet van de paddestoel te beschadigen dan groot is? Bovendien kan ik er dan voor zorgen dat andere paddestoelen besmet raken, of niet?
Vertel me hoe jullie hebben geoogst, ik zal morgen weer foto's maken om de vooruitgangen te vergelijken :).

KoxBox

Badass junkie
Forest-Gnome zei:
Wederom effe een vraagje wat vandaag in me opkwam...
Ik zag dat de eerste pin die ooit de grond uitkwam al erg groot is in vergelijking tot de pins die nu pas de grond uitkomen, hoe gaat dat straks met oogsten? Ik neem toch aan dat ik alleen paddestoelen eruit moet halen waarvan de hoed open staat, maar de rest niet. Moet ik die gewoon laten staan? Wanneer weet ik wanneer ik weer opnieuw kan soaken, want het lijkt me dat er steeds kleine pins uit blijven komen, gezien mijn waarnemingen tot nu toe.
Stel dat ik de grotere straks al moet plukken en de kleinere moet staan, is dat dan niet moeilijk omdat de kans om de kleinere bij de voet van de paddestoel te beschadigen dan groot is? Bovendien kan ik er dan voor zorgen dat andere paddestoelen besmet raken, of niet?
Vertel me hoe jullie hebben geoogst, ik zal morgen weer foto's maken om de vooruitgangen te vergelijken :).

Dit is meestal het geval dat als je gaat oogsten niet alle paddestoelen even groot zullen zijn.
Ik zou zo lang mogelijk wachten tot dat je ziet dat bijna alle paddestoelen klaar zijn om te oogsten.
Het kan zijn dat je er al een paar zal moeten plukken als er echt nog veel groot moeten worden, gewoon je handen goed wassen voor het plukken dat zou moeten voldoen om de boel niet te contamineren.

Het is natuurlijk altijd beter om alles in 1 keer te oogsten om er zeker van te zijn dat je de kit niet besmet. Maar soms kan het niet anders, wel altijd alle overblijvende pins verwijderen bij het oogsten anders gaan ze je kit contamineren.

Forest-Gnome

Ok. Maar hoe lang kan ik volgroeide paddestoelen, die dus hun hoed al gespreid hebben, laten staan voordat ze écht geplukt moeten worden? Met andere worden; Hoe kan ik zien wanneer ze echt niet langer in de grond kunnen staan?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Als de hoed echt opengaat en het vlies scheurt waardoor ze sporen beginnen te strooien lijkt mij?

Forest-Gnome

Hmmm... Ok.
Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de grote te plukken, een dag of 1, 2 te wachten en dan kleinere die weer gegroeid zijn te plukken? Dit had ik namelijk ook een keer ergens gelezen.

KoxBox

Badass junkie
Forest-Gnome zei:
Hmmm... Ok.
Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de grote te plukken, een dag of 1, 2 te wachten en dan kleinere die weer gegroeid zijn te plukken? Dit had ik namelijk ook een keer ergens gelezen.

Kan je doen als het er echt op lijkt dat er nog teveel moeten volgroeien. Maar het is altijd af te raden, als je natuurlijk met 3-4 volgroeide zit en 15-20 andere die nog even moeten groeien zou je inderdaad de grote best plukken en later de andere.

Forest-Gnome

Vandaag las ik ergens weer iets over het plukken, dat je ze al moest plukken voordat de hoed opengaat, dus nog voordat het vliesje scheurt? Mij leek dit erg onwaarschijnlijk, aangezien ik bij de meeste artikelen lees dat je ze pas moet plukken als de hoed al open is, en het vliesjes al gescheurd is... Wat kan ik nou het beste doen?

KoxBox

Badass junkie
Forest-Gnome zei:
Maar het vliesje scheurt toch als de hoed open gaat, of heb ik dat nou verkeerd begrepen :P?

Inderdaad het vliesje scheurt als de hoed opengaat. Ik heb dit ook al ergens gelezen dat als je ze plukt voor dat de hoed opengaat er meer werkzame stoffen zouden inzitten. Ik betwijfel dit maar de paddestoelen die je uit de smartshop haalde waren ook altijd met een gesloten hoed (behalve hawaiianen).

Maar hoe langer je wacht hoe beter de oogst in kwantiteit dan toch, dusja het is jouw keuze :).

Forest-Gnome

Ik denk dat ik vanmiddag kan oogsten :grin:! De grootste tot nu toe heeft z'n hoed opengezet zag ik net, en meerdere anderen ook.
Ik denk dat ik de ca. 6 grote pluk, en de anderen nog even door laat groeien. Uiteraard zal ik dan steriel werken met handschoenen en alcohol etc.
Als droogmethode had ik het volgende bedacht:
Ik neem een schoenendoos (o.i.d.), en leg veel keukenrol op de bodem. De doos zet ik effe op iets dat het iets ophoogt boven een oppervlak, dus bijvoorbeeld een klein rekje ofzo. Ongeveer 15-20 cm. hieronder leg ik een verwarmende mat, een vrij voorkomend hulpmiddel in de terrariumhobby (ik houd ook gekko's, vogelspinnen etc.). Deze mat staat wartme af, maar ik moet de doos er denk ik niet direct opzetten aangezien het dan te heet wordt, denk ik.
Op de paddo's in de doos leg ik nog een dikke laag keukenrol en het deksel van de doos laat ik eraf. Ik zet de doos op een plek zonder tocht en waar het niet al te licht is.
Zoals jullie kunnen zien is het dus een combinatie van meerdere methoden die op het forum beschreven staan, zou ik het op deze manier goed doen? Moet ik nog op specifieke eisen letten qua omgeving? Steriel werken is in dit geval niet echt meer van belang dacht ik ergens te hebben gelezen, klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen met drogen, aangezien dit mijn eerste keer is?
Ik zal als ik vanochtend (tja, waarom schrijf ik dit eigenlijk ineens 's nachts vraag ik me af) wakker wordt effe wat foto's maken, aangezien het nu donker is en het dus niet mogelijk is.
Ik vind ze er in ieder geval snakelijk uitzien :hearteyes: .

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Bij het drogen kan er weinig fout gaan.
Ik zou de warmtemat achterwege laten en verder is het al perfect.

Keukenrol wel regelmatig vervangen.
Steriel werken hoeft niet meer nee, maar voor de gewone hygiëne wel ff je handen wassen he! :grin:

Bovenaan