Bekijk bijlage 71242mijn bescheiden verzamelingetje. Voor een san pedro, de twee achterste bolivian torch (links monstrose). Ik probeer ze deze zomer zo veel mogelijk buiten te zetten dat ik hopelijk meer richting 30 cm groei ga ipv een "tepeltje" van 3 cm.
Het tepeltje noemen we in de cactus wereld etiolatie. Vaak wordt dit veroorzaakt door te hoge temperatuur in de winter. De cactus 'denkt' daardoor in het groeiseizoen te zitten, maar krijgt te weinig licht om goed te groeien. Zo groeit ie dus wel door, maar wil minder breed dan de zomer stukken.
Het kan natuurlijk ook door zomer temperaturen, maar ook daar (veel) te weinig zon.
Helaas is dat onomkeerbaar. Het smallere stuk zal dan ook altijd wat smaller blijven. Het zomerdeel zal er, hopelijk breder, bovenop groeien.
Overigens kan je deze typen cactussen al veel eerder buiten zetten hoor. Als je een goed plekje hebt, kunnen ze zeker vanaf eind april ongeveer al buiten staan. Dat kunnen ze goed hebben.
Mocht het etioleren niet van de winter zijn, maar deze lente. Pas dan op met volle zon. Want in dat geval zijn je cactussen ècht niets gewend qua zon. Dan rustig laten wennen.