Hm ik heb twee psychoses gehad. Mijn diagnose is een psychotische persoonlijkheidsstoornis, m a w: ik ben er gevoelig aan. Twee keer door weed te gebruiken, in combinatie met de aanleg ervoor natuurlijk.
De laatste psychose was twee jaar geleden. Tegenwoordig smoor ik zo goed als nooit meer, ik word er echt gek van: compleet paranoia en angstaanvallen en meer van dat leuks. Ik reageer veeeel heftiger op cannabis dan op speed, md of coke. De laatste keer had ik echt een bad trip van een half jointje (was in september), een hele nacht geflipt.
Op alle drugs reageer ik heftiger dan de gemiddelde mens, maar het is zo dat ik me van speed en coke 'normaler' voel, zolang ik niet teveel gebruik. Er is dan minder chaos in mijn hoofd. Maar er zijn toch - psychisch gezien - een aantal gemeenschappelijke kenmerken tussen ad(h)d en psychoses. Ik heb ook met schizofrenen gepraat, en die gebruiken vaak drugs net omdat ze zich dan normaler voelen.
Ik weet het niet, ik vraag me ook veel dingen af. Ik denk dat ik me als ik c of speed of mdma of zelfs alcohol gebruik, ik me normaler voel omdat ik dan meer zelfvertrouwen heb. Ik heb nogal de neiging om vaak te twijfelen of de dingen die ik hoor, zie, denk, wel echt zijn. Stel me nu niet voor als een complete weirdo, valt al bij al nog mee geloof ik, maar toch, het overvalt me soms. Alsof mijn hersens teveel prikkels moeten verwerken en niet kunnen kiezen, waardoor er zoveel gedachten flitsen dat je niet kan filteren wat belangrijkst is. Als ik wat meer zelfvertrouwen heb door t effect van drugs, dan voel ik me inderdaad normaler. Nogal risicovol maar gelukkig besef ik nog steeds dat dat enkel een oplossing op korte termijn is.
In ieder geval, volgens mij ben je niet psychotisch. Er zijn tests voor enzo, laat één psychiater je niet vertellen dat je een psychose hebt. Verder, maar dat is dan jouw keuze, raad ik het absoluut af om antipsychotica te nemen. Je wordt er een zombie van, een lusteloze robot. En waarom? Hier worden psychoses bekeken als iets slechts, iets dat zo snel mogelijk moet voorbij zijn, iets die niet past in onze maatschappij. Medicatie onderdrukt de symptomen, maar niet de oorzaak. (ik heb het hier nu niet over drugspsychoses an sich, als iemand een week wakker is op de speed is en daardoor psychotisch is, is medicatie dan wel weer nuttig) Mijn psychoses waren vaak heel beangstigend, een trip die je niet verwacht, maar ze zijn ook zo ongelooflijk boeiend geweest. Psychoten zitten dan wel in een andere wereld, maar voor hen is die wereld wel écht, het graven naar de angsten, in plaats van het onderdrukken van de angsten is de echte en enige oplossing, medicatie een noodoplossing door te weinig tijd, geld en inzicht. Just my two cents
Als je nog vragen hebt, geen probleem.