pure zuurstof ofwel O2

4 fmp

Belezen gebruiker
Ik weet niet of dit onder farmaceutisch valt maar ik denk dat het hier het meest op zijn plek is.

Vanavond krijg ik een fles met pure zuurstof, 99,5% zuiver.
Het zou tegen van alles helpen en omdat ik geregeld een hele nacht moet werken leek me het erg fijn om af en toe een zucht extra zuurstof te krijgen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Flameon

Badass junkie
Het zuurstof gehalte in de lucht is helaas niet zo best. Eens een keer extra zuurstof 99,5 procent toe dienen is dus opzich niet verkeerd. Je moet het echter niet tevaak doen.

Wat voordelen:
koolhydraten worden door zuurstof omgezet tot energie en het is goed voor de bloedsomloop. Hierdoor kun je je fitter gaan voelen.

Stoneboot

Bewuste gebruiker
Nice! Dat is neem ik ook aan goed voor je longen? Die zijn wel aan reiniging toe, die zijn nog zwarter dan zwarte piet :( Maar reinigt dat spul ook?

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
pure zuurstof reinigt niet, maar wees er wel voorzichtig mee. explosiegevaar. een vluchtige stof of een restje ervan(schoonmaakmiddel, tabaksrook of desinfectie) kan ineens ontbranden bij kamertempratuur als de verhouding zuurstof omhoog gaat.
Doe t in een ballonnetje, laat een 20 seconden op kamertempratuur komen, of via een mondkapje.

Zolang je de kraan niet open laat staan, zijn er weinig tot geen risico's

4 fmp

Belezen gebruiker
Ja dit komt in speciale consumptieflessen. ZIt 10 L in 1 fles. De fles staat op 10 bar zodat het een mooi handzaam formaat heeft. Ik heb het inmiddels al geprobeerd. Als je moe en versuft bent doordat je een hele nacht op moet blijven heeft het wel effect. Het werkt ook goed tegen hoofdpijn.

Het is absoluut geen wondermiddel maar het kan wel bijdragen aan een vitaal gevoel.

DonnieDark0

Bewuste gebruiker
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zonder long problemen pure zuurstof krijgt.
Hoe ben je er aan gekomen en hoe ben je op het idee gekomen, lijkt me niet dat de huisarts het voorschrijft? :grin:

Flameon

Badass junkie
DonnieDark0 zei:
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zonder long problemen pure zuurstof krijgt.
Hoe ben je er aan gekomen en hoe ben je op het idee gekomen, lijkt me niet dat de huisarts het voorschrijft? :grin:

Doe maar eens bij google "pure zuurstof" intikken. Dan kom je bij de eerste hit een winkel tegen!
Klinkt opzich best wel interessant en soms gemakkelijk :wink:

4 fmp

Belezen gebruiker
Mijn vriendin kreeg het in het ziekenhuis nadat ze bij moest komen van een narcose.
Kijk, je bloed kan een bepaalde hoeveelheid zuurstof bevatten, bij normale/gezonde mensen zit je op 95 tot 100% van deze hoeveelheid. Toen me meissie uit haar narcose kwam zat ze op een gegeven moment op de 93%, dus hub snel slangetje in de neus en binnen 5 min had ze de oogjes weer open en zat het zuurstofgehalte in haar bloed weer op de 100%.

Een kennis van me is laborant en gebruikt het altijd in de nachtdiensten. Ik heb het zelf inmiddels meerdere malen gebruikt maar vindt de kosten niet opwegen tegen de baten. een sterke bak koffie doet meer zeg maar :grin:

evil_kermit

Bewuste gebruiker
ik heb ook zo'n blauwe fles staan met een maskertje.na een hevig weekend op alle soorten gangbare verdovende middelen,gewoon even het maskertje op voor een 15min en dit om het uur herhalen en voel me op slag stukken beter. :grin:

Flameon

Badass junkie
Klinkt wel leuk zoiets. Soms is een dosis verse zuurstof niet verkeerd vind ik :)
Ik word altijd nogal gauw duf van ruimtes waar weinig of slechte zuurstof hangt

evil_kermit

Bewuste gebruiker
een vriend van me werkt op de spoedafdeling en als men fles leeg is geef ik het gewoon mee met hem en hij vult ze terug op :)

en ja hoor zuurstof is legaal :wave:

Psilo

Bewuste gebruiker
Nooit geprobeerd...zuurstof.
Zuurstof is wel essentieel voor het leven maar is ook een erg reactief molecuul.
Ik denk dat een hoge dosering zuurstof niet helemaal onschadelijk is.
(maar dat zijn de overige drugs op dit forum ook niet :wink: )

4 fmp

Belezen gebruiker
Het enige gevaar van een overdosering zuurstof is dat je je geen ademshalingsreflex meer krijgt omdat er een verzadigde hoeveelheid zuurstof in je lichaam zit. Het gevolg is dat de hoeveelheid stikstof toeneemt waardoor het ademhalingsreflex vanzelf weer op gang komt.

Je ademt omdat je teveel aan stikstof hebt, niet een tekort aan zuurstof.

Psilo

Bewuste gebruiker
4 fmp zei:
Het enige gevaar van een overdosering zuurstof is dat je je geen ademshalingsreflex meer krijgt omdat er een verzadigde hoeveelheid zuurstof in je lichaam zit. Het gevolg is dat de hoeveelheid stikstof toeneemt waardoor het ademhalingsreflex vanzelf weer op gang komt.

Je ademt omdat je teveel aan stikstof hebt, niet een tekort aan zuurstof.

Nee. je ademt op je CO2 niet op je stikstof.

4 fmp

Belezen gebruiker
Correct. een overschot aan CO2 stimuleert je ademhaling niet stikstof, snap ook niet helemaal hoe ik daarbij kwam, Zal de Diazepam wel zijn :grin:

Bedankt voor de correctie.

stevenkeuh

Bewuste gebruiker
ik liep vaker stage bij een verzorgings tehuis , ik hoorde er zeggen dat patienten die zuustof nodig hebben soms te vaak hebben en in een roes geraken.
verder is ik te veel zuustof als een hyperventilatie -> te veel in name van zuustof en te weinig uitlaat?

Psilo

Bewuste gebruiker
stevenkeuh zei:
ik liep vaker stage bij een verzorgings tehuis , ik hoorde er zeggen dat patienten die zuustof nodig hebben soms te vaak hebben en in een roes geraken.
verder is ik te veel zuustof als een hyperventilatie -> te veel in name van zuustof en te weinig uitlaat?

Abracadabra.... :cry:

Angramar Temenos

Badass junkie
evil_kermit zei:
een vriend van me werkt op de spoedafdeling en als men fles leeg is geef ik het gewoon mee met hem en hij vult ze terug op :)

Als ze zuurstof illegaal maken mag je ook niet meer ademen, want het zit gewoon in de lucht.

J0rrit

Badass junkie
stevenkeuh zei:

Andersom, hyperventilatie zorgt ervoor dat je te veel CO2 uitademt, met als gevolg dat je PH te hoog wordt. Met je zuurstofspanning gebeurt in principe niks, of misschien wordt die hoger maar dat is niet van belang, die is normaal toch zon 100 % ( verzadigde hemoglobine ).

Te weinig uitlaat ( CO2 ) kan wel een hyperventilatie veroorzaken, weet niet of je dat bedoelt?

Stoneboot

Bewuste gebruiker
Angramar Temenos zei:
evil_kermit zei:

Als ze zuurstof illegaal maken mag je ook niet meer ademen, want het zit gewoon in de lucht.

Ik doelde op of je zuurstof zou puur mag verkopen i.v.m met het gevaar van ontploffing of andere dingen. laten we met zijn allen is lekker kinderachtig doen.. :openmouth:

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
pure zuurstof in een bus is net zo gevaarlijk als pure butaan (aanstekervulling) in een bus. je weet dat je het niet bij een ontstekingsbron mag houden, of de fles heter maken dan 50 graden.of doorboren etc.

onder de 16 mogen ze je die dingen toch niet meegeven.

drain bamage

Badass junkie
-You know why they put oxygen masks on planes?
-So you can breath.
-Oxygen gets you high. In a catastrophic emergency, you're taking giant panicked breaths. Suddenly you become euphoric, docile. You accept your fate. It's all right here. Emergency water landing - 600 miles an hour. Blank faces, calm as Hindu cows. :tearsofjoy:

Stoneboot

Bewuste gebruiker
drain bamage zei:
-You know why they put oxygen masks on planes?
-So you can breath.
-Oxygen gets you high. In a catastrophic emergency, you're taking giant panicked breaths. Suddenly you become euphoric, docile. You accept your fate. It's all right here. Emergency water landing - 600 miles an hour. Blank faces, calm as Hindu cows. :tearsofjoy:

Fucking dik! :grin:

stevenkeuh

Bewuste gebruiker
J0rrit zei:
Andersom, hyperventilatie zorgt ervoor dat je te veel CO2 uitademt, met als gevolg dat je PH te hoog wordt. Met je zuurstofspanning gebeurt in principe niks, of misschien wordt die hoger maar dat is niet van belang, die is normaal toch zon 100 % ( verzadigde hemoglobine ).

Te weinig uitlaat ( CO2 ) kan wel een hyperventilatie veroorzaken, weet niet of je dat bedoelt?

We zitten op dezelfde golflengte! enkel onze uitleg verschild wat..
Ik heb het even na gechecked en vond dit

"Als je, zoals bij hyperventilatie, te snel en te diep ademt wanneer je ergens rustig zit, adem je te veel zuurstof in en daalt de hoeveelheid koolzuurgas (CO2) in het lichaam (respiratoire alkalose). "
bron:http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1757

Een te lage Co2 uitstoot en te grote O2 inname dus! :) :)

digi

Experimenterende gebruiker
ik heb twee flesjes oxyfit van de zuurstofwinkel geleverd gekregen vandaag.

ik werd er niet high van en het tintelde ook niet, iets dat ik wel had verwacht.

ik heb wel het idee dat het goed spul is voor mijn lichaam.

stevenkeuh

Bewuste gebruiker
Zuurstof is natuurlijk goed voor je lichaam !! :) even een stukje theorie ?
wel kijk ik geef ff de formule van het metabolisme (ter oefening van mijn examens :tongueout: )

Glucose + O2 = H2O + Co2 + energie

Met andere woorden ,

Wanneer je je spieren wil laten werken heb je hiervoor nodig: suikers (glucose) en zuurstof. Wanneer je suikers verbrand in je lichaam onstaat er 'water' + koolstofmonoxide (Co2) en dus energie.

wanneer er dus meer zuurstof is wil dit zeggen dat mits er de nodige suikers zijn je spieren beter kunnen werken. Je hart is ook een spier dus extra zuurstof ik ook goed voor het hart.

Even een weetje: Waarom ademen we ?
Vele denken dat we adamen om zuurstof in ons lichaam te brengen. Eigenlijk is dit niet helemaal juist. We ademen omdat we zuurstof verbranden samen met glucose en omdat er zo dus Co2 (koolstofmonoxide) onstaat. Co2 is de stof die de reflex geeft om UIT te ademen. Dat word natuurlijk vervolgt door een inadaming.

Peace :tearsofjoy:

Flip Trip

Bewuste gebruiker
stevenkeuh zei:
Zuurstof is natuurlijk goed voor je lichaam !! :) even een stukje theorie ?
wel kijk ik geef ff de formule van het metabolisme (ter oefening van mijn examens :tongueout: )

Glucose + O2 = H2O + Co2 + energie

Met andere woorden ,

Wanneer je je spieren wil laten werken heb je hiervoor nodig: suikers (glucose) en zuurstof. Wanneer je suikers verbrand in je lichaam onstaat er 'water' + koolstofmonoxide (Co2) en dus energie.

wanneer er dus meer zuurstof is wil dit zeggen dat mits er de nodige suikers zijn je spieren beter kunnen werken. Je hart is ook een spier dus extra zuurstof ik ook goed voor het hart.

Even een weetje: Waarom ademen we ?
Vele denken dat we adamen om zuurstof in ons lichaam te brengen. Eigenlijk is dit niet helemaal juist. We ademen omdat we zuurstof verbranden samen met glucose en omdat er zo dus Co2 (koolstofmonoxide) onstaat. Co2 is de stof die de reflex geeft om UIT te ademen. Dat word natuurlijk vervolgt door een inadaming.

Peace :tearsofjoy:

Volgens mij moet je nog wat leren voor je examen, haha.

Weet je ook de formule van glucose en kun je dan ook de reactieverglijking kloppend maken ?

Weet je ook waarom er energie ontstaat als je suiker vebrandt, het is natuurlijk niet zo dat er bij iedere reactie energie vrijkomt, ik vind daarom ook je "dus" wazig.

Wat is koolstofMONOoxide, anders zoek nog eens het woord mono op in google, zul je snel zien dat je een foutje hebt gemaakt. Mischien als ik zeg mono geluid en stereo geluid dat het kwartje valt :wink: , alhoewel je natuurlijk niet het woordje stereo zoekt maar ...

Trouwens het eerste wat je zegt klopt niet, zuurstof is helemaal niet goed voor je lichaam, zo ver ik weet zorgt zuurstof voor vrije radicalen die weer uiterst schadelijk zijn en kanker kunnen veroorzaken. Je hebt het natuurlijk wel nodig, maar zoals het met bijna alles is, diezelfde dingen die je maken die maken je ook kapot. Beetje als de zon, zonder zon waren we er niet, maar teveel zon en we zijn er weer niet.

En nog ff een vraagje, weet je ook dat er meer vormen van suikers bestaan dan alleen glucose? En welke andere stoffen kan je lichaam gebruiken als brandstof behalve suikers ?

ps: dit is puur leerzaam bedoeld en niet aanvallend.

stevenkeuh

Bewuste gebruiker
Hey , fliptrip

alvast bedankt voor de feedback.

Eerst en vooral wil ik al zeggen dat er wel foutjes in kunnen staan , ik zit natuurlijk ook nog maar in m'n eerste module (half jaar) van m'n 3jaar verpleegkunde. (1/6 dus)

Verder wil ik even in gaan op de glucose.
Ik weet inderdaad dat er veel meer soorten suikers zijn , maar ik spreek hier over glucose omdat dit de kleinste vorm van suiker is die opgenomen kan worden in het bloed en vervoerd naar de spieren en dergelijke.
Dat er andere brandstoffen zijn weet ik ook , maar zo ver ik leerde kwam er enkel glucose voor in de formule van het metabolisme?

Ik ga me morgen verder bezig houden met het studeren :wink:!

Vanwaar heb jij je kennis ? ook in de medische richting ?

peace

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Nee, ik doe zelf een HBO opleiding chemie, zit nou in het 2e. Heb daarvoor vwo gedaan met profiel natuur en gezondheid en scheikunde 2 in het vrije deel. Maar heb ook veel kennis verworven door veel te lezen enzo op internet.

Maar je bent nog niet ingegaan op de voor mij in ieder geval belangrijkste fout, nl CO2 verwisselen met de hoogiftige stof koostofmonooxide (CO). CO2 heet nl koostofdioxide, di staat voor 2 mono staat voor 1. Ook moet je altijd een hoofdletter O gebruiken voor een zuurstof atoom en geen kleine o. Co is namelijk Kobalt, hehe. Weet je ook waarom koostofmonooxide zo giftig is?

Maar op mijn chemie opleiding heb ik tot nu toe ook behoorlijk wat biologische vakken gehad, zoals celbiologie, moleculaire genetica en microbiologie. Hier hebben we ook de hele citroenzuurcyclus en zo gehad, maar ik vind die vakken maar irritant, daar moet ik veels te veel voor uit me kop leren en dat kan ik dus totaal niet.

Maar kun je dan ook de reactieverglijking kloppend maken of hoeven jullie dat niet. Er is trouwens ook niet echt een formule voor metabolisme, hier kan je namelijk hele boeken mee vol schrijven. Maar ik denk dat jullie maar een klein stukje van het metabolisme hoeven te kennen. Met andere brandstoffen bedoelde ik eigenlijk eiwitten en vetten.

Dat laatste wat je zei klopte overigens wel helemaal met dat uitademen.

stevenkeuh

Bewuste gebruiker
Ik ben idd niet verder gegaan op de CO2 het probleem is dat ik deze vaak verwar met idd de giftige stof.
Verder gaan we niet echt verder op de chemie van deze stoffen en dergelijke in mijn studie.
Bij ons draait het vooral over de effecten van het lichaam en dergelijke.
Hierbij wil ik nog even herhalen dat ik nog maat een 1ste module bezig ben :tongueout:
Als ik dit over 3 jaar weer lees zou ik dit WEL volledig correct moeten kunnen zeggen.

maar ik kwam dit nu vlug lezen ... moet nu weer verder gaan leren :'(
bubayy

Bovenaan