Ritalin van methyfenidaat reactie op elkaar

inner_search

Badass junkie
Ritalin is methylphenidate?
Veel mensen lezen zelfs het doosje of strip niet eens voor ze het nemen , dus het verwonderd me niet dat deze vraag hier geplaatst is.
Of onthouden het gwn niet omdat ze er geen interesse in hebben..
Zo vraagt men moeder wel eens of ik een diazepammetje kan missen want ze slaapt slecht soms , moet je weten dat ze roche valium 2mg voorgeschreven krijgt.. 🤦‍♂️ 😂

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Veel mensen lezen zelfs het doosje of strip niet eens voor ze het nemen , dus het verwonderd me niet dat deze vraag hier geplaatst is.
Of onthouden het gwn niet omdat ze er geen interesse in hebben..
Zo vraagt men moeder wel eens of ik een diazepammetje kan missen want ze slaapt slecht soms , moet je weten dat ze roche valium 2mg voorgeschreven krijgt.. 🤦‍♂️ 😂
Net als dat XTC en MDMA verschillend zouden zijn

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Wellicht bedoelt ts methylfenidaat (=werkzame stof in ritalin) met dexamfetamine, wat een ander ADHD medicijn is?

Dat zou kunnen.

Maar ik denk dat heel veel mensen oprecht niet weten dat Ritalin, Medicinet etc. gewoon merknamen zijn voor methylfenidaat. Ik zeg zelf ook altijd ‘ritalinnetje’ terwijl ik nu Medicinet heb (is namelijk vele malen goedkoper), maar anders snappen mensen het niet.

Herinner me van vroeger ook dat ik een tijdlang de Diane-35 (anticonceptie-)pil kreeg en op een bepaald moment verving de apotheek dit merk door hetzelfde middel maar dan was de naam gewoon de - lange, ingewikkelde - stofnaam. Hoeveel vrouwen toen wel niet gingen steigeren omdat het minder goed zou werken of meer bijwerkingen zou geven.

Tsja. :wink: Wat een kleine wijziging in bindmiddel en een placebo/nocebo-effect met de mens kan doen...

Dirkdirk

DF-koning
Wellicht bedoelt ts methylfenidaat (=werkzame stof in ritalin) met dexamfetamine, wat een ander ADHD medicijn is?

Sorry hoor maar Methylfenidaat en Dexamfetamine zijn totaal andere stoffen met een heel ander effect en met een compleet andere werking. Als je deze gaat verwarren ben je gewoon stom bezig.

inner_search

Badass junkie
Sorry hoor maar Methylfenidaat en Dexamfetamine zijn totaal andere stoffen met een heel ander effect en met een compleet andere werking. Als je deze gaat verwarren ben je gewoon stom bezig.
blij dat jij het zegt , scheelde geen 5 minuten.. (besef is weg...)(denk ik)

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Mja, zijn andere stoffen ja, maar het zijn beide stimulanten, amfetamine(-achtigen) en ADHD-medicatie. Het was ook maar een suggestie van een van de reageerders, is niet gezegd dat TS ze door elkaar haalt. We proberen gewoon te begrijpen wat de vraag nou precies was. :wink:

Chillax

Bewuste gebruiker
Sorry hoor maar Methylfenidaat en Dexamfetamine zijn totaal andere stoffen met een heel ander effect ect en met een compleet andere werking. Als je deze gaat verwarren ben je gewoon stom bezig.

Ik ben uitstekend op de hoogte van de twee en heb ze zelf dagelijks gebruikt. Zo anders zijn ze niet. Methylfenidaat remt de heropname van dopamine en Dexamfetamine stimuleert de afgifte er van. Netto zorgen ze dus allebei voor meer dopamine. Tuurlijk voelen ze niet precies hetzelfde, maar het zijn allebei amfetamine's die voor een hoger dopamine niveau zorgen dus ze liggen zeker dicht bij elkaar.

Er worden toch zo veel drugs gecombineerd? Ik ken daadwerkelijk mensen die ze combineren (in zeer lage dosis) dus zo gek is het niet.

Sterker nog, in theorie versterken ze elkaar. Of het gezond is is een andere vraag.

Let op ik adviseer absoluut niet om ze te combineren, het was alleen een gok omdat de TS alleen maar een merknaam met de werkzame stof methylfenidaat zegt te combineren met dezelfde werkzame stof wat dus geen combinatie is. Zowel methylfenidaat als dexamfetamine worden voorgeschreven voor ADHD.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ik ben uitstekend op de hoogte van de twee en heb ze zelf dagelijks gebruikt. Zo anders zijn ze niet. Methylfenidaat remt de heropname van dopamine en Dexamfetamine stimuleert de afgifte er van. Netto zorgen ze dus allebei voor meer dopamine. Tuurlijk voelen ze niet precies hetzelfde, maar het zijn allebei amfetamine's die voor een hoger dopamine niveau zorgen dus ze liggen zeker dicht bij elkaar.

Er worden toch zo veel drugs gecombineerd? Ik ken daadwerkelijk mensen die ze combineren (in zeer lage dosis) dus zo gek is het niet.

Sterker nog, in theorie versterken ze elkaar. Of het gezond is is een andere vraag.

Let op ik adviseer absoluut niet om ze te combineren, het was alleen een gok omdat de TS alleen maar een merknaam met de werkzame stof methylfenidaat zegt te combineren met dezelfde werkzame stof wat dus geen combinatie is. Zowel methylfenidaat als dexamfetamine worden voorgeschreven voor ADHD.
Methylfenidaat en dexamfetamine combineren is wel degelijk gek en gevaarlijk, dat jij mensen kent die dat dus wel combineren doet daar niets aan af.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Dat zou kunnen.

Maar ik denk dat heel veel mensen oprecht niet weten dat Ritalin, Medicinet etc. gewoon merknamen zijn voor methylfenidaat. Ik zeg zelf ook altijd ‘ritalinnetje’ terwijl ik nu Medicinet heb (is namelijk vele malen goedkoper), maar anders snappen mensen het niet.

Herinner me van vroeger ook dat ik een tijdlang de Diane-35 (anticonceptie-)pil kreeg en op een bepaald moment verving de apotheek dit merk door hetzelfde middel maar dan was de naam gewoon de - lange, ingewikkelde - stofnaam. Hoeveel vrouwen toen wel niet gingen steigeren omdat het minder goed zou werken of meer bijwerkingen zou geven.

Tsja. :wink: Wat een kleine wijziging in bindmiddel en een placebo/nocebo-effect met de mens kan doen...
Dat is schering en inslag, mensen hier in Nederland raken ook vrij snel in paniek als hun betrouwbare medicijn ineens van een andere fabrikant komt, het pilletje heeft een andere kleur en vorm en merknaam en dat kan nooit goed zijn denken ze dan. Maar de stof en werking is gewoon precies hetzelfde.

Chillax

Bewuste gebruiker
Methylfenidaat en dexamfetamine combineren is wel degelijk gek en gevaarlijk, dat jij mensen kent die dat dus wel combineren doet daar niets aan af.

Als je mijn post goed leest, zie je dat ik helemaal niet oordeel of het gevaarlijk is of niet.

Of het gek is en ongebruikelijk is nogal subjectief. Ik ken in ieder geval iemand die dat doet.

benzzzy

Badass junkie

In theorie werken ze elkaar tegen*

Chillax

Bewuste gebruiker
In theorie werken ze elkaar tegen*

Methylfenidaat stimuleert de afgifte van dopamine en dexamfetamine stimuleert de afgifte er van. In welke theorie werkt dat elkaar tegen dan?

Trouwens, in Adderall, wat ook een merknaam is van een veel voorgeschreven medicijn tegen ADHD in Amerika, zitten ook meerdere amfetamines waaronder dexamfetamine (saccharate en sulfate) en levoamphetamine, de linksomdraaiende isomeer van amfetamine. Speed is een mix van beide.

Wat dan weer het verschil is tussen saccharate en sulfate is mij niet duidelijk, evenals hoe zich dit verhoud tot methylfenidaat, wat immers ook een amfetamine is. Wellicht dat @Jmths daar wat meer over te vertellen heeft.

benzzzy

Badass junkie
unknown.png

Anderemaan

Wijs gebruiker
Ik ben nu ook wel benieuwd of stimulanten combineren slecht is omdat je in totaal meer stimulant binnenkrijgt of omdat het samen echt slechter is. Stel je neemt de helft van de dosis van twee middelen, zou dit ook even slecht kunnen zijn als een volle dosis van 1?

Adderall zijn inderdaad meerdere amphetamines..

benzzzy

Badass junkie
In adderall gaat het om verschillenden zouten van amphetamine in een 75/25 ratio levo/dextroamphetamine*

Chillax

Bewuste gebruiker
Bekijk bijlage 6592

De eerste link is een half boek waar het woord dexamfetamine niet eens in voor komt en het tweede de omschrijving van methylfenidaat welke mij bekend is. Zou je het stukje waar staat dat ze elkaar tegenwerken even willen quoten, want ik zie het niet staan.

benzzzy

Badass junkie
Dexamfetamine is amfetamine dit boekje vermeld amfetamine meerdere maalen.

De 2e link is de source van de quote uit de methylphenidate Wikipedia pagina(3e link) die ik als foto heb geupload.

De eerste link ging verders niet over mijn standpunt.

Laatst bewerkt:

Chillax

Bewuste gebruiker
Bekijk bijlage 6602
Amfetamine komt 23 keer voor.

Amfetamine is een hele groep, dat is niet hetzelfde als dexamfetamine. Dexamfetamine is een amfetamine, maar je kunt niet zeggen dat amfetamine gelijk is aan dexamfetamine. MDMA is ook een amfetamine net zoals dextro- en lego-amfetamine maar heef toch een heel ander effect.

Overigens staat er in die laatste quote dat methylfenidaat de werking van amfetamine versterkt (amplifies) , niet tegenwerkt, zoals ik al zei.

benzzzy

Badass junkie
Amfetamine is een hele groep, dat is niet hetzelfde als dexamfetamine. Dexamfetamine is een amfetamine, maar je kunt niet zeggen dat amfetamine gelijk is aan dexamfetamine. MDMA is ook een amfetamine net zoals dextro- en lego-amfetamine maar heef toch een heel ander effect.

Overigens staat er in die laatste quote dat methylfenidaat de werking van amfetamine versterkt (amplifies) , niet tegenwerkt, zoals ik al zei.
Dexamfetamine is amfetamine.

En de eerste link ging niet over de directe interactie van mph-amph BTW.

benzzzy

Badass junkie
Wow maar hoe krijg je het voor elkaar om een bron te vinden die precies het tegenovergestelde bevestigt van wat je zelf bedoelde?
Voorzover als Ik had begrepen ging deze vraag over de directe interactie van mph en amfetamine en niet wat er gebeurd als Een muis tientallen injecties hoog gedoseerde MPH krijgt voor meerdere dagen en Dan amfetamine doet.

benzzzy

Badass junkie
Wow maar hoe krijg je het voor elkaar om een bron te vinden die precies het tegenovergestelde bevestigt van wat je zelf bedoelde?
Dit was verder niet bedoelt om mijn standpunt te bevestigen maar bedoelt als Een leuk weetje wat ik verder ook nog heb bevestigt in Een comment...

DéjàVoodoo

Experimenterende gebruiker
En ook zijn er onderzoeken die stellen dat er een mogelijk zou bestaan dat methylphenidaat juist beschermend zou werken(mbt neurotoxiciteit) icm andere amphetaminen. Maar het is helaas nog te vroeg om hier enige conclusies uit te trekken.

Steen0202

Newbie
Net als dat XTC en MDMA verschillend zouden zijn
MDMA is het pure poeder, meestal in kristalvorm.
In XTC is MDMA ( als het goed is :tongueout: ) het belangrijkste werkende bestandsdeel, ook al wordt het meestal versneden met iets en daarna in pil-vorm gedrukt. Zo kan er in een XTC-pil nog wel eens speed of iets dergelijks zitten, terwijl MDMA (in poeder-vorm dus) meestal puur(der) is.
Deze reactie is geen sneer naar jou of op jou gericht, maar gewoon wat extra informatie voor iedereen die het leest of het zich afvroeg!

Groetjes,
Steen

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
MDMA is het pure poeder, meestal in kristalvorm.
In XTC is MDMA ( als het goed is :tongueout: ) het belangrijkste werkende bestandsdeel, ook al wordt het meestal versneden met iets en daarna in pil-vorm gedrukt. Zo kan er in een XTC-pil nog wel eens speed of iets dergelijks zitten, terwijl MDMA (in poeder-vorm dus) meestal puur(der) is.
Deze reactie is geen sneer naar jou of op jou gericht, maar gewoon wat extra informatie voor iedereen die het leest of het zich afvroeg!

Groetjes,
Steen
Kan idd maar in Nederland zijn de xtc pillen behoorlijk schoon al jaren. De kans dat er speed iod in zit is heeeeel erg klein. Een pil waar ook iets anders als mdma in zit is eigenlijk geen xtc pil. Als je een zuivere xtc pil hebt maakt het qua werking niets uit met mdma.
Daarbij kan mdma poeder en kristallen ook versneden zijn.

Bovenaan