Swiss pot legalization referendum

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mark this date in your calendar: On November 30th a referendum will be held among the people of Switzerland about whether to completely legalize possession, sale, and cultivation of cannabis. We're talking *legalization*, not grey area style toleration as in the Netherlands. Meaning, that if successful, pot would be sold in supermarkets just like alcohol, if you're an adult. (with the only ban left being advertising of cannabis, so it would be similar to tobacco ad bans)

The funny thing is the initiative is even supported by conservative politicians there, conceding that past drug policies have failed in reducing the number of cannabis users, thus they're now willing to try the legalization/regulation route. Talk about a progressive country!

Imagine something like that happening elsewhere in the world! Not going to happen anytime soon!!! Flocks of Republicans (Ron Paul doesn't count) jumping the bandwagons of legalization campaigns, yeah right!

Hooray to direct democracy!

link

Bartyo

Bewuste gebruiker
Yaay revolution, legalize it!
Hopelijk dat het doorgaat en het werkt, zodat meer landen van gedachten veranderen :grin:
Wie zegt trouwens dat Zwitserland geen onaantrekkelijk vakantieland is :beer: :stoned:

shokora

Wijs gebruiker
Mooi plan, ik hoop dat het legaliseren van cannabis zo een sterkere positie krijgt in de EU. Waar ik wel tegen ben is dat cannabis gewoon te koop is in de supermarkt. Drugs moet je imho verkopen in een speciale winkel met fatsoenlijk opgeleid personeel.

deadlock

Badass junkie
Regulatie is beter dan legalisatie. Ik denk dat de vrij conservatieve Zwitsers de voordelen niet inzien en het voorstel verwerpen.

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Niet zo doemdenken. :wink:
Ben het wel met je eens dat ik zeer positief verrast zou zijn als het er door zou komen, maar het is al heel wat dat dit referendum er komt!
Zie ik onze regering nog niet durven.

PsychedelicTeacher

Experimenterende gebruiker
doe mij maar 10 gram weed, en een pondje zwitserse kaas!
tenminste niet van die kortzichtige horken daar in Zwitserland... logica verkiezen boven vooroordelen en religieus fanatisme.

buzzrider

Wijs gebruiker
Bartyo zei:
Yaay revolution, legalize it!
Hopelijk dat het doorgaat en het werkt, zodat meer landen van gedachten veranderen :grin:
Wie zegt trouwens dat Zwitserland geen onaantrekkelijk vakantieland is :beer: :stoned:
Wat hij zegt :grin:

Pikachu

Wijs gebruiker
Hans zei:
Of de Zweden dit verwerpen of niet.

Dit is toch geweldig nieuws?

Gelukkig hebben de Zweden geen stemrecht in Zwitserland :P :stoned:

Het is positief dat het voorgelegd wordt aan de bevolking, maar het land is vrij conservatief, het zal afgewezen worden.

mattskovic

Wijs gebruiker
shoppa's in andere landen:
-in de gekraakte wijk Vrijstad Christiania in Kopenhagen, Denemarken) was tussen 1970 en 2004 sprake van openlijke handel van softdrugs in kraampjes en in ontmoetingsruimten. De verkoop van harddrugs is volgens de regels van Christiania verboden. Toen de overheid probeerde de macht in de vrijstaat terug te veroveren, begon de politie ten eerste met de ontmanteling van de openlijke softdrugshandel. De handel verplaatste zich naar de rest van Kopenhagen en het land en kwam deels in handen van gewapende bendes die in hun clubs ook harddrugs verkopen.

-In Zwitserland zijn openlijke verkooppunten van "geurkussentjes", die in feite porties marihuana zijn. De aanpak van deze winkeltjes is regionaal erg verschillend.

-In Canada zijn enkele coffeeshops na enkele maanden door de politie gesloten.

-In Engeland zijn er kortstondige experimenten geweest.

In Tsjechië heeft het liberale drugsbeleid geleid tot min of meer openlijke verkooppunten.

JJJ

Bewuste gebruiker
Ze zijn daar dus al een stuk verder dan bij ons... :) Toch jammer dat Nederland van coole voortrekker nu aan het veranderen in een suf en dom conservatief land zoals alle andere :(

Bovenaan