Terugval in benzo's, controleverlies.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Pfff. Wat is dit verdomme heftig en intens zeg. Máár ik sleep mezelf erdoorheen. Nu voel ik echt wat benzos voor troep zijn.

Vandaag op 25mg inmiddels al. Hardcore manier van benzo afbouwen. Ik wist het van te voren maar kan natuurlijk nooit echt inschatten hoe het is.

Maar in feite ben ik geïmobiliseerd. Niet de gehele dag door maar het zijn aanvallen/momenten van die glutamaat stormen. Waar ik van geschrokken ben is hoe agressief ik ben geworden gisteren tegen een staflid. Officiële waarschuwing gekregen. Verbaal agressief. Ik kon me achteraf niet zoveel herinneren van wat ik allemaal gezegd heb. Zwart voor me ogen. Daarnaast ook heftige angsten.

Verder als ik me inspan tijdens de wandeling en me lang heb geconcentreerd voor een gesprek bijvoorbeeld ben ik echt compleet gesloopt. Zó duizelig, zwak en misselijk. Moet echt even gaan liggen dan. Vlekken in me ooghoeken, zweten en tot slot zelfs trillen. Deze intensere manier van trillen heb ik nog nooit ervaren van benzo afkick.

@Alinde Inmiddels de angst voor een insult los gelaten. Ik kan eigenlijk niks extra's qua stress nu erbij hebben. Als het gebeurd gebeurd het; zo niet dan niet. Whatever.

Ik kon het weten vooraf he. Is verder geen zielig zijn praatje. Dit is de pure horror van benzo afkickverschijnselen en dan sta ik nog theoretisch gezien vrij ver van de 0 af. 25mg is een hoge dosering Diazepam nog steeds.

Maar goed. Ik trek mezelf erdoorheen; heb veel steun aan de staf maar veel kunnen ze ook niet doen. De structuur hier helpt me ook goed. Dus ja.

Thats it weer fftjes.
Sterkte pik! Ik voel je helemaal..

Raver

Badass junkie
Sinds m'n laatste bericht is het elke dag alleen maar erger geworden. Geen sprake van dat ik langzamer mocht afbouwen. "Hoe sneller bij de 0 hoe eerder je glutamaat zich kan herstellen".

Nooit een insult gehad. Tot deze opname.

Ik ben echt op het scherpst van m'n snede nu ook. Overal pijn, koppijn als de tyfus. Krijg overdag nu Quetiapine ook. Maar goed ik ga er dwars doorheen joh.

80mg naar 15mg in 16 dagen. Goed idee. Achteraf echt. Spijt dat ik ooit een stap hier de detox in gezet heb om benzos af te bouwen. Kan het nu niet meer terug draaien. Opname verlengd met onbepaalde tijd. Dat hoor ik maandag. Lekkere extra diazepam via de onderkant toegediend gekregen dus uhhh en nu!?

hansie24

Belezen gebruiker
Pfff. Wat is dit verdomme heftig en intens zeg. Máár ik sleep mezelf erdoorheen. Nu voel ik echt wat benzos voor troep zijn.

Vandaag op 25mg inmiddels al. Hardcore manier van benzo afbouwen. Ik wist het van te voren maar kan natuurlijk nooit echt inschatten hoe het is.

Maar in feite ben ik geïmobiliseerd. Niet de gehele dag door maar het zijn aanvallen/momenten van die glutamaat stormen. Waar ik van geschrokken ben is hoe agressief ik ben geworden gisteren tegen een staflid. Officiële waarschuwing gekregen. Verbaal agressief. Ik kon me achteraf niet zoveel herinneren van wat ik allemaal gezegd heb. Zwart voor me ogen. Daarnaast ook heftige angsten.

Verder als ik me inspan tijdens de wandeling en me lang heb geconcentreerd voor een gesprek bijvoorbeeld ben ik echt compleet gesloopt. Zó duizelig, zwak en misselijk. Moet echt even gaan liggen dan. Vlekken in me ooghoeken, zweten en tot slot zelfs trillen. Deze intensere manier van trillen heb ik nog nooit ervaren van benzo afkick.

@Alinde Inmiddels de angst voor een insult los gelaten. Ik kan eigenlijk niks extra's qua stress nu erbij hebben. Als het gebeurd gebeurd het; zo niet dan niet. Whatever.

Ik kon het weten vooraf he. Is verder geen zielig zijn praatje. Dit is de pure horror van benzo afkickverschijnselen en dan sta ik nog theoretisch gezien vrij ver van de 0 af. 25mg is een hoge dosering Diazepam nog steeds.

Maar goed. Ik trek mezelf erdoorheen; heb veel steun aan de staf maar veel kunnen ze ook niet doen. De structuur hier helpt me ook goed. Dus ja.

Thats it weer fftjes.
Waarom spijt dat je in de detox ben gegaan?

Zeebats

Wijs gebruiker
@Raver wat verrot man. Name & shame? Mag dat hier?
Ik heb nooit in een detox gezeten, maar als ik het zo lees wordt in een detox zoveel mogelijk afgebouwd in zeer korte tijd onder medisch toezicht. Aangezien dit overal op dezelfde manier gaat, heeft name & shame dan wel zin? En hoort het hebben van een insult er niet gewoon bij?

Snap natuurlijk dat het heel vervelend is en stel ook mn vraagtekens bij de behandelmethode. Maar in een detox gaan ze niet de Ashton manual volgen.

Coffeecup2

Experimenterende gebruiker
Vreselijk om te lezen. Heb je al eens grondig naar je onderliggende problematiek laten kijken ?

Zeebats

Wijs gebruiker
Ja, de Detoxcentra staan onder druk en kunnen inderdaad geen Ashton-based traject aanbieden bij hoeveelheden zoals @Raver die gebruikt, maar "zo snel mogelijk naar 0" vind ik absoluut niet passend bij een Benzo detox.
Ik ben het volledig met je eens.

Maar pak bijv. is deze pagina erbij van Solutions:

De detoxperiode dient tevens ter observatie van de cliënt. De duur van de detoxbehandeling is afhankelijk van de fysieke toestand bij opname en duurt zelden meer dan tien dagen.
Als je dit leest kun je er dus vanuit gaan dat een detox niet lang duurt. Ook kun je er in het algemeen van uitgaan dat ze je aan het einde van een detox op 0 willen hebben. Het lijkt mij dan ook aannemelijk dat ze insulten dan voor lief nemen. Puur vanwege het feit dat het bijna zeker is dat je een insult krijgt als je te snel afbouwt.

Ik beschouw zelf de ashton manual als "heilig" omdat ik hier zelf succesvol mee heb afgebouwd. Maar ik ben gewoon benieuwd of we misschien iets missen, en dat bovenstaand nu de nieuwe of betere methode van afkicken van benzos is. Of dat het inderdaad de afkickklinieken zijn die onder druk staan.

Raver

Badass junkie
Ik ben echt te verward en prikkelbaar om overal op in te gaan.

Insulten komen voor. Wel zeldzaam bij mensen van mijn leeftijd. Wellicht dat de hoge dosering of kindling er invloed op gehad heeft. Maar ik heb nooit eerder zoiets gehad. En op mijn leeftijd zien ze het niet zo vaak.

Maar wat een hel. Ik snap er niks meer van. Vergeet alles. Kan me 5 minuten op iets focussen maximaal. Dus daarom lukt het me ook gewoon even niet om jullie berichten te goed te verwerken; laat staan erop reageren. Komt later wel.

Hou me hart vast voor het moment dat ik op 0 kom te staan. 31 januari heb ik een zorgafstemmingsgesprek hier met de arts, me ambulante begeleiding en arts en psychiater van hier.

Sta nu op 10mg. Enige wat ik doe hier nu is een beetje ijsberen. Afleiding werkt minimaal en alleen op het moment van afleiding. Maarja. Name & Shame heeft geen zin. Zo werken ze gewoon in detoxen. Rammen naar die 0 toe. PAWS? Jou issue hierna, insult? Ach hoort erbij. Ahhhhh ik ben zo gefokt jonge. Dit is echt by far de heftigste afkick die ik ooit heb ervaren. En dan moet ik de jump naar 0 nog maken. Die is trouwens van 5mg naar 0. En nee breken heeft geen zin. Immers zsm naar de 0 hé!! Wat heb ik mezelf toch aangedaan met die benzos.

Wauw wat heftig Raver, heel veel sterkte en beterschap🍀

Dat is wat we de hel noemen @Perenijsje. Misschien krijg je anderen zover @Raver, dat ze zoveel mogelijk afbouwen voordat ze de detox ingaan.
Benzos zijn echt verschrikkelijk als je het zo moet beleven!
Nogmaals, heel veel sterkte toegewenst deze dagen/ weken en komende maanden.

Bij mij gaan ze tijdens detox-opname ook ook niet naar nul werken maar minderen. Maar ik ga na een tijdje (2-3 weken kliniek) ambulant thuis afbouwen onder begeleiding van een verpleegkundige als het goed is. Bij mij gaan ze gelukkig dus niet zo snel mogelijk naar 0. Dus ik hoop niet dat ik dit hoef mee te maken want dat lijkt me echt verschrikkelijk.

Raver

Badass junkie
Misschien krijg je anderen zover @Raver,

Absoluut. ASHTON IS HEILIG. Lukt dit niet, probeer te kijken of je in fases naar de kliniek kunt. Of een deel afbouwen.

Maar van een hoge dosering naar 0 afbouwen hier (een detox) is niet wat je moet willen. Op z'n zacht gezegd. Ter vergelijking: ik heb een GHB delier gehad. Dit is minstens zo heftig of misschien nog wel zwaarder. Vooral omdat het ook zo verwarrend is ofzo. Echt heel vreemd.

Een hoge dosering benzodiazepines is meer dan 30mg Diazepam. Omgerekend of alleen Diazepam maakt niet uit. Farmacologie geeft aan dat 30mg de maximale dosering is. Dat zal niet zonder rede zijn.

Ik heb vandaag weer een 50% reductie voorgeschoteld gekregen. En dan vraagt de staf waarom ik zo'n gesloten houding heeft.

Jij heel veel succes @Perenijsje

Dankjewel voor jullie steun.

OtherShore

Badass junkie
Ik beschouw zelf de ashton manual als "heilig" omdat ik hier zelf succesvol mee heb afgebouwd. Maar ik ben gewoon benieuwd of we misschien iets missen, en dat bovenstaand nu de nieuwe of betere methode van afkicken van benzos is. Of dat het inderdaad de afkickklinieken zijn die onder druk staan.
Het grote nadeel van afbouwen volgens Ashton is denk ik dat je zo lang afbouwt dat je nog lang nadat je begint met minderen je verslaving in stand houdt. Op een moment van zwakte gooien mensen dan al snel weer de dosis omhoog en dan zo blijven ze aanmodderen. Ik heb dat op dit forum al vaker zien gebeuren. Er is dus veel voor te zeggen om in de kliniek naar 0 te gaan.

Daarnaast heeft Ashton hoog ingezet. Ze ging eigenlijk voor geen ontwennings- en reboundverschijnselen. Het huidige inzicht is denk ik: gevaarlijke toestanden beperkt houden, maar een beetje pijn mag wel. Waarschijnlijk is een insult onder medische toezicht dan toch een acceptabel risico.

Sterkte @Raver Het zal allemaal niet makkelijk zijn, maar ik hoop dat dit voor jou toch de juiste weg is. Ik ben ook heel benieuwd hoe je je gaat voelen als je een tijdje op 0 zit.

Laatst bewerkt:

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Ik heb jouw topic ten tijde van je ghb afkick gevolgd en om nu dit te lezen. Ben er stil van. Ik schreef destijds nog dat ik door jouw topic nooit ghb zou gaan gebruiken en daar heb ik me aan gehouden. Je hebt me destijds echt inlaten zien wat een ongelofelijke troep dat is.

Maar om nu je verhaal te lezen en dat je jezelf door een nog zwaardere periode heen moet knokken. Damn kerel. Wat maak jij een ellende mee. Heel veel kracht en doorzettingsvermogen toegewenst.

Raver

Badass junkie
Bedankt voor alle steun!

@OtherShore

Je uitleg over de Ashton sluit erg aan op mij. Het is top manier van afbouwen. Alleen mijn verslaving is zo destructief en actief als ik gebruik. En pammetjes slikken, ondanks op recept houdt m'n verslaving in stand.

Denk dat een tussenweg het beste is. Pijn doet het toch wel. Je kunt eenmaal verslaafd niet pijnloos van benzo's af. Belangrijkste is denk dat je niet doorgaat met afbouwen als de afkickverschijnselen ondragelijk zijn.

Als je sterk kunt blijven dan Ashton manier gebruiken. Maar die manier is zeker ook niet pijnloos. Daardoor kan het wel eindeloos gaan aanvoelen en dat is ook zwaar op z'n eigen manier.

Vandaag weer echt een focking hel. Echt bizar gewoon. Ik leef echt nu in het moment. Meer kan ik niet doen gewoon.

Raver

Badass junkie
Golven van paniek, terror en pure hel op aarde wisselen zich af met overprikkeling en vermoeidheid. Overprikkeling komt echt plotseling. Heel eng. Warm, zweten, hoofdpijn, duizelig, misselijk en slapte. Ik kan gewoon niet meer op dat moment.
Vervolgens val ik in een soort hyper coma en de cirkel herhaalt zich weer. En wat voel ik me hier door vele mensen onbegrepen. Als een vis in de grote zee. Helemaal alleen.

Nachten zijn zeer onrustig. Ik slaap 3 a 4 uurtjes diep op Seroquel en daarna erg onrustig tot niet. Volledig uitgeput. Lijkwit. Kringen onder me ogen.

Alsjeblieft iedereen die dit leest en benzodiazepines gebruikt; dit is de keerzijde. Als ik me openingsbericht terug lees zie ik mezelf schrijven. "Bespaar me de waarschuwingen, ik weet wat ik doe oid". Nou absoluut NIET. Ik vind mezelf niet zielig en lijdt verder niet aan zelfmedelijden. Maar het helpt me gewoon om het van me af te schrijven hier. Schrijven wordt me altijd aangeraden; ik zeg dan, ik heb een forum waar ik alles kwijt kan. Nu heb ik weer even een rustig moment. Dus meteen even gebruik maken ervan om wat te posten. Niet alleen voor jullie, maar ook voor mezelf als herinnering aan deze HEL.

Gericht aan de toekomstige Raver, en alle mede DF'ers die benzo's slikken. Pas op. ⚠️

_shikantaza

Badass junkie
Golven van paniek, terror en pure hel op aarde wisselen zich af met overprikkeling en vermoeidheid. Overprikkeling komt echt plotseling. Heel eng. Warm, zweten, hoofdpijn, duizelig, misselijk en slapte. Ik kan gewoon niet meer op dat moment.
Vervolgens val ik in een soort hyper coma en de cirkel herhaalt zich weer. En wat voel ik me hier door vele mensen onbegrepen. Als een vis in de grote zee. Helemaal alleen.

Nachten zijn zeer onrustig. Ik slaap 3 a 4 uurtjes diep op Seroquel en daarna erg onrustig tot niet. Volledig uitgeput. Lijkwit. Kringen onder me ogen.

Alsjeblieft iedereen die dit leest en benzodiazepines gebruikt; dit is de keerzijde. Als ik me openingsbericht terug lees zie ik mezelf schrijven. "Bespaar me de waarschuwingen, ik weet wat ik doe oid". Nou absoluut NIET. Ik vind mezelf niet zielig en lijdt verder niet aan zelfmedelijden. Maar het helpt me gewoon om het van me af te schrijven hier. Schrijven wordt me altijd aangeraden; ik zeg dan, ik heb een forum waar ik alles kwijt kan. Nu heb ik weer even een rustig moment. Dus meteen even gebruik maken ervan om wat te posten. Niet alleen voor jullie, maar ook voor mezelf als herinnering aan deze HEL.

Gericht aan de toekomstige Raver, en alle mede DF'ers die benzo's slikken. Pas op. ⚠️
Ja het is heftig man maar het komt goed.

Zeehond

Badass junkie

Doet pijn om te lezen wat je schrijft.
Wil graag m’n steun uitspreken en je veel kracht toewensen. Je komt hier doorheen ❤️

Damius

Bewuste gebruiker
Hey kerel, alle respect voor datgene waar jij je nu doorheen slaat. Ondanks dat je schrijft dat je je slecht kunt concentreren en vervreemd voelt, vind ik dat je je gevoel goed onder woorden kunt brengen. Hopelijk geeft het je wat verlichting om dit van je af te schrijven. Hoe dan ook ben je een inspiratie voor anderen, want ongetwijfeld dat de vele lezers hier lessen uit zullen trekken.

Keep it up, je gaat de goede kant op!

Ik heb niet de hele topic gelezen maar de laatste reacties en echt super heftig wat jij allemaal hebt meegemaakt met die insulten enzo. Echt respect dat je zo snel moest afbouwen naar 0 in de kliniek, ook al vind ik het levensgevaarlijk hoe ze het gedaan heb ben.

Ik ga binnenkort de detox-kliniek in maar bij mij hebben ze al gezegd dat we twee/ drie weken in de kliniek gaan afbouwen en dat ik daarna thuis ambulant ga afbouwen met een detox verpleegkundige die elke dag even langskomt. Dus dat geeft me wel rust want met jou is overkomen dat zou ik echt niet willen meemaken. Heel veel sterkte en succes thuis en ik ben benieuwd hoe je je voelt dan.

Edit: en dit is dan weer zo'n vergeetachtigheid dingetje van benzo's dat ik nu pas teruglees dat ik dit hier al had gereageerd 🙈

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Zeer slecht. Slaap amper. Kan niet veel meer dan liggen op bed en lijden. Fock dit echt. Hoe ga ik dit doorkomen dan!?

Echt insane derealisatie. Me extreem bewust van ALLES. Hierop focussen maakt me al overprikkeld en paniekerig.
Misschien een domme vraag maar ik weet niet hoe het allemaal werkt, maar mag je bezoeken ontvangen?

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Zeer slecht. Slaap amper. Kan niet veel meer dan liggen op bed en lijden. Fock dit echt. Hoe ga ik dit doorkomen dan!?

Echt insane derealisatie. Me extreem bewust van ALLES. Hierop focussen maakt me al overprikkeld en paniekerig.
Mij hielp het om een soort acceptatie te vinden in het lijden. Het accepteren van de dood, of misschien nog wel erger de lijdensweg waar je doorheen gaat?

Ik kan het niet goed uitleggen. Het is een soort overgave aan de situatie, waarbij je geen behoefte meer aan uitzicht omarmt. Laat het gewoon gebeuren. Hoe lastig dat ook lijkt..

Het wordt een lange strijd, man. Bereid je daar op voor. Maar je gaat hem winnen. En daarna voel je je fucking herboren.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Mij hielp het om een soort acceptatie te vinden in het lijden. Het accepteren van de dood, of misschien nog wel erger de lijdensweg waar je doorheen gaat?

Ik kan het niet goed uitleggen. Het is een soort overgave aan de situatie, waarbij je geen behoefte meer aan uitzicht omarmt. Laat het gewoon gebeuren. Hoe lastig dat ook lijkt..
Denk dat dit ook een van de weinige mogelijkheden zijn om dit door te komen als ik dit allemaal lees.

Ik herken het ook vanuit mijn cptss en depressies. Had niet verwacht iemand te zien schrijven hoe ik ermee omga. Het geeft mij meer motivatie om er niet veel mee bezig te zijn door de acceptatie. Echter werkt dit natuurlijk niet altijd, maar dat geld voor heel veel dingen.

Raver

Badass junkie
Misschien een domme vraag maar ik weet niet hoe het allemaal werkt, maar mag je bezoeken ontvangen?

Zeker. Maar wil ik liever niet. Dus heb wel veel contact met thuis etc maar wil liever niet dat ze me zo zien.

Het wordt een lange strijd, man. Bereid je daar op voor. Maar je gaat hem winnen. En daarna voel je je fucking herboren.

Absoluut waar man. Ik heb een paniekstoornis en PTSS. Erg veel moeite om te controle los te laten. Maar dit is zo heftig soms, ik kan er geen controle over krijgen. Moet door deze oncomfortabelheid heen. Acceptatie erin vinden heeft me in de loop van de dag vandaag erg geholpen. Mindset en acceptatie. Daarnaast werd ik echt door een staflid zowat de straat op geschopt om een stuk te wandelen haha.

Ik wil voor nu ook niet teveel bezig zijn met hoe de PAWS zich gaan ontwikkelen. Nu op dit moment leef ik, de rest doet er ff niet toe zegmaar.

Ben ergens wel blij om te voelen dat de demping er nu echt af is. Ik voel alles. Wat een intense invloed hebben die benzo's dan toch gehad. Delusion of sobriety poah.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Denk dat dit ook een van de weinige mogelijkheden zijn om dit door te komen als ik dit allemaal lees.

Ik herken het ook vanuit mijn cptss en depressies. Had niet verwacht iemand te zien schrijven hoe ik ermee omga. Het geeft mij meer motivatie om er niet veel mee bezig te zijn door de acceptatie. Echter werkt dit natuurlijk niet altijd, maar dat geld voor heel veel dingen.
Later in mijn herstel heb ik geleerd dat dit één van de basisprincipes van meditatie is. En dat helpt mij dagelijks ook enorm met de strubbelingen van het leven.

Maar de acceptatie die Raver moet gaan vinden is helaas van een heel ander kaliber.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Zeker. Maar wil ik liever niet. Dus heb wel veel contact met thuis etc maar wil liever niet dat ze me zo zien.

Absoluut waar man. Ik heb een paniekstoornis en PTSS. Erg veel moeite om te controle los te laten. Maar dit is zo heftig soms, ik kan er geen controle over krijgen. Moet door deze oncomfortabelheid heen. Acceptatie erin vinden heeft me in de loop van de dag vandaag erg geholpen.

Daarnaast is het ook zwaarder doordat ik steeds in paniek schiet doordat ik zo in me kop zit.

Ik wil voor nu ook niet teveel bezig zijn met hoe de PAWS zich gaan ontwikkelen. Nu op dit moment leef ik, de rest doet er ff niet toe zegmaar.

Ben ergens wel blij om te voelen dat de demping er nu echt af is. Ik voel alles. Wat een intense invloed hebben die benzo's dan toch gehad. Delusion of sobriety poah.
Je kunt de controle loslaten. Probeer volledig te accepteren dat je lijdt. Lach vriendelijk naar de pijn, de angst en het ongemak. Omarm het niet slapen. Er zal niets gebeuren. En het allerbelangrijkste: wees geduldig. Heel geduldig.

Het helpt om je aandacht bewust volledig op je pijn te richten. Zowel op je mentale pijn, als je lichamelijke pijn. Ga er naartoe met je aandacht, kijk ernaar en accepteer het. En als je weer wegdwaalt in je gedachten en emoties, ga je gewoon weer geduldig terug naar je pijn. Als het nodig is wel 100 keer. Probeer het maar en je zult versteld staan van hoe krachtig dit is.

RnB_fan

Bewuste gebruiker

Absoluut waar man. Ik heb een paniekstoornis en PTSS. Erg veel moeite om te controle los te laten. Maar dit is zo heftig soms, ik kan er geen controle over krijgen. Moet door deze oncomfortabelheid heen. Acceptatie erin vinden heeft me in de loop van de dag vandaag erg geholpen. Mindset en acceptatie. Daarnaast werd ik echt door een staflid zowat de straat op geschopt om een stuk te wandelen haha.

Ik dacht ook dat de PAWS bij mij nooit meer over zou gaan. Ik ken de paniek. Het gevoel dat je je lichaam onherstelbaar beschadigd hebt. Dat de doseringen te hoog en het gebruik te lang zijn geweest. Maar ook ik ben volledig hersteld!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter

Dat is echte acceptatie/loslaten van controle. Heb het met fysieke pijn gehad dat er een punt kwam dat ervan weg proberen te kijken geen optie meer was. Ik zag dat er niets anders op zat dan me overgeven aan de pijn, dus liet ik het toe. Het gekste ooit: temidden van de pijn was ik in bliss. De pijn was er nog steeds, maar de bliss was zo sterk dat ik compleet in extase was en de pijn me niets meer deed.

In die zin kan een uitzichtloze situatie soms juist helpen om los te laten op zo'n manier.

Het helpt vast ook om zoals jij zegt dit elk moment te kunnen doen. The only way out is in.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Vanacht de eerste nacht zonder dosis benzodiazepines sinds september 2022.
Hoi Raver, met alle pijn en ellende die je de laatste maanden en weken ondervond, en nu op dit moment en vast ook straks, de komende tijd, ondervindt:
Een nacht zonder benzo's is wel een enorme mijlpaal.

Een enorme felicitatie waard ! Een torenhoge horde genomen.
Jouw reis is nog lang niet voorbij. Keep strong !

Bovenaan