Vaagheid vlak na opstaan

leppeh

Bewuste gebruiker
Hoi,

Aan het begin van dit jaar heb ik een nogal vreemde ervaring gehad: Na aardig wat MDMA, wat speed, THC en alcohol (jezus, als ik dit teruglees snap ik zelf al waarom het gebeurde :') ) voelde ik me heel vreemd als ik opstond vanaf een stoel. Het voelde vlak na het opstaan alsof ik mezelf onderwater bevond. Voornaamste dingen die ik merkte waren heel vaag zicht en een vaag gehoor, precies zoals dit is als je onderwater zwemt. Na enkele seconden trok dit weg, waarna ik mezelf even moest orienteren om te weten wie ik was en waar ik was. Ook besef van tijd was ik tijdens deze periodes volledig kwijt, hoewel ik wel besefte DAT ik even weg was. Ik vroeg dan ook aan de andere mensen daar hoe lang ik al stilstond na het opstaan, waarna ze antwoordden dat ik daar 'even' stond, wat voor mijn gevoel toch wel langer was. Het voelde echt alsof ik weer terugkwam in de realiteit nadat die paar secondes vaagheid over waren. Het terugkomen gebeurde ook echt met een schok, heel aparte sensatie.

Samenvatting: Na MDMA, speed, THC en alcohol bij het opstaan een gevoel van 'onderwater zijn', wat wegtrok na enkele seconden.

Iemand enig idee waardoor dit kan en wat het veroorzaakt? Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?

leppeh

Bewuste gebruiker
Ik had het echt puur bij het opstaan, dus misschien kan het wel door een te lage bloeddruk in mn hersenen, maar dat zou je toch juist niet verwachten met de dingen die ik ophad? Was ongeveer 400 mg MDMA, een paar lijnen pep, paar jointjes en een biertje of 6...

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Je krijgt vast wel eens zo'n headrush.. als je opstaat en denkt 'wow, toch nog maar even zitten'? Het was vast dat, versterkt door een shitload aan dope :þ

leppeh

Bewuste gebruiker
Ja, klopt, even zo'n vage geur en zwarte vlekjes voor de ogen :grin: Vond het alleen zo vreemd omdat dat volgens mij wordt veroorzaakt door een lage bloeddruk in je hoofd, en al die pep en MDMA juist de bloeddruk omhoog zouden moeten brengen. Verder niemand die ooit dit soort dingen heeft gehad? :(

Ja precies

Bewuste gebruiker
Ja ik heb er vaak last van als ik te snel opsta, krijg dan echt het gevoel flauw te gaan vallen en moet dan heel erg mijn best doen om dat niet te doen en weer tot aarde te komen. Best wel enge ervaring.

Ja precies

Bewuste gebruiker
En ik herinner me trouwens nog iets veel engers: Als ik MDMA op heb en ik ga die avond slapen, val ik in een soort coma - toestand. Ik ben dan geestelijk wakker en helder, maar kan met geen mogelijkheid mijn lichaam bewegen. Wat ik probeer, een vinger bewegen, een hand, een been, het lukt niet. Het is alsof ik dan buiten mijn lichaam treed. Ik raak dan altijd heel erg in paniek en weet intuÏtief dat ik er alles aan moet doen om mijn lichaam weer te bewegen. Dit lukt niet meteen, ik probeer uit alle macht een been te bewegen en het lukt niet. Ik raak dan best wel erg in paniek, maar ik heb geen andere keuze dan om er alles aan te doen weer terug in mijn lichaam te komen. Uiteindelijk na een tijdje ( geen besef van tijd op dat moment.. ) schrik ik "wakker" met een grote schok in mijn benen, bevrijd uit deze angstaanjagende situatie. Ik kan mijn lichaam dan weer bewegen en voel me dan heel opgelucht. Het is al met al misschien een heel vaag verhaal, maar de mensen die dit ook kennen, zullen snappen wat ik bedoel. Het is in ieder geval heel eng en voor mij een reden om geen MDMA te nemen..

Ja precies

Bewuste gebruiker
Als ik in zo'n toestand ben, is het gewoon supervaag. Ik lig dan bijvoorbeeld naast mijn vriend en denk dat ik hem wakker schud, maar als ik dat dan aan hem vraag als ik weer bij kom, zegt ie dat ik dat helemaal niet heb gedaan, terwijl ik fysiek wel dat gevoel had. Of ik wil dan het licht aan doen,maar in plaats van dat ik opsta en dat doe, blijft mijn lichaam gewoon liggen en voel ik me toch naar het lichtknopje zweven. Ik heb dan wederom het idee dat ik het licht aan doe, maar als ik dan bij kom, blijkt het gewoon pikkedonker. Ik ben natuurlijk helemaal niet van mijn plek afgeweest, terwijl dat op dat moment wel zo voelt.. Op LSD kan ik ook al zo vaag reageren. Ik lig dan gewoon in mijn bed, maar voel me als het ware uit mijn lichaam treden. Ik kan op dat moment afwisselen tussen gewoon in bed liggen en me gewoon kunnen bewegen en door de kamer zweven naar waar ik maar wil. Dit hebben vast ook veel meer mensen en ik klink nou vast heel erg zweverig, maar ik ben juist hartstikke nuchter. Ik begrijp er gewoon niks van en ik vind het ook helemaal niet leuk.

iSmokex

Bewuste gebruiker
(@ Ja precies)
Wat je hier allemaal typt komt me inderdaad bekend voor met mdma! Maar ik vind het niet echt eng maar wel iets hebben. Ik weet ook niet hoe het precies komt. Maar zoals je het verwoord van dat je geest even uit je lichaam is etc. klinkt wel klopend met mijn ervaringen.

Wat ik ook wel eens heb als ik na/tijdens mdma in mn bed lig dat ik dan een hele situatie voor me zie, van bijvoorbeeld naar huis fietsen of nog zijn waar ik die avond/nacht was. Dan voelt het echt of ik dat nog doe zegmaar. Na enkele seconden of minuten (of god weet hoe lang, ik heb geen idee!) doe ik dan mijn ogen open en zie mn kamer, en dan weet ik weer 'ohja! ik was al thuis.' Heel vaag allemaal, maar opzich wel lache.
Beetje flashback achtig gevoel? Ik weet het niet.

Maar ik denk dat je er niet bang om moet zijn maar jezelf proberen te realiseren dat het door de drugs komt en dat het dus allemaal goed komt.

Ja precies

Bewuste gebruiker
Ja ik moet proberen om in zulke situaties niet in paniek te raken, want dat verergert de situatie. Grappig dat je het herkent zo op MDMA, hartstikke vage shit!

Psycheheerlijk

Belezen gebruiker
Bij common people ook wel duizeligheid genoemd:wink:
Ga eens zitten en sta heel vlug op en je krijgt het, vage vlekjes voor je ogen/zwart voor je ogen, wiebelend flashback gevoel. Alleen door je vele drugsgebruik herken je er dingen van en ga je het ermee associeren.

Bovenaan