Veganism, wat vind jij ervan?

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Maar het is volgens mij een misconceptie dat vissen geen pijn zouden ervaren.
Dit! Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat vissen pijn, stress en angst waarnemen net zoals zoogdieren.

Met kweekvissen is het al helemaal verschrikkelijk gesteld. Er zijn vissen die zichzelf versterven uit ellende.

"De vissen leven in gesloten systemen. Dit zijn enorme tanks met een enorm aantal vissen. Er is nauwelijks ruimte om te zwemmen. Zo heeft een meerval van 1,25 kilo slechts drie liter water om zich in te bewegen. Dan zijn er nog ziektes, kannibalisme en stress. De sterfte onder kweekvissen is groot. tien tot twintig procent van de meervallen sterft vroegtijdig. Bij de paling loopt dit op tot vijftig procent.

De meeste vissen, zowel kweekvis als wilde vis, sterft op een afschuwelijke manier.

Zo sterven kweekvissen:
Verstikking: een doodstrijd van 35 minuten voor haringen tot ruim vier uur voor tongen en schollen.

Strippen en kaken: het levend en onverdoofd verwijderen van organen. Tijdens deze handeling reageren de vissen nog 25 tot 65 minuten op de prikkels. Uiteindelijk stikken ze.

Bevriezen: het op ijswater gooien van vissen. Ze spartelen hierna niet meer, maar zijn nog bij bewustzijn. De vissen sterven een langzame dood. Hoe lang dit duurt, hangt af van de temperatuur van het ijswater.

Zouten: palingen levend en onverdoofd in zout gooien. Het zout brandt de slijmlaag van de palingen weg. Vergelijkbaar met het toebrengen van brandwonden. Deze barbaarse methode is nog steeds toegestaan voor mensen die een klein aantal palingen wil doden."

HannekeV

Belezen gebruiker
Mijn nu 14 jarige dochter heeft vorig jaar besloten vegetarisch te gaan eten. In eerste instantie dacht ik dat we wel zouden zien wanneer de fase voorbij zou gaan. Want ze was altijd dol op vlees. Maar ze doet het niet omdat ze het niet meer lekker vindt, maar omdat ze het zielig vindt voor de dieren. Ik kan niks anders dan respect hebben voor haar besluit. Het heeft binnen ons gezin wel een verandering gebracht. We gaan bewuster om bij de keuze van welk vlees we kopen, de hoeveelheid is verminderd en sommige vleesvervangers zijn nauwelijks van echt vlees te onderscheiden. Ons kerstdiner bestond altijd uit een grote kalkoen met de hele familie. Ik heb afgelopen jaar met haar een heerlijk vegetarisch menu samen samengesteld voor ons samen. Groot respect voor haar en de keuzes die zij zelf durft te maken. Ik ben heel trots op haar!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
en sommige vleesvervangers zijn nauwelijks van echt vlees te onderscheiden.
Dat zeggen mijn ouders ook vaak als ik bij ze op visite ga en ze weer een nieuwe soort nep vlees hebben. Ik heb er tientallen geprobeerd en niets dat ook maar enigszins in de buurt kwam van echt vlees. Dat ligt voornamelijk aan de structuur denk ik. Nep vlees valt in je mond vaak al vanzelf uit elkaar. Het zou wel goed zijn als ze de structuur na zouden kunnen maken. Dan zou ik eerder geneigd zijn het te kopen, als het verder ook echt zo goed voor je zou zijn als echt vlees natuurlijk.

Mooi dat je dochter die opoffering maakt. Wel moet je denk ik heel goed opletten of je gezondheid er niet onder lijdt.

HannekeV

Belezen gebruiker
Dat zeggen mijn ouders ook vaak als ik bij ze op visite ga en ze weer een nieuwe soort nep vlees hebben. Ik heb er tientallen geprobeerd en niets dat ook maar enigszins in de buurt kwam van echt vlees. Dat ligt voornamelijk aan de structuur denk ik. Nep vlees valt in je mond vaak al vanzelf uit elkaar. Het zou wel goed zijn als ze de structuur na zouden kunnen maken. Dan zou ik eerder geneigd zijn het te kopen, als het verder ook echt zo goed voor je zou zijn als echt vlees natuurlijk.

Mooi dat je dochter die opoffering maakt. Wel moet je denk ik heel goed opletten of je gezondheid er niet onder lijdt.
De kipstukjes van de Vegetarische Slager klopt qua structuur en smaak. We hebben het verwerkt in kip tandoori en broer en zus hadden niet door dat het geen echte kip was. Als ze dat wel hadden geweten had zeker de jongste geen hap meer gegeten.

Het is heel mooi, want ze heeft dit samen met haar vriendinnengroepje gedaan. 5 meiden van 13 jaar. 1 van de meisjes heeft weerstand van haar ouders en mag dus niet vegetarisch eten. Mijn dochter neemt vitamine b12 vanaf het begin. Ze eet wel zuivel en eieren, groenten en fruit natuurlijk.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik houd ontzettend veel van men hond , beetje kort door de bocht van je vind ik , je kent me niet eens.
Nog maar te zwijgen over de dieren die ik al in huis genomen heb, verzorgd en terug uitgezet.
Ieders mening natuurlijk , zal de jouwe ook maar respecteren.
Howoowwww rustaaaag. Ik zeg niet dat je niet goed voor dieren kunt zijn maar ik vind het erg dubbel om te zeggen dat je een dierenvriend bent en ze ondertussen op te eten (hence the 'imo'). Overigens niet eens specifiek over jou, maar ook in het algemeen. Want voor (huis)dieren of de dieren waarin we ons relatief makkelijk kunnen verplaatsen of die er schattig uitzien komen we op, maar voor dieren die we nauwelijks als dieren beschouwen (zoals vissen dus, maar ook insecten) en dieren die we niet zien (bio-industrie) boeit het veel mensen totaal niet, omdat bepaalde dingen in deze cultuur blijkbaar zo horen. Ik snap dat ergens wel want dat is hoe we het gewend zijn om te doen en hoe ik het vroeger ook deed, maar nu ik er meer over weet vind ik het heel raar.
Ik zeg niet dat jij geen vlees meer moet gaan eten hoor, prima jouw keuze om huisdieren te hebben en wel vlees te eten. Ik vind dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken en ik hoef niemand veganisme op te dringen. Maar in mijn ogen strookt het eten van vlees niet met een dierenvriend zijn.

Beetje vreemde reactie. Je kunt toch ook vegetariër zijn omwille van het milieu of van je eigen gezondheid? Niet iedere vegetariër vindt het principieel fout om een dier te doden om het op te eten.

En je eerste zin, dat is nu precies waardoor mensen een aversie tegenover vegetariërs ontwikkelen: als je vlees eet ben je een slechter mens dan ik want je geeft niks om dieren. Die morele verhevenheid lokt alleen maar afkeer op in plaats van dat het anderen overtuigt.

Ik heb alle respect voor mensen die uit overtuiging bepaalde voeding laten staan. De beweegredenen zijn meestal heel nobel. Maar als je op vleeseters neerkijkt gaat er volgens mij iets fout.
Zie mijn reactie hierboven. Maar inderdaad, vegetariër hoeft niet hetzelfde als dierenvriend te zijn. Dus daar geef ik je volledig gelijk in en in dat geval klopt mijn reactie dus ook niet helemaal. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik ben iig niet op zoek naar morele verhevenheid. Het kwam even in me op om te zeggen dat ik een hekel heb aan hardcore veganisten, maar ik denk niet het bevorderend werkt om mijzelf als een betere (minder-serieuze) veganist te presenteren en daarnaast begrijp ik ondanks hun hardcore gedrag hun motivatie wél. Maar ik denk juist dat het goed is dat 100% moreel/juist gedrag vertonen helemaal niet kan. Ik ga in ieder geval niet zeggen dat ik een perfecte veganist ben want ik eet ook wel eens melkchocolade in een dronken bui. :tearsofjoy: We all human. Maar het is wél goed om te praten over wat je vindt en waarom je dat dan vindt. Persoonlijk vind ik het vaak wel heel lastig dat mensen gemakkelijk aan mij vragen waarom ik veganistisch eet wanneer ze zien dat ik veganistisch eet, dat ik dan met een eerlijk verhaal over dierenwelzijn kom en zij dan geïrriteerd raken over dat hun gedrag slecht zou zijn. Want dat is niet mijn bedoeling, maar ja... Dit is nu eenmaal wel mijn eigen motivatie?

inner_search

Badass junkie
Howoowwww rustaaaag. Ik zeg niet dat je niet goed voor dieren kunt zijn maar ik vind het erg dubbel om te zeggen dat je een dierenvriend bent en ze ondertussen op te eten (hence the 'imo'). Overigens niet eens specifiek over jou, maar ook in het algemeen. Want voor (huis)dieren of de dieren waarin we ons relatief makkelijk kunnen verplaatsen of die er schattig uitzien komen we op, maar voor dieren die we nauwelijks als dieren beschouwen (zoals vissen dus, maar ook insecten) en dieren die we niet zien (bio-industrie) boeit het veel mensen totaal niet, omdat bepaalde dingen in deze cultuur blijkbaar zo horen. Ik snap dat ergens wel want dat is hoe we het gewend zijn om te doen en hoe ik het vroeger ook deed, maar nu ik er meer over weet vind ik het heel raar.
Ik zeg niet dat jij geen vlees meer moet gaan eten hoor, prima jouw keuze om huisdieren te hebben en wel vlees te eten. Ik vind dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken en ik hoef niemand veganisme op te dringen. Maar in mijn ogen strookt het eten van vlees niet met een dierenvriend zijn.

Zie mijn reactie hierboven. Maar inderdaad, vegetariër hoeft niet hetzelfde als dierenvriend te zijn. Dus daar geef ik je volledig gelijk in en in dat geval klopt mijn reactie dus ook niet helemaal. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik ben iig niet op zoek naar morele verhevenheid. Het kwam even in me op om te zeggen dat ik een hekel heb aan hardcore veganisten, maar ik denk niet het bevorderend werkt om mijzelf als een betere (minder-serieuze) veganist te presenteren en daarnaast begrijp ik ondanks hun hardcore gedrag hun motivatie wél. Maar ik denk juist dat het goed is dat 100% moreel/juist gedrag vertonen helemaal niet kan. Ik ga in ieder geval niet zeggen dat ik een perfecte veganist ben want ik eet ook wel eens melkchocolade in een dronken bui. :tearsofjoy: We all human. Maar het is wél goed om te praten over wat je vindt en waarom je dat dan vindt. Persoonlijk vind ik het vaak wel heel lastig dat mensen gemakkelijk aan mij vragen waarom ik veganistisch eet wanneer ze zien dat ik veganistisch eet, dat ik dan met een eerlijk verhaal over dierenwelzijn kom en zij dan geïrriteerd raken over dat hun gedrag slecht zou zijn. Want dat is niet mijn bedoeling, maar ja... Dit is nu eenmaal wel mijn eigen motivatie?
Tuurlijk mag je je eigen mening geven.
Ik vatte het idd mss iets te persoonlijk op...
Was dan ook de post onder me dat je reageerde , en dan nog de manier waarop (kort en bondig iedereen over de zelfde kam)
Maar zoals je je uitleg nu geeft , is dat wel iets heel anders dan , iedereen die vlees eet is Geen dierenvriend..

Ik doe btw geen insecten kwaad en probeer ze buiten te zetten (probeer eh 😂 )

En als je een kraai of een muskusrat schattig vind.. Ik wel anders :grin: vind het altijd spijtig om ze terug uit te moeten zetten maar ze horen in de natuur.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Tuurlijk mag je je eigen mening geven.
Ik vatte het idd mss iets te persoonlijk op...
Was dan ook de post onder me dat je reageerde , en dan nog de manier waarop (kort en bondig iedereen over de zelfde kam)
Maar zoals je je uitleg nu geeft , is dat wel iets heel anders dan , iedereen die vlees eet is Geen dierenvriend..

Ik doe btw geen insecten kwaad en probeer ze buiten te zetten (probeer eh 😂 )

En als je een kraai of een muskusrat schattig vind.. Ik wel anders :grin: vind het altijd spijtig om ze terug uit te moeten zetten maar ze horen in de natuur.
Sorry, was niet bedoeld om iedereen over één kam te scheren. Ik probeer ook altijd insecten buiten te zetten maar ik kan aan de vele vliegjes die dood gaan op de voorkant van mijn motor kan ik helaas niets doen :sweatsmile:

inner_search

Badass junkie
Sorry, was niet bedoeld om iedereen over één kam te scheren. Ik probeer ook altijd insecten buiten te zetten maar ik kan aan de vele vliegjes die dood gaan op de voorkant van mijn motor kan ik helaas niets doen :sweatsmile:
Damn die bugkiller was ik vergeten , ik ben een moordenaar !

TweeChocoladeBiertjes

Experimenterende gebruiker
ik vind sowieso dat edereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Zelf eet ik vega omdat het dierenleed me raakt en omdat ikme verantwoordelijk voel voor het zo goed mogelijk achterlaten van de aarde voor evt kinderen.
Maar het is volgens mij een misconceptie dat vissen geen pijn zouden ervaren. Snelste nieuws artikeltje wat ik in de trein even kan vinden is deze https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/0...egelijk-pijn-op-een-gelijkaardige-manier-als/

Andere onderzoeken hebben weer aangetoond dat vissen geen pijn voelen, alhoewel in het debat er iets meer bewijs lijkt te zijn voor wél pijn dan géén pijn (ligt ook aan de soort). Wat het extra lastig maakt is of de prikkels die vissen krijgen bij een beschadiging simpelweg een vorm van leergedrag is of daadwerkelijk als een negatief gevoel ervaren wordt. Dat is in principe iets waar vrijwel onmogelijk antwoord gegeven op kan worden.

Maar het is sowieso een lastige kwestie waar iedereen zelf zijn conclusie over moet trekken.

inner_search

Badass junkie
Ik kan iedereen deze docu aanraden.

Eet nu al een tijdje plantaardig en merk toch wel wat fysieke voordelen. Meer energie, geen last meer van after dinner dip, geen last meer van maagzuur en op sportief vlak presteer ik ook beter.
Damn man , ben hem net aan het kijken.
Staat al even in men lijst maar kwam er niet van.
Zat men kipje met rijst te eten , toen het stukje kwam met de 3 sporters en de burrittos.
Eeeuhm mind blowing eigenlijk.
Mss toch maar even men trots opzij zetten en wat meer plant based gaan eten.
Men mindset was ook altijd , echte proteine komt enkel van dierlijke source...

Ben zelf al terug een tijdje intensief aan het boksen icm cardio en eet nu 4200 cals per dag , alles berekend op dierlijke proteine (En hier en daar wat whey) en dierlijk vet.
Tijdje keto gedaan , maar voelde me er niet goed bij , ik word zeer shaggy als ik weinig tot geen carbs eet.
Ik ga mee verdiepen in dit en ben benieuwd naar men progressie.

De Zandman

DF-koning
Veganisme: nee dank u beleefd.
Ik hoor der niet bij thuis.
Ik eet géén varkensvlees . Nee..
Daar werk ik niet aan mee.
Ik eet een weinig vlees. Dat blijf ik doen, óók.
Omdat mijn lichaam dit nodig heeft. Punt.
Ga nou niet zeuren, dat dit niet klopt, want daar geloof ik niks van.
De mens is een omnivoor. Vanaf de prehistorie. Jagen en verzamelen.
Altijd zo geweest. En hier hoor ik bij thuis.
Alweer : punt.

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Veganisme: nee dank u beleefd.
Ik hoor der niet bij thuis.
Ik eet géén varkensvlees . Nee..
Daar werk ik niet aan mee.
Ik eet een weinig vlees. Dat blijf ik doen, óók.
Omdat mijn lichaam dit nodig heeft. Punt.
Ga nou niet zeuren, dat dit niet klopt, want daar geloof ik niks van.
De mens is een omnivoor. Vanaf de prehistorie. Jagen en verzamelen.
Altijd zo geweest. En hier hoor ik bij thuis.
Alweer : punt.

Zet nooit een punt waar God een komma had bedoeld... 😏😉

De Zandman

DF-koning
Il zal u hierover uitvoerig het navolgende laten weten:

Eerst algemeen, daarna persoonlijk, en dan om het vege lijf in conditie te kunnen houden.

U raakt een gevoelige plek, namelijk.
Ik heb niet zoveel gevoel meer, zo zegt men, maar dit , in deze zaak, dus wél. Heeft u een goede zitstoel? Allez!

Laten we zeggen, dat ik ( en wellicht maak ik een inschattingsfout), dat ik mensen heb ontmoet die;

ten tijde van de militaire dienstplicht, deze was toen nog in praktijk, en een PLICHT! met een gebroken geweertje op hun kleding bevestigd, lieten zien, dat zij over deze plicht een geheel andere visie hadden.
Zij verrekten het, om die plicht te vervullen. Om Allerlei vage redenen, daarover zal ik niet uitweiden. Anders wordt het verhaal te lang..
Dus, zij gingen niet. Ze deden niet mee.
As simpel, as that.
Aparte lui, deze lieden. Maar, dat ben ik zelf óók. Edoch:

Laten dat nou net die mensen zijn geweest, die toen al, het veganisme als ziel en zaligheid uitdroegen.
Eigenlijk waren ze tegen alles. Auto's, bepaalde lessen, van alles.
Je zou nu deze mensen kunnen classificeren als de bekende " geitenwollen sokken " categorie.
Links, en overal tegen. En, zij droegen die sokken. Ja. Herkenbaar!

Dit strookte niet met mijn instelling. Dat moge duidelijk zijn.
Ik heb goddome voor deze mensen, mijn plicht vervuld.
Meer, dan dat zelfs, ik heb in eerste instantie die dienstplicht toen vervuld, plus ik heb langer gediend, omdat ik een onder officiersrang had bereikt. Ik heb wat can deze verplichte tijd weten te maken!

Nora bene:
In die tijd waren er nog spaarzaam, banen beschikbaar voor mensen zoals zij, en ik, ihkv onze studierichting.
Zij gingen dus niet. Met dat gebroken geweertje, dus. Op hun jas. Wij blijven thuis!
Wij willen geen discipline.

Ik, ging dus wél. Ik vond het niet leuk, maar, het was.mijn plicht.heel eenvoudig.
Alles mooi, en aardig, maar toen gebeurde er iets, wat mij zeer diep gegriefd heeft. Want dat kon toen nog.
De kwestie:

Toen ik mijn plicht vervuld had, waren er geen banen meer beschikbaar. 3 jaar na afstuderen. Helaas, pindakaas. Jammer, jammer jammer. En dan gebeurt er dit:

n één van de vakbladen met vacatures, die wij ontvingen, ik solliciteerde mezelf wezenloos. zonder succes, stond daar op een gegeven moment een vacature.
In de studie richting, waarin ik o.a. was afgestudeerd.
En nou komt het, waarde confrere!
Wat stond daar bij die vacature als eis vermeld?
WIJ ZOEKEN: EEN ERKENDE DIENSTWEIGERAAR VOOR DE VERVULLING VAN DEZE FUNCTIE!!

Voelt u hem? Ja?
ECHT?
Juist. Doordat IK mijn plicht heb vervuld, zoals iedereen dit in wezen moest, behalve die weigeraars, viel ik buiten de boot. Ja!
Sommige van deze mensen werden zelfs als held binnengehaald.
Maar, de facto,
Een DIENSTWEIGERAAR dus niet. Nee. Deze kreeg de voorkeur.
Wel godverdomme!

Even terug naar het begin van mijn reactie:

Die veganisten, die lieden met dat geweertje, dus, die hebben vanaf dat moment het bij mij verbruid. Dat zult u wel snappen.
Helemaal! Volkomen! En ja, ik leg die link, omdat ik deze zó ervaren heb.
Zo zit dat.
Mijn persoonlijke beleving van deze kwestie, dus. Je zou kunnen spreken van wrok.
Omdat zij niet gingen, moesten er anderen, op de koop toe. Jazeker.

Geen werk vinden. Relatie kapot. Wat deed ik?
Naar Frankrijk het legioen in. Daar slagen, en aan de rest had ik volkomen schijt.
Waar dit toe geleid geeft, is nogal wat. Verslavingen en zo.

Nu even over mijn, ons werk. Ons werk als para commando. Hoe zien wij dit?
De zienswijze van deze mensen , het geheel van planten willen leven ( en daarnaast andere zienswijzen op een voor mij foutieve manier), trachten over te halen, daartegen zeg ik. NEE. Voor ons absoluut onmogelijk.

Mijn lijf, al helemaal toen ik die zeer zware militaire opleiding plus effectieve militaire inzet heb verricht, wellicht ter verdediging van land en leefgebied voor diezelfde weigeraars, wat denkt u, wat wij daarvan vinden? En dan als pruim op de taart,
Ons dat vlees willen ontzeggen?
Broodnodige eiwitten?
Dat zal ik u zeggen. ,
de collega's van mij en ik, die kunnen en willen dat puur planteneten niet. Niet daar. Nergens. Plus wij hadden niets te zeggen. Je eet, wat er is. Discipline, weet u nog?
Daarvoor hebben wij dus een verdomd goede reden!
Wij hebben dat vlees nodig.
Wij hebben geen tijd voor anders eten. Nee.
Laat staan de mentaliteit ervoor, en die veganisten vaak uitdragen.
Geweld wordt niet geschuwd, zelfs. Wel, dit kan dus niet.
Echt niet. Laat dat geweld maar aan ons over, het is ons vak. Wij weten hoe dat moet...maar beter, van niet. Je zult de duivel loslaten.

En dan nog wat ik persoonlijk heb ervaren .
Dan nog dit:
Die Meneer, die u aanhaalt, en die ons geschapen heeft naar Zijn evenbeeld, hoe is dat begonnen? Weet u dat? Ik meen, dat ik er iets van weet, dus zal ik het u zeggen.

De mens begon als jager, vleeseter, dus, en later verzamelaar.
Later kwam er plantaardig voedsel bij, hetgeen langer goed bleef, en daar had deze mens voordeel bij. Dus: er kwamen planten bij.
Overigens, van de bemachtigde dieren, daarvan ging er niets verloren. Alles werd gebruikt. De huid, het vlees, de botten.
Maar, er kwamen planten bij zoals ik al zei, en dus werd het een omnivoor. De mens,dus.
Daarmee kon hij overleven.
In die barre tijden. Maar, Vlees was absoluut noodzakelijk als onderdeel van zijn voedsel. En bleef dat.
En de rest natuurlijk óók.

Nu, tegenwoordig, is door al ons verziekte eten, het schandalige omgaan met dieren,
incluis. daarmee ben ik het wél eens, zeer zeker, dat vlees in een ander daglicht komen te staan ( zo denkt men) .
En, vlees zou onnodig zijn geworden .
maar ik ben het hier niet mee eens.
Dat gaat een brug tever!
Gedeeltelijk is vlees gewoon nodig. Punt.
De discussie hierover is er een, zonder einde.
Ik heb hierin mijn standpunt ingenomen, en ik consolideer, en persisteer hierin.
De omgang met dieren daarentegen, dit kan, nee, MOET anders. Hier scoort u een punt.
En, het is te verwezenlijken.
Dit gaat alleen geld kosten...

Ik heb nu het mijne gezegd. Fini.

Discussie gesloten.
Ik ben er dus klaar mee.
Helemaal.
Au revoir!

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter

Eerst algemeen, daarna persoonlijk, en dan om het vege lijf in conditie te kunnen houden.

Ik heb niet zoveel gevoel meer, zo zegt men, maar dit , in deze zaak, dus wél. Heeft u een goede zitstoel? Allez!

Laten we zeggen, dat ik ( en wellicht maak ik een inschattingsfout), dat ik mensen heb ontmoet die;

ten tijde van de militaire dienstplicht, deze was toen nog in praktijk, en een PLICHT! met een gebroken geweertje op hun kleding bevestigd, lieten zien, dat zij over deze plicht een geheel andere visie hadden.
Zij verrekten het, om die plicht te vervullen. Om Allerlei vage redenen, daarover zal ik niet uitweiden. Anders wordt het verhaal te lang..
As simpel, as that.

Laten dat nou net die mensen zijn geweest, die toen al, het veganisme als ziel en zaligheid uitdroegen.
Je zou nu deze mensen kunnen classificeren als de bekende " geitenwollen sokken " categorie.

Meer, dan dat zelfs, ik heb in eerste instantie die dienstplicht toen vervuld, plus ik heb langer gediend, omdat ik een onder officiersrang had bereikt. Ik heb wat can deze verplichte tijd weten te maken!

Nora bene:
In die tijd waren er nog spaarzaam, banen beschikbaar voor mensen zoals zij, en ik, ihkv onze studierichting.
Zij gingen dus niet. Met dat gebroken geweertje, dus. Op hun jas. Wij blijven thuis!

Ik, ging dus wél. Ik vond het niet leuk, maar, het was.mijn plicht.heel eenvoudig.
Alles mooi, en aardig, maar toen gebeurde er iets, wat mij zeer diep gegriefd heeft. Want dat kon toen nog.
De kwestie:

Toen ik mijn plicht vervuld had, waren er geen banen meer beschikbaar. 3 jaar na afstuderen. Helaas, pindakaas. Jammer, jammer jammer. En dan gebeurt er dit:

n één van de vakbladen met vacatures, die wij ontvingen, ik solliciteerde mezelf wezenloos. zonder succes, stond daar op een gegeven moment een vacature.

Voelt u hem? Ja?
ECHT?
Juist. Doordat IK mijn plicht heb vervuld, zoals iedereen dit in wezen moest, behalve die weigeraars, viel ik buiten de boot. Ja!
Maar, de facto,
Wel godverdomme!

Die veganisten, die lieden met dat geweertje, dus, die hebben vanaf dat moment het bij mij verbruid. Dat zult u wel snappen.
Zo zit dat.
Mijn persoonlijke beleving van deze kwestie, dus. Je zou kunnen spreken van wrok.

Naar Frankrijk het legioen in. Daar slagen, en aan de rest had ik volkomen schijt.

De zienswijze van deze mensen , het geheel van planten willen leven ( en daarnaast andere zienswijzen op een voor mij foutieve manier), trachten over te halen, daartegen zeg ik. NEE. Voor ons absoluut onmogelijk.

Mijn lijf, al helemaal toen ik die zeer zware militaire opleiding plus effectieve militaire inzet heb verricht, wellicht ter verdediging van land en leefgebied voor diezelfde weigeraars, wat denkt u, wat wij daarvan vinden? En dan als pruim op de taart,
Broodnodige eiwitten?
Dat zal ik u zeggen. ,
de collega's van mij en ik, die kunnen en willen dat puur planteneten niet. Niet daar. Nergens. Plus wij hadden niets te zeggen. Je eet, wat er is. Discipline, weet u nog?
Echt niet. Laat dat geweld maar aan ons over, het is ons vak. Wij weten hoe dat moet...maar beter, van niet. Je zult de duivel loslaten.

Dan nog dit:
Die Meneer, die u aanhaalt, en die ons geschapen heeft naar Zijn evenbeeld, hoe is dat begonnen? Weet u dat? Ik meen, dat ik er iets van weet, dus zal ik het u zeggen.

Later kwam er plantaardig voedsel bij, hetgeen langer goed bleef, en daar had deze mens voordeel bij. Dus: er kwamen planten bij.
Overigens, van de bemachtigde dieren, daarvan ging er niets verloren. Alles werd gebruikt. De huid, het vlees, de botten.
Maar, er kwamen planten bij zoals ik al zei, en dus werd het een omnivoor. De mens,dus.
In die barre tijden. Maar, Vlees was absoluut noodzakelijk als onderdeel van zijn voedsel. En bleef dat.

Nu, tegenwoordig, is door al ons verziekte eten, het schandalige omgaan met dieren,
incluis. daarmee ben ik het wél eens, zeer zeker, dat vlees in een ander daglicht komen te staan ( zo denkt men) .
Dat gaat een brug tever!
Ik heb hierin mijn standpunt ingenomen, en ik consolideer, en persisteer hierin.
De omgang met dieren daarentegen, dit kan, nee, MOET anders. Hier scoort u een punt.

Discussie gesloten.
Ik ben er dus klaar mee.
Helemaal.
Au revoir!

Dank u voor uw uitgebreide uiteenzetting van uw standpunt en het open delen van uw visie daarop en oorsprong ervan.

Ik heb al velen posts van je zien passeren en met deze lijk ik je een klein beetje meer te hebben leren kennen, waarvoor dank.

Ik kan een compleet andere visie hebben dan die van jou, maar ik respecteer jouw waarheid evenzeer als die van mezelf of een ander.

Dat was prachtig verwoord, naar mijn gevoel, met hart en ziel. Het klinkt alsof je veel hebt meegemaakt.

Martinus

Wijs gebruiker

As simpel, as that.

Nora bene:

De kwestie:

Voelt u hem? Ja?
ECHT?
Maar, de facto,
Wel godverdomme!

Zo zit dat.

Broodnodige eiwitten?
Dat zal ik u zeggen. ,

Dan nog dit:

Dat gaat een brug tever!

Discussie gesloten.
Ik ben er dus klaar mee.
Helemaal.
Au revoir!

Mooi verhaal, maar toch zeker een mening. Er zijn zat mensen die veganist zijn en prima hun ding doen. Als je een discussie aan gaat is het een beetje raar dat je dan het laatste woord wil forceren. Ik zelf ben geen veganist en zal het ook nooit worden. Simpel omdat ik het saai vind. Daarnaast moet ik die vlees vervangende producten niet. Niet dat ik veel vlees eet. Ben meer van de eieren of kaas.

Of mensen nou vlees horen te eten of niet boeit me niks. Er is maar 1 reden waarom ik vlees eet en dat is omdat ik het wil eten.
Het liefst zou ik op mijn eigen vlees jagen of mijn eigen dieren houden, maar in Nederland is dat allemaal niet zo simpel. Ik kan amper een flat betalen en ik ga niet mijn leven verslaven aan een bank.

Het blijven allemaal idealen en je kan ze volgen om je ego te kunnen strelen, maar dat is ook het enige wat je er mee doet. De rest van de wereld consumeer gewoon lekker door. Het idee dat een betere wereld bij jezelf begin is leuk en aardig. Maar het is vooral een illusie. Als je de wereld wil beteren kun je beter een fortune 500 bedrijf beginnen dan heb je nog een kans van slagen. Veganist worden doet weinig.

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mooi verhaal, maar toch zeker een mening. Er zijn zat mensen die veganist zijn en prima hun ding doen. Als je een discussie aan gaat is het een beetje raar dat je dan het laatste woord wil forceren. Ik zelf ben geen veganist en zal het ook nooit worden. Simpel omdat ik het saai vind. Daarnaast moet ik die vlees vervangende producten niet. Niet dat ik veel vlees eet. Ben meer van de eieren of kaas.

Of mensen nou vlees horen te eten of niet boeit me niks. Er is maar 1 reden waarom ik vlees eet en dat is omdat ik het wil eten.
Het liefst zou ik op mijn eigen vlees jagen of mijn eigen dieren houden, maar in Nederland is dat allemaal niet zo simpel. Ik kan amper een flat betalen en ik ga niet mijn leven verslaven aan een bank.

Het blijven allemaal idealen en je kan ze volgen om je ego te kunnen strelen, maar dat is ook het enige wat je er mee doet. De rest van de wereld consumeer gewoon lekker door. Het idee dat een betere wereld bij jezelf begin is leuk en aardig. Maar het is vooral een illusie. Als je de wereld wil beteren kun je beter een fortune 500 bedrijf beginnen dan heb je nog een kans van slagen. Veganist worden doet weinig.

Hier kom ik graag later op terug, vermits je duidelijk open staat voor gesprek 👌🙂

Martinus

Wijs gebruiker
Ik wil best horen wat je te zeggen heb. Ik was expres een beetje dwars aan het doen omdat ik dat leuk vind :)
En ik ben me er ook wel bewust van dat mijn meningen natuurlijk verzonnen zijn om mijn levens stijl deels voor mezelf goed te keuren.
Maar ja, dat is ook een beetje het idee van een ego hebben. Meningen verzamelen en je daar aan vast happen.

Even van google getrokken
Het schommelt al jaren tussen de 70 en 80kg per persoon in Nederland. Ik zie geen echte trend.

Martinus

Wijs gebruiker
Ik eet eigenlijk voornamelijk plantaardig vanwege de gezondheidsvoordelen.

Wat gezond is staat los van dierlijk of plantaardig. Spierweefsel en orgaanvlees is na mijn idee gewoon gezond. Groenten en fruit ook. Echt voedsel heeft geen ingrediënten. Echt voedsel is een ander organisme wat je in zijn geheel eet. Niet iets dat na een chemisch process uit en fabriek komt gerold.

Er is meer plantaardige junkfood in de supermarkt dan dierlijk.

Laatst bewerkt:

FerdFatoehaus

Badass junkie
Wat gezond is staat los van dierlijk of plantaardig. Spierweefsel en orgaanvlees is na mijn idee gewoon gezond. Groenten en fruit ook. Echt voedsel heeft geen ingrediënten. Echt voedsel is een ander organisme wat je in zijn geheel eet. Niet iets dat na een chemisch process uit en fabriek komt gerold.

Er is meer plantaardige junkfood in de supermarkt dan dierlijk.
Dierlijke eiwitten zijn moeilijker te verteren dan plantaardige eiwitten. Probeer sowieso Zo biologisch mogelijk te eten, veel lekkerder.

De Zandman

DF-koning
Ik wil nog even zeggen, dat ik van iedereen in de keuze van wel, of geen vlees eten, hun keuze respecteer.
Ja. Vrijheid van meningsuiting, dus .
Uiterst belangrijk.
En dit zonder knokpartijen.

Het forceren van een eind standpunt in welke discussie dan ook, is een opstelling. Die ik slechts zeer, zeer zelden inneem.
Maar juist deze discussie, plus de laten we zeggen de haast dwangmatige opdringerij van verheerlijking van het veganisme, tevens vegetarisme, heb ik zó ontzettend vaak moeten voeren, dat ik hierin nu mijn eind standpunt vastgelegd heb.

Ik heb inderdaad heel veel meegemaakt.
Net zoveel, als 4 gewone burgers...
Maar daarover ga ik het niet verder hebben.

Wat ik mijzelf hier als doel heb gesteld, is het geven van advies, hulp, aan diegenen, die dit gebruiken kunnen , en ook willen, waarbij ik put uit :
Levenservaring. Ervaringsdeskundigheid.

Rivalrie

Badass junkie
Let wel op, dat in de regel vleesvervangers als vega burgers, ongezonder zijn dan gewone hamburgers. Vega burgers zitten vol met vetten koolgydraten en zout, terwijl eiwitten ontbreken. Daarnaast is het de vraag hoeveel gifstoffen in de gebruikte planten zitten.

Vega burgers zijn prima, maar maak ze gewoon zelf van onbewerkte producten:)

FerdFatoehaus

Badass junkie
Let wel op, dat in de regel vleesvervangers als vega burgers, ongezonder zijn dan gewone hamburgers. Vega burgers zitten vol met vetten koolgydraten en zout, terwijl eiwitten ontbreken. Daarnaast is het de vraag hoeveel gifstoffen in de gebruikte planten zitten.

Vega burgers zijn prima, maar maak ze gewoon zelf van onbewerkte producten:)
Ik snap ook niet waarom mensen zo lekker gaan op vleesvervangers. De meeste zijn niet eens lekker. Er zijn zoveel lekkere gerechten zonder vlees(vervangers) te maken.

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter

Wel, vermits je jezelf zo mooi verwoord nadien omtrent het goedpraten van je levensstijl en het verzamelen van meningen waarop je ego kan thriven heb ik er eigenlijk weinig aan toe te voegen <^^> want dat is in principe wat de meesten van ons doen.

Ik ben het ook nog eens met veel van je ideeen eens. Ik ben van mening dat wat de natuur geeft gezond voor je is en zolang het niet behandeld of gemanipuleerd is het zeker geen kwaad kan. Het is helaas zo dat je tegenwoordig zelfs niet meer kunt vertrouwen dat de groenten die je eet bio of niet , gezond voor je zijn en dat maakt het minder evident om te streven naar een volledig gezonde levensstijl, maar niet onmogelijk.

Zoals gezegd, het eten dat je eet dient het product te zijn , een appel is voeding , appelmoes met toegevoegde suikers en andere rommel is eigenlijk al niet meer gezond.

Ik ben geen van de labels en allemaal een beetje. In Italië hadden we de luxe dat het vlees geschoten werd op ons eigen land(in een beschermd natuurgebied) (dit door overmatige hoeveelheden aan everzwijnen) en dat de schutter de slager was en de dag nadien het vlees in stukken kwam afgeven. Of soms zelfs op ons erf gereed maakte... dan kun je vrij zeker zijn dat er geen rommel in het vlees zit en je vrij puur eet.
Ik vond het gewoon ook niet meer lekker en diezelfde situatie vind je in België helaas zelden meer als mogelijkheid.

Ik eet zelf al eens graag een eitje wanneer dit van eigen kip is, maar van melkproducten blijf ik liever af door de gigantische hoeveelheid rommel die de koe tegenwoordig binnengeduwd krijgt en de manieren waarop zijn nog veel erger... (en melk blijft de borstvoeding voor het kalfje)

Dus daarin volg ik je zeker.

Echter ben ik van mening dat je als individu wel degelijk groot verschil maakt. Het is je realiteit waarin je leeft en wat je denkt vormt zich zo ook. Leef jij bewuster en gedraag je je daarna dan zal de omgeving dit niet kunnen negeren en in innergeval wordt er meer en meer bewustzijn gecreëerd , vermits het gaat om een collectief bewustzijn.
Verbeter de wereld begin bij jezelf is geen mooi idee ... het is zo... de realiteit is je eigen gevormde illusie en je kunt deze geheel naar je eigen wil hervormen... (maar dat is een heel andere discussie) 😁

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter

As simpel, as that.
Aparte lui, deze lieden. Maar, dat ben ik zelf óók.
Aparte lui hoor, dat zij niet instemden met een door andere mensen opgelegde "plicht" om te gaan trainen voor soldaat, met als mogelijk einddoel om in een oorlog andere mensen te gaan doden in het belang van weer andere groepen mensen.

Hun goed recht als soevereine mensen om niet te gaan. Niets plicht. Allemaal maar door mensen bedacht.

Rivalrie

Badass junkie
Aparte lui hoor, dat zij niet instemden met een door andere mensen opgelegde "plicht" om te gaan trainen voor soldaat, met als mogelijk einddoel om in een oorlog andere mensen te gaan doden in het belang van weer andere groepen mensen.

Hun goed recht als soevereine mensen om niet te gaan. Niets plicht. Allemaal maar door mensen bedacht.
Sorry, militairen doden niet. Zij schakelen personen uit 😉

Martinus

Wijs gebruiker
Hmm tja. Maar ik ben extreem nonconformist dus als ik de realiteit na mijn wil zou vormen dan oef. Dan gaat Nederland er aan. Ik heb helemaal niks met de maatschappij en het liefst zou ik ergens in het bos leven als een hermit. Heksen drankjes brouwen en hertenvlees eten. Maar ja. Dat heeft niks met veganisme te maken.

Om die zelfde reden zou ik never nooit het leger in gaan. Das voor waakhonden. Ik ben een wolf.

De Zandman

DF-koning
Een heeeel goede reactie! @ Rivalrie!
Militair gezien is het vele malen effectiever, om de directe tegenstander uit te schakelen door een verwonding toe te brengen .
Hiermee heeft de directe tegenstander , hierna de logistieke tegenstander en de thuishaven veel meer werk.
De gewonde in kwestie moet worden afgevoerd, behandeld, geopereerd, weer worden vervoerd, enz.
Wanneer de tegenstander gedood is, dan komen er slechts enkele mensen in beeld, namelijk: de gravendienst. 2 of 3 man.
Er volgt een meestal kleine begrafenis, wat papierwerk om vast te leggen wie, en waar eea heeft plaatsgevonden, en klaar.
Dus: de keuze is wel duidelijk. Voorzover mogelijk.

Maar, even een aantal jaren terug:, er gold een dienstplicht. Niets vrijwilligs.
Zij, die zich daarmee niet wilden, of konden verenigen, deze kwamen in beeld in de zgn. Vervangende dienstplicht.
Dat was vaak in bejaardenhuizen werken.
Althans " dienst doen" in instellingen in deze richting.
Dat er door de weigering van deze mensen anderen alsnog de lul waren zogezegd, daar leden de weigeraars niet onder.
Of, er was een categorie lieden die zich binnen enkele weken geestelijk instabiel liet verklaren. De bekende S 5 categorie.
Zéér populair bij onderwijzers onder andere.
Ik heb wat van deze mensen zien bewerkstelligen dat zij met het S5 label, naar huis lieten sturen.
Dat was vaak gedrag, wat ik als een bepaalde, bizarre vorm van idiotisme zag.
Jazeker. Echte halve zitten zaten daarbij.

Ik verheerlijk deze verplichte tijd onder de wapenen niet. Nee.
Maar, hoe dan ook, het was een plicht. In principe voo iedereen, die gezond was, en thuis ahw " gemist" kon worden.
Geen eerste lijn kostwinners bijvoorbeeld.
Ikzelf heb voor mij er wat van weten te maken. Ja. Op velerlei gebied.

Voorts, in een situatie van je land, je vrijheid, je bezit, dit wordt door een ander bedreigd.
Wat doe je dan?
Zeg je dan ook, liever blo Jan, als do Jan?
Ga maar lekker slapen, en morgen gezond weer op?
Na ons de Zondvloed?
Dat is een 80 jaren geleden óók al een totaal verkeerde instelling gebleken. Jazeker.

Ik weet, wat ik doe, mocht het ooit ( wat die Meneer daarboven, verhoede.).Ik ben geen lam, dat gewillig naar de slachtbank gaat. Nee. Ik neem er i.i.g. een aantal boosdoeners mee.
Eén vlieg, die me wil steken, wel, deze wordt door mij platgeslagen.
Heel eenvoudig.

Eén en ander is wat off topic geworden, maar eea heeft wel een zekere link met elkaar.
Ik heb enkele veganisten, en vegetariërs gekend. En, met ze gediscussieerd over deze onderwerpen, aardig verhit, ook nog.
Typerend vond ik, dat vrijwel alle vega's deze hij, of Ik vraagstelling, ontliepen, veelal alle mogelijke geweld absoluut schuwden, zelfs ten koste van hun eigen toko's.
Goed. Ieder het zijne.
Ik zal met alles, wat ik kan inzetten, mijn toko te behouden.
Daarvoor heb ik o.a. een goede voeding nodig. Voor mij: mét vlees.

Laatst bewerkt:

RubyDorsey

Newbie
Ik ben dol op dit onderwerp, ik heb medelijden met de dieren en ik doe dit al heel lang. Dit is heel goed voor de gezondheid, ik volg altijd mijn dieet op deze site https://www.funandfood.nl/ Er zijn veel nuttige tips.
Dit is nog belangrijker voor de bescherming van het milieu, omdat ik bang ben voor de toestand van onze planeet.

Malina

Experimenterende gebruiker
Ik ben zelf geen veganist. Ik heb het een tijd geprobeerd maar ik hield het niet uit om te leven met “regels” voor mijzelf, en letterlijk op alles letten. Want ja, als je volledig veganistisch wilt eten en drinken, moet je zelfs tot je wijn aan toe de hele ingrediënten lijst afgaan. Ik heb er gewoonweg geen tijd voor, en ben niet van plan mijn mind volledig te zetten op het telkens bezig zijn met veganisme en het controleren van wat ik wel of niet mag.

Ik eet wel voornamelijk biologisch, ik eet zelden vlees. In huis haal ik het eigenlijk nooit. Ik eet dus meestal alleen vlees als ik uit eten ga. Ik eet wel bijna dagelijks vis. Naast vis eet ik voornamelijk groenten, fruit, noten, zaden.

Maar enorm veel respect naar mensen die hun hele leven op de kop zetten voor dierenwelzijn/natuur/een ander standpunt.

Ik zou het persoonlijk niet kunnen omdat mijn mind op hele andere dingen staat, en ik wens te leven zoals dat in mij op komt en waar ik op dat moment zin in heb of blij van word. Geen regeltjes voor mijzelf dus.

Bovenaan