Vitamine zijn een verzamelnaam voor verschillende soorten stoffen. Antioxidanten zijn bepaalde vitamines, mineralen en sporenelementen.
Oxidatieve stress wordt o.a. veroorzaakt door fysieke inspanning (dit zal met regelmatig gedoseerd gebruik na herstel positief zijn: betere waardes dan ervoor, blijven sporten dus!), drugsgebruik en verhoogde lichaamstemperatuur.
Het nemen van drugs op een feestje zal dus veel oxidatieve stress kunnen veroorzaken. Aanwezige antioxidanten zullen de oxidatieve stress en mogelijke schaden enigszins beperken (geen idee tot welke mate).
Het lijkt mij dus in ieder geval zinvol om voor het drugsgebruik te zorgen dat er geen gebrek is aan antioxidanten in het lichaam.
Vaak kan een gezond en gevarieerd dieet hierbij voldoende zijn. Zoals hierboven ook al werd vermeld zijn er risico's bij het innemen van een te hoge dosis van bepaalde vitamines. Een overschot van sommige stoffen kan soms meer kwaad doen dan goed.
Bij chronisch drugsgebruik zal er een groter risico zijn op tekorten van dit soort stoffen. Kijk maar naar de tekorten van farmaceutische drugs:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6327261/table/tab1/?report=objectonly
Bij langdurig/chronisch illicit drugsgebruik verwacht ik dat het risico op tekorten nog groter is vanwege vaak hogere dosissen, de mogelijkheid dat het schadelijkere stoffen zijn, minder snel gebruik maken van de zorg, minder gezonde levensstijl wat betreft sporten eten en slapen.
Allicht is het te adviseren om bij langdurig drugsgebruik langs de huisarts of diëtist te gaan om tekorten in beeld te krijgen zodat die tekorten specifiek aangevuld kunnen worden met dieetaanpassingen of supplementen.
Of het ook zinvol is om na afloop van het drugsgebruik supplementen te gebruiken, vind ik lastiger te beantwoorden. Dit zal afhankelijk zijn van hoeveel antioxidanten daadwerkelijk gebruikt zijn en of daardoor een tekort is ontstaan of niet. Ook zal de opname van de antioxidanten uitmaken. Vitamine C opname heeft vet nodig, vandaar het advies om het bij de maaltijd in te nemen.