Dit kan tijdens trippen ook extreem duidelijk worden: dat er helemaal geen losstaande "dingen" bestaan in het echt. Die "dingen" zijn alleen maar abstracties van onze geest.Dat de materie waaruit we bestaan zo sterk met elkaar verweven is dat je alleen denkbeeldig een grens kunt aangeven tussen waar wij als individu beginnen en het andere ophoudt.
Denk bijvoorbeeld aan bomen die via fotosynthese zuurstof uitstoten, waarna wij de zuurstofatomen inademen en onderdeel maken van de moleculen in ons lichaam.
Dit wordt soms zo extreem duidelijk dat het absurd is dat het normaal (nuchter) soms zo moeilijk kan lijken om dit overduidelijke feit te zien. Doet me denken aan nog zoiets dergelijks:
Ik was vele jaren geleden eens aan het trippen op truffels met mijn zusje. Toen kwam het ter sprake dat een steen (zo'n mooie edelsteen) "mijn steen" was en we hadden het niet meer. Lagen te janken van het lachen dat we normaal écht denken dat iets van jou kan zijn. Zeker iets als een steen.
En toch... Nuchter gaat die sluier er (tenminste voor een gedeelte) weer voor. Dan gaan we weer leven in een soort van virtual reality waar we de symbolische betekenis van dingen in ons hoofd verwarren met de werkelijkheid die hier daadwerkelijk aanwezig is.