vriend aan de drugs

nadje

Experimenterende gebruiker
Een vriend van mij zit aan de drugs.
Hij rookt sowieso al een pakje per dag, elke dag blowen en soms drank. Dan in het weekend snuiven of pillen.
Hij is nog maar 18 jaar, net als ik.
Ik zie het sneu voor hem in later. Een afkickkliniek denk ik. En ik wil hem helpen maar hij wil zelf niet stoppen met blowen.
Ik kwam hem vandaag tegen en zag aan hem hoe erg hij eraan toe was. Hij wist niet eens meer waar hij naartoe ging!
Hij zag er niet depressief uit maar een beetje wazig. Alsof hij niet wist wat hij deed en waar hij was. Ik vroeg aan hem of hij gebruikt had (xtc) maar hij zei nee.
Ik wil hem helpen, ookal weet ik dat dat me niet gaat lukken. Hij moet het zelf willen en dat wil hij de komende 10 jaar nog niet.
Met blowen wil hij ook nog wel even doorgaan, zei hij. Hij stopt over een paar jaar wel.
Maar wat hij niet beseft, over een paar jaar kan hij niet meer stoppen want dan is hij nog verslaafder dan nu.
Ik wil hem waarschuwen, niet dat ik mezelf dalijk schuldig ga voelen dat ik hem niet geholpen heb als er wat met hem gebeurd.
Ik kan ook niks tegen m'n ouders vertellen want die zijn streng tegen drugs en alcohol en roken, alles. Die halen meteen zijn ouders erbij.
En denken ook meteen dat ik eraan zit. Nou heb ik vaak geblowd en gedronken maar die tijd ben ik nu voorbij.
Dat kan mijn vriend wel verlinken aan mijn ouders als mijn ouders zijn ouders erbij gaan halen.
Ik zie het erg, later zal hij te vinden zijn bij een afkickkliniek.
En ik weet het nu al. En ik kan niks doen. Ik heb gewaarschuwd tenminste en gezegd wat er allemaal kan gebeuren met blowen en andere shit.
Maar luisteren nee, verslaafd is verslaafd. Niemand is de baas over hem, zelfs hijzelf niet.

Wat moet ik doen?

Gr Nadje.

nadje

Ja dus als duizende mensen het doen is het dan goed?
Roken doen ook veel mensen op de wereld, zat thuis komen elk weekend doen ook veel jongeren in de wereld... maar is het dan gezond? Is het dan normaal? Is het dan niet verslavend?
Als je slim bent, verantwoordelijk bent en 18 bent, laat je die troep liggen. Later zal het je terugpakken. Lichamelijk en geestelijk. Blowen maakt je kapot, ookal lijkt het een onschuldige softdrug. drank maakt trouwens ook veel kapot.
Dan elk weekend een pilletje of speed, snuiven erbij. Weet je hoe slecht dat is? Hij is er nu al slecht aan toe, na een paar jaartjes stevig blowen. zal dat beter worden, nee!

Dus weet iemand wat ik moet doen. Praten met hem heb ik al gedaan maar hij wilt niet stoppen. Moet ik het dan maar zo laten want eigenlijk zijn verslaafde drugsmensen niet meer diegene wie ze eerst waren. Door de drugs zijn ze andere mensen geworden. Ze doen alles voor die drugs, worden snel boos enzo.
dus of ik moet het zo laten of met hem een heel goed serieus gesprek houden maar dan echt at ik hem gewoon bijna bang maak wat de gevolgen zijn. dat hij wel wil stoppen.
als hij het maar wilt, dan kan hij het. maar hij wilt het niet.
ik denk niet dat ouders inlichten veel beter zal worden, ouders verpesten het meestal.

Nasica

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Lastige situatie zit je in. Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.

Soms zie ik ook mensen in mijn eigen sociale omgeving naar de tering gaan. Ik geef ze mijn mening erover en meer doe ik niet. Ben tenslotte niet hun baby sitter. Het is z'n eigen leven dat ie in wil vullen.

Denk dat ik wel met zekerheid kan stellen dat mensen die verslaafd zijn alleen kunnen stoppen als ze dat zelf willen... dus geforceerd laten stoppen door met ouders te gaan praten oid lijkt me ook geen ultieme optie.

Tomaat

Bewuste gebruiker
Het is niet omdat je elke dag blowt en in het weekend wat slikt of snuift dat je eindigt als dit:

Anyway, wat ik probeer te zeggen is dat je het niet moet opblazen. Akkoord, het is misschien niet zo goed allemaal, maar omdat je alle dagen blowt hoef je nog niet in een afkickkliniek te eindigen.
Waarom maak je je zoveel zorgen? Welke signalen krijg je dat hij verslaafd aan het worden is?
'Omdat hij niet wil stoppen' is daar helaas geen goed antwoord op...
Heb je enig idee hoeveel hij blowt?

Iemand kan perfect drugs gebruiken zonder er zwaar op achteruit te gaan...

Volgin

nadje zei:
Hij rookt sowieso al een pakje per dag, elke dag blowen en soms drank. Dan in het weekend snuiven of pillen.

Roken, ok.. Je hebt nou eenmaal rokers. Blowen, doen ook zat mensen elke dag, zijn er genoeg in mijn omgeving die nog makkelijk een HBOtje afmaken.. Drinken, ja als je elke dag blowt moet je zo nu en dan wat extra's hebben.. Kan ik ook nog begrijpen.. Snuif of een pilletje op z'n tijd (of beide) moet ook kunnen, ben je jong voor toch? Maar als het écht élk weekend is kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Nasica zei:
Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.

Denk ik ook, je bemoeien met dat soort zaken zoals zijn ouders of andere betrokkenen alles vertellen zal hij niet op prijs stellen (daarnaast werkt het vaak averechts), en het lijkt erop dat jij hem ook niet kan overhalen. Ik vraag me af hoe lang hij dit al doet? Bedoel in mijn omgeving zijn er ook zat die er in het begin een beetje mee "uitgeschoten" zijn (+1) maar na een tijdje (zeg 'n paar maanden van zo'n levensstijl) hebben ze toch meestal wel zoiets van "dit ga ik niet lang trekken, ik kan beter minderen"..

Flameon

Badass junkie
Ik denk dat dit een situatie is waar je niks aan kan doen, behalve er voor hem zijn. Een goeie vriend die ziet dat in, ook al zegt hij dat niet (en zal dat waarderen)

sebatian

Bewuste gebruiker
Je komt waarschijnlijk nogal uit streng milieu en ja roken daar zou ik me maar niet al te druk over maken rest is wat effect heeft op zijn doen en laten, bedoel maar,
ik weet het niet denk verschijnselen misschien maar ook niet paniekerig doen

Chris Pontius

Badass junkie
KoxBox zei:
nadje zei:
...belachelijk verhaal...
Gast, doe eens normaal. :wave:

Die jij eens normaal. :wave:

Niets mis mee dat iemand zich zorgen maakt over zijn/haar vrienden. Beter dat, dan een of andere onverschillige stoner houding.

Ik sluit me vooral hier bij aan:

Nasica zei:
Lastige situatie zit je in. Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.

Soms zie ik ook mensen in mijn eigen sociale omgeving naar de tering gaan. Ik geef ze mijn mening erover en meer doe ik niet. Ben tenslotte niet hun baby sitter. Het is z'n eigen leven dat ie in wil vullen.

Denk dat ik wel met zekerheid kan stellen dat mensen die verslaafd zijn alleen kunnen stoppen als ze dat zelf willen... dus geforceerd laten stoppen door met ouders te gaan praten oid lijkt me ook geen ultieme optie.

Tomaat

Bewuste gebruiker
Chris Pontius zei:
KoxBox zei:
nadje zei:
...belachelijk verhaal...
Gast, doe eens normaal. :wave:

Die jij eens normaal. :wave:

Niets mis mee dat iemand zich zorgen maakt over zijn/haar vrienden. Beter dat, dan een of andere onverschillige stoner houding.

Ik sluit me vooral hier bij aan:

Nasica zei:

Maar ik zie hier niet veel indicaties van een verslaving...? Hebben we misschien ook wat te weinig informatie voor...

KoxBox

Badass junkie
nadje zei:
Ja dus als duizende mensen het doen is het dan goed?
Roken doen ook veel mensen op de wereld, zat thuis komen elk weekend doen ook veel jongeren in de wereld... maar is het dan gezond? Is het dan normaal? Is het dan niet verslavend?
nadje zei:
Als je slim bent, verantwoordelijk bent en 18 bent, laat je die troep liggen.

Ze klinkt als iemand die drugspreventie gezeik loopt te verkondigen op scholen.

En alle vorige posts van haar maken het er ook niet echt geloofwaardiger op.

nadje

Volgin zei:
nadje zei:

Roken, ok.. Je hebt nou eenmaal rokers. Blowen, doen ook zat mensen elke dag, zijn er genoeg in mijn omgeving die nog makkelijk een HBOtje afmaken.. Drinken, ja als je elke dag blowt moet je zo nu en dan wat extra's hebben.. Kan ik ook nog begrijpen.. Snuif of een pilletje op z'n tijd (of beide) moet ook kunnen, ben je jong voor toch? Maar als het écht élk weekend is kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Nasica zei:
Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.

Denk ik ook, je bemoeien met dat soort zaken zoals zijn ouders of andere betrokkenen alles vertellen zal hij niet op prijs stellen (daarnaast werkt het vaak averechts), en het lijkt erop dat jij hem ook niet kan overhalen. Ik vraag me af hoe lang hij dit al doet? Bedoel in mijn omgeving zijn er ook zat die er in het begin een beetje mee "uitgeschoten" zijn (+1) maar na een tijdje (zeg 'n paar maanden van zo'n levensstijl) hebben ze toch meestal wel zoiets van "dit ga ik niet lang trekken, ik kan beter minderen"..

Okee thanks.
Ik denk dat dit het beste is inderdaad. Er gewoon zijn voor hem. Maar ik denk dat ik hem gewoon laat. Hij heeft de laatste tijd niet veel tijd voor mij, hij wilt elke dag blowen, chillen in coffeeshops inplaats naar school gaan. Ik merk veel verschillen tussen ons want zijn leven gaat alleen maar over meisjes, drugs en feesten. Mijn leven gaat over school, vrienden (echte) en mijn hobby's.
Eerst maakte ik me niet zoveel zorgen, ik gebruikte soms ook weleens. Maar nu ik dat gewoon nooit meer doe denk ik van: waarom?
En speed en xtc gebruiken in zijn kamer terwijl ik er ben is wel erg omdat hij dan al zo verslaafd is dat hij het thuis ook doet.
Daarbij doet hij tijdens school ook pillen slikken terwijl hij zelf tegen mij zegt dat hij de les niet meer kan volgen doordat hij heeft gebruikt. Zou dit een signaal zijn om hem te helpen?
Ik denk het wel. Dat heeft me ook aan het denken gezet.
Hij doet het echt al 5 jaar blowen en pillen ook. Dus dat is best lang.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Dit klinkt al wat ernstiger dan je eerste verhaaltje. Heb je hem al wel echt gezegd hoe je erover denkt? Maar verder heeft iedereen hier wel gelijk, als hij niet wil veranderen dan kun je niet veel meer doen dan klaarstaan als hij je hulp vraagt.

sebatian

Bewuste gebruiker
Hoe zijn zijn grades? beetje whatever kan probleem zijn maar je hebt amper contact met de persoon, en ja dat ouders er niet van weten lijkt me ook sterk; kan er niet veel van maken 2 hand or 3 hand gedoe

Intoxication

Bewuste gebruiker
nadje lelijke kankeraap flikker toch op met je mongolische verzonnen posts op dit forum
zo'n randdebiel zelden gezien om toch wat aandacht te hebben op een forum

nadje

thanks exceptional insight:wink:

en ja lolnoob das ook weer zo.

en de rest; fuck jullie man hebben jullie geen normen en waarden ofzo

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik snap niet zo goed dat mensen hier geen indicaties zijn voor verslaving. Elke dag gebruiken=verslaafd, wat mij betreft. De ernst van de verslaving daar kun je over twisten vervolgens, en dat hangt ook af van of je de persoon kent of niet. Ik denk dat elke dag blowen hoe dan ook slecht is voor je dagelijks functioneren. Elk weekend mdma en/of speed al helemaal. Tegelijk geldt natuurlijk dat zo iemand nog niet meteen voorbestemd is om een junk te worden.

Wat je kunt doen is diegene confronteren met zijn gedrag, bv. (als dat zo is) hem duidelijk laten zien dat hij zijn school nooit gaat halen, dan de terugweg alleen maar moeilijker wordt als hij hem uitstelt, enz. En wijs diegene op z'n zelfbewustheid, maak duidelijk dat hij vooral moet gebruiken wat hij wil maar dat hij daarbij moet onthouden wat de mogelijke gevolgen zijn en zich daarvoor niet moet afsluiten; dat z'n gebruik een bewuste keuze moet zijn. Confronteer hem bv. met het feit dat elk weekend mdma gebruiken, hoe dan ook je hersenen sterk beschadigt en onafwendbaar na een tijdje je denken/geheugen en gedrag gaat beïnvloeden, en je depressief gaat maken.

Sommige mensen kan zo'n aanpak misschien helpen; voor de meesten moet er gewoon tijd overheen gaan. En hoeveel tijd en ellende er voor nodig is voordat iemand inziet dat het een doodlopende weg is, dat verschilt geweldig per persoon. Vrienden hebben daar vaak geen invloed op.

HTID

Bewuste gebruiker
Intoxication zei:
nadje lelijke kankeraap flikker toch op met je mongolische verzonnen posts op dit forum
zo'n randdebiel zelden gezien om toch wat aandacht te hebben op een forum

Dit dus. Alleen maar verhalen over bad gaan, out gaan, erin blijven en anti drugs propaganda.

Verder beschrijvingen die mijn kleine zusje zou gebruiken als ze een werkstuk over drugs moet maken :wave:

Scralemonkey

Chris Pontius zei:
KoxBox zei:
Ze klinkt als iemand die drugspreventie gezeik loopt te verkondigen op scholen.

Omdat ze een punt heeft?

nadje zei:
Mijn leven gaat over school, vrienden (echte) en mijn hobby's.

hahahahahaha :mrgreen:

1: Verplaats dit topic naar onzin ofzo ?
2: Eerst gebruikt hij enkel x & speed tijdens het weekend, nu omdat mensen je verhaal niet erg vinden gebruikt ie ineens elke dag, hardcore motherfucker :rock:
3: Om een iets of wat nog serieuze tip te geven. Als jouw leventje om school en 'echte' vrienden draait stel je hem toch gewoon de keuze. Jij of de drugs. Best neem je al afscheid hoor lieverd :hearteyes:
4: Wil je hem niet kwijt leer je er mee copen. Je kan NIEMAND doen stoppen als ie het zelf nie wil.
5: Zoek n leven ofzo

nadje zei:

Wat denk jij dat dit is ? Het forum van Flair ofzo?

Tomaat

Bewuste gebruiker
nadje zei:

Nee, helemaal weggeblowd. Is allemaal een kwestie van tijd, je zal er nog wel mee geconfronteerd worden :smoke:

Nasica

Bewuste gebruiker
Tripreporter
JJJ zei:
Wat je kunt doen is diegene confronteren met zijn gedrag, bv. (als dat zo is) hem duidelijk laten zien dat hij zijn school nooit gaat halen, dan de terugweg alleen maar moeilijker wordt als hij hem uitstelt, enz. En wijs diegene op z'n zelfbewustheid, maak duidelijk dat hij vooral moet gebruiken wat hij wil maar dat hij daarbij moet onthouden wat de mogelijke gevolgen zijn en zich daarvoor niet moet afsluiten; dat z'n gebruik een bewuste keuze moet zijn. Confronteer hem bv. met het feit dat elk weekend mdma gebruiken, hoe dan ook je hersenen sterk beschadigt en onafwendbaar na een tijdje je denken/geheugen en gedrag gaat beïnvloeden, en je depressief gaat maken.

Ik weet het nog zo net niet. Klinkt wel heel erg alsof, in dit geval Nadje, z'n babysitter is. Lijkt mij meer dan voldoende om aan te geven dat je het niet ziet zitten. Al die feiten en (voor de gebruiker waarschijnlijk) nare gedachten zullen misschien alleen maar verkeerd om werken en resulteren in nog meer dope gebruik. Iemand die verslaafd is lijkt de realiteit te ontvluchten, waarom niet verder vluchten.

Als het een wijs persoon was geweest had ie zich zelf wel ingelezen over een aantal zaken, wat heeft het voor zin om iemand nu een hele scholing te geven als ie zich daar toch al niet voor interesseerde.

nadje

JJJ zei:
Ik snap niet zo goed dat mensen hier geen indicaties zijn voor verslaving. Elke dag gebruiken=verslaafd, wat mij betreft. De ernst van de verslaving daar kun je over twisten vervolgens, en dat hangt ook af van of je de persoon kent of niet. Ik denk dat elke dag blowen hoe dan ook slecht is voor je dagelijks functioneren. Elk weekend mdma en/of speed al helemaal. Tegelijk geldt natuurlijk dat zo iemand nog niet meteen voorbestemd is om een junk te worden.

Sommige mensen kan zo'n aanpak misschien helpen; voor de meesten moet er gewoon tijd overheen gaan. En hoeveel tijd en ellende er voor nodig is voordat iemand inziet dat het een doodlopende weg is, dat verschilt geweldig per persoon. Vrienden hebben daar vaak geen invloed op.

Ja je hebt gelijk.
Gewoon hem laten inzien wat er kan worden van hem als hij door de drugs zijn school laat zitten en dus niet haalt.
Misschien dat hij zich dan een beetje gaat nadenken erover. En het duurt inderdaad even voordat iemand daarover gaat nadenken.Toen iemand tegen mij zei; stop je nou nooit met roken?
Toen dacht ik een paar weken erna er af en toe aan en dacht: ja ze heeft wel gelijk.
Maar anderzijds; als hij verslaafd is kan hij zelf niet stoppen. Maar goed, hij kan wel vragen aan mij of ik hem erbij wil helpen.
Dat is als een verslaafde nog moeilijk aan te geven. Zelfs bij stoppen met roken vraag ik soms aan mensen; willen jullie me helpen en de andere dag denk ik; kut wat heb ik nou gevraagd.
Ik hoop dat het beter zal gaan met hem.

SandwichJ

Newbie
Jezus wat een kinderachtige reacties hiero. Ik snap dat jullie de aanval op Nadje openen, ook misschien wel omdat ze het allemaal behoorlijk kinderlijk brengt. Toch zie ik ook veel dingen (tussen de regels doorlezen) die wel kloppen. Heb zelf een periode enorm veel geblowd, en tuurlijk zorgt dat ervoor dat je sociaal minder goed functioneert. Ook weet je als gebruiker altijd wel compromissen met jezelf te sluiten, en je eigen gebruik te relativeren. Nu zie ik vrienden van mij, die ooit leuke sociale jongens waren zich helemaal kapot blowen (onder andere). Ook dat heeft zijn weerslag op de omgeving.

OT: Of je kunt 'klaar staan' voor deze 'vriend', of je zult met hem moeten breken. Drugsgebruiker, en met name full time blowers, staan erom bekend om de omgeving altijd maar overal de schuld van te geven. 'Slimme blowers' -waar ik mezelf gelukkig onder mag scharen- zullen na verloop van tijd inzien dat hun gebruik verkeerd is, en domme blowers zien we over 25 jaar nog steeds blowen, in een wereld waarin ze elk zicht op de realiteit, en alle neiging tot maatschappelijke participatie hebben verloren.

Tufnut

Badass junkie
Een slimme blower is er een die doet wat goed voor hem is. Dat kan óf wel blowen zijn óf niet blowen of iets daartussen zijn.

Telpeva

Belezen gebruiker
Iemand dwingen af te kicken is zelden tot nooit effectief... Een verslaving behandelt veel lastiger dan een depressie doordat mensen van een depressie écht af willen, bij verslaving is er ook die hunkering naar gebruik.

De betere manier is om (met voldoende achtergrond info in t hoofd) een niet-veroordelend gesprek aan te gaan, en eens rustig te bekijken hoe hij ooit is begonnen, hoe vaak hij het nu doet, hoeveel die precies per dag / per week gebruikt, of hij daarvan invloed ziet op zijn dagelijks leven of nog niet... en bij alles ervoor zorgen dat Hij een eigen waarde oordeel over zichzelf kan gaan uitspreken.
Vrijwel alle 'vervente' gebruikers willen het niet graag toegeven, maar kunnen toch best inzien als ze veel, of te-veel, gebruiken...

suc6!

nadje

Okee dank je.

Ja ik ga al lang niet meer met hem om. Vind het een slimme beslissing want alles draaide alleen daar om :(

sebatian

Bewuste gebruiker
Goed dat je er een punt hebt achter gezet, heet je eigen grenzen 'bewaken, en gewoon eerlijk zijn wat je wel en niet wilt, degene die jouw grenzen overschrijden kan je zeggen take a hike, of in nederlands ga fietsen, of hoepel op geen zin in

nadje

ja dank je... meestal vergeet ik hem maar soms denk ik nog aan hem en dan denk ik aan die tijden :stoned: :smoke: :sunglasses: :rolleyes:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
nadje zei:
ja dank je... meestal vergeet ik hem maar soms denk ik nog aan hem en dan denk ik aan die tijden :stoned: :smoke: :sunglasses: :rolleyes:

Goed te horen dat het beter gaat door het zo terug te herinneren, als je aan hem denkt.
Peace! :sunglasses:

Bovenaan