Wie herkent deze paddestoel?

Starshine

Experimenterende gebruiker
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik 2 paddenstoelen geplukt die ik niet kan identificeren. Wie herkent hem?

Hij heeft veel kenmerken van een psychedelische paddestoel. De sporen zijn erg donker paars. Het hoedje kleurt wat paarse als ik het indeuk. Het steeltje is hol, licht van kleur en makkelijk te knikken. Deze knikken verkleuren niet.

Ik heb alle soorten op soortenbank.nl doorgekeken, maar ik kwam deze niet tegen. Wel veel die erop lijken, maar geen een met het patroon op het hoedje.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• 13152832_10204841428793953_210425405_n.jpg
    13152832_10204841428793953_210425405_n.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 5.515
  • 13150032_10204841428753952_1945239407_n.jpg
    13150032_10204841428753952_1945239407_n.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 5.515
  • 13162191_10204841428033934_1083324163_n.jpg
    13162191_10204841428033934_1083324163_n.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 5.515

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Geen idee welke paddestoel dit precies is, maar ziet er niet als een paddestoel uit de psilocybine familie uit. Het puntige kaalkopje heeft geen patroon op de hoed en ook een echt puntige hoed.

Ik zou dit in ieder geval niet opeten, sowieso nooit verstandig als je niet weet wat het is.

Bobsacamano

Badass junkie
Doet me heel sterk denken aan de "Omdatjezodomus Eigewyziniens wazs bien juh GStorvn" Serieus look it up :wink:

oftewel niks mee doen :wink:

Starshine

Experimenterende gebruiker
Bedankt voor de reacties. Ik stel jullie eerst even gerust; ik eet echt niet zomaar iets op. Sterker nog, ik ben erg kieskeurig in alles wat ik eet en drink. Vandaar dat ik ook vraag of iemand hier hem herkend. Hij viel mij op doordat hij kenmerken van een psilocybine paddestoel heeft.

Fool, bedankt voor de link! :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Starshine zei:
Ik stel jullie eerst even gerust; ik eet echt niet zomaar iets op.
Gelukkig maar! Wij krijgen hier helaas vaak topics waarin de topicstarter wel echt van plan was zomaar wat random paddestoelen naar binnen te werken. Fijn dat er ook eens iemand zoiets post en wel nadenkt.

MeejheM

Badass junkie
Mijn broertje heb ik voor zijn verjaardag een boekje over paddenstoelen om te eten gegeven. daar stonden er 1800 in, waarvan een stuk of 100-200 die je kan eten, dat geeft aan hoeveel giftige paddenstoelen er hier groeien.

Als je ervan wilt trippen zoek je waarschijnlijk naar een giftige variant. als je die op periode en plaats van groeien bepaald hebt weet je waarschijnlijk nog niet hoeveel je ervan op kan en het overleeft.

Ga alsjeblieft gewoon bij de smartshop langs.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Fool zei:
Wel als je wilt gaat claimen dat hun antwoord onbetrouwbaar is.
En in elk ander opzicht ook, want ze weten daar shit over paddenstoelen. En er wordt hier een vraag gesteld over een paddenstoel.

Hoe is dat niet relevant?

MeejheM

Badass junkie
Als je je gezondheidsklachten op internet opzoekt kun je ook gelijk een grafsteen uit gaan zoeken.

het risico op een foute identificatie weegt volgens mij nauwelijks op tegen de kosten om gewoon paddo's of truffels te kopen bij de smartshop of online.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
MeejheM zei:
Als je je gezondheidsklachten op internet opzoekt kun je ook gelijk een grafsteen uit gaan zoeken.
MeejheM zei:
Met alle respect, is dat relevant?

MeejheM zei:
het risico op een foute identificatie weegt volgens mij nauwelijks op tegen de kosten om gewoon paddo's of truffels te kopen bij de smartshop of online.
Alsof het financiële aspect de enige beweegreden zou moeten zijn. Mycologie is ook gewoon mateloos interessant. En een beetje in de natuur rondwandelen, op zoek naar dingen, is ook een fijne besteding van je tijd.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Wederom MeejheM lees de rest van het topic even door, de TS heeft al lang aangeven niet zomaar iets te gaan opeten.

Het begint nogal storend te worden jouw posts die niet relevant zijn of over iets heel anders gaan dan waar het topic zich inmiddels bevindt, vooral omdat je zelf continu de betweter aan het uithangen bent en anderen aan het wijzen bent op relevantie of juistheid. Je hoeft niet overal op te reageren hè...

benzzzy

Badass junkie
MeejheM zei:
Mijn broertje heb ik voor zijn verjaardag een boekje over paddenstoelen om te eten gegeven. daar stonden er 1800 in, waarvan een stuk of 100-200 die je kan eten, dat geeft aan hoeveel giftige paddenstoelen er hier groeien.

Als je ervan wilt trippen zoek je waarschijnlijk naar een giftige variant. als je die op periode en plaats van groeien bepaald hebt weet je waarschijnlijk nog niet hoeveel je ervan op kan en het overleeft.

Ga alsjeblieft gewoon bij de smartshop langs.
Hun zien het al als giftig als er een kleine hoeveelheid gif in zit je kan best zoon padestoel eten maar het zal waarschijnlijk niet pretig zijn

Btw eet nooit een groene knol amaniet

Gr benzoboss

Bovenaan