Zwemt daar nu een visstick?

r@r@

Wijs gebruiker
Een Brits onderzoek heeft aangetoond dat één op de tien kinderen van zeven jaar oud denkt dat er wel degelijk ergens gepaneerde vissticks rondzwemmen. Er werd ook een lijstje gevraagd van welke vissoorten de bengels kenden. De goudvis belandde het vaakst op de eerste plaats. De clownvisjes werden dan weer tweede, dankzij de Pixar-film 'Finding Nemo'. De 'zwemmende' vissticks maken de top drie van meest voorkomende antwoorden vol. Het onderwaterpretpark Sea Life in het Nederlandse Scheveningen gaat jongeren naar aanleiding van het onderzoek nu testen over hun kennis van het leven onder water. Er werden zelfs vier nagemaakte vissticks in een aquarium gestopt.

(Bron: www.WaarMaarRaar.nl)

Drientje

DF-koning
Sublimo zei:
Tja, wat moet ik hier op zeggen ?

Het niveau daalt alsmaar verder...

Eieren en melk komen toch ook uit de fabriek?

Ik ben groot geworden tussen mensen die mij konden vertellen waar producten hun oorsprong vonden en ik maakte het zelf mee als ik bij mijn tante was op de boerderij. Ik heb vaak melk gedronken wat amper uit de koe was, praktisch recht uit de uier.
En we gingen eieren rapen en ik maakte vaak genoeg mee dat er een kalf geboren werd en mijn oom aan de poten van het half geboren kalfje een touw bond om de koe te helpen met het eruit persen van het kalf.

Stel nou dat je een stadskind bent en niet de mogelijkheid om af en toe mee te maken hoe de natuur nou precies werkt en je ouders het ook niet zo goed weten, dan kan ik best geloven dat er kinderen zijn die denken dat er vissticks in de zee zwemmen.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Drientje zei:
Stel nou dat je een stadskind bent en niet de mogelijkheid om af en toe mee te maken hoe de natuur nou precies werkt en je ouders het ook niet zo goed weten, dan kan ik best geloven dat er kinderen zijn die denken dat er vissticks in de zee zwemmen.

Als je als ouder zijnde niet weet dat er geen gepaneerde vissticks rondzwemmen in de zee, dan is hun niveau ook laag.

Ik ben niet op de boerderij opgegroeid, ben er maar zelden geweest. Maar toch weet ik al die dingen, omdat mijn ouders mij dat hebben geleerd.

Ik vind dat essentiële dingen, je kunt ergens goed in zijn of niet goed in zijn. Dat is normaal. Maar dit zijn dingen die je hoort te weten.

Drientje

DF-koning
Exceptional Insight zei:
Drientje zei:
Dus als de mens uitsterft, sterft de koe ook uit omdat er dan niemand meer is om kalfjes uit koeien te trekken?
Nee, ik weet ook niet waarom ze hielpen. Tegenwoordig runnen ze een biologische boerderij waarbij de kalfjes gewoon in de wei worden geboren en bij hun mama blijven.

De zaken waren in de jaren '80 schijnbaar anders. Ik kan er ook met mijn hoofd niet bij.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
endor zei:
Ik herinner me nog toen mijn kleine neef zei dat chocomelk uit een bruine koe komt. :tearsofjoy:

Ik heb ook al iemand gekend die dacht dat frieten uit een zak uit de diepvries kwamen... Wist niet dat het van aardappelen was gemaakt :grin:

endor

Badass junkie
Sublimo zei:
endor zei:
Ik herinner me nog toen mijn kleine neef zei dat chocomelk uit een bruine koe komt. :tearsofjoy:

Ik heb ook al iemand gekend die dacht dat frieten uit een zak uit de diepvries kwamen... Wist niet dat het van aardappelen was gemaakt :grin:

Haha :tearsofjoy:
Maar effe serieus , visticks die rondzwemmen? lijkt me maar een grappig beeld..
Zou dat drijven of zinken? :P

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Do you like fishdicks?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
endor zei:
Sublimo zei:
endor zei:

Haha :tearsofjoy:
Maar effe serieus , visticks die rondzwemmen? lijkt me maar een grappig beeld..
Zou dat drijven of zinken? :P

Zinken, ik denk dat de massadichtheid van een visstick groter is dan die van water.

En met die frieten: we waren toen een jaar of 6-7. Het ligt echt aan de opvoeding van de ouders, de mijne maakten ze zelf en bij hem thuis kwam alles uit een plastic zak uit de diepvries. Het is maar net hoe je ouders het jou leren.

endor

Badass junkie
Wij maken ze ook zelf.
Dat is veel lekkerder dan diepvries frieten.

En dat van die bruine koe , toen was mijn neef ook 6 a 7 jaar , en hij kwam net van een boerderijklas met school , waar de boer hem dat had wijsgemaakt. :P

Chris Pontius

Badass junkie
Drientje zei:
Exceptional Insight zei:
Drientje zei:
Dus als de mens uitsterft, sterft de koe ook uit omdat er dan niemand meer is om kalfjes uit koeien te trekken?
Nee, ik weet ook niet waarom ze hielpen. Tegenwoordig runnen ze een biologische boerderij waarbij de kalfjes gewoon in de wei worden geboren en bij hun mama blijven.

De zaken waren in de jaren '80 schijnbaar anders. Ik kan er ook met mijn hoofd niet bij.

Nu ken ik EI niet zo goed, maar volgens mij bedoelde hij dat het gene wat jij 'natuur' noemde, ook niet echt natuur is.

Drientje zei:
ik maakte vaak genoeg mee dat er een kalf geboren werd en mijn oom aan de poten van het half geboren kalfje een touw bond om de koe te helpen met het eruit persen van het kalf.

Drientje zei:

endor

Badass junkie
Sublimo zei:
endor zei:
waar de boer hem dat had wijsgemaakt. :P

Dat probeer ik soms ook wel als ik de kans krijg, ik heb bij mij in de klas nog mensen zitten die je alles wijs kunt maken :tearsofjoy:

haha ja dat ken ik wel.
Er zit een meisje bij mij in de klas , en ze is dus lesbisch , plots begint ze te zeggen dat ze verliefd is op een jongen en blablabla.
Dat is toch niet logisch?
begint ze een verhaal op te hoesten over dat lesbische vrouwen ook verliefd kunnen worden op mannen.
Volgens mij zit haar definitie wat fout. :tearsofjoy:
Maargoed , ik ga proberen minder off topic te gaan. :wink:

Solidius

Badass junkie
Drientje zei:
In de huidige informatiecultuur vind ik dat ieder mensch uiteindelijk verantwoordelijk is voor zijn of haar intellectuele inhoudt. De meeste kinderen zijn nieuwsgierig, nieuwsgierige stadskinderen hebben toegang tot een bibliotheek. En valt het internet of Discovery Channel nog weg te denken vandaag de dag? In any case, voor -stads of land- kinderen heeft de school het als primaire pedagogische functie om te zorgen dat het kind z'n horizon wordt verbreed, of in dit geval oceaan.

Desondanks weer een prachtig voorbeeld dat het onderwijs óntzettend hard achteruit is gegaan de afgelopen decenia. Sea Life kan overigens beter investeren in het nog wat proberen over te dragen van kennis i.p.v. het te testen want het is hier echt niet beter :rolleyes:

Elohtibbar

Badass junkie
Solidius zei:
Drientje zei:
In de huidige informatiecultuur vind ik dat ieder mensch uiteindelijk verantwoordelijk is voor zijn of haar intellectuele inhoudt. De meeste kinderen zijn nieuwsgierig, nieuwsgierige stadskinderen hebben toegang tot een bibliotheek. En valt het internet of Discovery Channel nog weg te denken vandaag de dag? In any case, voor -stads of land- kinderen heeft de school het als primaire pedagogische functie om te zorgen dat het kind z'n horizon wordt verbreed, of in dit geval oceaan.

Desondanks weer een prachtig voorbeeld dat het onderwijs óntzettend hard achteruit is gegaan de afgelopen decenia. Sea Life kan overigens beter investeren in het nog wat proberen over te dragen van kennis i.p.v. het te testen want het is hier echt niet beter :rolleyes:

Ben je dan ook verantwoordelijk voor je eigen spellingsfouten?

Matrixx

Experimenterende gebruiker
Ik weet van kleins af aan al dat vis van vissen uit de zee komen en dat friet van aardappelen gemaakt is etc. Ik woon in een dorpje en ik hielp mijn vader vroeger altijd in de moestuin die hij destijds had. Ik plukte die rode besjes als klein kind zo van de plant en stak het zo in mijn mond. Heerlijk vond ik dat :hearteyes:

Drientje

DF-koning
Het heeft toen zoveel indruk gemaakt dat je nu niet meer weet wat voor rode besjes het waren.

Er zitten er toch verdomd veel tussen die giftig zijn.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Drientje zei:
Het heeft toen zoveel indruk gemaakt dat je nu niet meer weet wat voor rode besjes het waren.

Haha ja :tearsofjoy:

Het zullen wel aalbessen zijn geweest.

Matrixx

Experimenterende gebruiker
Drientje zei:

De aalbes inderdaad. Die wordt gewoon rode bes genoemd. Deze bedoel ik:

:hearteyes:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Matrixx zei:
Drientje zei:

De aalbes inderdaad. Die wordt gewoon rode bes genoemd. Deze bedoel ik:

:hearteyes:

Die is inderdaad zalig ! :hearteyes:

Drientje

DF-koning
Ik vond die dingen nooit lekker, ik ging meteen voor de aardbeien en bramen.

En die kinderen die nu niet weten waar een visstick van gemaakt is dat zijn wel de kinderen die later voor de wereld gaan zorgen. Ik zie het somber in.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Drientje zei:

En die kinderen die nu niet weten waar een visstick van gemaakt is dat zijn wel de kinderen die later voor de wereld gaan zorgen. Ik zie het somber in.

Vroeger bestond er nog zoiets als de survival of the fittest, de zwakken vielen af. Vandaag de dag is dat verdwenen en komen de zwakken in de meerderheid.

We hebben veel vooruitgang geboekt, maar die vooruitgang zorgt op sommige vlakken ook voor een enorme achteruitgang.

Elohtibbar

Badass junkie
Sublimo zei:
Drientje zei:

Vroeger bestond er nog zoiets als de survival of the fittest, de zwakken vielen af. Vandaag de dag is dat verdwenen en komen de zwakken in de meerderheid.

We hebben veel vooruitgang geboekt, maar die vooruitgang zorgt op sommige vlakken ook voor een enorme achteruitgang.

Wil je een hilarische en rake film zien over 'survival of the dumbest' raad ik je de film Idiocracy aan, prachtige parodie op hoe onze maatschappij zich ontwikkelt. :)

En in de wereld mag dan survival of the dumbest gelden, voor de mensen waarmee ik omga geldt: survival of the sophisticated.

Solidius

Badass junkie
Rabbithole zei:
Solidius zei:
Drientje zei:

Eh, ja? Had je verder nog 'inhoudelijk' wat toe te voegen aan dit onderwerp, of insinueer je wel vaker per ongeluk van enkelvoud meervoud in maar liefst één hele zin? If so, practice harder on your punchline next time.

Edit: Zowaar een tweede bijdrage, chapeau.

Elohtibbar

Badass junkie
Solidius zei:
Rabbithole zei:
Solidius zei:

Eh, ja? Had je verder nog 'inhoudelijk' wat toe te voegen aan dit onderwerp, of insinueer je wel vaker per ongeluk van enkelvoud meervoud in maar liefst één hele zin? If so, practice harder on your punchline next time.

Ja, ik voeg inhoudelijk wat toe: als jij preekt dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen intellectuele inhoud komt het overtuigender over als je daarbij een zelfstandig naamwoord niet aanziet voor een werkwoord. Dan kun je zo'n reactie verwachten. En verder: why so serious?

Solidius

Badass junkie
Rabbithole zei:
Ja, ik voeg inhoudelijk wat toe: als jij preekt dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen intellectuele inhoud komt het overtuigender over als je daarbij een zelfstandig naamwoord niet aanziet voor een werkwoord. Dan kun je zo'n reactie verwachten. En verder: why so serious?
Zowel kwa inhoud als definitie van het woord is er een aanzienlijk verschil tussen 'mening' en 'predikatie'. Dus volgens mij interpreteer je wederom iets niet helemaal volgens westerse logica, maar dan wel zo bijster iemand op een enkelvoudige spelfout wijzen met meervoud als insinuatie? Are you kidding me or what?

En verder:

Elohtibbar

Badass junkie
Probeer je nu heel intellectueel over te komen door een verhaal met dure woorden te schrijven wat echt als een tang op een varken slaat? Ik begrijp echt niet waarom je je zo druk maakt, het was niet eens serieus bedoeld, ik vond het gewoon ironisch dat jij in een zin waarin je preekt over verantwoordelijkheid voor je eigen intellect een spellingsfout maakt. Dat jij daar zo zwaar aan tilt is niet mijn probleem, ik sta hier op DF bekend als de Grammar Nazi en verder moet je het allemaal niet te serieus nemen.

r@r@

Wijs gebruiker
En dat van die bruine koe , toen was mijn neef ook 6 a 7 jaar , en hij kwam net van een boerderijklas met school , waar de boer hem dat had wijsgemaakt. :P

Omdat iedereen altijd zegt: "Kindertjes worden uit de buik geboren", dacht ik vroeger dat een buik dan openscheurt en dat er dan een baby uitkomt. "Dat zal wel heel erg pijn doen", dacht ik dan :tearsofjoy:

endor

Badass junkie
r@r@ zei:

Omdat iedereen altijd zegt: "Kindertjes worden uit de buik geboren", dacht ik vroeger dat een buik dan openscheurt en dat er dan een baby uitkomt. "Dat zal wel heel erg pijn doen", dacht ik dan :tearsofjoy:
:tearsofjoy:

Solidius

Badass junkie
Rabbithole zei:
Probeer je nu heel intellectueel over te komen door een verhaal met dure woorden te schrijven wat echt als een tang op een varken slaat? Ik begrijp echt niet waarom je je zo druk maakt, het was niet eens serieus bedoeld, ik vond het gewoon ironisch dat jij in een zin waarin je preekt over verantwoordelijkheid voor je eigen intellect een spellingsfout maakt. Dat jij daar zo zwaar aan tilt is niet mijn probleem, ik sta hier op DF bekend als de Grammar Nazi en verder moet je het allemaal niet te serieus nemen.
Voor het geval dat nog niet duidelijk was; ja. En nee, ik vind nou niet dat ik mezelf hier zó druk om heb gemaakt en zie dit meer voor wat het is: als een dialoog met een paar meningsverschillen tussen 2 personen, which you decided to initiate.

Misschien had er een lapje tekst bespaard kunnen blijven als je die ene zin in eerste instantie direct goed had geformuleerd. Want je mag dan wel een Grammar Nazi zijn, ik sta er om bekend mensen die op de man spelen en daarbij zelf fouten maken tot in de kleinste details heel geraffineerd terug te pakken, sorry :)

deadlock

Badass junkie
Rabbithole zei:
Sorry lieve schat, maar hij neemt de verantwoordelijkheid toch? Voor zover dat überhaupt mogelijk is voor een taalfout, de verantwoordelijkheid nemen. Je kan nog zoveel de grammaticanazi(hah, zie je, het kan ook in je moerstaal zonder barbarismen te gebruiken), of in dit geval de spellingsnazi, maar dat zegt niet zoveel. Ik ken genoeg VWO'ers die te dom zijn om te poepen maar wel goed zijn in Nederlands. Hij maakt een goed punt en om dat te invalideren val je hem aan op zijn taalgebruik. Dat is een drogreden maar vooral een abjecte(weet je wat dat woord betekent, schatje?) manier om de hoofdzaak te ontwijken en vooral maar niets te hoeven zeggen over de inhoud. Chapeau!

Elohtibbar

Badass junkie
Er zijn verschillende soorten intelligentie. EQ, gevoel voor logica, fotografisch geheugen, ruimtelijk inzicht en ga zo maar door. En in mijn optiek is een gevoel voor taal ook een vorm van intelligentie. Dat heeft niets met de inhoud van zijn post te maken, maar nogmaals, ik vond het ironisch omdat hij het over intellectuele inhoud had. Ironisch dus, ik maak verder geen verwijten, maar ik wees gewoon even op de fout. Ik voel verder niet te behoefte om me te verantwoorden voor een opmerking die niet eens serieus was bedoeld, dus als jullie gaan doen alsof jullie hard in de reet zijn geneukt: be my guest, maar ik ben weg uit dit zinloze woordengewissel. :)

Bovenaan