OnderDeEik zei:tomz0r zei:Als je oude panden wilt opknappen, dan doe je dat in overleg met de eigenaar. En niet ongevraagd, en dan misschien achteraf met een schikking komen. Dat is nu ook nog mogelijk. Ik vind dat het initiatief van de eigenaar moet komen en niet van een kraker.
Gelukkig komt er ook zoveel initiatief van een pandjesmelker (speculant). Deze laat enkel een pand leegstaan om er op een later moment meer winst uit te kunnen halen. Is dat je nu nog niet duidelijk?
Woningcorporaties die hele straten of wijken jarenlang leeg laten staan voordat een geplande sloop eigenlijk gebeurt zouden zich moeten schamen. Horen zij niet mensen te voorzien van een woning? Door zoveel panden zo lang leeg te laten staan zijn ze juist bezig met het omgekeerde. Zo houden ze tevens ook nog eens de woningprijs kunstmatig hoog omdat er meer vraag naar is.
Ook zeg je weer dat kraken geen enkel maatschappelijk nut heeft. Zal ik dan nog weer even wat initiatieven noemen die kenmerkend zijn voor de kraakbeweging die wel degelijk maatschappelijk nut hebben?
-Weggeefwinkels
-Volkskeukens
-Ruimte voor kunst en cultuur (optredens, exposities, atelierruimtes)
Sterker nog, in Amsterdam is er een kraakpand dat dienst doet als Moskee. Is dat niks voor de maatschappij?
Dat iets voor jou persoonlijk geen nut heeft hoeft niet te betekenen dat er geen baat bij is vanuit de maatschappij. De bezoekers van deze initiatieven zijn absoluut niet enkel krakers.
Ik heb het even nagezocht. Er zijn in Amsterdam 300 kraakpanden bekend, volgens het ANP. Daarvan zijn 4 weggeefwinkels, volgens weggeefwinkel.nl. Dat zegt wel iets over de ratio, denk ik. Ik vind het geen argument om kraken goed te praten.
Verder wil ik voor inmiddels de vierde keer benadrukken dat er inderdaad een leegstandsprobleem is. Daar moet ook een oplossing voor komen. Een tax die serieus ingevoerd wordt en gecontroleerd. Hoppa.