acathisie

Don Draper

Badass junkie
Ik slik Risperidon die vanwege de onrust die ik heb steeds verder verhoogd werd tot 4 mg. De laatste tijd bij het Googlen kom ik achter op de term acathisie. Dat betekent dat je onrustig in je lichaam (voornamelijk benen) bent en dat je moet bewegen met je benen. Hier heb ik last van. Mijn behandelaar noemt dit mijn autisme maar voor mijn anti psychotica gebruik was ik veel meer in staat om hobby's te kunnen uitvoeren dan nu. Nu zit ik de hele tijd te ijsberen en lijkt er geen stop te komen met dat ik beweeg. Dit blijf ik doen tot ik mezelf in situaties begeef waar ik dit niet kan doen (die ontwijk ik dan ook regelmatig) of tot wanneer ik laat in de nacht ga slapen door uitputting. Ter compensatie gebruik ik lorazepam. Dat is dan ook voorgesteld door de psychiater om dat te gebruiken voor m'n slaap en bewegingen.

Maar ik vroeg me af of iemand dit eerder heeft meegemaakt met anti psychotica of andere medicatie. En klopt het dat het switchen naar andere anti psychotica het heeft verminderd? Zo ja, welke?
 

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Ik heb het zelf niet meegemaakt maar volgensmij is dit wel een bekend fenomeen inderdaad. 'Restless Legs Syndrome (RLS)'. Vrij irritant lijkt me..
 

Don Draper

Badass junkie
Ik heb flink gegoogled vandaag erop en ik lees over de link van psychoses, antipsychotica en nicotine. Het afgelopen maand was ik ermee aan het stoppen en op de 14 mg nicotine pleisters was ik vrij veel rustig geweest. Lag toen hele dagen in bed. Ik dacht dat het was omdat ik aan het afkicken was en dus zat te rusten maar misschien is het de continu nicotine overdracht.

Hier is in 1997 ook onderzoek naar gedaan: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9399378/

Ik ga morgen weer 14 mg nicotinepleisters kopen en kijken of de pleisters echt zo helpen. Het is misschien gek maar ik vind het wel okay als dit me echt helpt. Ik heb nog een 7 mg pleister in huis en dat helpt me nu ook. Maar misschien heb ik even een rustige moment. Ik kom er op terug een keer. :)
 

Brakka Mang

Badass junkie
Ik heb flink gegoogled vandaag erop en ik lees over de link van psychoses, antipsychotica en nicotine. Het afgelopen maand was ik ermee aan het stoppen en op de 14 mg nicotine pleisters was ik vrij veel rustig geweest. Lag toen hele dagen in bed. Ik dacht dat het was omdat ik aan het afkicken was en dus zat te rusten maar misschien is het de continu nicotine overdracht.

Hier is in 1997 ook onderzoek naar gedaan: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9399378/

Ik ga morgen weer 14 mg nicotinepleisters kopen en kijken of de pleisters echt zo helpen. Het is misschien gek maar ik vind het wel okay als dit me echt helpt. Ik heb nog een 7 mg pleister in huis en dat helpt me nu ook. Maar misschien heb ik even een rustige moment. Ik kom er op terug een keer. :)
Klopt er is een link ook tussen roken en schizofrenie.
 

HappyMind

Badass junkie
Weet je behandelaar dat je aan het minderen bent met nicotinepleisters? Anders zou dat echt mijn advies zijn! Geen/minder nicotine = vaak ook een lagere dosering van antipsychotica. Anders is de concentratie te hoog in je bloed, door een andere afbraak zonder de nicotine in je lijf. Maar dat heb je wellicht zelf ook gevonden tijdens je zoektocht vandaag. Succes ermee :)
 

Don Draper

Badass junkie
Zo vaak aangegeven maar dan zeggen ze dat verlagen niet nodig is. Officieel heb ik niet eens een behandelaar meer en dat dit soort dingen door de huisarts ook gedaan kan worden.

Heb geen klote aan ze. Maar heb wel een boze mail gestuurd erover naar ze. Ik kom er op een later moment op terug als dingen wat meer concreet worden in mijn andere topic, zit hier nog midden in.
 

Farmaceutical Inc

Experimenterende gebruiker
Klopt er is een link ook tussen roken en schizofrenie.
Roken maakt dopamine vrij en antipsychotica blokkeert het weer, het is dus even verlost willen zijn van de blokkade op de dopamine receptoren. Na het starten van dit type medicijnen zie je patienten al gauw pakjes per dag weg gaan roken, dan wordt de medicatie verhoogd, wordt er nog meer gerookt.

Dit jaar 2022 wordt roken in klinieken verboden overigens. Mensen die dus roken en net binnenkomen en niet naar buiten kunnen zullen cold turkey moeten stoppen met roken. Dat betekent helaas nog meer uit de hand lopende situaties want cold turkey stoppen met wat dan ook is onverstandig.

Roken is het best haalbare tegen de werking van antipsychotica, helaas. Oorzaak en gevolg worden helaas door psychiaters vaak omgedraaid. Iemand die rookt doet dat vanwege de ziekte is hun mening.
 

Farmaceutical Inc

Experimenterende gebruiker
Ik slik Risperidon die vanwege de onrust die ik heb steeds verder verhoogd werd tot 4 mg. De laatste tijd bij het Googlen kom ik achter op de term acathisie. Dat betekent dat je onrustig in je lichaam (voornamelijk benen) bent en dat je moet bewegen met je benen. Hier heb ik last van. Mijn behandelaar noemt dit mijn autisme maar voor mijn anti psychotica gebruik was ik veel meer in staat om hobby's te kunnen uitvoeren dan nu. Nu zit ik de hele tijd te ijsberen en lijkt er geen stop te komen met dat ik beweeg. Dit blijf ik doen tot ik mezelf in situaties begeef waar ik dit niet kan doen (die ontwijk ik dan ook regelmatig) of tot wanneer ik laat in de nacht ga slapen door uitputting. Ter compensatie gebruik ik lorazepam. Dat is dan ook voorgesteld door de psychiater om dat te gebruiken voor m'n slaap en bewegingen.

Maar ik vroeg me af of iemand dit eerder heeft meegemaakt met anti psychotica of andere medicatie. En klopt het dat het switchen naar andere anti psychotica het heeft verminderd? Zo ja, welke?
Die typische beweging van autisme zoals met het lichaam van voor naar achter gaan, maar ook met het hoofd tegen een deur of muur slaan komt helaas inderdaad vrijwel altijd door medicijnen die Akathesie veroorzaken.

Bij Akathesie is de acetylcholine spiegel in de hersenstam verhoogd, dat zie je door de niet te onderdrukken motorische stoornis. Omdat de hersenstam er tussen zit, zullen benzo's niet werken. Het beste medicijn tegen dit is atropine, maar dat wordt eigenlijk alleen gebruikt bij reanimeren of bij zenuwgif.

Probeer een andere psychiater te vinden, je zit op een erg hoge dosering die meer als strafmaatregel jegens jou lijkt te worden toegpast. Dit gebeurt erg veel in de psychiatrie.

Mensen die eens willen ervaren hoe akathesie voelt,

1 Hoe je adem in voor 60 seconden
2 Blijf je adem in, en merk hoe je lichaam uitzichzelf gaat spartelen
3 Je krijgt een heel naar zenuwachtig gevoel
4 Bij Akathesie blijft dit doorgaan
5 Je hebt nu ervaren hoe akathesie voelt, alsof je lichaam een heftige impuls stuurt vanuit het ademhalingscentrum
6 Ga weer normaal ademhalen

Ik adviseer om deze video te kijken van Astrazeneca, hier wordt goed uitgelegd door een arts welke ziekte je zult krijgen als je doorgaat met gebruik.

Helaas is het zo dat in tegenstelling tot 'drugs' je bij 'medicijnen' je gedwongen bent om te blijven slikken, zoals een drugsdealer die zijn clienten drugs toe blijft dien, jammer dat in Nederland in de praktijk alle psychiaters voor de overheid werken. In Amerika gaan mensen gewoon naar een prive psychiater op eigen kosten.

Wat je voor nu kunt doen is een licht en mild opiaat aanvragen, zoals 15 milligram Codeine, dat dempt het gevoel wat mensen ook krijgen als je bijvoorbeeld 60 seconden hun adem in houden.

 
Laatst bewerkt:

Farmaceutical Inc

Experimenterende gebruiker
In de praktijk krijgen oudere patienten bijna allemaal opiaten zoals morfine tegen de Akathesie. Je bent daarvoor nog niet oud genoeg denk ik.

De doseringen in het farmaceutisch kompas zijn flink omhoog gegaan, en houden geen rekening met gezondheidstoestand e.d. De doseringen in het farmaceutisch kompas zijn betreffende de psychiatrie alleen afkomstig van gezonde sterke lichamelijk gezonde niet rokende met geld betaalde vrijwilligers die als proefdier hun geld verdienen.

Als je mensen met kleine pupillen ziet dan weet je genoeg, het wordt steeds vaker gebruikt tegen akathesie maar ook parkinsonisme.
 

Farmaceutical Inc

Experimenterende gebruiker
In de video begint Akathesie behandelen op tijdstip 5 minuten en 8 seconden, je zal dit in de psychiatrie vaker zien, en gewone mensen denk eigenlijk altijd dat dit bij de ziekte hoort.


Edit: Dit forum ondersteund op juiste tijdstip beginnen, als je op play drukt zie je een man met een akathesie aanval die heen en weer gaat en vragen moet beantwoorden.

Als je echt van de Aktathesie afwil, dan heb je medicijnen nodig die invloed hebben direct in het ademhalingscentrum en de hersenstam. Dat is waar deze stoornis vandaan komt ( alhoewel veroorzaakt door antipsychotica)

De enige medicijn groep die dan overblijft is anti zenuwgif medicatie of opiaten. Helaas is akineton een medicijn wat niet werkzaam is afgezien van placebo.

De reden dat jongeren vaak suicide plegen is helaas Akathesie, ze weten niet wat hun overkomt en geloven dat de lichamelijke sensatie een geestesziekte is.

Voor gewone mensen lijkt het gedrag van iemand met akathisia helaas inderdaad op een ernstige geestesstoornis.

Het is wetenschappelijk een stoornis van het centraal zenuwstelsel in het meest kritische orgaan van je lichaam, je hersenstam.


( Opmerking: de informatie op wikipedia is verouderd, opiaten zijn vele malen beter in werking op de hersenstam.)
 
Laatst bewerkt:

Zunimitsu

Newbie
Ik heb het zelf niet meegemaakt maar volgensmij is dit wel een bekend fenomeen inderdaad. 'Restless Legs Syndrome (RLS)'. Vrij irritant lijkt me..
Akatishia is niet het zelfde als Restless Legs Syndrome. Bij Akathisia komt vaak nog pijn bij kijken en beperkt zich niet alleen tot de benen. Ik heb filmpjes gezien van mensen die er erger aan toe zijn dan de mensen in dit fimpjes. Je kan Akathisia krijgen van medicijnen, maar ook de ontwenning er van.
De rillingen lopen over m'n rug van deze filmpjes, ik vind het verschrikkelijk voor een ieder die hier mee te maken heeft.
 

Flowrider

Experimenterende gebruiker
Als psychiater kan ik het volgende hierover zeggen:
1. Acathisie is een bekende bijwerking van antipsychotica (ook van sommige antidepressiva overigens). Switchen kan een verschil maken, verlagen overigens ook. Er wordt wel eens biperideen (akineton) voorgeschreven hiervoor, maar vaak werkt dit meer tegen bijv. spierstijfheid en minder tegen de innerlijke onrust en beweegdrang. Ik probeer het wel eens als mensen er om vragen als proefbehandeling. Heel soms zeggen mensen wel eens dat het helpt, maar uiteindelijk is een medicijn om een bijwerking van een ander medicijn te verminderen niet echt ideaal en wil je liever gewoon toewerken naar bijv. een lagere dosering of een ander middel dat die bijwerking niet heeft. Vaak zie je acathisie ook bij het combineren van verschillende medicatie soorten.
2. Niet de nicotine maar de andere producten in de rook veroorzaken snellere afbraak van medicatie in de lever (het versnelt leverenzymen). Stoppen met roken kan bij een aantal medicatiesoorten ervoor zorgen dat je ook in dosering van het medicijn omlaag kan gaan. Afbouwen van nicotine pleisters heeft dus geen invloed op de medicatie spiegel. Minder/meer roken wel. Uiteraard kan afbouwen van nicotine pleisters wel weer andere klachten veroorzaken, oa onrust die je krijgt hiervan.

Mijn advies: ga eens met je psychiater om tafel zitten, probeer voor jezelf op te schrijven waar je precies last van hebt, waar je denkt dat het van komt en wat jouw idee over de oplossing is. Maak met elkaar een plan om je klachten aan te pakken en spreek met elkaar af wanneer je dat dan weer gaat evalueren. Alle opties hebben uiteraard voordelen, nadelen en risico's. Je kan stapsgewijs met elkaar opties uitproberen om te zien wat er bij je past en of de klachten wat minder worden. Als je het gevoel hebt dat je hierin niet serieus genomen wordt, kan het helpen om iemand uit je omgeving mee te nemen. Binnen GGZ-instellingen werken ook altijd patiënten-vertrouwenspersonen, je zou die eventueel ook kunnen vragen om je te steunen in zo'n gesprek (mocht je dat willen uiteraard!).

Heel veel succes!
 

BrieMetDeBril

Badass junkie
Toen ik begon met Risperidon had ik ook beweeg drang. Dat werd na een tijd minder, en zo weinig dat ik moeite kreeg met lopen/optillen van benen, waardoor ik bij een klein stoepje al meteen op m'n muil viel. Toen ben ik gaan afbouwen en sinds dien neem ik het niet meer. Heb het wel in huis voor zo nodig.
 

Paranoize.

Badass junkie
Heb je al eens kratom geprobeert? Schijnt net zo goed of zelfs beter te werken als nicotine voor die klachten. Werkt net als een opiaat dus
In de praktijk krijgen oudere patienten bijna allemaal opiaten zoals morfine tegen de Akathesie. Je bent daarvoor nog niet oud genoeg denk ik.
Zal het heel effectief zijn. Maar let op: kratom is verslavinend dus is geen elke dag oplossing maar kan op momenten wel goed helpen !
 

De Zandman

DF-koning
Waarvoor wil je die seroquel eigenlijk nemen?
Seroquel heeft een aantal vervelende bijwerkingen zoals restless legs....maar om te kunnen slapen is het ideaal en veel beter dan een benzo!
 

Don Draper

Badass junkie
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om dit aan te pakken. En het was me soms ook gelukt.

Maar ik ben achtergekomen waarom mijn lichaam heeft besloten om dit te doen. Wanneer het me lukt om rustig te zijn, voornamelijk voor een langere tijd, dan komen er andere klachten naar boven. Angst komt naar boven en lichamelijke onrust gaat naar innerlijke onrust. Dit is dus mijn uitlaatklep om het maar goed te hebben. Want ik ken mezelf uit het verleden, dat gaat van kwaad naar erger.

Ik ben blij dat er dingen op z'n plek komen. Ik zat een tijdje zo fanatiek mijn onrust te tempen dat ik op gegeven moment een dag had dat ik met iemand was en dus niks van kalmerende middelen nam. Erna nadat ik hem zag was ik weer mijn onrustige zelf en ik vond het eigenlijk wel fijn!

Dag in dag uit onrustig zijn doet veel voor me. Maar altijd rustig zijn is ook niet wat werkt.

Dus uiteindelijk moet ik mezelf gewoon laten zijn en af en toe een dagje wel mij laten kalmeren. Ik vind het lastig want meestal ga ik helemaal voor het ene en dan voor het andere. Maar lerend met vallen en opstaan kom ik er wel.
 

_shikantaza

Badass junkie
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om dit aan te pakken. En het was me soms ook gelukt.

Maar ik ben achtergekomen waarom mijn lichaam heeft besloten om dit te doen. Wanneer het me lukt om rustig te zijn, voornamelijk voor een langere tijd, dan komen er andere klachten naar boven. Angst komt naar boven en lichamelijke onrust gaat naar innerlijke onrust. Dit is dus mijn uitlaatklep om het maar goed te hebben. Want ik ken mezelf uit het verleden, dat gaat van kwaad naar erger.

Ik ben blij dat er dingen op z'n plek komen. Ik zat een tijdje zo fanatiek mijn onrust te tempen dat ik op gegeven moment een dag had dat ik met iemand was en dus niks van kalmerende middelen nam. Erna nadat ik hem zag was ik weer mijn onrustige zelf en ik vond het eigenlijk wel fijn!

Dag in dag uit onrustig zijn doet veel voor me. Maar altijd rustig zijn is ook niet wat werkt.

Dus uiteindelijk moet ik mezelf gewoon laten zijn en af en toe een dagje wel mij laten kalmeren. Ik vind het lastig want meestal ga ik helemaal voor het ene en dan voor het andere. Maar lerend met vallen en opstaan kom ik er wel.
Mooi inzicht. Heb je ook therapie bij een psycholoog o.i.d.? Misschien goed om uit te diepen waar die angsten vandaan komen.
 

Don Draper

Badass junkie
Ik heb flink gegoogled vandaag erop en ik lees over de link van psychoses, antipsychotica en nicotine. Het afgelopen maand was ik ermee aan het stoppen en op de 14 mg nicotine pleisters was ik vrij veel rustig geweest. Lag toen hele dagen in bed. Ik dacht dat het was omdat ik aan het afkicken was en dus zat te rusten maar misschien is het de continu nicotine overdracht.

Hier is in 1997 ook onderzoek naar gedaan: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9399378/

Ik ga morgen weer 14 mg nicotinepleisters kopen en kijken of de pleisters echt zo helpen. Het is misschien gek maar ik vind het wel okay als dit me echt helpt. Ik heb nog een 7 mg pleister in huis en dat helpt me nu ook. Maar misschien heb ik even een rustige moment. Ik kom er op terug een keer. :)
Ik heb sinds deze post veel tijd geïnvesteerd in het onderzoeken naar wat nicotine kan doen bij acatishie, ADHD en autisme. Bij autisme is er nog niet bijster veel bekend behalve dat het helpt met woedeuitbarstingen. In ADHD en nootropic kringen wordt Nicotine (in andere vormen dan roken) wel erkend als iets dat erg kan helpen waar reguliere medicatie tekort kan komen. Wat betreft mijn onuitputbare drang om te bewegen is dat met het gebruiken van een 21 mg Nicotine pleister vrijwel weg. Mocht ik wel energie hebben kan ik nu wel joggen en lopen waarbij er een voldoening gevoel uit gehaald wordt. Ook uit mijn vrolijkheid nu wat normaler. Zo dans ik wel eens om het te uiten. Veel fijner dan hoe het toen ging.

Toen ik deze topic opende was nog niet lang teruggevallen in het reguliere tabak en vape gebruik waardoor mijn klachten terugkwamen. Ervoor zat ik op een 14 mg nicotine pleister voor heel wat weken die afgebouwd is met 7 mg en eventjes ook geen pleister. Maar mijn autistische klachten kwamen wel meer en harder terug als ik me weerhield van de nicotine pleisters.

Tegenwoordig zie ik dit steeds meer in, nu ik meerdere stoppogingen met sigaretten en vapen heb gehad en de onderzoeken en ervaringen op internet laten zien dat het niet tussen mijn oren zit. Breder dan acatishie lijken de nadelen van mijn autisme te verdwijnen en worden de positieve kanten omarmt doormiddel van het chronisch dragen van een nicotinepleister.

Het probleem is dat chronische Nicotine pleisters plakken niet goedkoop is en verder ook bijwerkingen hebben. Maar ik neem het op de koop toe. Mijn benzo gebruik kan erdoor heel vaak laag zijn of hoeft er niet te zijn. De drang naar andere middelen is er ook veel minder. En verder ben ik ook in staat om gewoon een redelijk normaal leventje te leiden. Ik kan vrij makkelijk een game opstarten, iets kijken of een boek lezen. Zonder de nicotine pleisters moest ik toch een middel ervoor gebruiken met het resultaat dat ik dan niet nuchter het zat te doen. Het hartstikke druk bewegen in combinatie met een activiteit doen werkt ook. Klinkt leuk maar is het niet.

Hoop dat dit een oplossing is die ik ook echt lang kan blijven gebruiken. Want ik heb weinig andere oplossingen meer over. Niemand die me hiermee echt kan helpen verder.
 
Laatst bewerkt:

Don Draper

Badass junkie
Ik ben geen arts maar de bijwerkingen kunnen inderdaad passen bij het gebruik antipsychotica, het is een veelvoorkomend verschijnsel. Ik ben geen voorstander van nog meer medicatie; maar als de lorazepam niet behulpzaam is in jouw situatie, zou je ook (samen met je behandelaar) naar akineton kunnen kijken.
Deze post ben ik vergeten. Misschien weer eens over hebben met mijn huisarts.

Edit: ik zie echter ook dat het een contra indicatie heeft met psychoses. Misschien daarom dat dit niet als oplossing is geboden eerder.
 

Don Draper

Badass junkie
Afgelopen jaar had ik langduriger periodes waarin de akathisie er niet was! Daar heb ik echt gebruik van gemaakt en lekker boeken gelezen!

Wat er echter ook is, voornamelijk als ik aan een nicotine pleister zit, is dat zonder de akathisie m'n angst en stress hoger is. En ook een enorme verveling.

Dat heeft mijn ogen geopend. Verder twijfel ik of het echt akathisie is en niet dat het gewoon een ernstige vorm is van autistisch stimmen. Ten tijdje van het posten hier had ik er enkele jaren elke dag last van wat me tot waanzin dreef. Maar ik heb nu geleerd dat het ook nut heeft. Het is ook een heerlijke manier van prikkelverwerking waardoor ik dingen kan kijken en luisteren. Zonder deze akathisie/stimming is het veel beperkter mogelijk.

Zal er vanaf nu anders naar kijken. Ik ben gewoon zo en heb ervan geleerd. Liever dit dan door angst en pijn leven! Want dit is tenminste een leven. Andere manieren om het op te lossen helaas niet. Wel even rust, maar op de langere termijn is het niks.
 

Dirkdirk

DF-koning
Afgelopen jaar had ik langduriger periodes waarin de akathisie er niet was! Daar heb ik echt gebruik van gemaakt en lekker boeken gelezen!

Wat er echter ook is, voornamelijk als ik aan een nicotine pleister zit, is dat zonder de akathisie m'n angst en stress hoger is. En ook een enorme verveling.

Dat heeft mijn ogen geopend. Verder twijfel ik of het echt akathisie is en niet dat het gewoon een ernstige vorm is van autistisch stimmen. Ten tijdje van het posten hier had ik er enkele jaren elke dag last van wat me tot waanzin dreef. Maar ik heb nu geleerd dat het ook nut heeft. Het is ook een heerlijke manier van prikkelverwerking waardoor ik dingen kan kijken en luisteren. Zonder deze akathisie/stimming is het veel beperkter mogelijk.

Zal er vanaf nu anders naar kijken. Ik ben gewoon zo en heb ervan geleerd. Liever dit dan door angst en pijn leven! Want dit is tenminste een leven. Andere manieren om het op te lossen helaas niet. Wel even rust, maar op de langere termijn is het niks.
Je moet ons wel even uitleg en context geven, Don.

Acathisie (Grieks kathisis = het zitten) is een onvermogen enige tijd eenzelfde (zittende of liggende) houding te handhaven: een onvrijwillige, continue motorische onrust.

Dit heb ik ook super vaak. Vreselijk.
 

Don Draper

Badass junkie
Je moet ons wel even uitleg en context geven, Don.

Acathisie (Grieks kathisis = het zitten) is een onvermogen enige tijd eenzelfde (zittende of liggende) houding te handhaven: een onvrijwillige, continue motorische onrust.

Dit heb ik ook super vaak. Vreselijk.
Drang in mijn benen om te blijven lopen, waarbij de eindigde behoefte stopt na hoge benzo, risperidon gebruik of soms met geluk na 6-9 uur per dag dat te doen ten tijde dat ik de post maakte.
 

Don Draper

Badass junkie
Verrot man. Heb ik tijdens cold turkey stoppen met Benzo’s ervaren. Vreselijk.
Ai! Iemand die het ook heeft (gehad)!

Is het wel over gegaan?

Zelf "activeer" ik het eigenlijk door caffeine gebruik. Vandaar dat ik zo'n caffeine junk ben vaak. De angst of onrust die in mijn kop zit gaat dan naar mijn lichaam waardoor ik het in mijn kop aardig demp. Toendertijd had ik altijd een tray energy drink in huis waar ik er max 4 per dag uit dronk. Dat heb ik niet meer.

Ik vind leven met de antipsychotica moeheid erg lastig dat ik erg graag aan de legale stimulanten zit. Al bij een theetje ben ik aan de loop! Maar de alternatieven zijn ook niet mals. Heb er alles tegen gedaan maar er is gewoon niks magisch dat m'n onrust en angsten dempt en ervoor zorgt dat ik kan doen wat ik wil en moet doen. Misschien tijdelijk maar niet langdurig.

Enige wat helpt is acceptatie en spiritueel iets voor handen hebben. En een begripvol omgeving die in mijn geval mijn unmasked autisme omarmt.
 

_shikantaza

Badass junkie
Ai! Iemand die het ook heeft (gehad)!

Is het wel over gegaan?

Zelf "activeer" ik het eigenlijk door caffeine gebruik. Vandaar dat ik zo'n caffeine junk ben vaak. De angst of onrust die in mijn kop zit gaat dan naar mijn lichaam waardoor ik het in mijn kop aardig demp. Toendertijd had ik altijd een tray energy drink in huis waar ik er max 4 per dag uit dronk. Dat heb ik niet meer.

Ik vind leven met de antipsychotica moeheid erg lastig dat ik erg graag aan de legale stimulanten zit. Al bij een theetje ben ik aan de loop! Maar de alternatieven zijn ook niet mals. Heb er alles tegen gedaan maar er is gewoon niks magisch dat m'n onrust en angsten dempt en ervoor zorgt dat ik kan doen wat ik wil en moet doen. Misschien tijdelijk maar niet langdurig.

Enige wat helpt is acceptatie en spiritueel iets voor handen hebben. En een begripvol omgeving die in mijn geval mijn unmasked autisme omarmt.
Het is weer over gegaan, gelukkig.

Balen man, hopelijk vind je iets dat werkt 👍
 

Don Draper

Badass junkie
Wat ik ook ben achtergekomen is dat de tabak dat ik rookte al die tijd, West Silver, de drang in mijn benen flink activeert. Ik dacht dat alle tabak hetzelfde was maar sinds de Albert Heijn niet meer verkoopt heb ik veel verschillende Tabak merken geprobeerd afgelopen maanden. Van JPS word ik echt angstig. Van Marlboro word ik echt gek van in mijn kop. Van Camel word ik heel rustig (te rustig zelfs) en van West Silver ga ik dus hartstikke erg aan de loop. West Red ook geprobeerd en daar word ik ook erg gestimuleerd van maar dan kan ik wel dingen doen die ik wil.

Laatste maanden was ik in een rustige periode geweest maar helaas kwam ik regelmatig in een paniekaanval. Dan probeer ik maar dingen te doen terwijl ik er helemaal niet tegen kan maar niks doen kan ik ook niet.

Ik weet nu beetje hoe het door komt. Nooit gedacht dat het simpeler in elkaar zat dan wat ik rook.

Helaas is de verveling zodra de drang in de benen weg gaat echt erg. In het begin geniet je ervan maar daar tegenover staat een erg passief leven waarbij je niet kan doen wat je wilt.

Net werd ik zo gek dat ik maar weer een pot West Silver heb gehaald. Als ik maar weer rust moet ik maar de pot even niet roken.

Jammer beetje. Heb laatste weken alles veranderd omdat de drang in de benen weg was qua mijn plannen en hoe ik wou leven. Maar ik denk dat ik dit maar moet accepteren. Blijkbaar wil ik gewoon zo leven.
 
Bovenaan