Ik slik Risperidon die vanwege de onrust die ik heb steeds verder verhoogd werd tot 4 mg. De laatste tijd bij het Googlen kom ik achter op de term acathisie. Dat betekent dat je onrustig in je lichaam (voornamelijk benen) bent en dat je moet bewegen met je benen. Hier heb ik last van. Mijn behandelaar noemt dit mijn autisme maar voor mijn anti psychotica gebruik was ik veel meer in staat om hobby's te kunnen uitvoeren dan nu. Nu zit ik de hele tijd te ijsberen en lijkt er geen stop te komen met dat ik beweeg. Dit blijf ik doen tot ik mezelf in situaties begeef waar ik dit niet kan doen (die ontwijk ik dan ook regelmatig) of tot wanneer ik laat in de nacht ga slapen door uitputting. Ter compensatie gebruik ik lorazepam. Dat is dan ook voorgesteld door de psychiater om dat te gebruiken voor m'n slaap en bewegingen.
Maar ik vroeg me af of iemand dit eerder heeft meegemaakt met anti psychotica of andere medicatie. En klopt het dat het switchen naar andere anti psychotica het heeft verminderd? Zo ja, welke?
Die typische beweging van autisme zoals met het lichaam van voor naar achter gaan, maar ook met het hoofd tegen een deur of muur slaan komt helaas inderdaad vrijwel altijd door medicijnen die Akathesie veroorzaken.
Bij Akathesie is de acetylcholine spiegel in de hersenstam verhoogd, dat zie je door de niet te onderdrukken motorische stoornis. Omdat de hersenstam er tussen zit, zullen benzo's niet werken. Het beste medicijn tegen dit is atropine, maar dat wordt eigenlijk alleen gebruikt bij reanimeren of bij zenuwgif.
Probeer een andere psychiater te vinden, je zit op een erg hoge dosering die meer als strafmaatregel jegens jou lijkt te worden toegpast. Dit gebeurt erg veel in de psychiatrie.
Mensen die eens willen ervaren hoe akathesie voelt,
1 Hoe je adem in voor 60 seconden
2 Blijf je adem in, en merk hoe je lichaam uitzichzelf gaat spartelen
3 Je krijgt een heel naar zenuwachtig gevoel
4 Bij Akathesie blijft dit doorgaan
5 Je hebt nu ervaren hoe akathesie voelt, alsof je lichaam een heftige impuls stuurt vanuit het ademhalingscentrum
6 Ga weer normaal ademhalen
Ik adviseer om deze video te kijken van Astrazeneca, hier wordt goed uitgelegd door een arts welke ziekte je zult krijgen als je doorgaat met gebruik.
Helaas is het zo dat in tegenstelling tot 'drugs' je bij 'medicijnen' je gedwongen bent om te blijven slikken, zoals een drugsdealer die zijn clienten drugs toe blijft dien, jammer dat in Nederland in de praktijk alle psychiaters voor de overheid werken. In Amerika gaan mensen gewoon naar een prive psychiater op eigen kosten.
Wat je voor nu kunt doen is een licht en mild opiaat aanvragen, zoals 15 milligram Codeine, dat dempt het gevoel wat mensen ook krijgen als je bijvoorbeeld 60 seconden hun adem in houden.