Help, ze wilt ruimte + gevoel

Wungchi

Experimenterende gebruiker
Hallo allemaal, nieuw lid hier maar lees al even mee op DF.

Nu heb ik een ervaring opgedaan met mijn huidige vriendin en weet even niet wat ik hier mee moet.

Ik (m,33) en mijn vriendin ( f,26) zijn nu zo'n 10 maanden samen en hebben een prima relatie, teminste dat denk/dacht ik.

We willen eind dit jaar gaan samenwonen, en we kijken hier beide naar uit. Spreken onze gevoelens en toekomstige plannen maar al te graag naar elkaar uit.

Nu kom ik op mijn punt. Afgelopen 2 weken hebben we een soort samen wonen geoefend, waar ik 24/7 in haar huis was. Dit was de eerste 1,5 week erg leuk, maar de laatste dagen nam ze meer afstand. Nu zie ik dit niet gelijk als een probleem, en begrijp ik dat het wennen is om van 3x per week naar 24/7 in 1 huis te leven. Ik ben vervolgens thuis gekomen en is er minder contact geweest dan gebruikelijk. Vanavond krijg ik bericht van haar dat ze meer ruimte nodig heeft en dat ze erg moe is. En dat we aanstaande woensdag even goed moeten praten.

Nu ben ik niet iemand die snel paniek heeft, maar ik weet me geen houding te geven bij deze uitspraak. Ik denk niet dat er een breuk aan komt, maar dit sluit ze met deze uitspraak ook niet uit.

Ik heb nu besloten het contact vooral bij haar te houden als ze wilt , en weet ik woensdag meer.

Maar wat denken jullie? Betekent ruimte einde relatie of zal tijd en ruimte de relatie versterken?

Ik zie jullie reacties graag verschijnen!

(Dit uittypen lucht al enorm!)

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Lastig. Maar denk ik niet te zeggen voor ons of dit einde relatie voor jullie betekent of niet. En sommigen zijn nu eenmaal inderdaad meer gesteld op vrijheid dan anderen.

Herken het wel een beetje maar dan was ik degene die het benauwend vond om teveel bij elkaar te zijn en zo weinig alleen-tijd te hebben. En de gedachte om echt samen te wonen en niet meer mijn eigen plekje te hebben beangstigde me. En nog steeds.

Zeehond

Badass junkie
Ik snap dat dit je een vervelend gevoel geeft, omdat dit iets is waar je zelf weinig grip op hebt op dit moment.

Een relatie van 10 maanden is vrij kort en samenwonen is iets heel anders dan een relatie op afstand waarbij je alleen maar leuke dingen doet.
Zijn jullie bijvoorbeeld wel al samen een paar weken op vakantie geweest? En zo ja, hoe ging dat?

Een goede relatie is bestand tegen flinke storm. In elke relatie is af en toe wel eens tegenslag en moeten jullie daar samen tegen bestand zijn. Door elkaar te steunen.
Maar vooral door in alle situaties met elkaar te blijven praten. Altijd met elkaar in gesprek blijven!

Het feit dat je tot woensdag moet wachten voor een gesprek kan voor jou vervelend aanvoelen, dat zou ik ook hebben.

Voordeel is dat je op kunt schrijven wat voor gevoel je dit geeft en dat jij dit ook woensdag uitspreekt aan je vriendin.
En luister vooral ook heel goed naar wat zij zegt. In de stilte liggen alle antwoorden. Ga dus niet overal tegenin of jezelf verdedigen.
Luister goed en vat samen of je haar goed hebt begrepen.

Uiteindelijk moet je in een relatie allebei jezelf kunnen zijn. Maar in een relatie moet je ook altijd blijven werken aan je relatie.
Na 10 maanden, na 10 jaar en ook na 20 jaar.

Wungchi

Dankjulliewel voor de snelle reacties! Dit doet mij al goed.

Het is voor ons een best unieke situatie. Zij is Introvert Extraordinaire en ik ben meer Extravert met een vleugje introvert. Hierin weet ik ook echt dat zij haar eigen ruimte erg belangrijk vindt en ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden hiermee door mij terug te trekken of even het huis te verlaten om te gaan sporten bijvoorbeeld. ( Ik sportte al veel voor we samen waren , dat is onveranderd)

Ik zie dit bericht van haar als een duidelijke grens die ze aangeeft, en dat we misschien even pas op de plaats moeten doen zodat ze meer kan wennen aan de mogelijke toekomstige plannen. Gelukkig hebben we hier de tijd en ruimte ook voor.

Mocht er iets veranderen hou ik jullie op de hoogte!

ljuv

DF-koningin
Hee, speculeren mag niet op dit forum😜
Nee maar zonder grappen, tuurlijk klinkt dit niet erg positief en ik snap dat je de behoefte hebt dit uit te typen. Maar wij kunnen niet weten wat zij je wil vertellen, misschien zitten we er wel helemaal naast! Je gaat jezelf alleen maar gek maken met alle mogelijkheden en als die van ons er nog bovenop komen zal het ook niet snel beter worden.

Wat je wellicht wel kan helpen is goed nadenken wat je haar zou willen zeggen, ongeacht met welk verhaal zij komt. Wat ze voor je betekent, hoe je de toekomst ziet, hoe je haar eventueel op verschillende manieren ruimte kan geven, wat je zo fijn vindt aan met haar zijn, en welke dingen minder fijn.
Persoonlijk kan ik me wel voorstellen dat ik in haar schoenen overweldigd zou worden als je het gesprek dramatiseert. Door vooraf na te denken wat je haar zou willen zeggen voorkom je dat, en tegelijkertijd ben je bezig met op een gezonde manier met je relatie bezig zijn in plaats van piekeren.
Wellicht kun je haar ook vragen of jullie eerder kunnen praten, omdat haar berichten je niet helemaal lekker zitten.

Edit:
Meer ruimte hoeft zeker niet het einde te betekenen. In tegendeel zelfs: Als jullie dat goed weten in te richten zorgt het alleen maar dat jullie als partners enorm zullen groeien. Blijf wel dicht bij je eigen behoeften💕

Wungchi

Ik snap dat dit je een vervelend gevoel geeft, omdat dit iets is waar je zelf weinig grip op hebt op dit moment.

Een relatie van 10 maanden is vrij kort en samenwonen is iets heel anders dan een relatie op afstand waarbij je alleen maar leuke dingen doet.
Zijn jullie bijvoorbeeld wel al samen een paar weken op vakantie geweest? En zo ja, hoe ging dat?

Een goede relatie is bestand tegen flinke storm. In elke relatie is af en toe wel eens tegenslag en moeten jullie daar samen tegen bestand zijn. Door elkaar te steunen.
Maar vooral door in alle situaties met elkaar te blijven praten. Altijd met elkaar in gesprek blijven!

Het feit dat je tot woensdag moet wachten voor een gesprek kan voor jou vervelend aanvoelen, dat zou ik ook hebben.

Voordeel is dat je op kunt schrijven wat voor gevoel je dit geeft en dat jij dit ook woensdag uitspreekt aan je vriendin.
En luister vooral ook heel goed naar wat zij zegt. In de stilte liggen alle antwoorden. Ga dus niet overal tegenin of jezelf verdedigen.
Luister goed en vat samen of je haar goed hebt begrepen.

Uiteindelijk moet je in een relatie allebei jezelf kunnen zijn. Maar in een relatie moet je ook altijd blijven werken aan je relatie.
Na 10 maanden, na 10 jaar en ook na 20 jaar.
We zijn al wel op vakantie geweest en dat ging eigenlijk beter als verwacht( 2 weken samen op La Palma) ook hier werd onze relatie op de proef gesteld hoor, maar kwamen we er ook gewoon uit.

Ik kan het aardig laten rusten , alleen merk ik , vanuit mijn eigen onzekerheid , dat de woorden ik heb meer ruimte nodig een soort schrikreactie creërt van:"ik doe het niet goed op dit moment" terwijl dat misschien helemaal niet zo is.

• Care
Waarderingen: ljuv

Wungchi

Lastig. Maar denk ik niet te zeggen voor ons of dit einde relatie voor jullie betekent of niet. En sommigen zijn nu eenmaal inderdaad meer gesteld op vrijheid dan anderen.

Herken het wel een beetje maar dan was ik degene die het benauwend vond om teveel bij elkaar te zijn en zo weinig alleen-tijd te hebben. En de gedachte om echt samen te wonen en niet meer mijn eigen plekje te hebben beangstigde me. En nog steeds.
We respecteren juist deze alleen-momenten. Zo gaat zij graag de natuur in, en ga ik een dagje erop uit om te feesten. Of als zij wilt studeren of lezen, ga ik sporten of trek ik er even op uit, zonder enig probleem. Dit hebben we al heel snel bespreekbaar gemaakt in onze relatie en dat scheelt al een hoop!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dankjulliewel voor de snelle reacties! Dit doet mij al goed.

Het is voor ons een best unieke situatie. Zij is Introvert Extraordinaire en ik ben meer Extravert met een vleugje introvert. Hierin weet ik ook echt dat zij haar eigen ruimte erg belangrijk vindt en ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden hiermee door mij terug te trekken of even het huis te verlaten om te gaan sporten bijvoorbeeld. ( Ik sportte al veel voor we samen waren , dat is onveranderd)

Ik zie dit bericht van haar als een duidelijke grens die ze aangeeft, en dat we misschien even pas op de plaats moeten doen zodat ze meer kan wennen aan de mogelijke toekomstige plannen. Gelukkig hebben we hier de tijd en ruimte ook voor.

Mocht er iets veranderen hou ik jullie op de hoogte!
Dit dacht ik al wat.

Dit is in mijn ervaring (als ook introvert maar dan weer niet extraordinaire) vaak een lastig iets geweest: om meer extraverte mensen duidelijk te maken dat het als introvert soms een groot punt kan zijn om te snel en/of teveel eigen tijd en ruimte op te geven voor tijd samen doorbrengen met de ander.

Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar het is mijn ervaring dat meer extraverte mensen vaak wat moeite hebben om zich echt goed in te leven in hoe zwaar dit voor een introvert kan wegen. Omdat ze zelf vaak denken: hoe meer tijd samen hoe beter toch? Hoe meer zielen hoe meer vreugde toch? Onaangekondigd even langskomen is een leuke verrassing toch?

Dit kán soms op bepaalde momenten zo zijn (dat deze dingen geen probleem zijn) voor een introvert (niemand is 100% dit of dat) maar op andere momenten kan dit als verstikkend ervaren worden en dan zoekt de introvert weer naar de tijd en ruimte voor zichzelf om op te kunnen laden.

Wat anderen ook zeggen: communiceer er vooral over: vertel juist hoe jij je nu voelt door eigenlijk deze (tijdelijke) afwijzing en vraag ook aan haar hoe zij zich precies voelt over het op moeten geven van tijd en ruimte voor haarzelf voor samen zijn met jou. Waarschijnlijk wil ze ook graag samen zijn met jou, anders waren jullie niet al een stel geweest. Maar er kunnen conflicterende dingen spelen.

Wungchi

Dit dacht ik al wat.

Dit is in mijn ervaring (als ook introvert maar dan weer niet extraordinaire) vaak een lastig iets geweest: om meer extraverte mensen duidelijk te maken dat het als introvert soms een groot punt kan zijn om te snel en/of teveel eigen tijd en ruimte op te geven voor tijd samen doorbrengen met de ander.

Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar het is mijn ervaring dat meer extraverte mensen vaak wat moeite hebben om zich echt goed in te leven in hoe zwaar dit voor een introvert kan wegen. Omdat ze zelf vaak denken: hoe meer tijd samen hoe beter toch? Hoe meer zielen hoe meer vreugde toch? Onaangekondigd even langskomen is een leuke verrassing toch?

Dit kán soms op bepaalde momenten zo zijn (dat deze dingen geen probleem zijn) voor een introvert (niemand is 100% dit of dat) maar op andere momenten kan dit als verstikkend ervaren worden en dan zoekt de introvert weer naar de tijd en ruimte voor zichzelf om op te kunnen laden.

Wat anderen ook zeggen: communiceer er vooral over: vertel juist hoe jij je nu voelt door eigenlijk deze (tijdelijke) afwijzing en vraag ook aan haar hoe zij zich precies voelt over het op moeten geven van tijd en ruimte voor haarzelf voor samen zijn met jou. Waarschijnlijk wil ze ook graag samen zijn met jou, anders waren jullie niet al een stel geweest. Maar er kunnen conflicterende dingen spelen.
Ja het onaangekondigd langskomen was toevallig ook al een thema. Heb dit zelf nooit gedaan aangezien zij die grens aan heeft gegeven ( en ik als beetje introvert dit ook storend vind).

Gelukkig kunnen wij alles uitspreken naar elkaar en respecteer ik haar eerlijkheid, ondanks dat deze " afwijzing" wat pijnlijk/onverwacht voelt. In een vergelijkbare situatie was zij zich ook niet bewust wat de kracht van haar woorden voor mij betekenen.

Ik zie het allemaal hoopvol in, en de toekomst zal uitwijzen wat eruit komt. Bedankt voor de wijsheid die neem ik zeker in de toekomst mee!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
In een vergelijkbare situatie was zij zich ook niet bewust wat de kracht van haar woorden voor mij betekenen.
Andersom is dit natuurlijk net zo belangrijk. Jij moet je ook begrepen voelen.

Vandaar dus: communicatie. Gelukkig doen jullie dat. :)

Sniffle88

Bewuste gebruiker
Ik wil ook af en toe de ruimte en woon al heel lang samen.

Waren jullie echt continu samen?
Ik moet zeggen dat ik dat ook lastig vind bij bijvoorbeeld lange ziekte periode of tijd werkloos zijn benauwd het me en ga me overal aan irriteren.
Heb graag wat privacy al is het maar een uur of 2 per dag.

Bij mij zou het dus niet meteen een relatiebeeindiging oproepen.
Maar meer dat ze tijd neemt erover na te denken hoe ze misschien het proefsamenwonen nou eigenlijk vond en hoe ze het graag zou willen of hoe ze het eigenlijk had verwacht.

Maar wachten doet rare dingen met je gedachten.

caninus

Bewuste gebruiker
Ik denk dat het afhankelijk zal zijn van het formaat huis waarin jullie gaan wonen. Maar duidelijk is in ieder geval dat haar huis te klein voor jullie beiden was. Of het ook meteen einde relatie wordt zal afhankelijk zijn van de eerste 1.5 week dat je daar was. Maar als ze bijvoorbeeld in een klein appartementje woont dan is het vrij logisch dat je elkaar na meer als een week wel zat bent

N3K0

Badass junkie
Jezelf vooral niet zo gek lopen maken. En allemaal dingen invullen/speculeren.
En het ook niet zo op jezelf betrekken.

Ik moet wel lachen dat je hier op een drugsforum een berichtje aanmaakt voor relatie vragen. :lolol:
Waar ook niemand een antwoord op kan geven. Als alleen maar mee speculeren waar je gewoon helemaal niks aan hebt.

Heb gewoon ff geduld en ga iets anders doen dan jezelf vanalles blijven afvragen.
Niemand heeft een antwoord behalve je vriendin.

Zeebats

Wijs gebruiker
Jezelf vooral niet zo gek lopen maken. En allemaal dingen invullen/speculeren.
En het ook niet zo op jezelf betrekken.

Ik moet wel lachen dat je hier op een drugsforum een berichtje aanmaakt voor relatie vragen. :lolol:
Waar ook niemand een antwoord op kan geven. Als alleen maar mee speculeren waar je gewoon helemaal niks aan hebt.

Heb gewoon ff geduld en ga iets anders doen dan jezelf vanalles blijven afvragen.
Niemand heeft een antwoord behalve je vriendin.
Misschien zoekt hij wel het juiste middel om tot woensdag de tijd door te brengen. Misschien heroïne of crystal meth?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik denk dat het afhankelijk zal zijn van het formaat huis waarin jullie gaan wonen. Maar duidelijk is in ieder geval dat haar huis te klein voor jullie beiden was. Of het ook meteen einde relatie wordt zal afhankelijk zijn van de eerste 1.5 week dat je daar was. Maar als ze bijvoorbeeld in een klein appartementje woont dan is het vrij logisch dat je elkaar na meer als een week wel zat bent
Zal zeker meespelen.

Persoonlijkheidstype weegt denk ik zwaarder. Ik heb na een tijdje samen te zijn geweest met partners altijd het verlangen weer echt even helemaal alleen te zijn in mijn eigen huis. Heeft nog niet eens per se met de partner te maken, maar met dat ik alleen zijn ontzettend waardeer. Bijkomend voordeel is dan ook dat wanneer je elkaar weer ziet het weer speciaal is.

In die zin kan ik het heel goed begrijpen wanneer dit voor anderen misschien ook benauwend is.

Kan me ergens ook wel voorstellen dat het heel mooi is als je iemand hebt gevonden waar je altijd graag bij bent.

Wungchi

Ik wil ook af en toe de ruimte en woon al heel lang samen.

Waren jullie echt continu samen?
Ik moet zeggen dat ik dat ook lastig vind bij bijvoorbeeld lange ziekte periode of tijd werkloos zijn benauwd het me en ga me overal aan irriteren.
Heb graag wat privacy al is het maar een uur of 2 per dag.

Bij mij zou het dus niet meteen een relatiebeeindiging oproepen.
Maar meer dat ze tijd neemt erover na te denken hoe ze misschien het proefsamenwonen nou eigenlijk vond en hoe ze het graag zou willen of hoe ze het eigenlijk had verwacht.

Maar wachten doet rare dingen met je gedachten.

We waren nu gedurende de kerstvakantie de gehele tijd samen, op een paar momenten na. De kerst heeft ons als familie en stel dichterbij elkaar gebracht.

We nemen zowiezo even goed de tijd om alles te verwerken van deze twee weken.

• Like

Wungchi

Zij heeft een eengezinswoning. Gevoelsmatig denk ik nu dat we het hele samenwonen even uitstellen en terug gaan naar een om de dag/2 dagen samen zijn.

Wungchi

Misschien zoekt hij wel het juiste middel om tot woensdag de tijd door te brengen. Misschien heroïne of crystal meth?
Haha, nee hoor die middelen zijn mij te hevig 🤣
Het juiste middel voor mij nu is even relativeren met anderen, andere inzichten krijgen en dit meenemen.

Kordie

DF-koning
Zij heeft een eengezinswoning. Gevoelsmatig denk ik nu dat we het hele samenwonen even uitstellen en terug gaan naar een om de dag/2 dagen samen zijn.

Denk dat dat een goeie start is bij 10 maanden.
Geniet ook van deze fase.

Ik heb prachtige tijden gehad toen ik vrijgezel was en toen mijn vrouw nog niet bij me woonde.
Geen verplichtingen (of weinig). Dat is maar enkele jaren meestal haha

Wungchi

Zal zeker meespelen.

Persoonlijkheidstype weegt denk ik zwaarder. Ik heb na een tijdje samen te zijn geweest met partners altijd het verlangen weer echt even helemaal alleen te zijn in mijn eigen huis. Heeft nog niet eens per se met de partner te maken, maar met dat ik alleen zijn ontzettend waardeer. Bijkomend voordeel is dan ook dat wanneer je elkaar weer ziet het weer speciaal is.

In die zin kan ik het heel goed begrijpen wanneer dit voor anderen misschien ook benauwend is.

Kan me ergens ook wel voorstellen dat het heel mooi is als je iemand hebt gevonden waar je altijd graag bij bent.
Nou dat maakt het nu ook zo lastig. Ik weet van haar dat ze eigen tijd alleen nodig heeft en dat vind ik prima, ik heb zelf ook die behoefte en we geven daarin elkaar echt voldoende ruimte.

Het blijft speculeren, maar voor zover zijn alle inzichten en reacties al heel fijn en hebben mij weer even op aarde gebracht en gezorgd dat ik niet ben gaan pushen naar de reden.

Wungchi

Ik heb prachtige tijden gehad toen ik vrijgezel was en toen mijn vrouw nog niet bij me woonde.
Ja ik ben persoonlijk ook meer van rustig opbouwen in een relatie. Hiervoor heb ik een langdurige relatie gehad van 7 jaar en daar woonden we ook niet samen en ging ook prima.

Maar mijn huidige vriendin is nogal gezins gedreven en wilt graag stappen zetten. Maar het maakt het verwarrend als ze met kerst zegt: ik kijk uit naar ons gezin samen en 5 dagen later meer ruimte wilt. Kan ook aan mij liggen hoor ik ben ook geen relatie deskundige🤣

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Nou dat maakt het nu ook zo lastig. Ik weet van haar dat ze eigen tijd alleen nodig heeft en dat vind ik prima, ik heb zelf ook die behoefte en we geven daarin elkaar echt voldoende ruimte.

Het blijft speculeren, maar voor zover zijn alle inzichten en reacties al heel fijn en hebben mij weer even op aarde gebracht en gezorgd dat ik niet ben gaan pushen naar de reden.
Goed!

De drang om te willen pushen kan dan juist groot zijn, maar kan je partner juist dan heel makkelijk echt afstoten.

Manu76

Badass junkie
Ik mis mijn vriendin! Die wilde ruimte en zit in een afgelegen dorpje op honderden kilometers. Maarja, ik geniet ook wel van de ruimte, al heb ik er geen problemen mee constant samen met haar te zijn, zelfs na 11 jaar.
Maar onze flat hier is heel klein zonder deuren op de badkamer na en met het thuiswerken ook nog eens, kan ik wel begrijpen dat het na jaren voor haar fijn is relax in haar eentje te zijn.
We zijn maanden van het jaar samen, maar de meeste maanden gescheiden.
Succes met je vriendin en hoop dat jullie nog lang en gelukkig van elkaar mogen genieten.

Wungchi

Goed!

De drang om te willen pushen kan dan juist groot zijn, maar kan je partner juist dan heel makkelijk echt afstoten.
En wat het niet makkelijker maakt, is ook het feit dat er allemaal stappen in gang zijn gezet zoals een nieuwe baan bij haar in de buurt ( we wonen nu 90km van elkaar vandaan en ik woon nu op 10 minuten van mijn werk).

Ik ben enerzijds niet bang dat dit einde relatie is, maar de onwetendheid, en het feit dat we vandaag ,op een Goedemorgen berichtje na ,niet gesproken hebben met elkaar.

Zoals ik al had benoemd, ben ik oprecht blij en verrast met alle reacties! Nooit gedacht dat mijn eerste topic op DF relatie advies zou worden🤣

Wungchi

Stel haar maar gerust dat er nog tijd genoeg is.
Ze is pas 26. Vaak wordt je pas moeder vanaf je 30ste ofzo.
Heb dit al zeker gedaan. Ik heb er geen haast mee. We hebben altijd al aangegeven aan elkaar dat zodra we beide stabiele levens hebben, we de stap vanzelf maken.

Kordie

DF-koning
Ik mis mijn vriendin! Die wilde ruimte en zit in een afgelegen dorpje op honderden kilometers. Maarja, ik geniet ook wel van de ruimte, al heb ik er geen problemen mee constant samen met haar te zijn, zelfs na 11 jaar.
Maar onze flat hier is heel klein zonder deuren op de badkamer na en met het thuiswerken ook nog eens, kan ik wel begrijpen dat het na jaren voor haar fijn is relax in haar eentje te zijn.
We zijn maanden van het jaar samen, maar de meeste maanden gescheiden.
Succes met je vriendin en hoop dat jullie nog lang en gelukkig van elkaar mogen genieten.

Ook een moeilijke situatie Manu.
Ben je voor haar naar Spanje verhuist? Of woonde je er al?

Manu76

Badass junkie
Ook een moeilijke situatie Manu.
Ben je voor haar naar Spanje verhuist? Of woonde je er al?
Nee, mijn situatie is meer dan top hoor! Ik heb haar hier leren kennen en had al wat andere relaties achter de rug in Spanje toen ik verder in het Zuiden vertoefde.
Mijn vriendin van nu sinds 2012 heb ik leren kennen in de locale coffeeshop.
Nu ik alleen in deze flat zit, kan ik alleen van geluk spreken, al vind ik het altijd super fijn als we samen zijn (zelfs nu ik niet blow en zij stug doorgaat :) )

• Like

Wungchi

Nee, mijn situatie is meer dan top hoor! Ik heb haar hier leren kennen en had al wat andere relaties achter de rug in Spanje toen ik verder in het Zuiden vertoefde.
Mijn vriendin van nu sinds 2012 heb ik leren kennen in de locale coffeeshop.
Nu ik alleen in deze flat zit, kan ik alleen van geluk spreken, al vind ik het altijd super fijn als we samen zijn (zelfs nu ik niet blow en zij stug doorgaat :) )
Wat mooi om dit te lezen. ik hoop dat ik samen met mijn vriendin ook een dermate sterke relatie gaat krijgen dat zelfs zo'n afstand niks uitmaakt of je gelukkig bent of niet!

ljuv

DF-koningin
Denk dat dit ook wel een heel persoonlijk iets is… Er zijn zat heel goede relaties die veul sneller gaan, en heel slechte die veel langzamer gaan.

Ihkv perspectieven: ik lees hier meermaals dat men het wel snel vindt om na 10 maanden na te denken over samen wonen. Ik vind dat persoonlijk helemaal niet zo gek, zeker niet omdat ik jullie aanpak met het uitproberen wel kan waarderen. En dit uitprobeersel lijkt(!!!!) nu mislukt, dus daar kunnen jullie alleen maar van leren en zo bepalen jullie je eigen tempo.

Ik voel me namelijk persoonlijk niet meer of minder vrij sinds ik wel samenwoon, eigenlijk. Maar dat komt denk ik door de manier waarop we samen wonen: we trekken eigenlijk allebei volledig ons eigen plan🤷🏻‍♀️

Stel haar maar gerust dat er nog tijd genoeg is.
Ze is pas 26. Vaak wordt je pas moeder vanaf je 30ste ofzo.
Meh - ook weer een aanname die me extreem persoonlijk lijkt… wat voor jou geldt geldt niet voor een ander. In mijn uni-bubbel zijn de meesten vrouwen er nog lang niet aan toe, in mijn provinciale bubbel vinden veel vrouwen dat ze al “te laat zijn”. Zelf wilde ik altijd liever jong moeder worden, of niet. Nivea enzo.

Wungchi

Denk dat dit ook wel een heel persoonlijk iets is… Er zijn zat heel goede relaties die veul sneller gaan, en heel slechte die veel langzamer gaan.

Ihkv perspectieven: ik lees hier meermaals dat men het wel snel vindt om na 10 maanden na te denken over samen wonen. Ik vind dat persoonlijk helemaal niet zo gek, zeker niet omdat ik jullie aanpak met het uitproberen wel kan waarderen. En dit uitprobeersel lijkt(!!!!) nu mislukt, dus daar kunnen jullie alleen maar van leren en zo bepalen jullie je eigen tempo.

Ik voel me namelijk persoonlijk niet meer of minder vrij sinds ik wel samenwoon, eigenlijk. Maar dat komt denk ik door de manier waarop we samen wonen: we trekken eigenlijk allebei volledig ons eigen plan🤷🏻‍♀️

Meh - ook weer een aanname die me extreem persoonlijk lijkt… wat voor jou geldt geldt niet voor een ander. In mijn uni-bubbel zijn de meesten vrouwen er nog lang niet aan toe, in mijn provinciale bubbel vinden veel vrouwen dat ze al “te laat zijn”. Zelf wilde ik altijd liever jong moeder worden, of niet. Nivea enzo.
Betreffende het tempo van de relatie en het samenwonen. We hadden gewoon besloten om kleine stapjes te zetten en ik denk dat we nu gewoon iets te voorbarig zijn geweest, en daar leren we inderdaad van.

Wat het voor haar ook niet makkelijker maakt, is dat ik haar eerste " serieuze relatie" ben. Ze doet zo haar best om het goed te laten lopen en geeft ook daarbij heel goed haar voorkeuren en grenzen aan.

Alleen deze grens en de reactie was wat onverwacht 😅

Wungchi

Hierbij de update:

Zij heeft aangegeven dat het allemaal even te veel en te snel was. Wat opgebouwde spanningen met als gevolg dat ze echt eigen tijd nodig heeft. Gelukkig vertelde ze gelijk dat het gevoel en de liefde voor elkaar niet is veranderd, alleen de stap samenwonen te snel is.

Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ze alle ruimte krijgt die ze wilt en nodig heeft, en we samen gaan uitzoeken waar de spanningen vandaan komen. ( Deze zitten in onze eigen rituelen in de ochtend en avond)Daarin heb ik wel aangegeven dat we moeten blijven communiceren, en gelukkig deelde ze deze mening.

Al met al is het meegevallen, en doen we een stapje terug om later weer verder te gaan.

Ik heb het misschien al een aantal keer benoemd , maar nogmaals dank allen voor de berichtjes en reacties!

Wungchi

Nog een kleine update, om het van mij af te schrijven.

Na het gesprek met mijn vriendin hebben we merkbaar minder contact, maar als er contact is , voelt het alsof er niks aan de hand is.

Zelf ervaar ik een bepaalde rust, maar ook wel het gemis van mijn geliefde dichtbij. Ik merk dat ikzelf er niet zo goed een houding bij weet te geven. Ik geef haar nu al een aantal dagen de ruimte die ze wilt, en het voelt goed om dat te geven ter verbetering van onze relatie, en ik weet diep van binnen dat deze afstand zal lonen, maar heb het er wel lastiger mee dan verwacht.

Bovenaan