lichamelijk of geesteslijk

wat is volgens jou het ergste

• geestelijke verslaving

Stemmen: 0 0,0%
  • lichamelijke verslaving

• het verschilt van drugs tot drugs

• Totaal aantal stemmers
    0

millet

Newbie
Wat is volgens jullie de ergste verslaving een lichamelijke of een geestelijke verslaving.
persoonlijk twijfel ik een beetje, lichamelijk lijkt op het eerste zicht erger omdat de afkick soms zeer zwaar kan zijn bv bij alcohol, heroïne.
maar een geestelijke verslaving kan veel langer duren kan ook soms ondraaglijk zijn terwijl lichamelijke afkickverschijnselen na een week verdwenen kunnen zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie mening

Play_bunny

Wijs gebruiker
Geestelijk lijkt mij erger, want dat kost veel meer moeite om ervan af te komen. Dat vraagt nogal wat van je, lijkt me zo

Wacky

Badass junkie
Lichamelijke verslaving is niet eens bij zoveel drugs, iig wel bij: alcohol, heroine, cafeine en nicotine.

Cafeine merk je opzich niet echt dat je daaraan verslaafd ben, alleen je lichaam heeft wel afkickverschijnselen. Veel mensen die op het werk koffie drinken weten niet eens waarom ze zich in het weekend zo verrot voelen. Zo een puur lichamelijke verslaving kun je dus zo mee stoppen zonder echt veel moeite.

Aan roken heb ik alleen een lichte geestelijke verslaving, ik heb er zin in als ik anderen zie roken en dan nog alleen in een bepaalde setting (niet sochtens vroeg bijvoorbeeld :kots: )
Nicotine is wel lichamelijk verslavend, maar zeker ook geestelijk. Ik denk dat het de geestelijke verslaving is die het stoppen moeilijk maakt.

Alcohol is best moeilijk verslaafd raken, en heroine moet je van af blijven :)

Ik denk dus dat eigenlijk elke verslaving waar moeilijk van af te komen is een geestelijke is. Al dan niet in combinatie met een lichamelijke. En daarom een geestelijke veel lastiger is.

Supervlieg

Wijs gebruiker
Geestelijke verslaving = niet zonder willen en veel moeilijker om vanaf te komen. De directe gevolgen zijn gelukkig minder zichtbaar en je bent er minder afhankelijk van.

Qocaïne

Badass junkie
Ik ben van mening dat middelen die lichamelijk verslavend zijn óók geestelijk verslavend zijn.

Kan verder geen mening geven aangezien ik niet verslaafd ben (geweest).
Wél vind ik soms de zuigende en terugkerende gedachte aan MDMA irritant.
Vooral tijdens gezellige avonden uit waar iedereen gebruikt is het erg moeilijk om nee te zeggen. Ik zég wel nee, ik doe het ook niet.. maar mijn gedachtes zeggen JAAAA!

Northawke

Wijs gebruiker
Geestelijk is veel erger. Als die geestelijke aantrekkingskracht er niet was, zouden de meeste mensen gewoon stoppen met drugs zodra er negatieve effecten van tevoorschijn komen. En dan zelfs met alcohol of heroine. Die lichamelijke afkickperiode valt dan in het niet.

Ik ken drie mensen in m'n omgeving die langdurig verslaafd zijn (waarvan twee al langer dan ik uberhaupt leef) en ze kicken bijna elk jaar wel een keertje af van de rotzooi. Lichamelijk ff ongemak en daarna met een frisse start weer verder. Meestal meteen weer naar de rotzooi terug. Want van die geestelijke verslaving komen ze niet af.

jaja

Bewuste gebruiker
Ik vraag me serieus af hoeveel mensen op dit forum ooit een serieuze lichamelijke ontwenning hebben ondergaan, opdat zij een objectief oordeel kunnen vellen.
Toegegeven, geestelijke ontwenning duurt natuurllijk veel langer; een lichamelijke ontwenning is echter veel heftiger, en je verkeert voortdurend in de wetenschap dat de gehele ellende met één enkele handeling is te voorkomen.

Grr.

Northawke

Wijs gebruiker
^ Toegegeven, ik ben zelf nooit verslaafd geweest, dus ik kan daar inderdaad geen objectief oordeel over vellen, maar ik ga af wat ik van mensen in m'n omgeving zie en hoor. En die mensen geven zelf aan dat ze de geestelijke verslaving veel heftiger vinden als de lichamelijke.

Play_bunny

Wijs gebruiker
jaja zei:
een lichamelijke ontwenning is echter veel heftiger, en je verkeert voortdurend in de wetenschap dat de gehele ellende met één enkele handeling is te voorkomen.

En dat laatste is dus de geestelijke verslaving.

azgaza

Badass junkie
maiskorrel zei:
Kun je eigenlijk wel lichamelijk verslaafd zijn zonder geestelijk verslaafd te zijn :confused:

Lichamelijke verslaving kan in ernstige gevallen volgensmij levensbedreigend zijn.. bij alcohol en heroine dacht ik. maar ikw eet het niet zeker.

MetaalKonijn

Badass junkie
Als je in zo'n toestand bent, dan is d'r vaak niet veel meer aan te doen, (denk aan een 50 jarige alcoholist met zware korsakoff verschijnselen :P ).

jaja

Bewuste gebruiker
Play_bunny zei:
jaja zei:
een lichamelijke ontwenning is echter veel heftiger, en je verkeert voortdurend in de wetenschap dat de gehele ellende met één enkele handeling is te voorkomen.

En dat laatste is dus de geestelijke verslaving.

Jaja; op die fiets.

Ik versta onder geestelijke verslaving de drang, na lichamelijke ontwenning, om te gebruiken.

Wacky

Badass junkie
azgaza zei:
maiskorrel zei:
Kun je eigenlijk wel lichamelijk verslaafd zijn zonder geestelijk verslaafd te zijn :confused:

Lichamelijke verslaving kan in ernstige gevallen volgensmij levensbedreigend zijn.. bij alcohol en heroine dacht ik. maar ikw eet het niet zeker.

Op discovery geloof ik hebben ze een uitzending over een kerel die dood gaat doordat hij geen alcohol drinkt terwijl hij zwaar verslaafd was. Ineens stoppen kan dus dodelijk zijn.

Ook gebruikte ik het caffeine voorbeeld om duidelijk te maken dat een lichamelijke verslaving los kan staan van een geestelijke en de andere lichamelijk verslavende drugs als heroine en alcohol naast lichamelijk wel ook geestelijk verslavend zijn.

quotethemadraven

Bewuste gebruiker
Kun je eigenlijk wel lichamelijk verslaafd zijn zonder geestelijk verslaafd te zijn Confused

Das nu eens een vraag waar ik mezelf al gek op gezocht heb. Na het zien van een docu over meth. Maakten ze een stel labratten hooked aan de meth. En zoals een sadistisch onderzoeker dat hoort te doen… namen ze de meth weg of gaven een placebo. Dat beest bleef tuurlijk ondanks alles aan dat klepje zitten wroeten. Meth geen meth placebo maakte niet uit. Is ie dan geestelijk verslaafd? Maar wat is je geest dan? Je bewustzijn , je id volgens .. Maar zo een rat heeft die dan een hogere vorm van intellect? Daar geloof ik niet veel van. Zou het niet kunnen dat je dat beest gewoon geconditioneerd hebt? Dus zijn lichamelijk gedrag vloeit uiteraard voort uit wat ie “denkt” maar je hebt dat wit kreng zo leren denken. Dus met de rat kwam ik er niet uit. Daarentegen deden ze hetzelfde onderzoek met een aap goed voor mij (veel minder voor de aap). Bleek dat die het sneller begrepen had dan de rat, hij merkte dadelijk het verschil tussen meth of placebo. Was het een placebo brak hij het kot af. Dus geestelijk zwaar verslaafd. Zelfde verhaal met heroïne echter de rat toont weer aan dat ie geconditioneerd is en blijft terug gaan. De aap ook verslaafd heeft het weer sneller door, en dan zie je opeens iets vreemd. De rat vertoont geen enkel spoor van een lichamelijk onwel zijn en de aap word strontziek. De prof liet een dierenarts komen zonder deze in te lichten en stelt vast dat het dier buiten zijn abnormaal gedrag niets mankeert. Kerngezond is, en het braken en onrustig zijn geen aanwijsbare reden heeft. Dus kan je stellen dat wanneer je een hogere vorm van bewustzijn hebt je lichamelijk verslaafd kan geraken. Is het juist omdat we denken dat we ziek zijn dat ook worden? Iedereen hier die ooit is moeten stoppen met heroïne, benzo’s of nicotine… zal waarschijnlijk hetzelfde zeggen. No way. Je bent wel degelijk lichamelijk ziek.
Vreemde is dat die prof een hele zoo had gekregen om op te experimenteren, dolfijn bewust van zichzelf zoogdier werd ziek. De haai een vis men vermoed geen hoger besef niet ziek.
Een varken slim beest ziek. Een schubdier niet ziek. Waar slaat dit alles dan op? Op niks.
Heb spijtig genoeg verschillende mensen zien sterven met een pijnpomp waarmee je jezelf van morfine kunt voorzien ook gedurende 2 maanden. Het gebruik bleef constant. Waar je dat bij een junk zou zien omhoog gaan. Ikzelf ben er nog lang niet uit.
Heeft meer weg van filosofie dan van geneeskunde die vraag.
Dat zijn zo van die dingen … AAaaaaargh je komt er niet uit. Volgende keer de kip of het ei.
Als je alles doorgelezen hebt, heb je inzicht verworven over wat er in mijn hoofd spookt en een stuk tijd verloren, verder niks.

DreamWeaver

Badass junkie
quotethemadraven zei:
Kun je eigenlijk wel lichamelijk verslaafd zijn zonder geestelijk verslaafd te zijn Confused

Heb spijtig genoeg verschillende mensen zien sterven met een pijnpomp waarmee je jezelf van morfine kunt voorzien ook gedurende 2 maanden. Het gebruik bleef constant. Waar je dat bij een junk zou zien omhoog gaan. Ikzelf ben er nog lang niet uit.

Heb vorige week een aantal dagen aan zo'n pomp gehangen, en het effect is zo fijn en zo makkelijk te verkrijgen dat je op die knop blijft rammen, ook al is het niet echt nodig. Heeft gelukkig bij mij (doordat het maar een paar dagen betrof) alleen wat lopen kutten met m'n darmen, maar het is zeker niet goed voor je!

Bovenaan