Kun je eigenlijk wel lichamelijk verslaafd zijn zonder geestelijk verslaafd te zijn Confused
Das nu eens een vraag waar ik mezelf al gek op gezocht heb. Na het zien van een docu over meth. Maakten ze een stel labratten hooked aan de meth. En zoals een sadistisch onderzoeker dat hoort te doen… namen ze de meth weg of gaven een placebo. Dat beest bleef tuurlijk ondanks alles aan dat klepje zitten wroeten. Meth geen meth placebo maakte niet uit. Is ie dan geestelijk verslaafd? Maar wat is je geest dan? Je bewustzijn , je id volgens .. Maar zo een rat heeft die dan een hogere vorm van intellect? Daar geloof ik niet veel van. Zou het niet kunnen dat je dat beest gewoon geconditioneerd hebt? Dus zijn lichamelijk gedrag vloeit uiteraard voort uit wat ie “denkt” maar je hebt dat wit kreng zo leren denken. Dus met de rat kwam ik er niet uit. Daarentegen deden ze hetzelfde onderzoek met een aap goed voor mij (veel minder voor de aap). Bleek dat die het sneller begrepen had dan de rat, hij merkte dadelijk het verschil tussen meth of placebo. Was het een placebo brak hij het kot af. Dus geestelijk zwaar verslaafd. Zelfde verhaal met heroïne echter de rat toont weer aan dat ie geconditioneerd is en blijft terug gaan. De aap ook verslaafd heeft het weer sneller door, en dan zie je opeens iets vreemd. De rat vertoont geen enkel spoor van een lichamelijk onwel zijn en de aap word strontziek. De prof liet een dierenarts komen zonder deze in te lichten en stelt vast dat het dier buiten zijn abnormaal gedrag niets mankeert. Kerngezond is, en het braken en onrustig zijn geen aanwijsbare reden heeft. Dus kan je stellen dat wanneer je een hogere vorm van bewustzijn hebt je lichamelijk verslaafd kan geraken. Is het juist omdat we denken dat we ziek zijn dat ook worden? Iedereen hier die ooit is moeten stoppen met heroïne, benzo’s of nicotine… zal waarschijnlijk hetzelfde zeggen. No way. Je bent wel degelijk lichamelijk ziek.
Vreemde is dat die prof een hele zoo had gekregen om op te experimenteren, dolfijn bewust van zichzelf zoogdier werd ziek. De haai een vis men vermoed geen hoger besef niet ziek.
Een varken slim beest ziek. Een schubdier niet ziek. Waar slaat dit alles dan op? Op niks.
Heb spijtig genoeg verschillende mensen zien sterven met een pijnpomp waarmee je jezelf van morfine kunt voorzien ook gedurende 2 maanden. Het gebruik bleef constant. Waar je dat bij een junk zou zien omhoog gaan. Ikzelf ben er nog lang niet uit.
Heeft meer weg van filosofie dan van geneeskunde die vraag.
Dat zijn zo van die dingen … AAaaaaargh je komt er niet uit. Volgende keer de kip of het ei.
Als je alles doorgelezen hebt, heb je inzicht verworven over wat er in mijn hoofd spookt en een stuk tijd verloren, verder niks.