Nationaal Hitteplan van kracht

Kordie

DF-koning
Het Nationaal Hitteplan is weer van kracht:

Ik denk dat het verstandig is om extra zorgvuldig om te gaan met alcohol / drugs tijdens de hitte.
Of misschien wel even een pauze in te lassen.

Hoe ga jij komende hete dagen/week doorkomen?

Hippie Langwaus

DF-koning
Opblaasbaar zwembadje in de tuin voor de kleintjes.

Zelf beter bier drinken i.p.v. gedestilleerde dranken en beetje rustiger aan doen als dat moet. Cannabisgebruik kan prima, gebruik van stimulantia is opletten met oververhitting.

Morgen en vrijdag gewoon lekker rustig aan doen. Maar zaterdag gaan we 's middags een sportieve buitenactiviteit doen van 2 uur en daarna BBQen met een groep mensen. Dus ben benieuwd hoe dat gaat🥵

Alleen zaterdag ga ik wel alcohol drinken, maar verder echt proberen geen coke te halen daarna. Want met deze hitte is dat niets want zondag is het Vaderdag en willen we graag naar het zwembad. En als we gaan gebruiken wordt dat niet wat dus🫣

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Nou nou wat een gezeik toch voor die paar dagen dat het 30 of er iets boven wordt zeg.

Hoe ze het in bvb de Sahel overleven, je begrijpt dat toch niet.

Het is inderdaad vaak lastig in te schatten. Maar ik denk dat ze ons ook waarschuwen omdat wij een stug volk zijn: doorgaan, afspraak is afspraak, etc.
In heel veel landen waar het heet is is 1) de mens er op ingesteld en 2) is er bv op de hete uren van de dag ook meer momenten van rust.

Men zegt ook dat de warmte hier anders is dan paar jaar geleden.
Of dat zo is weet ik niet. Ook niet of echt warmer is, want toen ik jong was bestond 35 graden bv ook al.

Lemmy

Badass junkie
Het is inderdaad vaak lastig in te schatten. Maar ik denk dat ze ons ook waarschuwen omdat wij een stug volk zijn: doorgaan, afspraak is afspraak, etc.
In heel veel landen waar het heet is is 1) de mens er op ingesteld en 2) is er bv op de hete uren van de dag ook meer momenten van rust.

Men zegt ook dat de warmte hier anders is dan paar jaar geleden.
Of dat zo is weet ik niet. Ook niet of echt warmer is, want toen ik jong was bestond 35 graden bv ook al.

Ja en toen sprak men nog niet tegen ons als kindertjes over de hitte op de nationale tv.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Ik heb meer dan 50 waterijsjes in de vriezer dus ik kom het wel door met m'n fan.

En ja, NL is anders warm dan de mediterrane landen. Daar kon ik wel 30 hebben.
Net een avondwandeling achter de rug en tis zo klef en heet, verschrikkelijk.
Ik ben en blijf een Nederlandse die zeurt over het weer hahaha!

Bengozy

Bewuste gebruiker
Mensen doen echt alsof 20-30 graden mensen gelijk sterven, come on man. Gewoon je normale waterintake en goed ventileren en eten / drinken. Fucking bangmakerij.

In malta doen ze ook niet moeilijk over 40 graden.

Edit : enige waar je op moet letten is als je buiten drugs gaat gebruiken op een festival, zeker met deze temperaturen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Mensen doen echt alsof 20-30 graden mensen gelijk sterven, come on man. Gewoon je normale waterintake en goed ventileren en eten / drinken. Fucking bangmakerij.

In malta doen ze ook niet moeilijk over 40 graden.
Een verschil met Malta is dat ze daar vlakbij de Sahara zitten waardoor de lucht over het algemeen vrij droog is. Zolang je zweet kan verdampen kun je veel hogere temperaturen hebben. Ik ben zelf ook vaak genoeg op plekken geweest waar het 45-50 graden was. Maar bij hoge luchtvochtigheid -zoals in Nederland meestal het geval- kan een temperatuur van 35°C al dodelijk zijn, omdat je zweet dan niet meer verdampt.

Als je je inspant dan kunnen lagere temperaturen ook al gevaarlijk worden. Zoals onlangs bij de marathon van Utrecht en Groningen. Dus vandaar inderdaad deze tip:
Edit : enige waar je op moet letten is als je buiten drugs gaat gebruiken op een festival, zeker met deze temperaturen.

Lemmy

Badass junkie
Een scam van Shell die dat al veel eerder wist maar eerst nog even flink veel winst wilde maken door samenlevingen afhankelijk te maken van olie?

Ach gaan we die toer op? zo kan je niet discuteren he. Straks ga je nog zeggen dat ik geld ontvang van Shell om "anti klimaat propaganda" te poneren op dit forum.

Vermoeiende kwasten, die milieugekkies. Zorg voor het milieu en klimaat is héél belangrijk, maar dan wel gebaseerd op feiten en niet op angstpropaganda. In 2000 ging er geen sneeuw meer liggen ook.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ach gaan we die toer op? zo kan je niet discuteren he. Straks ga je nog zeggen dat ik geld ontvang van Shell om "anti klimaat propaganda" te poneren op dit forum.

Vermoeiende kwasten, die milieugekkies. Zorg voor het milieu en klimaat is héél belangrijk, maar dan wel gebaseerd op feiten en niet op angstpropaganda. In 2000 ging er geen sneeuw meer liggen ook.
Nouja in mijn ogen is de hoeveelheid bewijs zó overweldigend dat ik me inderdaad wel afvraag waarom het voor jou zo belangrijk is om vast te houden aan dat het allemaal niet klopt.

Je kunt me een milieugekkie noemen. Maar ik ben dus dol op koraalriffen. Ik weet niet of je er ooit een met eigen ogen hebt gezien. Maar wat een leven daar zit! Wow. En wereldwijd zijn koraalriffen dus massaal aan het afsterven, terwijl ze al tienduizend jaar bestaan. Dus dat is mijn waarde. Ik vind het heel erg dat we die fantastische diversiteit aan leven aan het verliezen zijn. Uiteindelijk zijn we daar als mens daar ook de dupe van. Maar ik vind het verdwijnen van de riffen op zichzelf al ernstig genoeg.

Lemmy

Badass junkie
Nouja in mijn ogen is de hoeveelheid bewijs zó overweldigend dat ik me inderdaad wel afvraag waarom het voor jou zo belangrijk is om vast te houden aan dat het allemaal niet klopt.

Je kunt me een milieugekkie noemen. Maar ik ben dus dol op koraalriffen. Ik weet niet of je er ooit een met eigen ogen hebt gezien. Maar wat een leven daar zit! Wow. En wereldwijd zijn koraalriffen dus massaal aan het afsterven, terwijl ze al tienduizend jaar bestaan. Dus dat is mijn waarde. Ik vind het heel erg dat we die fantastische diversiteit aan leven aan het verliezen zijn. Uiteindelijk zijn we daar als mens daar ook de dupe van. Maar ik vind het verdwijnen van de riffen op zichzelf al ernstig genoeg.

Ja.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik zeg, even ter verduidelijking, niet dat er geen opwarming is. Maar de rol van de mens daarin lijkt me toch eerder beperkt.
Okee, maar hoe zie je dan de link tussen opwarming en CO2? Want het is toch duidelijk dat er sinds de industriële revolutie rond 1850 steeds meer koolstofdioxide in de atmostfeer komt - wat gelinkt kan worden aan de gemiddelde temperatuur op aarde?

Laatst bewerkt:

Lemmy

Badass junkie
Okee, maar hoe zie je dan de link tussen opwarming en CO2? Want het is toch duidelijk dat er sinds de industriële revolutie rond 1850 steeds meer koolstofdioxide in de atmostfeer komt - wat gelinkt kan worden aan de gemiddelde temperatuur op aarde?

Hoe verklaar je ijstijd en de opwarmingen lang voor er hier mensen waren?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hoe verklaar je ijstijd en de opwarmingen lang voor er hier mensen waren?
Er is inderdaad normale variantie in de temperatuur. Maar de opwarming die nu plaatsvindt gaat veel en veel sneller dan normaal. Dat is het probleem. (Dier)soorten en samenlevingen kunnen zich dan niet aanpassen.

Massa-uitstervingsgolven hebben zich voor zover we weten vijf keer eerder voorgedaan. Alleen de uitstervingsgolf die we nu meemaken gaat 10.000 keer sneller dan de laatste, toen de dinosauriërs uitstierven.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Zo'n discussie gaat eindeloos door, willen we dat wel?

Het enige wat ik erover heb te zeggen is dat de grootste vervuilers op het WEF ons gaat vertellen hoe wij moeten leven. Dat kan ik bij voorbaat al niet serieus nemen.
Wij als de onderste laag in de piramide word een schuldgevoel gekweekt waar je op een gegeven moment niet keer uitkomt.
Als angst het middel is om je te sturen is het vaak om controle te creëren en je rationeel uit te schakelen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Er is inderdaad normale variantie in de temperatuur. Maar de opwarming die nu plaatsvindt gaat veel en veel sneller dan normaal. Dat is het probleem. (Dier)soorten en samenlevingen kunnen zich dan niet aanpassen.

Massa-uitstervingsgolven hebben zich voor zover we weten vijf keer eerder voorgedaan. Alleen de uitstervingsgolf die we nu meemaken gaat 10.000 keer sneller dan de laatste, toen de dinosauriërs uitstierven.

Maar dat gaat dus over de biodiversiteitscrisis. Daarnaast is er ook een klimaatcrisis (die met elkaar verbonden zijn). Qua klimaat leefden we net in een heel stabiel geologisch tijdperk -waarin het ineens mogelijk werd om aan landbouw te doen en om te verstedelijken. Die stabiliteit wordt nu in hoog tempo verandert. De oorzaak dus gelinkt worden aan CO2 en industriële revolutie.

Als je het op zeer lange termijn bekijkt dan ja, er waren tijden dat het vijf graden warmer was. Maar toen leefden er geen mensen, laat staan complexe samenlevingen. Want daarvoor waren de klimaatomstandigheden te extreem.

Purplext

Badass junkie
Ik ga naar het strand en de sauna.
Zou naar Solstice gaan zaterdag, maar ook al zou ik geen drugs gaan doen, vindt het te heet voor een festival.

Dus maar lekker veel chillen met vrienden aan het water 🌊

Lemmy

Badass junkie
Zo'n discussie gaat eindeloos door, willen we dat wel?

Het enige wat ik erover heb te zeggen is dat de grootste vervuilers op het WEF ons gaat vertellen hoe wij moeten leven. Dat kan ik bij voorbaat al niet serieus nemen.
Wij als de onderste laag in de piramide word een schuldgevoel gekweekt waar je op een gegeven moment niet keer uitkomt.
Als angst het middel is om je te sturen is het vaak om controle te creëren en je rationeel uit te schakelen.

Zo is het maar net. :praying:

Bovenaan