Nationaal Hitteplan van kracht

BrieMetDeBril

Badass junkie
Bekijk bijlage 71202
Altijd dat gekloot over hitte ,het enige wat ons kan overkomen is dat de polen gaan draaien en dan gaan we een nieuwe ijstijd in.
1976 was het 36 graden haha.

Die weerman van NOS is multimiljonair geworden met dat gedram over dat we allemaal doodgaan aan het klimaat.
Zelf heeft ie jachten en weet ik veel wat.
Dat soort mensen moet je geen podium wensen.
 

SoulAssassins

Badass junkie
Die weerman van NOS is multimiljonair geworden met dat gedram over dat we allemaal doodgaan aan het klimaat.
Zelf heeft ie jachten en weet ik veel wat.
Dat soort mensen moet je geen podium wensen.
Die klimaat guru's kunnen ze beter permanent plaatsen in het Himalaya gebergte ,dan krijgen ze het niet warm en is het gezeik ook best ver weg haha.
Wat een bende sukkels ,ze krijgen er nog geld voor ook 70104243_489739395196378_2226300219186741248_n.png
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hoe verklaar je ijstijd en de opwarmingen lang voor er hier mensen waren?
Er hebben in de geschiedenis van de planeet vijf massauitstervingsgolven plaatsgevonden. Die hadden alle vijf een andere oorzaak. Het meest bekend is de meteoriet die is ingeslagen waardoor de dinosauriërs uitstierven (zo'n 66 miljoen jaar geleden).
Planten en algen hebben de allereerste uitstervingsgolf veroorzaakt. Voor die tijd bestond de atmostfeer grotendeels uit CO2. Maar dankzij evolutie ontstonden planten en algen dankzij fotosynthese CO2 omzetten in zuurstof: O2. Toen is een enorm deel van de organismen uitgestorven omdat de lucht ineens heel giftig werd voor ze.
De meest ernstige uitstervingsgolf was een zogeheten 'anoxic event', waarbij er heel veel methaan in de lucht kwam waardoor de aarde supersnel opwarmde. De bovenste lagen van oceanen waren opgewarmd, waardoor het water zich niet meer mengde met diepere lagen. Zo ontstond een zichzelf versterkend effect waarbij de lucht steeds warmer werd en oceanen meer methaan gingen uitstoten omdat er geen zuurstof uit de lucht meer beschikbaar kwam. Doordat de zuurstof uit het water verdween konden veel soorten daar ook niet meer overleven.

Zo heeft elke massauitstervingsgolf een aanwijsbare keten van gebeurtenissen die plotseling de omstandigheden op aarde veranderden. Dat is dus al vijf keer eerder gebeurd, zonder dat de mens erbij was. Maar elke massauitstervingsgolf heeft weer een andere reden. Deze keer zijn er twee duidelijk aanwijsbare oorzaken: industrialisering en CO2-uitstoot. Industrialisering verandert leefomgevingen heel snel, waardoor veel organismen zich niet goed meer kunnen aanpassen. Je hebt immers een paar generaties nodig om evolutionaire progressie te maken. Daarnaast zorgt toegenomen CO2-uitstoot voor meer weersextremen zoals orkanen, overstromingen, of droogtes. Dat maakt leefgebieden nog minder geschikt, waardoor meer soorten het lastig krijgen. Oceanen en bodems kunnen daardoor ook minder goed CO2 opnemen, wat het hele proces versterkt. Zo zie je dus dat we op hetzelfde traject zitten als de tot nu toe ernstigste uitstervingsgolf, en dat komt door hoe we met onze leefomgeving omgaan.

Het unieke van deze tijd is dat we ontzettend goed weten hoe het klimaat kan veranderen en wat daarvan de oorzaken zijn.

De kritiek op miljardairs deel ik. Lekker makkelijk als zij gaan vertellen hoe anderen zich moeten gedragen terwijl zij degenen zijn die profiteren over de rug van anderen. Het is ook niet zo makkelijk om een oplossing voor dit probleem te vinden omdat de vraag altijd is wie er het meest op achteruit gaat. Wat wel duidelijk is: niks doen is het duurst.

Het wetenschappelijke debat gaat dus ook niet zozeer over de vraag of de mens een rol speelt in het klimaatprobleem. Het gaat voornamelijk over de vraag of het nou desastreus, catastrofaal, of apocalyptisch gaat zijn in het jaar 2100. Daarbij spelen allerlei factoren een rol, zoals de snelheid waarmee landen wereldwijd hun CO2-uitstoot weten te verminderen.
 
Laatst bewerkt:

JeetjeMineetje

Bewuste gebruiker
Er hebben in de geschiedenis van de planeet vijf massauitstervingsgolven plaatsgevonden. Die hadden alle vijf een andere oorzaak. Het meest bekend is de meteoriet die is ingeslagen waardoor de dinosauriërs uitstierven (zo'n 66 miljoen jaar geleden).
Algen hebben de allereerste uitstervingsgolf veroorzaakt. Voor die tijd bestond de atmostfeer grotendeels uit CO2. Maar dankzij evolutie ontstonden algen via fotosynthese CO2 omzetten in zuurstof: O2. Toen is een enorm deel van de organismen uitgestorven omdat de lucht ineens heel giftig werd voor ze.
De meest ernstige uitstervingsgolf was een zogeheten 'anoxic event', waarbij er heel veel methaan in de lucht kwam waardoor de aarde supersnel opwarmde. De bovenste lagen van oceanen waren opgewarmd, waardoor het water zich niet meer mengde met diepere lagen. Zo ontstond een zichzelf versterkend effect waarbij de lucht steeds warmer werd en oceanen meer methaan gingen uitstoten omdat er geen zuurstof uit de lucht meer beschikbaar kwam. Doordat de zuurstof uit het water verdween konden veel soorten daar ook niet meer overleven.

Zo heeft elke massauitstervingsgolf een aanwijsbare keten van gebeurtenissen die plotseling de omstandigheden op aarde veranderden. Dat is dus al vijf keer eerder gebeurd, zonder dat de mens erbij was. Maar elke massauitstervingsgolf heeft weer een andere reden. Deze keer zijn er twee duidelijk aanwijsbare oorzaken: industrialisering en CO2-uitstoot. Industrialisering verandert leefomgevingen heel snel, waardoor veel organismen zich niet goed meer kunnen aanpassen. Je hebt immers een paar generaties nodig om evolutionaire progressie te maken. Daarnaast zorgt toegenomen CO2-uitstoot voor meer weersextremen zoals orkanen, overstromingen, of droogtes. Dat maakt leefgebieden nog minder geschikt, waardoor meer soorten het lastig krijgen. Oceanen en bodems kunnen daardoor ook minder goed CO2 opnemen, wat het hele proces versterkt. Zo zie je dus dat we op hetzelfde traject zitten als de tot nu toe ernstigste uitstervingsgolf, en dat komt door hoe we met onze leefomgeving omgaan.

Het unieke van deze tijd is dat we ontzettend goed weten hoe het klimaat kan veranderen en wat daarvan de oorzaken zijn.

De kritiek op miljardairs deel ik. Lekker makkelijk als zij gaan vertellen hoe anderen zich moeten gedragen terwijl zij degenen zijn die profiteren over de rug van anderen. Het is ook niet zo makkelijk om een oplossing voor dit probleem te vinden omdat de vraag altijd is wie er het meest op achteruit gaat. Wat wel duidelijk is: niks doen is het duurst.

Het wetenschappelijke debat gaat dus ook niet zozeer over de vraag of de mens een rol speelt in het klimaatprobleem. Het gaat voornamelijk over de vraag of het nou desastreus, catastrofaal, of apocalyptisch gaat zijn in het jaar 2100. Daarbij spelen allerlei factoren een rol, zoals de snelheid waarmee landen wereldwijd hun CO2-uitstoot weten te verminderen.
Velen gaan dit echt niet lezen.
Sommigen staan gewoon niet zo sterk in hun schoenen om deze klimaatverandering onder ogen te kunnen zien.
Het is merkbaar (vaker) warmer dan in mijn jeugd.
Misschien mag ik het niet zeggen, maar mij valt al langer op dat het vaak dezelfde typetjes zijn die wel bij meer grote problemen wegkijken:
- Viruspandemie bagatelliseren.
- Stikstofprobleem bagatelliseren.

Ergens doet het mij denken aan mensen met verslavingsproblematiek; onderkennen dat je een verslaving hebt betekent ook dat je dan vervolgens ook aan die verslaving moet werken. En dat is een (gedrags)verandering, wat moeilijk is.
 

Kordie

DF-koning
We gaan nog even door met de hitte.
Wat doe jij om wat af te koelen?

Ik vooral weinig. Maar denk komende week ook eend naar een groot bos hier stukje verderop.
 

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Ik ben zoo blij met mijn ventilator (geen airco) van de krongloop! €4 en een top ding!
Maakt inderdaad al een verschil.
We hebben er eentje in de woonkamer en slaapkamer en het valt best wel mee.

Op het werk is de airco zo subtiel dat je vergeet dat er een hittegolf is tot je buiten een rookpauze neemt 😅 wel gratis ijsjes daar!

1782046411048.jpeg

1782046429310.jpeg
 

Purplext

Badass junkie
We gaan nog even door met de hitte.
Wat doe jij om wat af te koelen?

Ik vooral weinig. Maar denk komende week ook eend naar een groot bos hier stukje verderop.

Weinig doen is een goede strategie ja. Die pas ik vandaag toe. Maar moet zeggen dat binnen zitten vegeteren warmer voelt dan liggen in de zon op het strand wat ik afgelopen dagen deed.

Nu maar met een natte handdoek in mijn nek en desnoods straks nog voeten in een teiltje water. En vanavond nog even buiten zwemmen misschien.
 

Hippie Langwaus

DF-koning
In de schaduw zitten, bier drinken, blowen en een boek lezen. Me verder niet te druk maken.

Morgen maar extra vroeg beginnen met werken als het nog even koeler is.
 

SoulAssassins

Badass junkie
729016204_4227534850831886_5523621271060932669_n.jpg
In 1976 zijn er temperaturen gemeten van 42 graden in Brabant.
11 dagen aan een stuk 30 tot 38 graden landelijk in de bilt, 2 keer 6 weken geen regen.
Scheuren van 30 centimeter heel Nederland was geel ,geen groen sprietje meer te vinden iedereen die zijn auto waste kreeg 60 gulden boete.
 

Kordie

DF-koning
Bekijk bijlage 71277
In 1976 zijn er temperaturen gemeten van 42 graden in Brabant.
11 dagen aan een stuk 30 tot 38 graden landelijk in de bilt, 2 keer 6 weken geen regen.
Scheuren van 30 centimeter heel Nederland was geel ,geen groen sprietje meer te vinden iedereen die zijn auto waste kreeg 60 gulden boete.

Zo zie je maar dat het 50 jaar geleden ook al was. Toch denk ik dat deze week wel uniek is.
En de warmte misschien anders.
 

SoulAssassins

Badass junkie
Zo zie je maar dat het 50 jaar geleden ook al was. Toch denk ik dat deze week wel uniek is.
En de warmte misschien anders.
De hitte die we hier hebben is niet te vergelijken met een ander wereld continent waar het ook zeer warm is.
De lucht is hier erg vochtig wat het extra benauwd maakt ,gevoelsmatig veel warmer dan in een ander land met dezelfde temperatuur.
Dat maakt onze zomers soms extreem ,maar in Griekenland vielen ze ook bijna om een jaar of tien geleden.
Ze lagen verspreid in fonteinen of de zee ,werken was een absolute zelfdoding dus alles lag plat daar.

Dat is pas extreem imo.
 

Kordie

DF-koning
De hitte die we hier hebben is niet te vergelijken met een ander wereld continent waar het ook zeer warm is.
De lucht is hier erg vochtig wat het extra benauwd maakt ,gevoelsmatig veel warmer dan in een ander land met dezelfde temperatuur.
Dat maakt onze zomers soms extreem ,maar in Griekenland vielen ze ook bijna om een jaar of tien geleden.
Ze lagen verspreid in fonteinen of de zee ,werken was een absolute zelfdoding dus alles lag plat daar.

Dat is pas extreem imo.

Met je eens.
De combinatie luchtvochtigheid en hitte en windstil maakt het onprettig.
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
De hitte die we hier hebben is niet te vergelijken met een ander wereld continent waar het ook zeer warm is.
De lucht is hier erg vochtig wat het extra benauwd maakt ,gevoelsmatig veel warmer dan in een ander land met dezelfde temperatuur.
Dat maakt onze zomers soms extreem ,maar in Griekenland vielen ze ook bijna om een jaar of tien geleden.
Ze lagen verspreid in fonteinen of de zee ,werken was een absolute zelfdoding dus alles lag plat daar.

Dat is pas extreem imo.
Ik ben inderdaad in New Delhi, India geweest met 48 tot 52 graden, en daar had ik het minder heet dan hier nu 😂
Je moet daar dan wel echt in de schaduw blijven en ruim 6 liter water drinken. Maar dat zweet verdampt dan ook daadwerkelijk waardoor de gevoelstemperatuur meevalt.
 

SoulAssassins

Badass junkie
Ik ben inderdaad in New Delhi, India geweest met 48 tot 52 graden, en daar had ik het minder heet dan hier nu 😂
Je moet daar dan wel echt in de schaduw blijven en ruim 6 liter water drinken. Maar dat zweet verdampt dan ook daadwerkelijk waardoor de gevoelstemperatuur meevalt.
Verdampen is een koelmethode voor de mens zijn temperatuur te regelen ,je ziet het eigenlijk bij de meeste zoogdieren wel.
Maar luchtvochtigheid is hier de boosdoener van de extreme temperaturen ,het is een drukkende warmte waarbij letterlijk slachtoffers vallen onder mensen of dieren die al zwak zijn door ziekte oid.
Ik als hartpatiënt mag me niet inspannen want dan geeft mijn fitbit horloge al een alarm af met deze hitte.
Of de hitte echt klimaat gerelateerd is betwijfel ik ,maar als ik dan naar de poolkappen kijk is er wel een flinke degradatie van kilometers dik ijs verdwenen iedere jaar.
Dus er is iets wat veranderd ,dat is een feit.
Of wij de schade ooit kunnen oplossen is het nu veel te laat voor ,globale opwarming bestaat dus wel.
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dus er is iets wat veranderd ,dat is een feit.
Of wij de schade ooit kunnen oplossen is het nu veel te laat voor ,globale opwarming bestaat dus wel.
Er zijn concrete dingen die je kunt doen om nog veel erger te voorkomen! Een voorbeeld is tegels uit de tuin wippen. Want groen absorbeert meer zonnewarmte 🙌

Er is ook een NK tegelwippen, dus ik kan aanraden daaraan mee te doen, haha.
 

Kordie

DF-koning
Er zijn concrete dingen die je kunt doen om nog veel erger te voorkomen! Een voorbeeld is tegels uit de tuin wippen. Want groen absorbeert meer zonnewarmte 🙌

Er is ook een NK tegelwippen, dus ik kan aanraden daaraan mee te doen, haha.

Het woord wippen is @SoulAssassins niet vreemd ... tegels weet ik niet :wink:

Maar klopt wel wat je schrijft @Neo-Shulginist .
Teveel steen in de tuin maakt het zo een paar graden warmer
 
Bovenaan