Hoe verklaar je ijstijd en de opwarmingen lang voor er hier mensen waren?
Er hebben in de geschiedenis van de planeet vijf massauitstervingsgolven plaatsgevonden. Die hadden alle vijf een andere oorzaak. Het meest bekend is de meteoriet die is ingeslagen waardoor de dinosauriërs uitstierven (zo'n 66 miljoen jaar geleden).
Planten en algen hebben de allereerste uitstervingsgolf veroorzaakt. Voor die tijd bestond de atmostfeer grotendeels uit CO2. Maar dankzij evolutie ontstonden planten en algen dankzij fotosynthese CO2 omzetten in zuurstof: O2. Toen is een enorm deel van de organismen uitgestorven omdat de lucht ineens heel giftig werd voor ze.
De meest ernstige uitstervingsgolf was een zogeheten 'anoxic event', waarbij er heel veel methaan in de lucht kwam waardoor de aarde supersnel opwarmde. De bovenste lagen van oceanen waren opgewarmd, waardoor het water zich niet meer mengde met diepere lagen. Zo ontstond een zichzelf versterkend effect waarbij de lucht steeds warmer werd en oceanen meer methaan gingen uitstoten omdat er geen zuurstof uit de lucht meer beschikbaar kwam. Doordat de zuurstof uit het water verdween konden veel soorten daar ook niet meer overleven.
Zo heeft elke massauitstervingsgolf een aanwijsbare keten van gebeurtenissen die plotseling de omstandigheden op aarde veranderden. Dat is dus al vijf keer eerder gebeurd, zonder dat de mens erbij was. Maar elke massauitstervingsgolf heeft weer een andere reden. Deze keer zijn er twee duidelijk aanwijsbare oorzaken: industrialisering en CO2-uitstoot. Industrialisering verandert leefomgevingen heel snel, waardoor veel organismen zich niet goed meer kunnen aanpassen. Je hebt immers een paar generaties nodig om evolutionaire progressie te maken. Daarnaast zorgt toegenomen CO2-uitstoot voor meer weersextremen zoals orkanen, overstromingen, of droogtes. Dat maakt leefgebieden nog minder geschikt, waardoor meer soorten het lastig krijgen. Oceanen en bodems kunnen daardoor ook minder goed CO2 opnemen, wat het hele proces versterkt. Zo zie je dus dat we op hetzelfde traject zitten als de tot nu toe ernstigste uitstervingsgolf, en dat komt door hoe we met onze leefomgeving omgaan.
Het unieke van deze tijd is dat we ontzettend goed weten hoe het klimaat kan veranderen en wat daarvan de oorzaken zijn.
De kritiek op miljardairs deel ik. Lekker makkelijk als zij gaan vertellen hoe anderen zich moeten gedragen terwijl zij degenen zijn die profiteren over de rug van anderen. Het is ook niet zo makkelijk om een oplossing voor dit probleem te vinden omdat de vraag altijd is wie er het meest op achteruit gaat. Wat wel duidelijk is: niks doen is het duurst.
Het wetenschappelijke debat gaat dus ook niet zozeer over de vraag of de mens een rol speelt in het klimaatprobleem. Het gaat voornamelijk over de vraag of het nou desastreus, catastrofaal, of apocalyptisch gaat zijn in het jaar 2100. Daarbij spelen allerlei factoren een rol, zoals de snelheid waarmee landen wereldwijd hun CO2-uitstoot weten te verminderen.