Nationaal Hitteplan van kracht

BrieMetDeBril

Badass junkie
Bekijk bijlage 71202
Altijd dat gekloot over hitte ,het enige wat ons kan overkomen is dat de polen gaan draaien en dan gaan we een nieuwe ijstijd in.
1976 was het 36 graden haha.

Die weerman van NOS is multimiljonair geworden met dat gedram over dat we allemaal doodgaan aan het klimaat.
Zelf heeft ie jachten en weet ik veel wat.
Dat soort mensen moet je geen podium wensen.
 

SoulAssassins

Badass junkie
Die weerman van NOS is multimiljonair geworden met dat gedram over dat we allemaal doodgaan aan het klimaat.
Zelf heeft ie jachten en weet ik veel wat.
Dat soort mensen moet je geen podium wensen.
Die klimaat guru's kunnen ze beter permanent plaatsen in het Himalaya gebergte ,dan krijgen ze het niet warm en is het gezeik ook best ver weg haha.
Wat een bende sukkels ,ze krijgen er nog geld voor ook 70104243_489739395196378_2226300219186741248_n.png
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hoe verklaar je ijstijd en de opwarmingen lang voor er hier mensen waren?
Er hebben in de geschiedenis van de planeet vijf massauitstervingsgolven plaatsgevonden. Die hadden alle vijf een andere oorzaak. Het meest bekend is de meteoriet die is ingeslagen waardoor de dinosauriërs uitstierven (zo'n 66 miljoen jaar geleden).
Planten en algen hebben de allereerste uitstervingsgolf veroorzaakt. Voor die tijd bestond de atmostfeer grotendeels uit CO2. Maar dankzij evolutie ontstonden planten en algen dankzij fotosynthese CO2 omzetten in zuurstof: O2. Toen is een enorm deel van de organismen uitgestorven omdat de lucht ineens heel giftig werd voor ze.
De meest ernstige uitstervingsgolf was een zogeheten 'anoxic event', waarbij er heel veel methaan in de lucht kwam waardoor de aarde supersnel opwarmde. De bovenste lagen van oceanen waren opgewarmd, waardoor het water zich niet meer mengde met diepere lagen. Zo ontstond een zichzelf versterkend effect waarbij de lucht steeds warmer werd en oceanen meer methaan gingen uitstoten omdat er geen zuurstof uit de lucht meer beschikbaar kwam. Doordat de zuurstof uit het water verdween konden veel soorten daar ook niet meer overleven.

Zo heeft elke massauitstervingsgolf een aanwijsbare keten van gebeurtenissen die plotseling de omstandigheden op aarde veranderden. Dat is dus al vijf keer eerder gebeurd, zonder dat de mens erbij was. Maar elke massauitstervingsgolf heeft weer een andere reden. Deze keer zijn er twee duidelijk aanwijsbare oorzaken: industrialisering en CO2-uitstoot. Industrialisering verandert leefomgevingen heel snel, waardoor veel organismen zich niet goed meer kunnen aanpassen. Je hebt immers een paar generaties nodig om evolutionaire progressie te maken. Daarnaast zorgt toegenomen CO2-uitstoot voor meer weersextremen zoals orkanen, overstromingen, of droogtes. Dat maakt leefgebieden nog minder geschikt, waardoor meer soorten het lastig krijgen. Oceanen en bodems kunnen daardoor ook minder goed CO2 opnemen, wat het hele proces versterkt. Zo zie je dus dat we op hetzelfde traject zitten als de tot nu toe ernstigste uitstervingsgolf, en dat komt door hoe we met onze leefomgeving omgaan.

Het unieke van deze tijd is dat we ontzettend goed weten hoe het klimaat kan veranderen en wat daarvan de oorzaken zijn.

De kritiek op miljardairs deel ik. Lekker makkelijk als zij gaan vertellen hoe anderen zich moeten gedragen terwijl zij degenen zijn die profiteren over de rug van anderen. Het is ook niet zo makkelijk om een oplossing voor dit probleem te vinden omdat de vraag altijd is wie er het meest op achteruit gaat. Wat wel duidelijk is: niks doen is het duurst.

Het wetenschappelijke debat gaat dus ook niet zozeer over de vraag of de mens een rol speelt in het klimaatprobleem. Het gaat voornamelijk over de vraag of het nou desastreus, catastrofaal, of apocalyptisch gaat zijn in het jaar 2100. Daarbij spelen allerlei factoren een rol, zoals de snelheid waarmee landen wereldwijd hun CO2-uitstoot weten te verminderen.
 
Laatst bewerkt:

JeetjeMineetje

Bewuste gebruiker
Er hebben in de geschiedenis van de planeet vijf massauitstervingsgolven plaatsgevonden. Die hadden alle vijf een andere oorzaak. Het meest bekend is de meteoriet die is ingeslagen waardoor de dinosauriërs uitstierven (zo'n 66 miljoen jaar geleden).
Algen hebben de allereerste uitstervingsgolf veroorzaakt. Voor die tijd bestond de atmostfeer grotendeels uit CO2. Maar dankzij evolutie ontstonden algen via fotosynthese CO2 omzetten in zuurstof: O2. Toen is een enorm deel van de organismen uitgestorven omdat de lucht ineens heel giftig werd voor ze.
De meest ernstige uitstervingsgolf was een zogeheten 'anoxic event', waarbij er heel veel methaan in de lucht kwam waardoor de aarde supersnel opwarmde. De bovenste lagen van oceanen waren opgewarmd, waardoor het water zich niet meer mengde met diepere lagen. Zo ontstond een zichzelf versterkend effect waarbij de lucht steeds warmer werd en oceanen meer methaan gingen uitstoten omdat er geen zuurstof uit de lucht meer beschikbaar kwam. Doordat de zuurstof uit het water verdween konden veel soorten daar ook niet meer overleven.

Zo heeft elke massauitstervingsgolf een aanwijsbare keten van gebeurtenissen die plotseling de omstandigheden op aarde veranderden. Dat is dus al vijf keer eerder gebeurd, zonder dat de mens erbij was. Maar elke massauitstervingsgolf heeft weer een andere reden. Deze keer zijn er twee duidelijk aanwijsbare oorzaken: industrialisering en CO2-uitstoot. Industrialisering verandert leefomgevingen heel snel, waardoor veel organismen zich niet goed meer kunnen aanpassen. Je hebt immers een paar generaties nodig om evolutionaire progressie te maken. Daarnaast zorgt toegenomen CO2-uitstoot voor meer weersextremen zoals orkanen, overstromingen, of droogtes. Dat maakt leefgebieden nog minder geschikt, waardoor meer soorten het lastig krijgen. Oceanen en bodems kunnen daardoor ook minder goed CO2 opnemen, wat het hele proces versterkt. Zo zie je dus dat we op hetzelfde traject zitten als de tot nu toe ernstigste uitstervingsgolf, en dat komt door hoe we met onze leefomgeving omgaan.

Het unieke van deze tijd is dat we ontzettend goed weten hoe het klimaat kan veranderen en wat daarvan de oorzaken zijn.

De kritiek op miljardairs deel ik. Lekker makkelijk als zij gaan vertellen hoe anderen zich moeten gedragen terwijl zij degenen zijn die profiteren over de rug van anderen. Het is ook niet zo makkelijk om een oplossing voor dit probleem te vinden omdat de vraag altijd is wie er het meest op achteruit gaat. Wat wel duidelijk is: niks doen is het duurst.

Het wetenschappelijke debat gaat dus ook niet zozeer over de vraag of de mens een rol speelt in het klimaatprobleem. Het gaat voornamelijk over de vraag of het nou desastreus, catastrofaal, of apocalyptisch gaat zijn in het jaar 2100. Daarbij spelen allerlei factoren een rol, zoals de snelheid waarmee landen wereldwijd hun CO2-uitstoot weten te verminderen.
Velen gaan dit echt niet lezen.
Sommigen staan gewoon niet zo sterk in hun schoenen om deze klimaatverandering onder ogen te kunnen zien.
Het is merkbaar (vaker) warmer dan in mijn jeugd.
Misschien mag ik het niet zeggen, maar mij valt al langer op dat het vaak dezelfde typetjes zijn die wel bij meer grote problemen wegkijken:
- Viruspandemie bagatelliseren.
- Stikstofprobleem bagatelliseren.

Ergens doet het mij denken aan mensen met verslavingsproblematiek; onderkennen dat je een verslaving hebt betekent ook dat je dan vervolgens ook aan die verslaving moet werken. En dat is een (gedrags)verandering, wat moeilijk is.
 

Kordie

DF-koning
We gaan nog even door met de hitte.
Wat doe jij om wat af te koelen?

Ik vooral weinig. Maar denk komende week ook eend naar een groot bos hier stukje verderop.
 

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Ik ben zoo blij met mijn ventilator (geen airco) van de krongloop! €4 en een top ding!
Maakt inderdaad al een verschil.
We hebben er eentje in de woonkamer en slaapkamer en het valt best wel mee.

Op het werk is de airco zo subtiel dat je vergeet dat er een hittegolf is tot je buiten een rookpauze neemt 😅 wel gratis ijsjes daar!

1782046411048.jpeg

1782046429310.jpeg
 

Purplext

Badass junkie
We gaan nog even door met de hitte.
Wat doe jij om wat af te koelen?

Ik vooral weinig. Maar denk komende week ook eend naar een groot bos hier stukje verderop.

Weinig doen is een goede strategie ja. Die pas ik vandaag toe. Maar moet zeggen dat binnen zitten vegeteren warmer voelt dan liggen in de zon op het strand wat ik afgelopen dagen deed.

Nu maar met een natte handdoek in mijn nek en desnoods straks nog voeten in een teiltje water. En vanavond nog even buiten zwemmen misschien.
 

Hippie Langwaus

DF-koning
In de schaduw zitten, bier drinken, blowen en een boek lezen. Me verder niet te druk maken.

Morgen maar extra vroeg beginnen met werken als het nog even koeler is.
 
Bovenaan