Stelling: alcohol een harddrug?

Stelling: alcohol een harddrug?

• Ja

Stemmen: 118 90,1%
  • Nee

Stemmen: 11 8,4%
  • Geen mening

Stemmen: 2 1,5%

• Totaal aantal stemmers
    131
oja, woorden boek erbij halen is ook wel handig.

Van Dale zegt:

hard·drugs [ha:rdru:ks] de; mv drugs die verslaving (kunnen) veroorzaken, bv. heroïne, cocaïne (tegenst softdrugs)

en verslaafd is:

ver·slaafd bn niet in staat los te komen vd genoemde gewoonte

Angramar Temenos zei:
Ik zou eerder de grens trekken van, Softdrug, midden-drug, harddrug.

Softdrugs: Wiet, hasj, ephedra, 2c-x, LSD, paddo's, mescaline
Middendrugs: XTC, Speed, Cocaine, Ketamine, Alcohol, GHB
Harddrugs: Crack, Meth, Heroine, PCP, Datura

De 2c-x'en zijn nog niet erg goed onderzocht ivm schade op lange termijn,
't kan ook zeer hard slopend zijn he.
En om dat rijtje van middendrugs nu minder "hard" te vinden dan harddrugs vind ik wel enigszins typisch.

Het staat voor mij in ieder geval vast dat alcohol een smerige drug is. Bier is even gevaarlijk als de zogenaamd "sterke" dranken, je wordt er even zat van. Er wordt wel eens gezegd dat niemand meer zou drinken als de kater voor het drinken in plaats van er na zou komen. Jaren geleden ben ik helemaal met acohol gestopt, het ging veel en veel makkelijker dan ik had gedacht en ik ben er nog steeds ontzettend blij mee.

Ik vind van wel
Ik vind het trouwens zo jammer dat alcohol sociaal geaccepteerd is in de maatschappij en wiet/hasj niet.. :( (belg.)

Die hele scheiding harddrugs slaat nergens op. Maar als je naar de gevaren enz. gaat kijken is alcohol een stuk schadelijker dan de meeste middelen die harddrugs zijn volgens de wet.

Matthijs85 zei:
Die hele scheiding harddrugs slaat nergens op. Maar als je naar de gevaren enz. gaat kijken is alcohol een stuk schadelijker dan de meeste middelen die harddrugs zijn volgens de wet.

idd, vooral lsd en xtc.

Alcohol is zogenoemd wel harddrugs, maar tis helaas algemeen geaccepteerd en het maakt mensen minder bewust daarom is het makkelijk verkrijgbaar :beer:

Qua risico op verslaving en schade aan het lichaam mag alcohol wat mij betreft zeker tot de harddrugs gerekend worden. Alleen wel een sociaal geaccepteerde harddrug en dat is het grote verschil met andere harddrugs.

Hier moest ik gewoon ff op reageren. Ben nieuw op dit forum en zal mezelf daarom even voorstellen, maakt gelijk ook alles een stuk duidelijker.
Ik ben Ruud, ben 32 jaar en alcoholist of ex-alcoholist, hoe je het wil noemen. Heb al ruim 2 en een half jaar geen druppel gedronken, maar men zegt altijd dat je alcoholist bent voor de rest van je leven. Ben in de 1e instantie op eigen houtje gestopt, zonder AA, of Kentron of wat dan ook. Dit was een "kleine" onderschatting van mij. De eerste weken gingen vrij goed, maar ben na een tijdje geestelijk bijna volledig ingestort. Ben onder behandeling geweest bij het GGZ en alles is gelukkig goed gekomen. Ik wil hier geen zielig verhaal ophangen, maar ik ben door een hel gegaan die ik niemand toewens. Toch ben ik elke dag opnieuw blij dat ik het gedaan heb.
Dan volgt nu de vergelijking:
Naast drank gebruikte ik al jaren soft-drugs, alleen in veel mindere mate. Na het stoppen met alcohol ben ik een tijdje meer gaan blowen. Economische crisis heeft mij ook aardig getroffen, waardoor mijn soft-drugs gebruik gewoon te duur werd. Verder hebben ze onlangs alle coffeeshops in onze gehele regio gesloten.
Als je me nu een joint aanbied zal ik hem zeker aannemen, maar ik hoef mezelf niet in allerlei bochten te wringen om er aan te komen. Ik ben er dus bij verre niet zo afhankelijk van als dat ik in het verleden van alcohol was. In het verleden gaf ik mijn laatste centen er aan uit, ook al was er daarna niets meer om eten van te kopen. Ik ben meerdere malen mijn werk kwijt geraakt en bijna op straat terecht gekomen en ik heb niet het idee dat soft-drugs zoveel invloed op mij heeft.

Conclusie: Ik persoonlijk zie alcohol als harddrug. Moet ik het in groepen indelen dan zet ik alcohol (ook qua geestvernauwende en verstompende werking) naast de opiaten opium, morfine en heroine. In groep indelen qua gevolgen dan zet ik hem op nr 1 van meest schade aanrichtende drug, maar dit komt mede door de sociale acceptatie.
Ik ga niet beweren dat hasj en wiet goed voor je zijn en er zijn misschien wel mensen die hier andere ervaring mee hebben. Ik persoonlijk kan het beter in de hand houden, maar de meeste mensen kunnen dat ook met drank, dat is wat mij alcoholist maakt.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn misschien iets wat warrige verhaal

Groetjes,
Ruudje

leuk dat iedereen het hier een harddrug vind.

Zo enorm typisch voor hard-drugs gebruikers.

Omdat ze zelf hard-drugs gebruiken noemen ze alcohol ook harddrugs om dan de echte harddrugs een minder slechte naam te geven. zo van: "de mensen die heel veel drinken en geen harddrugs gebruiken zijn ook heel slecht bezig"

alcohol is alleen niet goed voor je bij grote hoeveel heden en veel vuldig gebruik. het is ook goed voor je lichaam om af en toe een wijntje oid te drinken. dan gaat het wel om kleine hoeveel heden.

Bij harddrugs is het gewoon super slecht voor je... of je nou veel of weinig neemt.

Paddo100 zei:
..Zo enorm typisch voor hard-drugs gebruikers.

Omdat ze zelf hard-drugs gebruiken noemen ze alcohol ook harddrugs om dan de echte harddrugs een minder slechte naam te geven. zo van: "de mensen die heel veel drinken en geen harddrugs gebruiken zijn ook heel slecht bezig"..

Helemaal op eigen houtje bedacht? Knap hoor.

Paddo100 zei:
leuk dat iedereen het hier een harddrug vind.

Zo enorm typisch voor hard-drugs gebruikers.

Omdat ze zelf hard-drugs gebruiken noemen ze alcohol ook harddrugs om dan de echte harddrugs een minder slechte naam te geven. zo van: "de mensen die heel veel drinken en geen harddrugs gebruiken zijn ook heel slecht bezig"

alcohol is alleen niet goed voor je bij grote hoeveel heden en veel vuldig gebruik. het is ook goed voor je lichaam om af en toe een wijntje oid te drinken. dan gaat het wel om kleine hoeveel heden.

Bij harddrugs is het gewoon super slecht voor je... of je nou veel of weinig neemt.

nee goed het is fijn dat jij weet dat er verschillen zitten tussen alle drugs. of hoe slecht alcohol is voor je lichaam als je er genoeg (veel) van drinkt. laat staan hoe verslavend het voor velen is

uhhhm, Iedereen? Heb wel eens geexpirimenteerd hier en daar, maar gebruik geen harddrugs. Gebruikte tot voor kort softdrugs. Ik vind het juist zo typerend dat mensen die stevig drinken of zelfs alcoholist zijn alles doen om het van elkaar te scheiden. Gebruikers van middelen waarvan vast staat dat het een harddrug is lijken zichzelf hier meer bewust te zijn van de gevolgen.
Maar zuip lekker door in ontwetendheid ... Ik heb mn lesje gelukkig geleerd.
Daarbij is de hoeveelheid afhankelijk per persoon. Ik heb toevallig een familielid dat zeer weinig alcohol nodig heeft om dronken te worden, maar toch niet van zijn verslaving af kan komen, ondanks meerdere pogingen en professionele hulp

Bij matig gebruik vind ik alcohol geen hard maar een soft drug.
Maar over het algemeen vind ik het wel degelijk een hard drug.

JunkXL zei:
Van alle drugs, is alcohol echt de drugs waar ik het hardste van ga..

Ligt puur aan de hoeveelheid alcohol die je vergelijkt met die van een andere drug.
Van 10+ shotjes zul je inderdaad 'harder' gaan dan een lijntje pep.

Bontkikker zei:
Het staat voor mij in ieder geval vast dat alcohol een smerige drug is. Bier is even gevaarlijk als de zogenaamd "sterke" dranken, je wordt er even zat van. Er wordt wel eens gezegd dat niemand meer zou drinken als de kater voor het drinken in plaats van er na zou komen. Jaren geleden ben ik helemaal met acohol gestopt, het ging veel en veel makkelijker dan ik had gedacht en ik ben er nog steeds ontzettend blij mee.

Sterke drank veroorzaakt black-outs terwijl dit bij bier of champagne... toch niet veel gebeurt. Of je moet echt al hééééél ver weg zijn lijkt me.

Maar ik stop ook met alcohol. Wel spijtig dat één tot drie glazen per dag gezond zijn voor de gemiddelde mens. Ik kan niet stoppen na drie glazen :wink:

Het richt een zooi blijvende schade aan en is ook nog eens aardig verslavend als je er verkeerd mee omgaat. Ik vind het een harddrug

Terug
Bovenaan