Tijd van bezinning - waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alinde

Badass junkie
Straks gesprek bij Brijder over dagbesteding en reintegratie.

We moeten vooral niet te snel gaan, maar ik moet wel iets op het programma hebben. Gelukkig vind ik het niet vervelend om haar het gebouw van Brijder te gaan. Bij GGZ heb ik dat wel. Als ik het gebouw zie dan word ik al misselijk. Bij Brijder heb ik daar geen last van, ik kom er zelfs wel graag. Ze hebben lekkere chocomel. Het heeft hier gesneeuwd en ik ga ff lopend.

Kordie

DF-koning
Brijder vroeg natuurlijk ook (bij de tweede opname) waarom ik geen hulp heb gevraagd in plaats van naar de fles te grijpen. Roos (van Brijder) was oprecht geïnteresseerd: Wat maakt nou dat je zoveel hulp krijgt, deze niet pakt, en dan toch weer gaat drinken

Ik denk dat dat echt de verslaving is.
Geen hulp middelen. Denken dat het nog wel kan met de wijn. Maar ondertussen finaal in de goot lopen.
Hulp helpt niet altijd. Althans, misschien niet gelijk. Er moet ook een vertrouwensband ontstaan is mijn ervaring.

Later en de groep kregen we een oefening waarbij je op een soort theatrale manier moest uitbeelden wat er gebeurt bij trek.
Ik heb een bedje gebouwd van stoelen en ben daarop gaan liggen. Heb laten zien dat mijn voeten niet wilden stoppen met bewegen en dat ik ten einde raad naar AH to go vertrek voor 2 flessen wijn.

Heel mooi uitgebeeld.
Ik zie je ook echt gaan. Niet kunnen slapen. Op de wekker kijken. En dan naar de AH to go met de ziel onder je armen. Misschien wel nog in je pyjama.

Of bemoeienis met de medicijnen als het gewoon goed gaat.

Deze controle is denk ik heel goed.
Zeker wat de antabus betreft.
Anders gaat je verslaafd brein wellicht zeggen: "laat maar zitten die pil, ga maar lekker een flesje wijn halen joh. Waarom zou je eten kopen? Als je wijn drinkt krijg je ook je calorieen binnen" etc.

Ik ben in de crisisweek elke keer naar de winkel gegaan op de fiets, er zijn geen ongelukken gebeurd. AB zegt, je weet precies hoe laat het is. Ik denk dat ik ook nog gewoon helder reageer in het verkeer. Recht loop op de trap, mijn sleutel doelgericht in het slot steek. Hoe vaak ik naar de winkel was geweest en waar, dat heb ik met mijn bankafschrift kunnen reconstrueren. Meestal 2 x per dag naar de winkel, 2 flessen wijn per keer.

Ik denk dat dit gewoon automatische handelingen zijn. Die je al jaren doet en die met of zonder wijn weinig uitmaken.
Je bent natuurlijk ook behoorlijk wat gewend. Menigeen zou slingeren na 1 fles wijn en jij tikt er mogelijk 2 of 3 weg als ranja.

Ik lees nu een stukje waarin WMO ook begeleiding biedt rondom de thuiskomst na een opname. Ik heb idd ervaren dat dat best een dingetje is. De WMO meneer is bedoeld om te praten, niet om iets te doen. Maar hij had ook met mij een planning kunnen maken of in ieder geval kunnen bedenken dat er een dag is waarop je thuis komt.

WMO is overal anders geregeld.
Hier zorgt WMO bv voor een kickstart naar een andere organisatie. Hun indiceren en dan schakelen hun iemand in vanuit een andere organisatie.

Ik wist dat er ongeveer 30 flessen waren.

Ruimde je de flessen niet dagelijks op?
Jammer dat er geen statiegeld op zit :wink:

30 flessen: ook nog wel een duur grapje.
Gemiddelde fles kost toch al gauw een euro of 4 a 5. Van de goedkoopste versie, toch?

Overigens vonden wij op de afdeling het heel heftig als jonge mensen zwaar alcoholverslaafd waren. Kwamen ze bijv in de rolstoel binnen na een insult, of helemaal bont en blauw met een mega baard.

Heb je dit topic gezien? https://drugsforum.nl/threads/hoe-i...eriode-van-actief-gebruik.75905/#post-1923711
Dan zie je dat zelfzorg, zeker bij alcohol misbruik, op een laag pitje staat. Dus waarom zou je scheren, douche etc is dan je dnekwijze.

Jong en verslaafd geloof ik ook.
Alcohol is relatief goedkoop.

Bezoekje van mijn tante wordt toch wel spannend.

Misschien vraagt ze waarom ik niet in een eerdere fase hulp heb gevraagd. Toen het nog 1 fles wijn was en geen 4. Heb ooit wel hulp gevraagd aan haar man bij een klusje maar die had geen tijd.

Maak je er geen zorgen om.
Zie het als: "Leuk dat ze komt"

Straks gesprek bij Brijder over dagbesteding en reintegratie.

Dat is een heel goed iets.
Ik zit zelf nu ook in die reintergratie fase.
Merk zelf echt hoe het is om maar "alleen" thuis te zitten, en voor mij is dat niet gezond.
Ik snap jou alcoholgebruik ook wel. Want als je alleen thuis zit ga je je mogelijk vervelen en dan is het hek helemaal van de dam. Zeker als er nog wat spanning op je pad komt. Wat let jou dan om om deze tijd al fles nummer 2 open te trekken bij wijze van.

Alinde

Badass junkie
Thanks!!!

Sorry even iets heel anders. Zal later nog uitgebreid reageren.

Broer belde of ik niet met de familie had kunnen overleggen voordat ik vakantie boekte.

Maar ik neem al vanaf mijn 17e die beslissingen zelf. Voor mij is het gewoon, ik denk daar zelf over na, neem een beslissing etc. Ik ga dat niet uitgebreid met de familie overleggen of aan ze vragen.

Ben wel blij dat hij er over belt maar ik wil ook niet het gevoel hebben dat ik alles moet overleggen. Het is ook pas in maart. Het is in Europa.

Nouja dit moet even rusten.

Alinde

Badass junkie
Daarnaast kon ik in het najaar nergens heen omdat de medicatie in beheer was. In de zomer eigenlijk ook al niet.

De opname was in december en de vakantie is in maart. Mocht er tussendoor nog een opname komen dan is het uiteraard ander verhaal.

Ik denk 3 mnd herstel en dan een vakantie in Europa, dat dat wel kan. Heb expres wat tijd tussen gelaten.

Maar ben wel blij dat hij het gewoon zegt.

Kordie

DF-koning
Waar ga je naar toe Alinde?
Hebben we het over een grote feestfabriek in Europa of gewoon stad / cultuur etc?

Tuurlijk hoef je als 41 jarige niet met je familie te overleggen of je op vakantie gaat.
Dat stuk moet je familie echt los laten.
Maar ik snap als je op disco tocht gaat in bv Llort de Mar dat ze denken: "Huh"
Denk zelf dat je die keuze niet hebt gemaakt :)

HappyMind

Badass junkie
Thanks!!!

Sorry even iets heel anders. Zal later nog uitgebreid reageren.

Broer belde of ik niet met de familie had kunnen overleggen voordat ik vakantie boekte.

Maar ik neem al vanaf mijn 17e die beslissingen zelf. Voor mij is het gewoon, ik denk daar zelf over na, neem een beslissing etc. Ik ga dat niet uitgebreid met de familie overleggen of aan ze vragen.

Ben wel blij dat hij er over belt maar ik wil ook niet het gevoel hebben dat ik alles moet overleggen. Het is ook pas in maart. Het is in Europa.

Nouja dit moet even rusten.
Mooi voorbeeld als het gaat over het loskomen van je familie door je eigen keuzes te maken. Ik vind het nogal een bemoeizuchte streek.

Het doet me denken aan de transactionele analyse, of iemand reageert vanuit een kind-, ouder of volwassenrol. Als iemand jou betuttelt vanuit een ouder-ego schiet je zelf in een kindrol bijvoorbeeld. De communicatie vanuit een volwassenrol is gericht op harmonieuze en productieve relaties. Zo heeft elke rol z'n kenmerken.

Gekopieerd van internet:
"Transactionele Analyse helpt je om je bewust te worden van de verschillende ‘ego-posities’ – de Ouder, de Volwassene en het Kind – die je inneemt in verschillende situaties. Door je bewust te worden van deze posities, kun je effectiever communiceren en beter omgaan met stress, wat essentieel is voor goed timemanagement."

Alinde

Badass junkie
Een van de Canarische eilanden, voorseizoen. Braver ga je het niet krijgen haha.

Ik ben er 2 x geweest en beide keren draaide het niet om alcohol. Echt het is daar zo super georganiseerd dat is bijna truttig.

Alinde

Badass junkie
Thanks happymind!

wat ik net zit te denken, in het dagelijks leven heb ik geen contact met broers. Het is feesten en partijen of zorg-gerelateerde dingen. Ze kennen bijv niet mijn vrienden.

Ik heb ze in december gezien in de crisis maar daarna ook niet meer dus ze hebben ook geen beeld van de huidige situatie. Bovendien is de vakantie pas in maart.

jullie reacties doen me goed.

HappyMind

Badass junkie
Thanks happymind!

wat ik net zit te denken, in het dagelijks leven heb ik geen contact met broers. Het is feesten en partijen of zorg-gerelateerde dingen. Ze kennen bijv niet mijn vrienden.

Ik heb ze in december gezien in de crisis maar daarna ook niet meer dus ze hebben ook geen beeld van de huidige situatie. Bovendien is de vakantie pas in maart.

jullie reacties doen me goed.
Heel lief dat ze naar je omkijken maar ook een vreemde insteek. Als het contact draait om zorgdragen, is het toch ook belangrijk om te investeren in jullie band. Het klinkt alsof ze je willen beheersen en misschien zijn ze ook wel bang dat het weer eens mis gaat.

Daarom, bouw je leven op op de manier waarbij jij blij en gelukkig bent. En richt je op de mensen die jij graag in je leven ziet. Het gaat je echt lukken om te rekenen op je eigen zelfstandigheid en veerkracht. En wie weet kunnen je broers dan later meer als familie fungeren. Maar dat weet ik natuurlijk niet.

Alinde

Badass junkie
Ja dat is dus scheef gegroeid.

Sowieso ben ik gewend dat familiecontact draait om zorgen. Dat was bij de opa’s, oma’s ooms en tantes ook al zo.

Ik ben een vrouw alleen, zo’n stereotype bliond vrouwtje (haha) ik red sommige dingen niet alleen qua sjouwen, klussen, reparaties etc. Misschien ben ik teveel hulpbehoevend geworden zeker toen ik in gebruik was.

ze zijn bezorgd ook vanwege het bipolaire stuk. Maar ben altijd blijven reizen, dat kun je me niet afnemen. Sterker nog als dat allemaal niet meer kan vind ik er weinig meer aan.

Ik wil vooral wat minder contact en zal ze hierdoor ook nog minder op de hoogte gaan houden. Dit is gewoon jammer. Heb vaak geen geld voor vakantie en nu eindelijk wel… laat me!

HappyMind

Badass junkie
Ja dat is dus scheef gegroeid.

Sowieso ben ik gewend dat familiecontact draait om zorgen. Dat was bij de opa’s, oma’s ooms en tantes ook al zo.
Tijd om de intergenerationele trauma's te doorbreken!
Ik ben een vrouw alleen, zo’n stereotype bliond vrouwtje (haha) ik red sommige dingen niet alleen qua sjouwen, klussen, reparaties etc. Misschien ben ik teveel hulpbehoevend geworden zeker toen ik in gebruik was.
Alleenstaande vrouwen zijn powervrouwen, wist je dat al?!
ze zijn bezorgd ook vanwege het bipolaire stuk. Maar ben altijd blijven reizen, dat kun je me niet afnemen. Sterker nog als dat allemaal niet meer kan vind ik er weinig meer aan.

Ik wil vooral wat minder contact en zal ze hierdoor ook nog minder op de hoogte gaan houden. Dit is gewoon jammer. Heb vaak geen geld voor vakantie en nu eindelijk wel… laat me!
Heel fijn vooruitzicht je vakantie!! Hartstikke verdiend.

Alinde

Badass junkie
Dankjewel!

grappig want ik ben net in contact gebracht met iemand die daarmee werkt. T is alleen niet regulier wat zij doet.

Haha thanks. Bovenwoning uit het jaar kruik, geen lift, ik heb regelmatig hulp nodig. Uiteraard was het sarcastisch maar het is een feit dat je sommige dingen niet alleen kunt, zeker bij zo’n oud huis.

gelukkig nu groter netwerk ook met de fellows.

HappyMind

Badass junkie
Dankjewel!

grappig want ik ben net in contact gebracht met iemand die daarmee werkt. T is alleen niet regulier wat zij doet.

Haha thanks. Bovenwoning uit het jaar kruik, geen lift, ik heb regelmatig hulp nodig. Uiteraard was het sarcastisch maar het is een feit dat je sommige dingen niet alleen kunt, zeker bij zo’n oud huis.

gelukkig nu groter netwerk ook met de fellows.
Als het niet alleen lukt is om hulp vragen juist een kracht.

Je bent echt lekker bezig Alinde! 🍀

Alinde

Badass junkie
Dankjewel!!

Er zal misschien weer een periode volgen met wat minder energie.., maar dit voelt goed.

vanaf mijn 23e verdoofd en versuft geweest.

HappyMind

Badass junkie
Dankjewel!!

Er zal misschien weer een periode volgen met wat minder energie.., maar dit voelt goed.

vanaf mijn 23e verdoofd en versuft geweest.
Is denk ik menselijk. Ik heb zelf bv ook periodes met enorme overprikkeling. Uiteindelijk hoort iets gewoon bij je als persoon. De kunst is om het dan ook gewoon even kut te laten zijn. Emoties zijn er om doorvoelt te worden en daarna zullen ze qua intensiteit minder worden. En in de tussentijd goed voor jezelf blijven zorgen. :)

Alinde

Badass junkie
Dank je.

Er zitten ook nog allemaal oude emoties en ik ben vanaf mijn 23e eigenlijk niet verder volwassen geworden. Tel daarbij op dat de omgeving de verandering niet snapt. En alle nachten zonder slaap.

Ben wel toe aan vakantie.

HappyMind

Badass junkie
Dank je.

Er zitten ook nog allemaal oude emoties en ik ben vanaf mijn 23e eigenlijk niet verder volwassen geworden. Tel daarbij op dat de omgeving de verandering niet snapt. En alle nachten zonder slaap.

Ben wel toe aan vakantie.
Tijd om jezelf op 1 te zetten. Heb je wel eens een lijstje gemaakt van energiegevers en energiegevers?

Alinde

Badass junkie
Wel in mijn hoofd maar niet echt concreet op papier.

Weet je, bij overleggen mag de ander ook mee beslissen, zo zie ik dat. Daarom overleg ik niet met de familie, dan hebben ze overal commentaar op en kan ik misschien volgend jaar een keer weg als alles mee zit.

Broer is van het overleggen, ik niet. Ik neem zelf een beslissing en die komt dan idd als mededeling en dan hebben ze geen inspraak.

Ik ben vroeger al gestopt mijn ouders inspraak te geven. Want dan is het nooit goed. Wil iedereen er zijn plasje over doen.

HappyMind

Badass junkie

Weet je, bij overleggen mag de ander ook mee beslissen, zo zie ik dat. Daarom overleg ik niet met de familie, dan hebben ze overal commentaar op en kan ik misschien volgend jaar een keer weg als alles mee zit.

Broer is van het overleggen, ik niet. Ik neem zelf een beslissing en die komt dan idd als mededeling en dan hebben ze geen inspraak.

Ik ben vroeger al gestopt mijn ouders inspraak te geven. Want dan is het nooit goed. Wil iedereen er zijn plasje over doen.
Zoveel mensen en zoveel meningen, verwarrend. En ook allemaal uit een ander perspectief. Goed dat je je eigen plan trekt.

20240115_185556.jpg

Alinde

Badass junkie
Ja en ik ben niet iemand die van overleggen een spelletje maakt. Dat ik eerst naar de Noordpool wil en het dan steeds kleiner maak.

Broer was ook niet op zijn best, bellen uit de auto, ondertussen op plek bestemming.

We gaan ondertussen weer richting oude situatie waarin iedereen het druk heeft en we elkaar zien met feesten en partijen of als iemand ziek is.

Zeehond

Badass junkie
Dit is het antwoord op de vraag.
Ik vind het een goed advies van happy.

Weet je, bij overleggen mag de ander ook mee beslissen, zo zie ik dat.
En nu ben ik het kwijt.
Wat heeft dit met de vraag te maken?

Die vraag gaat over wat je energie geeft en wat energie vreet.
@HappyMind geeft goede tips.

Ga daar mee aan de slag in plaats van een heel ander onderwerp.
Gewoon een advies hè.

Zeehond

Badass junkie
Wat ben je kwijt?
Wat heeft jouw kijk op ‘overleggen‘ te maken met dingen die jou energie geven of energie kosten.
Je antwoord was dat je nooit een lijstje hebt gemaakt, alleen in je hoofd.
Lijkt mij goed advies om het op te schrijven maar daar reageer je helemaal niet op.
No offense. Valt me op, daarom reageerde ik. Verder voeg ik niets toe.

HappyMind

Badass junkie
Ik heb discussie omdat ik mijn vakantie niet heb overlegd, daar gaat het toch over?
Oh, dan is er wel miscommunicatie geweest ja. Ik probeerde het onderwerp breder te trekken op basis van jouw berichtjes. Juist voor jouw eigen ontwikkeling bedoelde ik het op een goede manier. Ik dacht dat ik wat verdiepende kennis had die bij jou aan zou kunnen sluiten maar wellicht heb ik het verkeerd ingeschat.

Wij moedigen je juist aan om op vakantie te gaan en je eigen keuzes te maken. Je bent iig niet met mij in discussie over wel of niet op vakantie gaan. Ik gaf je er juist een compliment voor dat je lekker daarheen gaat!

Alinde

Badass junkie
Nee ik bedoel mijn broer wil alles overleggen maar dan zoek je een middenweg m.i.

dat de een zegt Noordpool en de ander zuidpool en dan eindig je in het midden

Het is nog een beetje vers. Al die politie hier, het was heftig. Komt nu weer terug

Kordie

DF-koning
Je moet het als feiten zien denk ik, en minder met je gevoel denken.

Feit:
- je bent een volwassen vrouw
- je mag eigen keuzes maken
- je hoeft niemand verantwoording af te leggen over een vakantie
- probeer dingen "aan te nemen" maar niet "te diep over na te denken"
- je doet het goed

Alinde

Badass junkie
Nee ik ging er zelf in mee, don’t take it personal.

er wordt erg veel gevraagd qua schema s en lijstjes en nu weer een signaleringsplan. Elke organisatie een signaleringsplan.

Het is gewoon de herinneringen van de politie van laatst. Soms zou ik liever de familie gewoon laten voor wat het is.

lekker aan t wandelen maar mega koude handen. Echt niemand op straat dat is lekker, ik houd ook niet van honden

Alinde

Badass junkie
Laatst stond er 4 man politie in de gang omdat de familie zich zorgen maakte.

Ze gingen mij uitgebreid bepreken in het trappenhuis maar dit is voor de buren letterlijk te verstaan, ik wilde dat niet.

Die vrouw, meisje eigenlijk deed heel streng en zei dat ik op de bank moest liggen.
Naderhand zal er wel gepraat zijn op de buurt. Zoveel commotie.

Soms denk ik dat het ruimte zou geven geen familie te hebben, heb je al dat gedoe er ook niet bij. En de leegte vult zich vanzelf met andere mensen. Dat zie ik nu ook.

Kordie

DF-koning
Laatst stond er 4 man politie in de gang omdat de familie zich zorgen maakte.

Ze gingen mij uitgebreid bepreken in het trappenhuis maar dit is voor de buren letterlijk te verstaan, ik wilde dat niet.

Die vrouw, meisje eigenlijk deed heel streng en zei dat ik op de bank moest liggen.
Naderhand zal er wel gepraat zijn op de buurt. Zoveel commotie.

Soms denk ik dat het ruimte zou geven geen familie te hebben, heb je al dat gedoe er ook niet bij. En de leegte vult zich vanzelf met andere mensen. Dat zie ik nu ook.

Was er ook een dokter oid bij?
Beoordeling (crisis) opname?

Alinde

Badass junkie
Ik had op maandag de ambulance gebeld en die was er meteen. Ik voelde me niet goed worden, misschien ging het richting insult. Er is 1 man binnen geweest en die heeft mij rustig onderzocht. Niks ernstigs alleen dronken.

Dinsdag bij Brijder stomdronken op afspraak verschenen. S middags heeft hij geregeld dat ik die vrijdag opgenomen kon worden voor alcohol detox.
s avonds gevallen in huis. Denk ik.

Woensdag die 4 man politie gehad.

Vrijdagochtend opname, ik kreeg crisiskamer met alarm. Ciwa controle om de paar uur.

Nouja ik heb geen druppel meer gedronken pfffff

Alinde

Badass junkie
Ik weet niet of ik met dat bebloede hoofd nog over straat ben geweest. Terugkijkend waarschijnlijk wel. Misschien alleen naar de AH to go, misschien had ik mijn haar ervoor. Ik kan het terugzien op de afschriften. Die zijn heftig. Week lang alleen maar wijn bij verschillende winkels.

Mijn moeder dacht ws dat ik een overdosis had genomen maar 300 mg Quetiapine dat kan gewoon. De andere pillen had ik al mee gegeven aan mijn broer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan