Het is te makkelijk om alleen te roepen dat 'drugs slecht zijn'. Als je naar de cijfers kijkt, zie je namelijk vooral waar ons systeem tekortschiet.
Dat 1 op de 3 sterfgevallen suïcide is, zegt mij dat het probleem vaak niet de drugs zijn, maar de uitzichtloosheid: de enorme wachtlijsten in de zorg, de woningnood en de bezuinigingen op de GGZ. Mensen vallen tussen de wal en het schip.
Bij de overige sterfgevallen zie je het effect van een falend drugsbeleid. We hebben in Nederland de beste testcentra ter wereld, maar door het taboe en gebrekkige voorlichting weten te weinig mensen die te vinden. Door te legaliseren en reguleren, creëer je juist die extra veiligheid en de ruimte voor échte voorlichting.
Het verschil is soms bizar: als ik in een smartshop truffels koop, krijg ik een uitgebreide uitleg over hoe ik het veilig moet gebruiken. Maar loop ik een slijterij binnen voor een fles sterke drank (wat objectief veel gevaarlijker is) dan krijg ik alleen een fijne dag gewenst. Dat laat precies zien hoe scheef onze kijk op veiligheid is.